ČD 127/2025 pátek 9. května 2025 


 Znovu v zastupitelské lavici 

Ve zpravodajském systému města se již objevila informace, že v zastupitelstvu města nahradí  Ing. Michala Kadlece, který v průběhu dubna  ze své pozice odstoupil, Mgr. Milan Mikolecký.  Dovolte mi, abych se této situaci  vyjádřil.
Předně bych chtěl napsat, že plně chápu důvody, které Michal Kadlec při svém odstoupení uvedl, rozumím jim a chtěl bych mu za ostatní kolegy z Koalice pro Českou Třebovou za jeho práci v zastupitelstvu poděkovat. Zůstává součástí našeho týmu a bude dál pracovat pro město a věřím, že bude platnou posilou pro další úsilí Koalice podílet se na práci pro město v dalším volebním období. 
V zastupitelstvu města  jsem několik volebních období pracoval. Připomínám si, že jsem podobně uprostřed volebního období nastoupil do pozice zastupitele před 25 lety v období, kdy vedl město starosta Jiří Pásek. Z tohoto týmu je nyní v zastupitelstvu jen jediný Lubomír Vašina. Hodně se toho změnilo. Byla  tehdy jiná situace, legislativa pro veřejnou správu se tehdy tvořila a hlavní starost byla rozvíjet město, nebylo poznat v jakém "politickém tričku" kdo pracuje.  Bojovali jsme společně např. na získání statutu pověřeného úřadu a nebylo vůbec tak jednoduché, jak by se zdálo. Těžiště práce bylo právě v zastupitelstvu, jednání trvalo třeba 4 hodiny.
Politické vlivy pak pronikaly do práce zastupitelstva postupně, ale největší změna v tomto smyslu vznikla po posledních komunálních volbách v roce 2022.  S novým vedením přišel nový styl vedení města jehož důsledkem bylo poměrně rychlé  vytvoření  bariér nebo chcete-li "příkopů" mezi radniční koalicí a opozicí. Tak lze také vysvětlit odstoupení od mandátu mého předchůdce.  Nevedla ho k tomu osobní ješitnost a zmařená osobní snaha se prosadit, ale metody práce, které nešly změnit ani po loňském červnu, kdy radniční koalice ztratila po odstoupení Nestraníků v zastupitelstvu dosavadní velkou převahu. Celý (obsáhlejší) článek najdete na odkazu ZDE

Česká Třebová si důstojně připomněla

80. výročí konce II. světové války v Evropě.

VIdeo z připomínky letošního výročí uvádí důstojný průběh slavnosti včetně duši hluboce zasahujícího projevu ředitelky městské muzea Jany Voleské, projevu, který by měl být znovu a znovu opakován pro naši mladou generaci, která na vlastní kůži válku nezažila a odtud pak není daleko ke zlehčování nebezpečné situace a to právě u nás v Evropě, kde nedaleko od nás existuje další válečný konflikt hrozící dalším nebezpečným vývojem.  Připomínka výročí konce války se konala ve výroční den v českotřebovském parku Legií na místě , kde jsme v loňském roce poprvé vzpomínali na poslední válečné veterány z České Třebové a také čestné občany našeho města Boženu Ivanovou a Vasila Timkoviče. Průběh slavnosti je zaznamenán na videu (také na FB profilu Českotřebovského deníku)  a ve fotoreportáži Martina Šebely:
 
 
 

Kubelkova ulice prochází druhou etapou rekonstrukce

První část komunikace až po ulici Rösslerovu  má nový povrch, už se tudy jezdí. V dalším úseku byly odstraněny povrchové vrstvy a připravuje se stavba obrubníků. Harmonogram stavby se plní chodníky ovšem ještě nejsou.

Na železniční trati Dolní Lipka - Hanušovice bude posíleno spojení

Ne tak dávno byla železniční trať spojující Králíky a Hanušovice v Olomouckém kraji odsouzená k zániku. Nyní však na ní Pardubický kraj posiluje spojení, což je kvitováno jak cestujícími, tak zástupci místních samospráv. Dopravce LeoExpress, který pro kraj na trati 024 regionální železniční dopravu zajišťuje, vypraví nyní šest párů spojů na této trase.
„Oživování železniční trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi je postupné i na základě pozitivní zpětné vazby ze strany místních samospráv. Dříve jsme objednávali čtyři páry spěšných vlaků mezi Ústím nad Orlicí a Hanušovicemi, a to o víkendech a svátcích. V roce 2022 jsme přidali tři páry i v pracovní dny v červenci a srpnu. Se zavedením Baltic Expressu objednávaného státem jsme od letošního jízdního řádu zavedli tři páry vlaků jedoucích v trase Lichkov – Hanušovice a zpět s tím, že v Lichkově jsou zajištěné přípoje právě na tento vlak. Od 15. června pak bude jeden vlak v každém směru prodloužen do Ústí nad Orlicí s přípoji na dálkovou dopravu. Navíc jsme již od 18. dubna nasadili tři páry víkendových posilových vlaků na trase Letohrad – Hanušovice a zpět, které jsou v tuto chvíli zařazené pro letní sezonu až do 28. září,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Toto spojení je důležité pro snadnější cestování z Králicka především směrem na Zábřeh na Moravě, Mohelnici a Olomouc, a to nejen o víkendech a o prázdninách. Proto jsme po debatě s dopravcem přistoupili k posílení spojů a budeme nadále vyhodnocovat zájem cestujících,“ doplnil hejtman Martin Netolický s tím, že na provoz části vlaků přispívá dle mezikrajských dohod také Olomoucký kraj.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Ladislava Valtra mají místní samosprávy prostor změny jízdních řádů připomínkovat. „Při každé velké změně jízdního řádu, a to jak železničního, tak autobusového oslovujeme místní samosprávy, které tak mají možnost se k návrhům vyjádřit. Není možné vždy vyjít vstříc všem požadavkům. Prioritu pro nás mají spoje, které využívají žáci při cestě do a ze školy, ale také spoje sloužící k dopravě do zaměstnání. Současně je nutné brát také v potaz, že je dlouhodobě neudržitelné provozovat spoje, které využívají nižší jednotky cestujících,“ uvedl Ladislav Valtr.
Dolní Lipka – Hanušovice
-        Odjezdy v týdnu v 9:26, 13:26, 17:26
-        Odjezdy o víkendech a ve svátcích v 7:26 (jede do 28. 9.), 9:26, 11:26 (jede do 28. 9.), 13:26, 15:26 (jede do 28. 9.) a 17:26
Hanušovice – Dolní Lipka
-        Odjezdy v týdnu v 10:03, 14:03, 18:03
-        Odjezdy o víkendech a ve svátcích v 8:03 (jede do 28. 9.), 10:03, 12:03 (jede do 28. 9.), 14:03, 16:03 (jede do 28. 9.) a 18:03.

Hotel Bravo je opět v provozu zatím do 15 hodin

Ubytování v 15 pokojích, z personálních důvodů je restaurace v provozu pro snídaně ubytovaných hostů pondělí - neděle, snídaně a obědy pro veřejnost pouze pondělí - pátek. Pokud však chcete uspořádat rodinnou oslavu, či sešlost pro více lidí, není problém se na Vámi žádaný termín a čas domluvit například na večeři. Tyto akce jsou řešeny individuálně na míru. Hledáme pro tento hotel obsluhu do restaurace a  kuchaře/kuchařku. Bližší info na telefonu recepce. Plánovaná modernizace hotelu: Čas se s časem sešel, tento hotel nyní převzali noví provozovatelé a společně s majitelem se dohodnuli, že v průběhu roku 2025-2026 dojde k postupnému faceliftu (Změně vizáže) vnitřních prostor budovy a vylepšení technického vybavení, práce se nijak nedotknou provozu hotelu ať už hlukem, či jiným rušivým faktorem. Jsme si vědomi, že hotel již neodpovídá moderním trendům, takže se budeme snažit udělat maximum pro to, aby jste se u nás cítili co nejlépe a rádi se k nám vraceli.

KVĚTNOVÉ AKCE ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY

Záměr na přestavbu parkování v lokalitě Trávník - u Pucholtů

Záměr se jmenuje Řešení statické dopravy v lokalitě Trávník – U Pucholtů“ Česká Třebová. a vznikne zde 22 parkovacích míst a celý prostor bude upravenější, bude zde šikmé a kolmé stání   Bylo by ovšem fér posoudit  kapacitu  parkování v dnešní situaci a tento počet pak od 22 budoucích míst odečíst.  Kolik se sem vejde osobních aut můžeme posoudit podle leteckých snímku na webu mapy.cz . Z toho lze pak soudit, že se kapacita zvýší tak o 7 parkovacích míst.  Kolik to bude stát se nikde nepíše, ale zase to budou jistě 3 miliony korun.  V rozpočtu města je tradičně zavedena obligátní částka 100 tisíc, za kterou se ovšem nic nepostaví. Jedno parkovací místo bude i zde velmi drahé.  Nedá se nic dělat, právě zde parkovací místa hodně chybí. Jenže jde o parkování pro obyvatele Trávníku, tedy v podstatě parkování rezidentní a zdejší rezidenti neplatí nic. Kdyby byla tato investice alespoň částečně podpořena zdejšími rezidenty ve formě parkovacího rezidentního poplatku, jako jinde v tzv.(zbytečně veliké) zóně kolem dopravního terminálu,b dalo by se mluvit o spravedlnosti. Tady ale může mít rodina třeba tři auta včetně těch k podnikání a neplatí za ně  ani korunu. Takže navrhuji  záměr podpořit - ovšem pod podmínkou zavedení rezidentního parkování, které vynaložení tak velké částky pro obyvatele této lokality ospravedlňuje.  Podobně je třeba zavést rezidentní parkování pro parkující obyvatele tzv. čtverce. parkují vlastně doma pod okny a nemusí za to zaplatit ani korunu. Když to stejné chce soused na Vinohradech nebo v Sadové či Mlýnské ulici, musí zaplatit. Někdo musí, druhý nemusí., co s tím městská rado uděláte? A tady na Trávníku lokalitu podporujeme každý rok z rozpočtu slušnou částkou která zpátky nijak nevrací. Zřejmě pro tyto věci chybí odvaha....

Co nového na stanici Horské služby ČR v Čenkovicích

Této stanici přispěl kraj v loňském roce milionem korun na pořízení nového dopravního záchranářského terénního vozidla. Pro letošní rok schválilo krajské zastupitelstvo obdobnou podporu také pro stanici na Dolní Moravě. Pardubický kraj v rámci svých finančních možností dlouhodobě podporuje obnovu technického vybavení horských záchranářů. V minulosti se jednalo mimo jiné o čtyřkolky, defibrilátory či GPS zařízení.
„Stejně jako v případě dalších složek integrovaného záchranného systému se dlouhodobě snažíme podporovat modernizaci technického vybavení Horské služby, a to v rámci obou stanic, které jsou na území našeho kraje, tedy v Čenkovicích a na Dolní Moravě. V Čenkovicích jsme v minulosti pomohli odstartovat investici do vybudování nové stanice, která byla otevřena v roce 2016, nebo jsme podpořili nákup terénní čtyřkolky a dalšího vybavení. V loňském roce jsme po dohodě s Horskou službou uvolnili milion korun na pořízení nového dopravního záchranářského terénního vozidla, které posílí akceschopnost horských záchranářů,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že obdobné podpory se v letošním roce dočká také stanice na Dolní Moravě.
Tématem jednání v Čenkovicích byla také spolupráce Horské služby se Zdravotnickou záchrannou službou Pardubického kraje. „Dlouhodobě se na našich horách potkáváme s trendem, kdy výrazně narůstá počet úrazů v letních měsících, a to s ohledem na rozšiřování různých adrenalinových aktivit a bike-trailů, kdy bohužel řada s návštěvníků přeceňuje své schopnosti a zkušenosti. Do oblasti Čenkovic spádově zajíždí posádky záchranné služby z Červené Vody nebo z Lanškrouna. Právě intenzita úrazů v této lokalitě nás v minulosti vedla k posílení posádky v Červené Vodě. S ohledem na narůstající počet výjezdů do horských středisek však budeme dále přemýšlet, jakým způsobem zajistit co nejlepší a nejrychlejší pomoc, aniž bychom omezovali akceschopnost zdravotnické záchranné služby,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Toho zástupci Horské služby informovali mimo jiné o režimu, kdy v některých horských střediscích funguje přímo zdravotnické zařízení, které u méně závažných zranění umožní okamžité ošetření, ke kterému pacienta převezou právě horští záchranáři a není tak nutné aktivovat záchrannou službu. „Horská služba také je zařazena do systému first-responderů, a tak je připravena zajistit rychlý zásah u osob v přímém ohrožení života. Fungují tedy jako předsunutá jednotka schopná poskytnout klíčové resuscitační úkony před příjezdem záchranky. Horská služba je připravena se do systému zapojovat s větší intenzitou,“ řekl hejtman Netolický.

Ministerstvo průmyslu a obchodu chystá dotace na oživování browfieldů

Zájem o revitalizaci brownfieldů ze strany obcí a měst neklesá, právě naopak. Z aktuálního průzkumu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) vyplývá, že toto téma aktivně řeší 89 % dotázaných starostů. Na projektovou přípravu i samotnou realizaci stavby jim ale mnohdy chybí finance. MPO proto chystá nový dotační titul, který bude požadavky starostů reflektovat.
„Řada měst a obcí v Česku má na svém území zanedbané brownfieldy, tedy plochy a budovy, které už neslouží svému účelu. Ty nejen, že je hyzdí okolí, ale často přinášejí i bezpečnostní problém. Jak však vyplývá z průzkumu našeho ministerstva, řada starostů naráží na překážky už v počáteční fázi příprav. Nejčastěji jim chybí prostředky na zpracování projektové dokumentace, posudků či studií proveditelnosti,” uvádí ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
 Uváděný příklad revitalizace brownfieldu ve městě Valašské Klobouky
Tyto administrativní položky mohou přitom pro obec představovat výdaje pohybující se od 5 do 15 % z celkové ceny projektu. O dotaci čistě na pořízení projektové dokumentace má zájem 80 % dotázaných starostů. „Když se vyhlásí dotační program na revitalizaci brownfieldů, mnoho obcí se do něj nemůže zapojit, protože nemají připravené potřebné podklady. Bojí se totiž investovat do projektové přípravy pouze z obecních rozpočtů. Chceme jim proto v tomto směru vyjít vstříc a připravit pro ně dotační titul, který bude podporu projektové dokumentace zahrnovat,” zdůrazňuje vedoucí oddělení brownfieldů Jan Hana.
MPO chce budoucí dotační titul žadatelům uzpůsobit i v jiných směrech. V dotazníku se například potvrdil i další trend v oblasti revitalizace, kterým je, zejména v menších obcích, důraz na multifunkční využití brownfieldů — tedy kombinace podnikatelské činnosti s občanskou vybaveností. „Nový dotační titul bude tento trend určitě kopírovat a umožňovat starostům využít dotace na kombinované projekty umožňující vznik například restaurace s kulturním centrem či sdílené prostory pro místní podnikatele a veřejnost. Součástí projektu může být i výstavba obecních bytů. Zůstane pouze podmínka, že podnikatelské využití musí být větší než 51 % z celkové plochy brownfieldu. Tak tomu bylo i u předešlých dotačních titulů,” vysvětluje vrchní ředitel sekce digitalizace a inovací Petr Očko. Součástí dotačního programu bude také pravděpodobně možnost kombinace dotace a zvýhodněného úvěru. Obci se díky tomu sníží vysoké vstupní náklady, a její finanční spoluúčast nebude proto tak vysoká.
I přesto, že většina (77 %) dotázaných starostů chce případné finance od státu využít na rekonstrukci stávajícího nevyužívaného objektu, v 19 obcích a městech plánují současné brownfieldy nahradit rozsáhlejšími podnikatelskými parky. Do konce roku 2026 mohou obce a města k tomuto záměru využít současný dotační titul Smart Parks for the Future, ze kterého budou dotačně podpořeny projekty v objemu 550 milionů korun.  S administrativními a odbornými náležitostmi, které starostové dle odpovědí v dotazníku také často vnímají jako překážku pro podání žádosti o dotaci, se mohou obrátit na agenturu CzechInvest, která jim s přípravou projektu pomůže. O vzniku nového dotačního titulu zaměřeného zejména na podporu obcí a měst ve fázi přípravy projektové dokumentace aktuálně MPO jedná a připravuje jeho detaily. Výzva k podání žádostí o podporu by měla být vyhlášena do konce května. „Zájem ze strany starostů je obrovský — nejen o podporu ve fázi projektové přípravy, ale i pro realizaci stavby, a to jak drobnějších brownfieldů, tak větších podnikatelských parků. Aktivně teď na ministerstvu pracujeme na tom, abychom jim pro brownfieldy pomohli nalézt nové využití,” doplňuje ministr Vlček.

Oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím proběhne za úplné uzavírky.

Objízdná trasa vede přes Lanškroun a Svitavy

Od pondělí 5. 5. 2025 začala plánovaná oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím. Zhotoviteli byla silničním správním úřadem schválena úplná uzavírka, alternativní trasa vůči dálnici D1 bude proto během prací obousměrně uzavřena.
Harmonogram hloubkové rekonstrukce vozovkových vrstev vychází přibližně do poloviny června, objízdná trasa pro všechny kategorie vozidel povede přes Zábřeh, Štíty a Lanškroun (silnice I/44, I/11 a I/43, viz přiložená mapa). Objízdná trasa pro tranzitní dopravu je stanovena po silnicích první třídy a vede přes Svitavy, Lanškroun, Štíty a Zábřeh. Řidiči, kteří přijedou od Hradce Králové, se objížďku napojí už ve Svitavách Lačnově, a opačně z Mohelnice budou pokračovat na Zábřeh. Doprava se bude řídit již umístěným dopravním značením.
Pro linkovou autobusovou dopravu je navržena náhradní objízdná trasa, která povede přes Křemačov.
Upozornění : V případě, že řidiči budou volit alternativní cesty objíždějící uzavřený úsek, upozorňujeme, že nejkratší trasy mohou vést po velmi úzkých silnicích. Zejména úzký úsek silnice u Vranové Lhoty je pro větší dopravní zátěž absolutně nevhodný, což platí nejen pro kamionovou dopravu, ale i pro osobní automobily.
Ve směru na Olomouc je vhodnější volit cestu přes obce Chornice a Konice.
Objížďka:
Ve směru M. Třebová-Mohelnice – obousměrná – z Mohelnice po silnicích I/44 Libivá, Zábřeh, I/11 Klášterec, Olšany, Bušín, Bukovice (Písařov), I/43 Štíty, Horní Heřmanice, Albrechtice, Lanškroun, Rudoltice, Opatov, I/35 Moravská Třebová, motorest Studená Loučka.
Ve směru Řepová-Mohelnice – po silnici III/31522 Květín, I/44 do Mohelnice.
Pro veřejnou linkovou dopravu (BUS) jednosměrná – z Mohelnice po silnici II/644 Újezd, místní komunikaci a účelové komunikaci do Podolí, silnici III/03537 a místní komunikaci do Křemačova, po silnici III/31521 a účelové komunikaci na silnici I/44 zpět do Mohelnice.

 Českotřebovské videoměsíčníky letos byly již čtyři

   

Nová videa Českotřebovského deníku:


Mateřská škola Česká Třebová, U Koupaliště hledá pomocnou sílu na výpomoc do kuchyně

Nástup od května 2025 do června 2025 Pracovní doba 8:00 – 13:00  Zástup za nemoc Vhodné i pro důchodkyni    Informace na 736 518 003 nebo msukoupaliste@ceska-trebova.cz

 Letos bude první ročník Litomyšl Festu

Manželé Trojanovi ze Slavonic byli dosud organizátory filmového festivalu ve Slavonicích.  Letos se rozhodli po dohodě festival  přemístit ze Slavonic do Litomyšle. Původní Slavonice Fest tak pod novým názvem Litomyšl Fest proběhne od 30. července do 3. srpna v Litomyšli. Organizátoři představili rozsáhlou akci, která nabídne 75 filmů v šesti kino sálech. Kulturní nabídku doplní také celá řada hudebních koncertů. Kromě kina Sokol se diváci mohou těšit na projekce a další aktivity ve Smetanově domě, v tělocvičně pedagogické školy, jízdárně na zámeckém návrší, Music clubu Kotelna, v sále U Černého orla, v zámeckém parku i na Smetanově náměstí. Na Smetanově náměstí vznikne letní kino a zde proběhne také slavnostní zahájení festivalu. Pro návštěvníky, kteří sem za festivalem přijedou ze všech koutů republiky bude připraven kemp na Primátorské hrázi.
   


 

 Podívejme se na rok stará videa z dubna 2024


Dubnová videa Českotřebovského deníku 


 
 

  
Úmrtí