ZNOVU V ZASTUPITELSKÉ LAVICI        Zpět

 Milan Mikolecký 8. 5. 2025

 

Vážení Českotřebováci!
Ve zpravodajském systému města se již objevila informace, že v zastupitelstvu města nahradí  Ing. Michala Kadlece, který v průběhu dubna  ze své pozice odstoupil, Mgr. Milan Mikolecký.  Dovolte mi, abych se této situaci  vyjádřil.
Předně bych chtěl napsat, že plně chápu důvody, které Michal Kadlec při svém odstoupení uvedl, rozumím jim a chtěl bych mu za ostatní kolegy z Koalice pro Českou Třebovou za jeho práci v zastupitelstvu poděkovat. Zůstává součástí našeho týmu a bude dál pracovat pro město a věřím, že bude platnou posilou pro další úsilí Koalice podílet se na práci pro město v dalším volebním období. 
V zastupitelstvu města  jsem několik volebních období pracoval. Připomínám si, že jsem podobně uprostřed volebního období nastoupil do pozice zastupitele před 25 lety v období, kdy vedl město starosta Jiří Pásek. Z tohoto týmu je nyní v zastupitelstvu jen jediný Lubomír Vašina. Hodně se toho změnilo. Byla  tehdy jiná situace, legislativa pro veřejnou správu se tvořila a hlavní starost byla rozvíjet město, nebylo poznat v jakém "politickém tričku" kdo pracuje.  Bojovali jsme společně např. na získání statutu pověřeného úřadu a nebylo vůbec tak jednoduché, jak by se zdálo. Těžiště práce bylo právě v zastupitelstvu, jednání trvalo třeba 4 hodiny.
Politické vlivy pak pronikaly do práce zastupitelstva postupně, ale největší změna v tomto smyslu vznikla po posledních komunálních volbách v roce 2022.  S novým vedením přišel nový styl vedení města jehož důsledkem bylo poměrně rychlé  vytvoření  bariér nebo chcete-li "příkopů" mezi radniční koalicí a opozicí. Tak lze také vysvětlit odstoupení od mandátu mého předchůdce.  Nevedla ho k tomu osobní ješitnost a zmařená osobní snaha se prosadit, ale metody práce, které nešly změnit ani po loňském červnu, kdy radniční koalice ztratila po odstoupení Nestraníků v zastupitelstvu dosavadní velkou převahu.
Přes dva roky  jsem  byl mimo zastupitelstvo, ale jeho práci jsem sledoval, zajímal mne zejména způsob komunikace s veřejností, tedy vlastně s voliči, který se proti předchozí době nebývale zintenzivnil, ale je stále velmi nevyrovnaný. Zatímco důležité informace chybí, tak  je informační systém zahlcen zprávami často okrajového významu, zpracovanými  ovšem  povrchně a neosobně dle stále stejného schematu systému "tiskové zprávy", ve kterém většinou chybí potřebná fakta, přehledy, ale stačí zdůraznit jednu až dvě věty  důležitého člověka.  Ppravdu málokdo si z vedení dá čas na to, aby důležité téma zpracoval ze svého pohledu. Výjimkou jsou sloupky starosty v Českotřebovském zpravodaji, ale ty nejsou tematicky do hloubky nijak zaměřeny.
 A tak nastoupilo video, které podle počtu shlédnutí sleduje jen málokdo.  Ovšem když se (konečně) dokončí třeba důležitý 40 metrů dlouhý chodník u Malé scény, tak proč to nevyužít, že.  Ale obdobné video by bylo třeba natočit třeba i na mizerném  chodníku na Novém náměstí  a sdělit, že třeba za rok (nebo kdy) to už bude jiné.  S vděčností vzpomínám  na starostu Jiřího Páska, který se věnoval  důležitým informacím sám a  vše si i sám přepisoval na psacím stroji pro zveřejnění záměrů města. Dnes na to není čas, máme na to lidi a peněz na tuto oblast opravdu nelitujeme. Informační systém  města, placený z daní,  slouží především k propagaci práce radniční koalice a někdy bohužel i na úkor ostatních. Nemůže být přece správné, že za dva a půl roku od voleb nebyl dosud nikdo z opozice vyzván po zastupitelstvu  k rozhovoru pro zpravodajství OIKTV bohatě placené z našich daní! Komu pak takové zpravodajství slouží, je pak takové vysílání vyvážené?  Jsou ale také důležitá témata, která jsou sledována. Konkrétně ty rozhodující investice města, nová městská knihovna a stavba pavilonu C Domova pro seniory.
Byl bych rád, kdyby se situace změnila a myslím, že jsem osobně pro to něco udělal. Spolu s kolegou Josefem Menšíkem jsme iniciovali začátek společných jednání  s vedením města, první z nich se již uskutečnilo a je to tak možná metoda, která může zmenšit bariéry  v zastupitelstvu .  To je předpoklad proto, aby se také zvýšil respekt k roli zastupitele. Pokud by měl pokračovat  před dvěma lety nastavený styl práce beze změny, tak by vedl k dalšímu snížení zájmu o to vůbec práci zastupitele vykonávat a to by bylo pro město špatně.  Bohužel právě k tomu už vede nastavený a prosazený návrh na snížení počtu zastupitelů města.
Práci zastupitelstva bych chtěl přirovnat k orchestru,  jehož členové uznávají  svého dirigenta a také dramaturga, který určuje koncertní program. Aby mohl orchestr dobře prosperovat, je zásadní, aby všichni členové měli správné noty. Když se bude na aranžmá něco měnit, tak je třeba včas již při nácviku všem jasně říci, jaké změny  to budou. Zda se ve skladbě něco vypouští, nebo naopak přidává nějaká repetice, kde je v aranžmá nové zdůraznění (crescendo, sforzato) nebo naopak zpomalení (ritardando). Jinak nebude potřebná  souhra. Orchestr bude hrát špatně a falešně. Nic na tom nemůže změnit to, že se budou členové houslové sekce navzájem chválit, jak dobře hráli,  když třeba basová sekce bručí víc než by měla a flétnová sekce zase piští tolik, že to kazí skladbu všem posluchačům a to třeba i v době, kdy měla mít pauzu.
Protože jsem si už nějaké roky v zastupitelstvu města odpracoval, tak vím o jakou práci se jedná. Program je vlastně už stanoven, ale to neznamená, že by nemělo být možné usilovat o nějaké změny. Z pozice opozice to je obtížnější, ale pokud budou skutečně bariéry sníženy a přestane třeba vadit, že návrh nepřichází z 3PK tak mám náměty, čemu se věnovat.  Je totiž oblast, kde nejde o další požadavky na rozpočet, ale oblast, ve které budeme připravovat budoucí změny, konkrétně změny územního plánu města.  Rychle ve zkráceném termínu byla např. přijata Změna č. 3, která dokonce předběhla přijetí předcházející změny č. 2 a týkala se nutné změny využití bývalého průmyslového areálu Bezděkov a umožnila realizaci stěžejní investice roku - vybudování nového pavilonu Domova pro seniory  a další bytovou výstavbu v lokalitě..
Ostatní změny se zpravidla dějí podle žádostí vlastníků pozemků a město ty žádosti posuzuje. Považuji za nutné v této oblasti vyvinout další aktivní iniciativu!  Chci to ukázat na několika příkladech.
1) Jednoduchý příklad. Město má v plánu, i když zatím odloženém, upravovat park u krematoria, zatím na to nemá peníze. Jistě to počká, to mi nevadí. Ale vadí mi, že jedna třetina plochy parku je stále v územním plánu vedena jako dopravní plocha místního významu a celá desetiletí není vůbec žádná snaha  to změnit. Máme přece komisi pro územní plán a měla by zde být snaha odstranit stávající problémy. A toto je jeden z nich.
2) Plocha bývalého koupaliště a přilehlé oblasti v Křivolíku. Je určena jako plocha rekreační, má velikost cca 3 ha , je celá v majetku města, je dobře komunikačně přístupná . Minulá rada města pro tuto oblast připravila studii 1. etapy zástavby rodinnými a řadovými domy, finančně pro město bezproblémový záměr.  Není třeba nic kupovat. Peníze potřebné na komunikaci a inženýrské sítě by se rychle vrátily prodejem pozemků stavebníkům nebo i developerovi. Naopak prostor je veden jako brownfieds a to by umožnilo získat dotaci. Současné vedení města nevidí a neslyší, prostě s nápadem nepřišli sami a tak z toho nic nebude?  Pozemků pro výstavbu  RD  máme malinko, zájem by byl veliký.  Studie je připravena . Česká Třebová he hospodářsky a sociálně  ohrožený region, lidé se stěhují jinam a tady máme šanci výrazně  pomoci. Jako první je ovšem třeba realizovat změnu územního plánu,současně přitom se může rozjet příprava lokality, podobně jako  v případě Domova pro seniory.  Neztrácel by se čas. V jiném městě z oblasti HSOÚ - Moravské Třebové mají už dávno vyřešeno 100 parcel pro  RD.  A u nás nic, máme jen pár parcel v Rudoltičkách a lokalita Pod Březinou je trvale v nedohlednu. A v Křivolíku nebude žádný problém s bonitou půdy , která zde není stanovena ve II. třídě jakosti jako na jiných dále uvažovaných lokalitách.
3) Zabývat se rozšířením zastavěné oblasti města alespoň o část plochy dříve blokované pro průplav D-O-L. Když byla snaha zrušit pro průplav hájený koridor , tak uvádělo město, ale i Pardubický kraj to, jak moc nám brání v dalším rozvoji. Bylo to opravdu rak. Hájený koridor byl zrušen, co nám tedy brání ve snaze jej využít? Výmluv jsem slyšel hodně. Je třeba rozšířit zastavěnou plochu města. Jde o soukromé pozemky, mají třeba i více vlastníků, je tak uvedena kvalitní zemědělská půda a to výstavbě brání, s tím prý nic neuděláme. A tak se o to ani nepokusíme? Proč to nemáme v nově schváleném strategickém plánu města? S vlastníky  tedy nebudeme ani jednat? A s jejich spoluprací přece lze zajistit  přeměření bonity půdy, při které bývá žadatel dost často úspěšný!  Sám jsem takto zajišťoval přeměření bonity půdy na Robově kopci. Je to zadarmo a  měření dopadlo ke spokojenosti žadatele. Na provedení je však třeba čekat několik měsíců.  Jde mi především o lokalitu navazující na současné sídliště rodinných domů Kateřinská, tedy prostor mezi rodinnými domy a letištěm, jehož zastavění by mělo logiku a  mělo by být přínosem.
Opět jde o akci pro budoucnost, Není jednoduchá, ale nemá se to vzdávat, chce to vlastní iniciativu. Pokud budeme  jen čekat až  našemu HSOÚ pomůže  někdo další, tak se načekáme.  Iniciativa musí přijít  také od nás.  Nadační fond Českotřebovsko je fajn, ale musíme mít také cíl, který vychází z nás samých. Nikdo nám nebude říkat co máme dělat. A pokud řekne, nemusí to být právě "to pravé ořechové"
4) Poslední problém, o jehož řešení usiluju léta.  Také nás z městského rozpočtu nebude nic stát,ale uleví nám všem co chceme jezdit dál do Čech.  Zajistit přímé napojení na dálnici D35 před Litomyšlí a snažit se pro to udělat všechno. A znova říkám - udělat VŠECHNO.  Proč? Protože to potřebujeme. Naši iniciativu musíme koordinovat s okolními městy, s Ústím, Litomyšli, s Pardubickým krajem, s podnikatelskou veřejností, využívat všechny cesty a cestičky. Proti nám vlastně stojí jeden jediný protinázor z Němčic, kde si takové připojení nepřejí, chtějí si zajistit "klid", přestože lží blízko dálnice. Ale blokovat nás nemohou, přivaděč vlastně přece přes Němčice už vede a nevím jak nám mohou zakázat, abychom se na dálnici, která je už skoro postavená přímo nepřipojili.   Jde o vozidla do 12 tun, o nic jiného.  A opět je zde fenomén "HSOÚ". Potřebujeme přímé napojení na dálnici.  Nevzdávejme to !
Milan Mikolecký 8.5. 2025