-
Vážení Českotřebováci!
-
Ve
zpravodajském systému města se již objevila informace, že v zastupitelstvu
města nahradí Ing. Michala Kadlece, který v průběhu dubna ze své pozice
odstoupil, Mgr. Milan Mikolecký. Dovolte mi, abych se této situaci
vyjádřil.
-
Předně bych chtěl napsat, že
plně chápu důvody, které Michal Kadlec při svém odstoupení uvedl, rozumím
jim a chtěl bych mu za ostatní kolegy z Koalice pro Českou Třebovou za jeho
práci v zastupitelstvu poděkovat. Zůstává součástí našeho týmu a bude dál
pracovat pro město a věřím, že bude platnou posilou pro další úsilí Koalice
podílet se na práci pro město v dalším volebním období.
-
V zastupitelstvu města jsem
několik volebních období pracoval. Připomínám si, že jsem podobně
uprostřed volebního období nastoupil do pozice zastupitele před 25 lety v
období, kdy vedl město starosta Jiří Pásek. Z tohoto týmu je nyní v
zastupitelstvu jen jediný Lubomír Vašina. Hodně se toho změnilo. Byla tehdy
jiná situace, legislativa pro veřejnou správu se tvořila a hlavní starost
byla rozvíjet město, nebylo poznat v jakém "politickém tričku" kdo pracuje.
Bojovali jsme společně např. na získání statutu pověřeného úřadu a nebylo
vůbec tak jednoduché, jak by se zdálo. Těžiště práce bylo právě v
zastupitelstvu, jednání trvalo třeba 4 hodiny.
-
Politické vlivy pak
pronikaly do práce zastupitelstva postupně, ale největší změna v tomto
smyslu vznikla po posledních komunálních volbách v roce 2022. S novým
vedením přišel nový styl vedení města jehož důsledkem bylo poměrně rychlé
vytvoření bariér nebo chcete-li "příkopů" mezi radniční koalicí a opozicí.
Tak lze také vysvětlit odstoupení od mandátu mého předchůdce. Nevedla ho k
tomu osobní ješitnost a zmařená osobní snaha se prosadit, ale metody práce,
které nešly změnit ani po loňském červnu, kdy radniční koalice ztratila po
odstoupení Nestraníků v zastupitelstvu dosavadní velkou převahu.
-
Přes dva roky jsem byl mimo
zastupitelstvo, ale jeho práci jsem sledoval, zajímal mne zejména způsob
komunikace s veřejností, tedy vlastně s voliči, který se proti předchozí
době nebývale zintenzivnil, ale je stále velmi nevyrovnaný. Zatímco důležité
informace chybí, tak je informační systém zahlcen zprávami často okrajového
významu, zpracovanými ovšem povrchně a neosobně dle stále stejného
schematu systému "tiskové zprávy", ve kterém většinou chybí potřebná fakta,
přehledy, ale stačí zdůraznit jednu až dvě věty důležitého člověka.
Ppravdu málokdo si z vedení dá čas na to, aby důležité téma zpracoval ze
svého pohledu. Výjimkou jsou sloupky starosty v Českotřebovském zpravodaji,
ale ty nejsou tematicky do hloubky nijak zaměřeny.
-
A tak nastoupilo video, které
podle počtu shlédnutí sleduje jen málokdo. Ovšem když se (konečně) dokončí
třeba důležitý 40 metrů dlouhý chodník u Malé scény, tak proč to nevyužít,
že. Ale obdobné video by bylo třeba natočit třeba i na mizerném chodníku
na Novém náměstí a sdělit, že třeba za rok (nebo kdy) to už bude jiné. S
vděčností vzpomínám na starostu Jiřího Páska, který se věnoval důležitým
informacím sám a vše si i sám přepisoval na psacím stroji pro zveřejnění
záměrů města. Dnes na to není čas, máme na to lidi a peněz na tuto oblast
opravdu nelitujeme. Informační systém města, placený z daní, slouží
především k propagaci práce radniční koalice a někdy bohužel i na úkor
ostatních. Nemůže být přece správné, že za dva a půl roku od voleb nebyl
dosud nikdo z opozice vyzván po zastupitelstvu k rozhovoru pro
zpravodajství OIKTV bohatě placené z našich daní! Komu pak takové
zpravodajství slouží, je pak takové vysílání vyvážené? Jsou ale také
důležitá témata, která jsou sledována. Konkrétně ty rozhodující investice
města, nová městská knihovna a stavba pavilonu C Domova pro seniory.
-
Byl bych rád, kdyby se situace
změnila a myslím, že jsem osobně pro to něco udělal. Spolu s kolegou Josefem
Menšíkem jsme iniciovali začátek společných jednání s vedením města, první
z nich se již uskutečnilo a je to tak možná metoda, která může zmenšit
bariéry v zastupitelstvu . To je předpoklad proto, aby se také zvýšil
respekt k roli zastupitele. Pokud by měl pokračovat před dvěma lety
nastavený styl práce beze změny, tak by vedl k dalšímu snížení zájmu o to
vůbec práci zastupitele vykonávat a to by bylo pro město špatně. Bohužel
právě k tomu už vede nastavený a prosazený návrh na snížení počtu
zastupitelů města.
-
Práci zastupitelstva bych chtěl
přirovnat k orchestru, jehož členové uznávají svého dirigenta a také
dramaturga, který určuje koncertní program. Aby mohl orchestr dobře
prosperovat, je zásadní, aby všichni členové měli správné noty. Když se bude
na aranžmá něco měnit, tak je třeba včas již při nácviku všem jasně říci,
jaké změny to budou. Zda se ve skladbě něco vypouští, nebo naopak přidává
nějaká repetice, kde je v aranžmá nové zdůraznění (crescendo, sforzato) nebo
naopak zpomalení (ritardando). Jinak nebude potřebná souhra. Orchestr bude
hrát špatně a falešně. Nic na tom nemůže změnit to, že se budou členové
houslové sekce navzájem chválit, jak dobře hráli, když třeba basová sekce
bručí víc než by měla a flétnová sekce zase piští tolik, že to kazí skladbu
všem posluchačům a to třeba i v době, kdy měla mít pauzu.
-
Protože jsem si už nějaké roky
v zastupitelstvu města odpracoval, tak vím o jakou práci se jedná. Program
je vlastně už stanoven, ale to neznamená, že by nemělo být možné usilovat o
nějaké změny. Z pozice opozice to je obtížnější, ale pokud budou skutečně
bariéry sníženy a přestane třeba vadit, že návrh nepřichází z 3PK tak mám
náměty, čemu se věnovat. Je totiž oblast, kde nejde o další požadavky na
rozpočet, ale oblast, ve které budeme připravovat budoucí změny, konkrétně
změny územního plánu města. Rychle ve zkráceném termínu byla např. přijata
Změna č. 3, která dokonce předběhla přijetí předcházející změny č. 2 a
týkala se nutné změny využití bývalého průmyslového areálu Bezděkov a
umožnila realizaci stěžejní investice roku - vybudování nového pavilonu
Domova pro seniory a další bytovou výstavbu v lokalitě..
-
Ostatní změny se zpravidla dějí
podle žádostí vlastníků pozemků a město ty žádosti posuzuje. Považuji za
nutné v této oblasti vyvinout další aktivní iniciativu! Chci to ukázat na
několika příkladech.
-
1) Jednoduchý příklad.
Město má v plánu, i když zatím odloženém, upravovat park u krematoria, zatím
na to nemá peníze. Jistě to počká, to mi nevadí. Ale vadí mi, že jedna
třetina plochy parku je stále v územním plánu vedena jako dopravní plocha
místního významu a celá desetiletí není vůbec žádná snaha to změnit. Máme
přece komisi pro územní plán a měla by zde být snaha odstranit stávající
problémy. A toto je jeden z nich.
-
2) Plocha bývalého
koupaliště a přilehlé oblasti v Křivolíku. Je určena jako plocha
rekreační, má velikost cca 3 ha , je celá v majetku města, je dobře
komunikačně přístupná . Minulá rada města pro tuto oblast připravila studii
1. etapy zástavby rodinnými a řadovými domy, finančně pro město
bezproblémový záměr. Není třeba nic kupovat. Peníze potřebné na komunikaci
a inženýrské sítě by se rychle vrátily prodejem pozemků stavebníkům nebo i
developerovi. Naopak prostor je veden jako brownfieds a to by umožnilo
získat dotaci. Současné vedení města nevidí a neslyší, prostě s nápadem
nepřišli sami a tak z toho nic nebude? Pozemků pro výstavbu RD máme
malinko, zájem by byl veliký. Studie je připravena . Česká Třebová he
hospodářsky a sociálně ohrožený region, lidé se stěhují jinam a tady máme
šanci výrazně pomoci. Jako první je ovšem třeba realizovat změnu územního
plánu,současně přitom se může rozjet příprava lokality, podobně jako v
případě Domova pro seniory. Neztrácel by se čas. V jiném městě z oblasti
HSOÚ - Moravské Třebové mají už dávno vyřešeno 100 parcel pro RD. A u nás
nic, máme jen pár parcel v Rudoltičkách a lokalita Pod Březinou je trvale v
nedohlednu. A v Křivolíku nebude žádný problém s bonitou půdy , která zde
není stanovena ve II. třídě jakosti jako na jiných dále uvažovaných
lokalitách.
-
3) Zabývat se rozšířením
zastavěné oblasti města alespoň o část plochy dříve blokované pro průplav
D-O-L. Když byla snaha zrušit pro průplav hájený koridor , tak uvádělo
město, ale i Pardubický kraj to, jak moc nám brání v dalším rozvoji. Bylo to
opravdu rak. Hájený koridor byl zrušen, co nám tedy brání ve snaze jej
využít? Výmluv jsem slyšel hodně. Je třeba rozšířit zastavěnou plochu města.
Jde o soukromé pozemky, mají třeba i více vlastníků, je tak uvedena kvalitní
zemědělská půda a to výstavbě brání, s tím prý nic neuděláme. A tak se o to
ani nepokusíme? Proč to nemáme v nově schváleném strategickém plánu města? S
vlastníky tedy nebudeme ani jednat? A s jejich spoluprací přece lze
zajistit přeměření bonity půdy, při které bývá žadatel dost často úspěšný!
Sám jsem takto zajišťoval přeměření bonity půdy na Robově kopci. Je to
zadarmo a měření dopadlo ke spokojenosti žadatele. Na provedení je však
třeba čekat několik měsíců. Jde mi především o lokalitu navazující na
současné sídliště rodinných domů Kateřinská, tedy prostor mezi rodinnými
domy a letištěm, jehož zastavění by mělo logiku a mělo by být přínosem.
-
Opět jde o akci pro budoucnost,
Není jednoduchá, ale nemá se to vzdávat, chce to vlastní iniciativu. Pokud
budeme jen čekat až našemu HSOÚ pomůže někdo další, tak se načekáme.
Iniciativa musí přijít také od nás. Nadační fond Českotřebovsko je fajn,
ale musíme mít také cíl, který vychází z nás samých. Nikdo nám nebude říkat
co máme dělat. A pokud řekne, nemusí to být právě "to pravé ořechové"
-
4) Poslední problém, o jehož
řešení usiluju léta. Také nás z městského rozpočtu nebude nic stát,ale
uleví nám všem co chceme jezdit dál do Čech. Zajistit přímé napojení na
dálnici D35 před Litomyšlí a snažit se pro to udělat všechno. A znova říkám
- udělat VŠECHNO. Proč? Protože to potřebujeme. Naši iniciativu musíme
koordinovat s okolními městy, s Ústím, Litomyšli, s Pardubickým krajem, s
podnikatelskou veřejností, využívat všechny cesty a cestičky. Proti nám
vlastně stojí jeden jediný protinázor z Němčic, kde si takové připojení
nepřejí, chtějí si zajistit "klid", přestože lží blízko dálnice. Ale
blokovat nás nemohou, přivaděč vlastně přece přes Němčice už vede a nevím
jak nám mohou zakázat, abychom se na dálnici, která je už skoro postavená
přímo nepřipojili. Jde o vozidla do 12 tun, o nic jiného. A opět je
zde fenomén "HSOÚ". Potřebujeme přímé napojení na dálnici. Nevzdávejme to !
-
Milan Mikolecký 8.5.
2025
|