-
Dvě
parní lokomotivy z Rakouska projely Českou Třebovou.
-
Plány
s výstavbou železničního muzea už veřejností proběhly a Muzeum starých
strojů, které bude provozovatelem tohoto muzea zakoupilo v Rakousku dvě
parní lokomotivy. Jejich vlastník, společnost Brenner & Brenner (B&B)
rozprodává svá vozidla a tak se povedlo získat lokomotivy, které mají
určitou souvislost s naší železnicí.
-
Parní lokomotiva označená 50.1171 patří
do rodiny nákladních lokomotiv německé řady 50 DRB, které byly
vyráběné hlavně pro vozbu nákladních vlaků. Tato lokomotiva má v rodném
listě napsanou lokomotivku Škoda Plzeň a byla zde vyrobena v roce 1942.
V roce 1945 tato lokomotiva připadla Rakousku a ÖBB ji provozovalo v
nákladní dopravě do roku 1972. Lokomotivu pak zakoupila soukromá
společnost Graz-Köflachské dráhy, která ji využívala nejprve v nákladní
dopravě po svých tratích, později byla lokomotiva vedena jako muzejní.
Pak ji zakoupila společnost Brenner & Brenner pro vedení svých
turistických a historických vlaků v Rakousku. Lokomotivy řady 50 byly po
roce 1945 nasazovány také u ČSD pod řadou 555.1 a mimo jiné patřily i
pod výtopnu v České Třebové, kde byly do poloviny padesátých let
minulého století, kdy je zde nahradily stroje řady 556.0. Stroje ČSD
555.1 byly přesunuty do jiných dep, jezdily mimo jiné v Českých
Budějovicích a ostravě. Některé z nich byly později odprodány Bulharským
železnicícm.
-
Druhá
parní lokomotiva dovezená z Rakouska od společnosti Brenner & Brenner
nese označení 33.132. jedná se o stroj určený pro vedení hlavně
osobních vlaků a rychlíků na sklonově náročných tratích Rakouska. Mimo
jiné, stroje ÖBB řady 33 jezdily na Semmeringské dráze na osobní a
rychlíkové dopravě. Lokomotivu 33.132 vyrobila lokomotivka StEG v roce
1925 pod označením 113.32. V roce 1938 dostala lokomotiva nové označení
DRB 33.132. Po skončení 2. světové války získala lokomotivu Jugoslávie a
její železnice ozančilo lokomotivu JDŽ 10-005. V 80. letech minulého
století byla lokomotiva odkoupena společností Brenner & Brenner,
zprovozněna a nasazována na turistické vlaky. Tato 100 letá dáma
konstrukčně odpovídá lokomotivám, které byly v lokomotivce StEG vyrobeny
pro Košicko-bohumínskou dráhu (KBD) pod označením It a po zestátnění KBD
pak řadu ČSD 455.0. Spolu s oběma lokomotivami byl zakoupen jídení vůz
B&B, který byl nasazován na turistické vlaky společnosti. Po jeho
rekonstrukci bude nasazován na turistické vlaky v rámci jízd Pardubickým
krajem.
-
Obě lokomotivy byly dne 11.8.2025 odvezeny
z Vídně do Břeclavi a o den později pak přepraveny z Břeclavi do Dolní
Lipky. V České Třebové měl vlak pobyt, byl odsunut do DKV Česká Třebová,
kde došlo k otočení lokomotivy 50.1171 na velké točně. pak vlak
pokračoval v jízdě do Dolní Lipky, kde budou obě lokomotivy deponovány a
bude zde rozhodnuto o jejich dalším využití a zprovoznění. Obě
lokomotivy jsou zachovalé a kompletní, budou však k provozu nutno
zajistit potřebné prohlídky stavu a registrace u Drážního úřadu.
-
Pavel Stejskal
-

-

-

-

-

-

-
|