Parní lokomotivy z Rakouska pro Dolní Lipku 

   Pavel Stejskal 12. srpna 2025

 

 Dvě parní lokomotivy z Rakouska projely Českou Třebovou.


Plány s výstavbou železničního muzea už veřejností proběhly a Muzeum starých strojů, které bude provozovatelem tohoto muzea zakoupilo v Rakousku dvě parní lokomotivy. Jejich vlastník, společnost Brenner & Brenner (B&B) rozprodává svá vozidla a tak se povedlo získat lokomotivy, které mají určitou souvislost s naší železnicí.
Parní lokomotiva označená 50.1171 patří do rodiny nákladních lokomotiv německé řady 50 DRB, které byly vyráběné hlavně pro vozbu nákladních vlaků. Tato lokomotiva má v rodném listě napsanou lokomotivku Škoda Plzeň a byla zde vyrobena v roce 1942. V roce 1945 tato lokomotiva připadla Rakousku a ÖBB ji provozovalo v nákladní dopravě do roku 1972. Lokomotivu pak zakoupila soukromá společnost Graz-Köflachské dráhy, která ji využívala nejprve v nákladní dopravě po svých tratích, později byla lokomotiva vedena jako muzejní. Pak ji zakoupila společnost Brenner & Brenner pro vedení svých turistických a historických vlaků v Rakousku. Lokomotivy řady 50 byly po roce 1945 nasazovány také u ČSD pod řadou 555.1 a mimo jiné patřily i pod výtopnu v České Třebové, kde byly do poloviny padesátých let minulého století, kdy je zde nahradily stroje řady 556.0. Stroje ČSD 555.1 byly přesunuty do jiných dep, jezdily mimo jiné v Českých Budějovicích a ostravě. Některé z nich byly později odprodány Bulharským železnicícm.
Druhá parní lokomotiva dovezená z Rakouska od společnosti Brenner & Brenner nese označení 33.132. jedná se o stroj určený pro vedení hlavně osobních vlaků a rychlíků na sklonově náročných tratích Rakouska. Mimo jiné, stroje ÖBB řady 33 jezdily na Semmeringské dráze na osobní a rychlíkové dopravě. Lokomotivu 33.132 vyrobila lokomotivka StEG v roce 1925 pod označením 113.32. V roce 1938 dostala lokomotiva nové označení DRB 33.132. Po skončení 2. světové války získala lokomotivu Jugoslávie a její železnice ozančilo lokomotivu JDŽ 10-005. V 80. letech minulého století byla lokomotiva odkoupena společností Brenner & Brenner, zprovozněna a nasazována na turistické vlaky. Tato 100 letá dáma konstrukčně odpovídá lokomotivám, které byly v lokomotivce StEG vyrobeny pro Košicko-bohumínskou dráhu (KBD) pod označením It a po zestátnění KBD pak řadu ČSD 455.0. Spolu s oběma lokomotivami byl zakoupen jídení vůz B&B, který byl nasazován na turistické vlaky společnosti. Po jeho rekonstrukci bude nasazován na turistické vlaky v rámci jízd Pardubickým krajem.
Obě lokomotivy byly dne 11.8.2025 odvezeny z Vídně do Břeclavi a o den později pak přepraveny z Břeclavi do Dolní Lipky. V České Třebové měl vlak pobyt, byl odsunut do DKV Česká Třebová, kde došlo k otočení lokomotivy 50.1171 na velké točně. pak vlak pokračoval v jízdě do Dolní Lipky, kde budou obě lokomotivy deponovány a bude zde rozhodnuto o jejich dalším využití a zprovoznění. Obě lokomotivy jsou zachovalé a kompletní, budou však k provozu nutno zajistit potřebné prohlídky stavu a registrace u Drážního úřadu.
Pavel Stejskal