Českotřebovské nádraží se mění - srpen 2025 

    Fotoreportáž z 20. srpna 2025: Českotřebovský železniční uzel v přestavbě
Vycházka, vlastně vyjížďka okolo českotřebovském nádraží se konala právě na výroční den, 180 let po jízdě první vlaku z Olomouce (přes Českou Třebovou) do Prahy.  Pavel Stejskal, který jako železniční badatel sleduje traťová výročí, ale i používanou techniku a provozní záležitosti poměry na železničních drahách nejen v Česku, ale také v Polsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku, Bulharsku a dalších okolních zemích, mně doprovázel . Dali jsme si úkol společně projít českotřebovské nádraží a představit, co se zde řeší a provádí právě v den našeho výročí . Ve stručné podobě to představím také na videu a dnes alespoň na fotodokumentaci. Zájemců o dění na železnice je v rámci republiky velké množství a všechny příspěvky Pavla Stejskala, které jsou zde publikovány mají velkou odezvu a velký počet shlédnutí. A protože se nacházíme asi uprostřed prvního roku přestavby - modernizace českotřebovského uzlu, tak to bude současně taková inventura realizovaných prací na počátku rekonstrukce. Budeme si tak moci z pohodlí  domova prohlédnout celé nádraží, dlouhé několik kilometrů.  Nebudeme popisovat detaily, ale zastavíme se na několika místech, na kterých probíhají změny právě v první roce po zahájení rekonstrukce uzlu.  Začínáme u nádražní budovy:
Lávka přes nádraží nahradí nevyhovující podchod, bude dominantou nádraží. Její pilíře mají být dokončeny letos aby se lávka mohla v příštím roce už používat.
Východ z podchodu za nádražím. V tomto prostoru bude končit lávka, bude zde schodiště a výtah, podle poslední zpráv také na straně od města vyhlídková plošina. Zveřejním taky návrhy architekta 
Další fotografie z oblasti za osobním nádražím, kam povede prodloužený podchod
V oblasti za kolejištěm nádraží  pracuje mnoho strojů a převáží se mnoho materiálu. Všechno nákladními auty po velmi prašných komunikacích Objízdná kolej č. 100, která je na fotografii jak u výstupu z podchodu od Korada a také u výstupu z nově budovaného prodlouženého podchodu za nádražím bude přesunuta  a bude jako poslední ve svazku kolejí nákladového nádraží. Její účel zůstane zachován, slouží pro objíždění  osobního nádraží.  

Lokalita hříbek 015, seřaďovací nádraží. Zde byla už loni provedena v předstihu přeložena kolej č. 93 tzv. "Jižní spojovací", která nyní pod trolejí ohraničuje skupinu směrových kolejí na seřaďovacím nádraží . Hříbek zůstane na svém místě beze změny, pouze se k němu už dnes přijíždí  po nové účelové komunikaci vedené podél nové jižní spojovací koleje.   Na ploše vlevo od nové účelové komunikace je volný prostor, kde bude vybudován modul č. 2 METRANS. To je prostor na fotografii za Pavlem Stejskalem vlevo  
Prostor pro Metrans modul 2
Vlevo od nové účelové komunikace je prostor pro METRANS MODUL 2 , jsou zde už vytrhané nepoužívané směrové koleje z ranžíru. Vpravo nová účelová komunikace podél nové jižní spojovací koleje.
Na další fotografii je prostor, kudy se bude najíždět do nového modulu  2 Metransu.
Tak vypadá dnes stará jižní spojovací kolej:
Na další fotografii je ukázka, jak ze staré jižní spojovací koleje vznikla nyní dočasně kolej kusá.  Po výstavbě modulu 2 z ní bude nově položená kolej vlečková.
Seřaďovací nádraží pracuje na menším počtu kolejí, bohatě stačí
Za novou již spojovací je směrová skupina ranžíru
Posun na seřaďovacím nádraží
Vjezdové nákladní nádraží:
Další zastavení na konci  (nebo na začátku:) vjezdového nákladního nádraží. Zde dojde k rozšíření kolejiště proto bylo třeba vybudovat opěrnou zeď:
Vjezd (nebo možná i výjezd) z nákladového nádraží po nově vybudované koleji  směr kolejiště na odb. Zádolka. Má poměrně velké stoupání.
 
Poslední obrázky: vizualizace podchodu osobního nádraží  a řešení vstupních objektů nově budované lávky nad nádražím u Korada
 
A nakonec srovnání nové lávky (bude 2026) a starého Herzánova mostu postaveného přes 101 lety v roce 1924:
 

    ÚPLNĚ NA ZÁVĚR UKÁZKY PLÁNKŮ KOLEJIŠTĚ BUDOUCÍHO MODULUMETRANS MODUL 2 

   NEJDŘÍVE JE UVEDEN CELKOVÝ POHLED, POTOM JIŽNÍ ZHLAVÍ A ZVLÁŠŤ SEVERNÍ ZHLAVÍ LOGISTICKÉHO TERMINÁLU S PARKOVIŠTĚM A PROVOZNÍ BUDOVOU.