Koncepční
řešení podchodu, lávky přes nádraží a protihlukových stěn
-

-
Návrhy projednávala komise
městského architekta na svém posledním zasedání a následně
po té rada města.
-
Projednávané návrhy: 1. koncepční řešení prodloužení podchodu a
rekonstrukce stávajícího podchodu Koncepční
řešení představil městský architekt. Návrh prodloužení podchodu
a rekonstrukce stávajícího podchodu byl jednomyslně
přijat. Je ovšem nutno vyvzorkovat jednotlivé materiály (pro
obklad stěn a dlažbu). Dále je nutno řešit orientaci osvětlení
kolmo na směr podchodu, nikoliv podélně. Součástí návrhu je
řešení závěrečného úseku podchodu a určení barevnosti
konstrukcí. Také se jednalo o určení barevnosti konstrukcí a
zastřešení nástupišť. Hlavní nosné prvky OK budou RAL 7016
(tmavě modrá). Podřadné RAL 9007 (šedá)
-

-
Koncepční řešení lávky u Korada:
Komisí bylo doporučeno řešení, kdy obě výstupní
věže budou opatřeny děrovaným plechem s grafikou. Jde o
koncepční návrh městského architekta, který nebude zcela laciný.
Navrhuje opláštit schodišťové věže
z exponované strany (od ul Bří Hubálků a od ul Semanínská) v
celkové výměře ca 200m² v součtu. Jednotková cena je cca 20 500
Kč/m2. Přesná cena bude zpracována na základě složitosti
navržených ornamentů vypalovaných do plechu a projektové
dokumentace, ale neměla by se příliš lišit. Při výměře 200 m2 je
tedy celková cena cca 4 100 000 Kč. Pokud by se pod plechem
ušetřila stejná výměra nerezové sítě, tak se jedná o úsporu cca
800 000 Kč. Jedná se tedy o vícepráce v hodnotě ca 3,3 mil.
Přesná forma grafiky bude předmětem dalšího stupně
projektu.
-

-
Komise projednávala také návrh na
výtvarné dořešení podoby protihlukových stěn. Z předložených
možností byl doporučen návrh, který stěny
obohacuje motivem ´vlny´ Návrh předložil městský architekt. Také
zde byla určena barevnost sloupků protihlukových stěn (RAL 7016)
a výplně, kde by měla převládat barva RAL 9007. Motiv je ovšem nyní nutné rozpracovat, což bude možné po
jednání se zástupci dodavatele stavby. Zdroj: Materiály
komise městského architekta
Poznámka:
-
Jde o odborné záležitosti,proto je správné, že se o tom
nejdříve jednalo v komisi městského architekta a potom
následně v radě města. Myslím že ale chybí údaj o tom, kolik
času máme na dořešení. Bude to záviset hodně na spolupráci s
dodavateli rekonstrukce uzlu. Veřejnou prezentaci návrhů ovšem
zajišťuje zatím Českotřebovský deník. Půjde o řešení vizuálu
při příchodu do města od zastavujících vlaků, proto je dobře
že se tomu věnuje pozornost. připomeňme Litomyšl, kde
vybudovaný přechod přes hlavní silnici využili architektonicky
velmi dobře. Ptal jsem se na názory, byly v podstatě
souhlasné. Přesto tady připomínka je - nikoliv
architektonickému řešení, ale ke stavební koncepci lávky, na
kterou budeme muset vystoupat po nemálo schodech a na druhé
straně zase zpátky sestoupit na zem, i když budou i výtahy,
samozřejmě. Ale zkušenosti s výtahy nejsou vždy o 100%
provozuschopnosti, právě v Litomyšli by o tom mohli
říkat své. A pak navíc zase další cesta do kopce na
Semanínskou!! Jedna cesta na Semanínskou bude tedy
znamenat
3 x překovat převýšení 14 metrů!.
-

-
1) Vlevo nástup na lávku
ze semanínské
strany - obrázek je ještě ze starší vizualizace 2) lávka v Litomyšli
otevřená 2022 3) Śpodní obrázek ukazuje lávku celou - tedy schody nahoru a
zas dolů...
-
Připomeneme-li si Herzánův most, který zde na tomto místě býval do srpna
1960. Byl předchůdcem této lávky a je škoda, že je pryč. Když jsem
byl malý, tak jsem sem chodil se svým dědou Tocháčkem se z mostu dívat
dolů na projíždějící a kouřící vlaky. V čem byl rozdíl? V tom, že mostovka
plynule navazovala na tehdejší Semanínskou silnici a vedla do Borku.
Nemuselo se nahoru na most a pak zase dolů a zase do kopce na Semanínskou,
jako to bude nyní. S tímto řešením Správa železnic nepřichází a SUDOP to
takto nevyprojektoval, asi by to bylo moc drahé. Ale daleko příjemnější a
dokonalejší ! Právě v tom je kouzlo nadchodu přes I/35 v Litomyšli (viz
obrázek) , protože po přechodu nad silnici pokračujete dále v úrovni
terénu bez překážek!
-
Ale ono by tu
naši českotřebovskou lávku ještě prodloužit šlo! Připomeňme si
požadavky města Pardubic na vybudování lávky přes nádraží na Duklu. Tehdy
to zařídil poslanec Kolovratník (ANO) a ve snaze projekt neohrozit mu
ostatní raději neodporovali
-

-
Vlevo:
Herzánův most po postavení roku 1924. Vpravo vize, která se bohužel
neuskutečnila - došlo by nikoliv ke zbourání, ale k prodloužení mostu
o další oblouk...
-
Tak nějak mohl vypadat Herzánův most, kdybychom jej v roce 1960 nezbourali
a místo toho jej prodloužili ještě o druhý mostní oblouk (už by pod ním
ovšem nejezdily parní mašinky jako na obrázku). Mohli bychom mít důležité
dopravní spojení do oblasti Borek a průmyslové zóny města. Byla by to
nejen pěkná dominanta našeho českotřebovského nádraží, ale také velmi
užitečná spojnice do oblasti "za koleje"... Připomeňme že "pořádný most"
je součástí každého pořádného nádraží (Pardubice, Choceň, Zábřeh,
Olomouc...) a tady by se opravdu vyplatil. Znova postavit takový most by
dnes ovšem stálo majlant, to by tudy musel vést alespoň dálniční
přivaděč.... (mm)
|