Úhrady
poskytovaných služeb v sociálních službách od dubna 2025
- Ke
dni 01.03.2025 nabyla účinnosti novela tzv. úhradové
vyhlášky (vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení zákona o sociálních službách), která
stanoví maximální výši úhrad, které lze za jednotlivé služby
a úkony od uživatelů/klientů služeb požadovat. Úhrady od
klientů/uživatelů služeb jsou významným zdrojem finančních
prostředků (vedle dotací ze státního a příspěvku z obecního
rozpočtu). U cílových skupin našich klientů/uživatelů
dochází s jistou pravidelností k valorizaci a navyšování
důchodů, a novelizace úhradové vyhlášky umožňuje
poskytovatelům sociálních služeb reagovat na zvyšující se
náklady na provoz služeb. V mezích přístupu péče řádného
hospodáře hledáme úspory a další cesty, jak hospodaření
příspěvkové organizace zefektivnit, a tím nezvyšovat
neúměrně požadavky na financování zejména ze strany
zřizovatele. Jednou z možných cest je navýšení úhrad
uživatelům a klientům námi poskytovaných sociálních služeb.
Po zvážení všech okolností (zejm. maximální možné úhrady dle
úhradové vyhlášky, finančních možností našich
uživatelů/klientů, změn Ceníku jiných poskytovatelů
sociálních služeb v blízkém okolí) jsme se rozhodli pro
změny úhrad takto:
-
Domov
pro seniory
-
Ubytování – budova A, jednolůžkový pokoj ubytování – budova
A, dvoulůžkový pokoj 305 Kč/den (zvýšení o 5 Kč/den) 285
Kč/den (zvýšení o 5 Kč/den)
-
Úhradu za ubytování na budově B ponecháváme s ohledem na
charakter ubytování beze změny (tj. 260 Kč/den).
-
Strava racionální strava diabetická 240 Kč/den (zvýšení o 5
Kč/den) 250 Kč/den (zvýšení o 5 Kč/den) (zvýšení o 5 Kč/den
v položce „potraviny“ (snídaně, večeře); režie je beze
změny).
-
Celkové navýšení (ubytování + celodenní strava): 10 Kč/den
na budově A. Celkové navýšení (ubytování + celodenní
strava): 5 Kč/den na budově B.
-
Maximální výše úhrady stanovená vyhláškou č. 505/2006 Sb.:
cena za ubytování: 315 Kč/den cena za celodenní stravu: 260
Kč/den tzn. celkové navýšení (ubytování + celodenní strava)
až 15 Kč. Ke stanovení úhrad v Domově pro seniory dodáváme,
že jsme vycházeli z reálných příjmů všech uživatelů,
posuzovali jsme je individuálně. Sociální pracovnice u
každého uživatele spočítala, zda na úhradu z důchodu bude
mít prostředky. Toto kritérium je velmi důležité, neboť v
případě, že uživateli prostředky schází, je třeba oslovit
rodinu, zda bude chybějící úhradu doplácet, a je třeba
připomenout, že rodiny nejsou povinny doplatek hradit, je to
zcela na jejich úvaze, a pokud se rozhodnou, že doplatek
neuhradí, jde tento k tíži organizace v rámci provozních
nákladů. Výpočtem bylo zjištěno, že takové zvýšení, jaké
popisujeme výše, je u většiny uživatel možné. Pro úplnost
dodáváme, že většinu případů, kdy uživateli nezbývají
prostředky na úhradu, se daří řešit smluvními doplatky s
rodinami, případně vnitřním stěhováním do levnější kategorie
ubytování (dvoulůžkový pokoj, pokoj v budově B).
-
Pečovatelská
služba
-
Vzhledem k tomu, že dochází k navýšení cen potravin pouze u
snídaní a večeří (viz výše), k navýšení ceny stravování
(obědů) u klientů Pečovatelské služby nedochází. Navrhujeme
pouze změnu u služby „Dovoz nebo donáška jídla,“ a to takto:
dovoz jídla terén po – pá dovoz jídla terén so + ne dovoz
jídla v části obce Svinná, Kozlov, Skuhrov (po – ne) 35
Kč/úkon (+ 5 Kč) 40 Kč/úkon (+ 5 Kč) 40 Kč/úkon (+ 5 Kč)
Pokud jde o úkony pečovatelské služby, navrhujeme sazby
úkonů takto: úkon péče 150 Kč/hod. (+ 5 Kč) (pomoc při
zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při
osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu,
pomoc při zajištění stravy, pomoc při zajištění chodu
domácnosti, zprostředkování kontaktu se společenským
prostředím, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a
při obstarávání osobních záležitostí, pomoc při zajištění
bezpečí a možnosti setrvání v přirozeném prostředí) praní a
žehlení 100 Kč/kg (+ 10 Kč) Při stanovení úhrad jsme
zohlednili jednak náročnost práce (zejm. s ohledem na stále
se zhoršující stav klientů pečovatelské služby ve smyslu
imobility), jednak vzrůstající mzdové nároky a náklady na
pohonné hmoty, a jednak také ceny konkurenčních terénních
pečovatelských služeb, které v našem městě působí. Maximální
výše úhrad stanovená vyhláškou č. 505/2006 Sb.: úkon péče
165 Kč/hod. (145 Kč/hod. v případě, že rozsah péče je vyšší
než 80 hod./měsíc) dovoz stravy 60 Kč/úkon praní, žehlení
100 Kč/kg
-
Týdenní stacionář Klienti jsou ubytováni
ve dvoulůžkových pokojích bez vlastního sociálního zařízení,
zařízení je provozováno od pondělí do pátku. ubytování
strava racionální strava diabetická 240 Kč/den (bez
navýšení) 240 Kč/den (zvýšení o 5 Kč/den) 250 Kč/den
(zvýšení o 5 Kč/den) (zvýšení o 5 Kč/den v položce
„potraviny“ (snídaně, večeře); režie je beze změny).
Fakultativní úkony (doprava z místa bydliště do Týdenního
stacionáře a doprovod klientů při obstarávání vlastních
záležitostí) zůstávají v tuto chvíli beze změny. Maximální
výše úhrady stanovená vyhláškou č. 505/2006 Sb.: cena za
ubytování: 315 Kč/den cena za celodenní stravu: 260 Kč/den
tzn. celkové navýšení (ubytování + celodenní strava) až 15
Kč.
-

-
Odlehčovací služba Ceník Odlehčovací
služby odpovídá cenám stanoveným pro pobyt v Domově pro
seniory. Při využití odlehčovací služby hradí klient
ubytování, stravu a péči. Plán pro rok 2025 počítá tedy s
touto výší úhrad: ubytování – budova A, dvoulůžkový pokoj
strava racionální strava diabetická 285 Kč/den (zvýšení o 5
Kč/den) 240 Kč/den (zvýšení o 5 Kč/den) 250 Kč/den (zvýšení
o 5 Kč/den) (zvýšení o 5 Kč/den v položce „potraviny“
(snídaně, večeře); režie je beze změny). péče 145 Kč/hod.
(zvýšení o 10 Kč/den) Maximální výše úhrady stanovená
vyhláškou č. 505/2006 Sb.: cena za ubytování: cena za
celodenní stravu: cena za 1 hodinu péče: 315 Kč/den 260
Kč/den 165 Kč/hod. (145 Kč/hod. v případě, že rozsah péče je
vyšší než 80 hod./měsíc)

METRANS
modul 2: Další velká stavba v České Třebové bude za miliardu
-
Investorem stavby je společnost METRANS
a.s. Stavba se nachází na stávajícím drážním tělese, tzn.
na pozemcích ve vlastnictví společnosti METRANS, a.s., ve
vlastnictví České republiky, právo hospodařit s majetkem
státu – Správa železnic, státní organizace, popřípadě ČD
a.s. pozemků města se stavba vůbec nedotýká. Stavba se
převážně nachází v katastrálním území Rybník u České
Třebové.
-
Stavba řeší nedostatečné množství
překládkových a odstavných kolejí a souvisejících
skladovacích ploch pro kontejnery ve stávajícím terminálu
firmy METRANS a.s. v České Třebové s ohledem na
skutečnost, že z důvodu na straně správce infrastruktury a
dalších stran dochází ke značnému zpožďování vlaků z obou
směrů, a tak na stávající modul č. 1 nelze efektivně
směrovat vlaky z obou směrů a tím vzniká potřeba rozdělit
železniční provoz do dvou modulů.
-
Stávající část – modul č. 1, bude sloužit k
překládkám v rámci přeprav ve směru východ - západ, nová
část – modul č. 2, pak pro překládku v rámci přeprav ve
směru západ – východ. V rámci stavby bude vybudován
administrativní objekt se zázemím a dvoukolejná hala pro
lehké opravy vagónů. Přístup do areálu se nemění, nové
přístupy nevznikají.
-
V areálu budou překládány a skladovány
prázdné i ložené „námořní“ a „kontinentální“ kontejnery
resp. intermodální jednotky všech přepravovaných délek.
Jedná se o uzlový terminál, prioritně sloužící k překládce
vlak-vlak, minoritně pak vlak-kamion.
Navýšení silničních přeprav
oproti stávajícímu stavu z/do areálu není předpokládáno
(množství obsluhovaných subjektů se stavbou nezmění),
neboť vše co je ekonomicky výhodné přepravovat, se již
přepravuje.
-

-
Úzkým hrdlem
českotřebovského HUB je nedostatek překládkových kolejí
vzhledem k nutnosti čekat na jednotlivé opožděné vlaky.
Tím je blokováno kolejiště terminálu a v současnosti se
situace řeší dodatečným nutným flexibilním posunem v
rámci stanice. V širších souvislostech stavba podporuje
přesun nákladu z dálkové kamionové dopravy na železnici.
Část stávajícího směrového kolejiště seřaďovacího
nádraží bude upravena na kolejiště terminálové. Celkový
počet kolejí v prostoru směrové skupiny bude snížen.
Budou doplněny odstavné koleje v prostoru vlečkového
odjezdového zhlaví – tyto pomohou optimalizovat potřebu
posunu mimo areál. Stávající „jižní spojovací kolej“ se
mezi výhybkami č. 149 a č. 330 stane kolejí vlečkovou a
bude přizpůsobena potřebám areálu. Část stávajícího
směrového kolejiště seřaďovacího nádraží bude upraveno
na kolejiště terminálové. Celkový počet kolejí v
prostoru směrové skupiny bude snížen. Budou doplněny
odstavné koleje v prostoru vlečkového odjezdového zhlaví
Stavba bude řešit i výstavbu nového provozního zázemí
překladiště. Bude vybudována nová provozní budova, v
které bude umístěno zázemí pro denní čety včetně nového
kancelářského zázemí. Součástí bude i nová hala remízy
určená pro servis a nahodilé opravy vagónů společnosti
Metrans. Součástí provozního zázemí bude i výstavba
zpevněných ploch určené pro dopravní obsluhu zázemí,
rekonstrukce stávající areálové komunikace, včetně
vybudování dostatečné parkovací kapacity pro
zaměstnance. Výstavba nové jižní spojovací koleje,
přeložení účelové komunikace ke stavědlu 015 a snesení
postradateleného kolejiště směrové skupiny bude součástí
samostatné stavby: „Revitalizace kolejiště a zpevněných
ploch v železniční stanici Česká Třebová – areál Metrans,
příprava území“. Tato samostatná stavba stavebně
předchází výstavbě modulu č.2. Podrobnější popis celé
investice, která bude realizována zejména v letech 2026
a 2027 bude v samostatném článku.
-
Vložení výhybky
-
Nový železniční
svršek
-
Odstraňovaný
železniční svršek (samostatná etapa)
-
Parkovací stání
-
Navrhovaná
rychlost
-
Délka areálu pro
Modul II
-
Provedení stavby
06 / 2024 12 / 2024 II. Q. 2026 – IV.Q. 2027
-
Orientační náklady
stavby. Cca 1 000 000 000,- Kč
|
-
14 ks
-
6398 m
-
cca 10000 m
-
94 ks
-
20 km/h
-
1,1428 km
-
06 / 2024 12
/ 2024 II. Q. 2026 – IV.Q. 2027
-
Cca 1 000 000
000,- Kč
|
Aktuálně z České
Třebové: Bezděkov pondělí odpoledne

Ceník parkování v
podzemním parkovišti na Dopravním terminálu Jana Pernera od
dubna 2025
PARKOVACÍ LÍSTEK (obdržený při vjezdu)
|