Porovnáváme Zásobníky investičních záměrů posledních let

                                           a zamýšlíme se se nad financováním investic města

Uvedené tabulky jsou z archivu Českotřebovského deníku


Jaký je vztah rozpočet města - akční plán (zásobník investic)? Je čarování při zařazování investic do rozpočtu transparentní?
Rozpočet města je finální finanční plán na daný rok, pro jeho tvorbu platí přísná  legislativa, sleduje se jeho plnění měsíc od měsíce. Během roku se mohou podmínky změnit,  provádí se jeho úpravy, tzv. "rozpočtová opatření", které zachycují aktuální a reálný stav závazných ukazatelů, v rozpočtu vyjmenovaných.  Až do roku 2023 se na začátku roku pracovalo s tzv. rozpočtovým provizoriem a platný rozpočet na daný finanční rok se schvaloval během února na prvním jednání zastupitelstva v roce.  Mělo to své výhody i nevýhody,  Nyní se rozpočet schvaluje již v prosinci a tak rozpočtové provizórium není zapotřebí.  Vždy to ale výhodou není.
V rozpočtu je zahrnuto jednak financování provozu úřadu města, městských rozpočtových organizací, zajištění služeb, přidělení dotací apod. a také oprav a investic pro daný běžný rok. Tato část rozpočtu je nejvíce sledována. Právě zde je třeba dobře zvolit co bude obsahem této kapitoly, které akce získají prioritu a které mohou počkat, jaké jsou předpoklady jejich financování (dotace, nedotace). A právě  pro získání co nejúplnějšího přehledu potřeb města se se vždy připravoval pracovní poměrně obsáhlý materiál s názvem "Zásobník investičních projektů".  A připravuje se dodnes.  Dříve to byl neveřejný pracovní materiál, ve kterém by se nikdo bez vysvětlení nevyznal. Sloužil k přehledné informaci stavu připravenosti investičních záměrů. Dnes se ve zjednodušené formě publikuje jako doprovodný materiál k rozpočtu města, v nejnovější verzi jako tzv. Akční plán (ovšem dodatečně po sestavení rozpočtu) a během roku se pak i upřesňuje.  Stále to je ovšem pomocný informační nástroj, který nemůže  nahradit rozpočet města, obsahuje  také akce, které se do realizace v daném roce nedostanou nebo se dokončí jen z části a  převedou do roku dalšího. Řada investic také závisí na plánu práce společností zajišťujících např. rekonstrukce sítí (ČEZ, plyn, telecom atd.) a zde se město musí přizpůsobit a někde se i na investici síťařů podílet. To se pak může projevit také ve změnách  rozpočtu města.
Podobou rozpočtu se nyní nebudu zabývat, ale chtěl bych představit, jaké byly a jak se měnily zásobníky investičních záměrů v minulých letech 2023, 2024 a 2025.
Rozpočet města na r. 2023 byl schválen již v prosinci 2022, prakticky měsíc a půl po nástupu nového  vedení na radnici. Z uvedené tabulky je zřejmé,  že si nové vedení nedělalo žádné starosti s tím, že neuvádí do rozpočtu pravé hodnoty investic, tedy částky vypsané v levém sloupci  tabulky a místo toho zařazovali paušálně částku 100 tisíc Kč.  Nakonec k té investici museli stejně "dosypat" peníze z vytvořené zálohy. Pokud totiž  město uzavírá smlouvu o dílo, musí být v rozpočtu kryta celou částkou. "Kouzelných" 100 tisíc by nestačilo. Kouzlo je především v tom, že podle přijatých pravidel  už může změnu hodnoty "závazného ukazatele"  navýšit třeba 100x (V případě Malé scény 165x) sama rada města a nemusí se na to ptát zastupitelů. Ti to pak dostanou jen na vědomí. S penězi v rezervě tak vládne vlastně rada města a zastupitelé ani netuší, jak je rozpočtová rezerva velká a co se za ni pořídí". Během roku mohou nastat situace, že je třeba rozhodnout co je důležitější, co uděláme a co počká. A to díky této fintě může dělat sama rada města.  Pokud by v rozpočtu těch kouzelných 100 tisíc nebylo, pak   lze takovou investici taky realizovat, ale zde již musí rozhodovat celé zastupitelstvo. To bylo tedy potřeba u těch ukazatelů v dolní části tabulky, které byly zařazeny dodatečně. 
A jak to má být správně?    Podle zákona o obcích je rada města výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti a ze své činnosti odpovídá zastupitelstvu obce. U nás jako by to nefungovalo: zastupitelé čekají, co rada města  vymyslí, aby to pak často bez řádného zdůvodnění "vzali na vědomí". Lze namítnout: proč ten povyk, když ten směr pro práci rady města  je dán finanční hodnotou  zveřejněnou v zásobníku investic. (Tak to vysvětluje např. starosta města). Ovšem pozor - zásobník je představen zastupitelům až DODATEČNĚ, rozpočet s těmi kouzelnými 100tisícovými hodnotami byl schválen v prosinci a zásobník byl k dispozici  o 3 měsíce později i déle. Zásobník je také orientační  přehled a během roku se může snadno měnit radou města.
V dalších letech jsou zveřejněné zásobníky investičních záměrů delší a propracovanější, mají také části A, B, C. Kouzelné hodnoty závazných ukazatelů pro rozpočet daného roku ale nevymizely. Finta se stala metodou.
K tabulce A: Reálné plánované investice roku 2024 . Zde stojí za povšimnutí, že v této obsáhlé tabulce je samozřejmě opět (již po několikáté) zařazen projektový záměr na  rekonstrukci sportovního areálu u ZŠ Ústecká na Parníku, ale nikde nenajdeme záměr na stavbu či úpravu parkoviště u Pucholtů. Nenajdeme ho ani  v tabulce B - tedy záměrech čekajících  ani v tabulce C tedy v zámětech odložených. A v dalším letošním roce - přesněji v Akčním plánu na rok 2025+ vyšvihl mezi prioritní projekty, i když není podpořen žádnou dotací, vše se musí platit z rozpočtu města a nepodílí se na tom ani rezidenti z lokality, pro které se parkoviště staví. Ostatní občané města z úpravy této lokality nemají žádný užitek.  Daleko větší prioritu by přece mělo jakékoliv zahájení prací na Novém náměstí, jehož podoba je nyní spíše k pláči. To je skutečně veřejný prostor.  Zatím není akce připravena a musí navázat na akce Správy železnic.
Proto je smutné, že se  nenašlo ve vedení města dost odvahy na prosazení priority, kterou je jistě  sportoviště pro školní mládež na Parníku. A to již dlouhodobě. Vždyť město je zřizovatelem školy! Lze přemýšlet a ptát se, kdo vyvíjí na vedení města takový tlak, aby řešil právě tuto lokalitu (kde je  za závorou u rezidence Belveder 20 nevyužitých parkovacích - ovšem placených míst právě pro rezidenty) ?  I zde je odpověď zřejmá. Žádný tlak nikdo nevyvíjí, ale  bylo to slíbeno a jde o voliče 3PK, že... A děti ze školy na Parníku asi nejsou voliči.
   Tabulka B Investice dále k řešení
Tabulka C - odložené investice
Budeme-li  hledat zásobník projektů pro rok letošní tedy 2025, nenajdeme - místo toho máme AKČNÍ PLÁN 2025+.. On není přesně na míru na tento letošní kalendářní rok, vychází z nově přijatého Strategického plánu města a jsou tam položky uvedené třeba s desetiletým rozptylem, Pak  to ovšem není zásobník  investic daného roku a nemůže být vodítkem pro posuzování co bude mít v daném roce prioritu a co nikoliv, má-li to někde tak velký rozptyl.   Jde tedy především o orientační informaci o připravovaných projektech a záměrech a vazba na městský rozpočet se zde  vytratila.  Opět také platí, že Akční plán byl publikován až později než proběhlo schvalování rozpočtu na rok 2025, kde se opět projevují  mezi "závaznými ukazateli"  kouzelné stotisícové částky. Připomeňme např.- částky pro rekonstrukci ulice Kubelkova, park Bezděkov a parkoviště U Pucholtů. právě u posledně jmenovaného záměru  je nyní po přípravě projektu vyhlášeno zakázkové řízení na výběr zhotovitele a je zde uvedena částka z projektu ve výši 3,5 mil. Kč bez DPH (v rozpočtu je stále jen 100 tisíc).  Ptal jsem se proč to není tedy začazeno v nyní v červnu schvalované rozpočtové změně.  Prý to nelze ještě nevíme, kolik to bude stát. Je to samozřejmě výmluva. Pokud tedy vedení města neví kolik to bude stát (i když to ví), tak to v rozpočtu nemělo být zařazeno vůbec.  Dodatečné zařazení investice je samozřejmě možné a také používané, ale o tom  už vždy rozhoduje celé zastupitelstvo a to by nemuselo dopadnout. Na schválení je třeba zajistit 14 hlasů pro návrh. A při běžných absencích se tento počet u radniční koalice vždycky nedá dohromady. A tak je daleko bezpečnější (a operativnější), když může  o takových velkých ( i řádových) změnách hodnot financování "závazných ukazatelů" v klidu rozhodnout rada města, tam je vždy poměr hlasování  8 : 0 : 0 a netřeba se obávat ani když bude jeden radní chybět. Odpadne diskuze, složité vysvětlování.  Je zde pak ovšem otázka pro koho jsou tyto ukazatele závazné? S tím si rada města hlavu neláme. Možnost provádět rozpočtová opatření v radě města není špatně, je to výhodné, dělají to i jiných městech, ale nikde  nejde o řádovou úpravu závazného ukazatele, který měl v rozpočtu např. 2% skutečné hodnoty investice. Jde vlastně o rozhodnutí  zda tuto investici do rozpočtu města zařadit nebo nikoliv. Mezitím, mohlo město potřebovat využít tyto prostředky lépe ale nemůže, neboť rozhodnutí je už jen "rozpočtovým opatřením" v moci rady města. Takovéto  změny by mělo být vždy předloženy všem zastupitelům!
Dále uvádím tabulky akčního plánu města 2025+, opět s rozlišením A, B. C. Vše je v popisu uvedeno: