Jaký je
vztah rozpočet města - akční plán (zásobník investic)? Je čarování při
zařazování investic do rozpočtu transparentní?
Rozpočet města
je finální finanční plán na daný rok, pro jeho tvorbu platí přísná
legislativa, sleduje se jeho plnění měsíc od měsíce. Během roku
se mohou podmínky změnit, provádí se jeho úpravy, tzv. "rozpočtová opatření", které
zachycují aktuální a reálný stav závazných ukazatelů, v rozpočtu
vyjmenovaných. Až do roku 2023 se na začátku roku pracovalo s tzv.
rozpočtovým provizoriem a platný rozpočet na daný finanční rok se
schvaloval během února na prvním jednání zastupitelstva v roce.
Mělo to své výhody i nevýhody, Nyní se rozpočet schvaluje již v
prosinci a tak rozpočtové provizórium není zapotřebí. Vždy to ale
výhodou není.
V rozpočtu
je zahrnuto jednak financování provozu úřadu města, městských
rozpočtových organizací, zajištění služeb, přidělení dotací apod. a také
oprav a investic pro daný běžný rok. Tato část rozpočtu je nejvíce
sledována. Právě zde je třeba dobře zvolit co bude obsahem této
kapitoly, které akce získají prioritu a které mohou počkat, jaké jsou
předpoklady jejich financování (dotace, nedotace). A právě pro
získání co nejúplnějšího přehledu potřeb města se se vždy připravoval
pracovní poměrně obsáhlý materiál s názvem "Zásobník investičních
projektů". A připravuje se dodnes. Dříve to byl
neveřejný pracovní materiál, ve kterém by se nikdo bez vysvětlení nevyznal.
Sloužil k přehledné informaci stavu připravenosti investičních záměrů. Dnes
se ve zjednodušené formě publikuje jako doprovodný materiál k rozpočtu
města, v nejnovější verzi jako tzv. Akční plán (ovšem dodatečně po sestavení
rozpočtu) a během roku se pak i upřesňuje. Stále to je ovšem
pomocný informační nástroj, který nemůže nahradit rozpočet města,
obsahuje také akce, které se do realizace v daném roce nedostanou
nebo se dokončí jen z části a převedou do roku dalšího. Řada
investic také závisí na plánu práce společností zajišťujících
např. rekonstrukce sítí (ČEZ, plyn, telecom atd.) a zde se město musí
přizpůsobit a někde se i na investici síťařů podílet. To se pak může projevit také ve změnách
rozpočtu města.
Podobou rozpočtu se nyní nebudu
zabývat, ale chtěl bych představit, jaké
byly a jak se měnily zásobníky investičních záměrů v minulých letech
2023, 2024 a 2025.
Rozpočet
města na r. 2023 byl schválen již v prosinci 2022, prakticky měsíc a půl
po nástupu nového vedení na radnici. Z uvedené tabulky je zřejmé, že
si nové vedení nedělalo žádné starosti s tím, že neuvádí do rozpočtu
pravé hodnoty investic, tedy částky vypsané v levém sloupci tabulky
a místo toho zařazovali paušálně částku 100 tisíc Kč. Nakonec k té
investici museli stejně "dosypat" peníze z vytvořené zálohy. Pokud totiž
město uzavírá smlouvu o dílo, musí být v rozpočtu kryta celou částkou.
"Kouzelných" 100 tisíc by nestačilo. Kouzlo je především v tom, že podle
přijatých pravidel už může změnu hodnoty "závazného ukazatele"
navýšit třeba 100x (V případě Malé scény 165x) sama rada města a nemusí se
na to ptát zastupitelů. Ti to pak dostanou jen na vědomí. S penězi v
rezervě tak vládne vlastně rada města a zastupitelé ani netuší, jak je
rozpočtová rezerva velká a co se za ni pořídí". Během roku mohou nastat
situace, že je třeba rozhodnout co je důležitější, co uděláme a co počká.
A to díky této fintě může dělat sama rada města. Pokud by v rozpočtu
těch kouzelných 100 tisíc nebylo, pak lze takovou investici
taky realizovat, ale zde již musí rozhodovat celé zastupitelstvo. To bylo
tedy potřeba u těch ukazatelů v dolní části tabulky, které byly zařazeny
dodatečně.
A jak to má
být správně? Podle zákona o obcích je rada města
výkonným orgánem obce v
oblasti samostatné působnosti a ze své činnosti odpovídá zastupitelstvu obce.
U nás jako by to nefungovalo: zastupitelé čekají, co rada města
vymyslí, aby to pak často bez řádného zdůvodnění "vzali na vědomí". Lze
namítnout: proč ten povyk, když ten směr pro práci rady města je dán
finanční hodnotou zveřejněnou v zásobníku investic. (Tak to
vysvětluje např. starosta města). Ovšem pozor - zásobník je představen
zastupitelům až DODATEČNĚ, rozpočet s těmi kouzelnými 100tisícovými
hodnotami byl schválen v prosinci a zásobník byl k dispozici o 3
měsíce později i déle. Zásobník je také orientační přehled a během
roku se může snadno měnit radou města.
V dalších
letech jsou zveřejněné zásobníky investičních záměrů delší a
propracovanější, mají také části A, B, C. Kouzelné hodnoty závazných
ukazatelů pro rozpočet daného roku ale nevymizely. Finta se stala metodou.
K tabulce A: Reálné plánované investice roku 2024
. Zde stojí za povšimnutí, že v této obsáhlé tabulce je samozřejmě opět
(již po několikáté) zařazen projektový záměr na rekonstrukci
sportovního areálu u ZŠ Ústecká na Parníku, ale nikde nenajdeme záměr na
stavbu či úpravu parkoviště u Pucholtů. Nenajdeme ho ani v tabulce B
- tedy záměrech čekajících ani v tabulce C tedy v zámětech
odložených. A v dalším letošním roce - přesněji v Akčním plánu na rok
2025+ vyšvihl mezi prioritní projekty, i když není podpořen žádnou dotací,
vše se musí platit z rozpočtu města a nepodílí se na tom ani rezidenti z
lokality, pro které se parkoviště staví. Ostatní občané města z úpravy
této lokality nemají žádný užitek. Daleko větší prioritu by přece
mělo jakékoliv zahájení prací na Novém náměstí, jehož podoba je nyní spíše
k pláči. To je skutečně veřejný prostor. Zatím není akce připravena
a musí navázat na akce Správy železnic.
Proto je smutné, že se nenašlo ve
vedení města dost odvahy na prosazení priority, kterou je jistě
sportoviště pro školní mládež na Parníku. A to již dlouhodobě. Vždyť město
je zřizovatelem školy! Lze přemýšlet a ptát se, kdo vyvíjí na vedení města
takový tlak, aby řešil právě tuto lokalitu (kde je za závorou u
rezidence Belveder 20 nevyužitých parkovacích - ovšem placených míst právě
pro rezidenty) ? I zde je odpověď zřejmá. Žádný tlak nikdo nevyvíjí,
ale bylo to slíbeno a jde o voliče 3PK, že... A děti ze školy na
Parníku asi nejsou voliči.
Tabulka B Investice dále k řešení
Tabulka
C - odložené investice
Budeme-li hledat zásobník projektů pro rok letošní tedy 2025,
nenajdeme - místo toho máme AKČNÍ PLÁN 2025+.. On není přesně na míru na tento
letošní kalendářní rok, vychází z nově přijatého Strategického plánu města a
jsou tam položky uvedené třeba s desetiletým rozptylem, Pak to ovšem
není zásobník investic daného roku a nemůže být vodítkem pro
posuzování co bude mít v daném roce prioritu a co nikoliv, má-li to někde
tak velký rozptyl. Jde tedy především o orientační informaci o
připravovaných projektech a záměrech a vazba na městský rozpočet se zde
vytratila. Opět také platí, že Akční plán byl publikován až později
než proběhlo schvalování rozpočtu na rok 2025, kde se opět projevují
mezi "závaznými ukazateli" kouzelné stotisícové částky. Připomeňme
např.- částky pro rekonstrukci ulice Kubelkova, park Bezděkov a parkoviště U
Pucholtů. právě u posledně jmenovaného záměru je nyní po přípravě
projektu vyhlášeno zakázkové řízení na výběr zhotovitele a je zde uvedena
částka z projektu ve výši 3,5 mil. Kč bez DPH (v rozpočtu je stále jen 100
tisíc). Ptal jsem se proč to není tedy začazeno v nyní v červnu
schvalované rozpočtové změně. Prý to nelze ještě nevíme, kolik to bude
stát. Je to samozřejmě výmluva. Pokud tedy vedení města neví kolik to bude
stát (i když to ví), tak to v rozpočtu nemělo být zařazeno vůbec.
Dodatečné zařazení investice je samozřejmě možné a také používané, ale o tom
už vždy
rozhoduje celé zastupitelstvo a to by nemuselo dopadnout. Na schválení je
třeba zajistit 14 hlasů pro návrh. A při běžných absencích se tento počet u
radniční koalice vždycky nedá dohromady. A tak je daleko bezpečnější (a
operativnější), když
může o takových velkých ( i řádových) změnách hodnot financování "závazných ukazatelů" v
klidu rozhodnout rada města, tam je vždy poměr hlasování 8 : 0 : 0 a netřeba
se obávat ani když bude jeden radní chybět. Odpadne diskuze, složité
vysvětlování. Je zde pak ovšem otázka pro koho jsou tyto ukazatele
závazné? S tím si rada města hlavu neláme. Možnost provádět rozpočtová
opatření v radě města není špatně, je to výhodné, dělají to i jiných
městech, ale nikde nejde o řádovou úpravu závazného ukazatele, který
měl v rozpočtu např. 2% skutečné hodnoty investice.
Jde vlastně o rozhodnutí zda tuto
investici do rozpočtu města zařadit nebo nikoliv. Mezitím, mohlo město
potřebovat využít tyto prostředky lépe ale nemůže, neboť rozhodnutí je už
jen "rozpočtovým opatřením" v moci rady města. Takovéto změny by mělo
být vždy předloženy všem zastupitelům!
Dále uvádím tabulky akčního plánu
města 2025+, opět s rozlišením A, B. C. Vše je v popisu uvedeno:


 |