Setkání u Husova
pomníku v Javorce: více než pietní vzpomínka !
Setkání
u Husova pomníku v Javorce bylo připomenutím letošního 610.
výročí od tragické události v německé Kostnici. Bylo stejně
jako v minulých letech příležitostí připomenout dobu, ve které
Kazatel Jan Hus žil a snahu o nápravu tehdejší církve. Byl to
katolický kazatel, který chtěl odstranit z římskokatolické
církve jevy, se kterým nesouhlasil, chtěl církev reformovat.
Působil veřejně a pod jeho vlivem se rozšířilo hnutí, které
dokázalo změnit tehdejší dobu. Kazatel Petr Hurych na několika
příkladech ukázal, že Janu Husovi byly v historii vloženy do
úst nepravdivé výroky, a řada věcí, která je dnes s Janem
Husem spojena je přinejmenším nepřesná. Roky byl přece
považován především za kacíře. Jeho odkaz byl v České Třebové
živý již v na počátku 20. století, kdy vznikla iniciativa
Českotřebováků postavit Husův pomník , a to - považte v těžké
době I. světové války.
Velký vliv měl Husův
odkaz i na českotřebovského spisovatele a politika F. V.
Krejčího. I to vzpomněla na setkání ředitelka městského muzea
Jana Voleská.
Dnes je alespoň z oficiálních míst toto setkání
pojímáno jako pietní vzpomínka. Myslím ale, že má jiný, větší
význam. Myšlenky Jana Husa mají přece vliv i na současnost. A
také v nedávné mladé historii rodící se demokracie v České
Třebové před 30 - 36 lety se zde scházela u tohoto pomníku
mládež i další hybatelé dění v našem městě, aby si zde
potvrdili svůj společný zájem o prosazení změn ve společnosti.
Dnes je účast veřejnosti na setkání u pomníku menší, než
bývala. Snad právě proto, že se to bere a propaguje jako
"pietní vzpomínka". A na pietu se nikdo nehrne. Ale Husa
potřebujeme i dnes a všichni. Jako by dnes byla doba, kdy jsme
všichni se vším spokojeni a již nebylo třeba žádné iniciativy
ke zlepšení poměrů A to přece není pravda! Platí to jak v celé
naše společnosti tak i v našem městě. Nepodceňujme myšlenku
připomínat úsilí Jana Husa i dnes, a využít všechny možnosti
pro jejich rozšíření. (mm)
Aktuálně z České Třebové
Počátkem července byl dokončen první z pilířů pro budoucí nadchod
nad nádražím, který povede od Korada k budově 019 a umožní
jednodušší překonání kolejiště hlavně na sídliště Borek. Doposud
musí chodci využívat dlouhou již nevyhovující podchod, který se
při deštích stává brouzdalištěm. V minulosti byl podchod širší,
byl zúžen vložením izolací a betonem, ale ani tato úprava
nepomohla a podchod je za hranicí životnosti.
V rámci rekonstrukce uzlu bylo
rozhodnuto nahradit nevyhovující podchod moderní lávkou, která
bude pro pěší, doplněná výtahy a bude z něj i výhled na nádraží a
vlaky. První z pilířů se začal budovat počátkem dubna 2025 výkopem
pro základ pilíře. Pak byly vyvrtány otvory, do kterých byla
zapuštěna ocelová armatura, která byla zalita betonem. Než beton v
základech uzrál, byla napojena další armatura, postavena lešení a
okolo vyrostlo bednění. Počátkem května pak začala betonáž,
bednění i lešení bylo několikrát nastaveno, až dospěla betonáž do
výše pilíře. V červnu se dokončovaly detaily a po uzrání betonu
bylo odstraněno bednění a snesena lešení. 4. července 2025 byl
první pilíř zbaven bednění a lešení a zbývá jen upravit
staveniště. Bednění i lešení bylo přeneseno na místo, kde vyroste
druhý pilíř, jehož základy byly již vybetonovány. Tento pilíř je
umístěn mezi kolejemi a buduje se za plného železničního provozu.
Třetí pilíř lávky bude postaven u parkoviště před Koradem, několik
metrů od současného vstupu do podchodu. Také základy tohoto pilíře
jsou již opatřeny armaturou a zabetonovány. Přes to, že první
pilíř stojí, je na nadchodu ještě mnoho práce, dá se konstatovat,
že první malá část je hotova. Konečnou podobu pilíře dostavou až
při dosazení konstrukce lávky a doplněním zábradlí a střechy,
která bude nadchod chránit před nepřízni počasí. Lávku plánuje
Správa železnic otevřít pro veřejnost během příštího roku.
Celý příspěvek
ZDE
Na kruháči u Korada stavba
pokročila:
Dostal základní
asfaltový povrch
Fotografie byla pořízena během
deštivého pondělí 8. července 2025.
Signalizuje, že se
schyluje k zakončení tzv. druhé etapy prací, při které je stále
možný zatím plynulý průjezd stavbou bez zastavení. Pokud ovšem
nemyslíme na to že od Rybníka i od tunelů je třeba dávat
přednost.
Ve třetí etapě, která brzo začne,
se již doprava dostane na vytvořenou kruhovou komunikaci u ovšem
s tím, že zde bude signalizace s pomocí přenosných semaforů.
A to dokonce ze tří stran.
Proto bude průjezd křižovatkou bez
zastavení prakticky nemožný. Bude to nejobtížnější část celé
stavby a bude znamenat vytvoření kolon
Za měsíc půjdeme na špičkový mezinárodní hokej
8. srpna se na
ZS
Česká Třebová uskuteční mezinárodní přípravné hokejové
utkání
DYNAMO PARDUBICE
vers.
SLOVAN BRATISLAVA
Letiště Pardubice je stále v dluzích. V červených
číslech je firma desátý rok po sobě.
Společnost East Bohemian Airport (EBA), která
provozuje mezinárodní civilní letiště v Pardubicích, vloni
skončila se ztrátou 26,4 milionu korun. Rok předtím ztráta
činila 41,4 milionu korun, v červených číslech je firma desátý
rok po sobě. ČTK to zjistila z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce
listin.
Minulý rok přitom letiště odbavilo více než 200 000
cestujících, což je nejlepší výsledek v jeho historii.
Společnost patří městu a kraji. Celkové tržby se meziročně zvýšily více než
dvakrát na 170,1 milionu korun. Zároveň ale výrazně, o 61
procent, vzrostly náklady včetně osobních. Provozní
hospodářský výsledek dosáhl minus 24,3 milionu korun, finanční
výsledek hospodaření minus 6,3 milionu korun. Do zisku
společnost neposunuly ani tržby z prodeje bývalé odletové
haly, bilanci také stále zatěžují odpisy. Obchod s leteckým palivem vzrostl více než
dvakrát a tvoří největší podíl na celkových tržbách. Tržby z
leteckých aktivit a s nimi souvisejících služeb se zvýšily o
62 procent, z neleteckých aktivit o 27 procent.
Letiště vloni odbavilo 845 charterových letů
společnosti Smartwings do 14 destinací, 333 rotací pravidelné
linky do Alicante a Girony provozované společností Ryanair a
626 letů všeobecného letectví. Na nákladní dopravu připadalo
jen osm letů. Ve společnosti v roce 2024 pracovalo průměrně
42 zaměstnanců, o šest více než rok předtím. Firma také
využívala zaškolené brigádníky. Civilní letiště v Pardubicích funguje od roku
1994. Společnost EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice, z
jedné třetiny Pardubický kraj. Akcionáři musí provoz letiště
dlouhodobě dotovat. Vloni zvýšili základní kapitál o 20
milionů korun, dalších šest milion akcionáři schválili letos. Společnost plánuje dostavbu terminálu Jana
Kašpara, který byl otevřen v roce 2018, měl by získat druhé
nadzemní podlaží. Náklady dosáhnou zhruba 87 milionů korun bez
DPH. Potřebné peníze přinese prodej nevyužitých pozemků a
budov.
Jaká byla letošní Železniční akademie na SŠTD
Gustava Habrmana ?
Měsíc
červen je v naší škole nejen plný exkurzí, sportovních a
kulturních aktivit, ale je také měsícem odborných zkoušek.
V letošním roce dokončilo naši železniční akademii:
18 strojvedoucích,
8 vlakvedoucích,
3 pokladníci,
2 výpravčí,
2 signalisté a
1 vedoucí posunu.
Kromě dvou, kteří čekali na vyřízení
administrativy, se také všichni podrobili odborným zkouškám. I
přes urputnou přípravu se někteří budoucí železničáři musí
přihlásit k opravným pokusům – ty čekají 6 strojvedoucích, 1
vlakvedoucího a 1 pokladníka.
Není to žádná ostuda, zejména pak u strojvedoucích,
kteří svou zkoušku skládali jen chvíli po maturitě a zažili tak
opravdu vyčerpávající období. Navíc, zatímco ostatní profese, už
samostatně slouží v provozu, tak právě strojvedoucí čeká ještě
další příprava na své povolání. K licencím, které jim Železniční
akademie zajistila, musí přidat ještě osvědčení, které jim po
nejméně tříměsíčním zácviku a další odborné zkoušce udělí jejich
budoucí zaměstnavatelé.
Děkujeme
partnerům: České dráhy, a.s.,
Správa železnic, státní organizace,
Drážní úřad
za spolupráci při přípravě, zkoušení a uplatnění
našich žáků. Zároveň moc děkujeme skvělým lektorům, kteří na
našem projektu Železniční akademie spolupracují. Všem 24
úspěšným železničářům pak gratulujeme a přejeme mnoho pestrých
pracovních zážitků a nejlépe žádné mimořádné události.
Zdroj: Mgr. Jan Kovář, LinkedIn
|