ČD 187/2025  -  čtvrtek 10. července 2025 


 Setkání u Husova pomníku v Javorce: více než pietní vzpomínka !


Setkání u Husova pomníku v Javorce bylo připomenutím letošního 610. výročí od tragické události v německé Kostnici. Bylo stejně jako v minulých letech příležitostí připomenout dobu, ve které Kazatel Jan Hus žil a snahu o nápravu tehdejší církve. Byl to katolický kazatel, který chtěl odstranit z římskokatolické církve jevy, se kterým nesouhlasil, chtěl církev reformovat. Působil veřejně a pod jeho vlivem se rozšířilo hnutí, které dokázalo změnit tehdejší dobu. Kazatel Petr Hurych na několika příkladech ukázal, že Janu Husovi byly v historii vloženy do úst nepravdivé výroky, a řada věcí, která je dnes s Janem Husem spojena je přinejmenším nepřesná. Roky byl přece považován především za kacíře. Jeho odkaz byl v České Třebové živý již v na počátku 20. století, kdy vznikla iniciativa Českotřebováků postavit Husův pomník , a to - považte v těžké době I. světové války.
Velký vliv měl Husův odkaz i na českotřebovského spisovatele a politika F. V. Krejčího. I to vzpomněla na setkání ředitelka městského muzea Jana Voleská.
Dnes je alespoň z oficiálních míst toto setkání pojímáno jako pietní vzpomínka. Myslím ale, že má jiný, větší význam. Myšlenky Jana Husa mají přece vliv i na současnost. A také v nedávné mladé historii rodící se demokracie v České Třebové před 30 - 36 lety se zde scházela u tohoto pomníku mládež i další hybatelé dění v našem městě, aby si zde potvrdili svůj společný zájem o prosazení změn ve společnosti. Dnes je účast veřejnosti na setkání u pomníku menší, než bývala. Snad právě proto, že se to bere a propaguje jako "pietní vzpomínka". A na pietu se nikdo nehrne. Ale Husa potřebujeme i dnes a všichni. Jako by dnes byla doba, kdy jsme všichni se vším spokojeni a již nebylo třeba žádné iniciativy ke zlepšení poměrů A to přece není pravda! Platí to jak v celé naše společnosti tak i v našem městě. Nepodceňujme myšlenku připomínat úsilí Jana Husa i dnes, a využít všechny možnosti pro jejich rozšíření. (mm)

Aktuálně z České Třebové

Počátkem července byl dokončen první z pilířů pro budoucí nadchod nad nádražím, který povede od Korada k budově 019 a umožní jednodušší překonání kolejiště hlavně na sídliště Borek. Doposud musí chodci využívat dlouhou již nevyhovující podchod, který se při deštích stává brouzdalištěm. V minulosti byl podchod širší, byl zúžen vložením izolací a betonem, ale ani tato úprava nepomohla a podchod je za hranicí životnosti.

V rámci rekonstrukce uzlu bylo rozhodnuto nahradit nevyhovující podchod moderní lávkou, která bude pro pěší, doplněná výtahy a bude z něj i výhled na nádraží a vlaky. První z pilířů se začal budovat počátkem dubna 2025 výkopem pro základ pilíře. Pak byly vyvrtány otvory, do kterých byla zapuštěna ocelová armatura, která byla zalita betonem. Než beton v základech uzrál, byla napojena další armatura, postavena lešení a okolo vyrostlo bednění. Počátkem května pak začala betonáž, bednění i lešení bylo několikrát nastaveno, až dospěla betonáž do výše pilíře. V červnu se dokončovaly detaily a po uzrání betonu bylo odstraněno bednění a snesena lešení. 4. července 2025 byl první pilíř zbaven bednění a lešení a zbývá jen upravit staveniště. Bednění i lešení bylo přeneseno na místo, kde vyroste druhý pilíř, jehož základy byly již vybetonovány. Tento pilíř je umístěn mezi kolejemi a buduje se za plného železničního provozu. Třetí pilíř lávky bude postaven u parkoviště před Koradem, několik metrů od současného vstupu do podchodu. Také základy tohoto pilíře jsou již opatřeny armaturou a zabetonovány. Přes to, že první pilíř stojí, je na nadchodu ještě mnoho práce, dá se konstatovat, že první malá část je hotova. Konečnou podobu pilíře dostavou až při dosazení konstrukce lávky a doplněním zábradlí a střechy, která bude nadchod chránit před nepřízni počasí. Lávku plánuje Správa železnic otevřít pro veřejnost během příštího roku. Celý příspěvek ZDE

  Na kruháči u Korada stavba pokročila: 

Dostal základní asfaltový povrch

Fotografie byla pořízena během deštivého pondělí 8. července 2025.
Signalizuje, že  se  schyluje k zakončení tzv. druhé etapy prací, při které je stále možný zatím plynulý průjezd stavbou bez zastavení. Pokud ovšem nemyslíme na to že od Rybníka i od tunelů je třeba dávat přednost.
Ve třetí etapě, která brzo začne, se již doprava dostane na vytvořenou kruhovou komunikaci u ovšem s tím, že zde bude signalizace s pomocí přenosných semaforů.  A to dokonce ze tří stran.
Proto bude průjezd křižovatkou bez zastavení prakticky nemožný. Bude to nejobtížnější část celé stavby a bude znamenat vytvoření kolon

Za měsíc půjdeme na špičkový mezinárodní hokej

8. srpna se na ZS Česká Třebová uskuteční  mezinárodní přípravné hokejové utkání
DYNAMO PARDUBICE vers. SLOVAN BRATISLAVA

Letiště Pardubice je stále v dluzích. V červených číslech je firma desátý rok po sobě.

Společnost East Bohemian Airport (EBA), která provozuje mezinárodní civilní letiště v Pardubicích, vloni skončila se ztrátou 26,4 milionu korun. Rok předtím ztráta činila 41,4 milionu korun, v červených číslech je firma desátý rok po sobě. ČTK to zjistila z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin. Minulý rok přitom letiště odbavilo více než 200 000 cestujících, což je nejlepší výsledek v jeho historii. Společnost patří městu a kraji. Celkové tržby se meziročně zvýšily více než dvakrát na 170,1 milionu korun. Zároveň ale výrazně, o 61 procent, vzrostly náklady včetně osobních. Provozní hospodářský výsledek dosáhl minus 24,3 milionu korun, finanční výsledek hospodaření minus 6,3 milionu korun. Do zisku společnost neposunuly ani tržby z prodeje bývalé odletové haly, bilanci také stále zatěžují odpisy.  Obchod s leteckým palivem vzrostl více než dvakrát a tvoří největší podíl na celkových tržbách. Tržby z leteckých aktivit a s nimi souvisejících služeb se zvýšily o 62 procent, z neleteckých aktivit o 27 procent.
Letiště vloni odbavilo 845 charterových letů společnosti Smartwings do 14 destinací, 333 rotací pravidelné linky do Alicante a Girony provozované společností Ryanair a 626 letů všeobecného letectví. Na nákladní dopravu připadalo jen osm letů. Ve společnosti v roce 2024 pracovalo průměrně 42 zaměstnanců, o šest více než rok předtím. Firma také využívala zaškolené brigádníky. Civilní letiště v Pardubicích funguje od roku 1994. Společnost EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice, z jedné třetiny Pardubický kraj. Akcionáři musí provoz letiště dlouhodobě dotovat. Vloni zvýšili základní kapitál o 20 milionů korun, dalších šest milion akcionáři schválili letos.  Společnost plánuje dostavbu terminálu Jana Kašpara, který byl otevřen v roce 2018, měl by získat druhé nadzemní podlaží. Náklady dosáhnou zhruba 87 milionů korun bez DPH. Potřebné peníze přinese prodej nevyužitých pozemků a budov.

Jaká byla letošní Železniční akademie na SŠTD Gustava Habrmana ?

Měsíc červen je v naší škole nejen plný exkurzí, sportovních a kulturních aktivit, ale je také měsícem odborných zkoušek.
V letošním roce dokončilo naši železniční akademii:

18 strojvedoucích,

8 vlakvedoucích,

3 pokladníci,

2 výpravčí,

2 signalisté a

1 vedoucí posunu.

Kromě dvou, kteří čekali na vyřízení administrativy, se také všichni podrobili odborným zkouškám. I přes urputnou přípravu se někteří budoucí železničáři musí přihlásit k opravným pokusům – ty čekají 6 strojvedoucích, 1 vlakvedoucího a 1 pokladníka.

Není to žádná ostuda, zejména pak u strojvedoucích, kteří svou zkoušku skládali jen chvíli po maturitě a zažili tak opravdu vyčerpávající období. Navíc, zatímco ostatní profese, už samostatně slouží v provozu, tak právě strojvedoucí čeká ještě další příprava na své povolání. K licencím, které jim Železniční akademie zajistila, musí přidat ještě osvědčení, které jim po nejméně tříměsíčním zácviku a další odborné zkoušce udělí jejich budoucí zaměstnavatelé.
Děkujeme
partnerům: České dráhy, a.s., Správa železnic, státní organizace, Drážní úřad za spolupráci při přípravě, zkoušení a uplatnění našich žáků. Zároveň moc děkujeme skvělým lektorům, kteří na našem projektu Železniční akademie spolupracují. Všem 24 úspěšným železničářům pak gratulujeme a přejeme mnoho pestrých pracovních zážitků a nejlépe žádné mimořádné události.
Zdroj: Mgr. Jan Kovář, LinkedIn


Videa z předcházejících ročníků turnaje STREETBALLHUS 2020 - 24



 Pardubický kraj připravuje úpravy areálu školy na Skalce

Jedná se o úpravu veřejného prostranství, kdy budou rekonstruovány či nově zřízeny komunikace propojující jednotlivé části v řešeném území a umožňovat dopravní obslužnost, a celý prostor bude nově vybaven mobiliářem, plochy budou parkově upraveny, a prostor bude doplněn o místa pro posezení a rekreaci. Součástí řešení jsou principy modrozelené infrastruktury, je zde hospodařeno s dešťovou vodou, která bude jímána do akumulační nádrže, a dále využívána pro závlahu zeleně.
Realizováno bude okrasné jezírko, jež bude součástí parkových úprav, stejně jako vytvoření místa pro ukládání odpadu (přístřešek se zelenou střechou pro kontejnery na tříděný i komunální odpad), a dále zde bude v rámci parčíku vytvořeno místo pro setkávání a příležitostné akce, jedná se o kruhovou mlatovou plochu s lavičkami, a kruhovou dlážděnou plochu ve sníženém terénu, po jejímž obvodu budou sedací schody a v jejímž čele se nachází pavilon (zastřešené podium se zelenou střechou). V rámci navržených úprav bude rekonstruováno stávající oplocení na západní a jihozápadní straně, a to včetně vstupní branky a příjezdové brány. V blízkém okolí stávajícího tenisového kurtu bude prostor doplněn i o posilovací (workoutové) prvky. Zpracovatel projektové dokumentace: Ing. Miroslava Polachová (obor krajinářská architektura)
100 let OUSTECKÉ POUTI - venkovní výstava
 Zveme vás na venkovní panelovou výstavu, která vás provede sto lety ústecké staročeské pouti očima fotografií, které uchovaly jejich neopakovatelnou atmosféru od historických snímků až po ty současné. Výstava představuje proměny tradic, kolotočů, pouťových atrakcí i radostného hemžení lidí napříč lety a generacemi. Fotografie pocházejí z archivu Města a Městského muzea Ústí nad Orlicí a ze soukromých sbírek občanů města Ústí nad Orlicí. Výstava je umístěna na prostranství před DDM Duha a prohlédnout si ji můžete do 22. srpna 2025. Přijďte zavzpomínat a zastavit se například při procházce městem a projít si vizuální cestu ústeckou poutní historií.  Tímto vás také zveme na stou ústeckou staročeskou pouť, která se letos koná ve dnech 15. až 17. srpna 2025 na Kociánce, Mírovém náměstí a u Hernychovy vily. Připraven je pro vás bohatý program i občerstvení. V pozvánce z Ústí ale chybí to, proč vlastně tato tradice začala:  Účel byl jednoznačný - zajistit finanční prostředky na výstavbu ústeckého městského divadla. A to nakonec podařilo, Roškotovo divadlo se opravdu povedlo je to nadčasová budova, kultuní památky. Byla tehdy i jiné návrhy, také fádní, klasické venkovské, naštěstí neprošly.  Ve České Třebové byl také spolek pro postavení městského divadla a tomu se cíl splnit nepodařil.  Ve Třebové byly sekulární a stranické zájmy, které společnou myšlenku pohřbily. Zvlášť budovali svůj stánek a sál lidovci, sociální demokraté, národní socialisté nebo třeba Sokolové,  A tak to dopadlo úplně jinak než v Ústí nad Orlicí.....
SRPNOVÁ VÝSTAVA V MALÉ SCÉNĚ: SVĚTLO, CO ZBYLO
5. srpna - 30. září / Úterý / Malá scéna Česká Třebová / 17:00  Sedm fotografů – čtyři koncerty – Klub Modrý trpaslík – výstava  Autoři fotografií: Dagmar Čapková, Leoš Hradil, Marie Jansová, Miroslava Kučerová, Petr Macek, Lada Pouková, Zdenka Pániková  Lektor: Radek Mrštný  Projekt vznikl v rámci Univerzity třetího věku při Domu dětí a mládeže Česká Třebová a propojil nás – skupinu lidí, které spojuje zájem o fotografii, chuť učit se novému a radost ze společného  zážitku.  Otevřeno dle otevírací doby kavárny a při akcích v Malé scéně.
ZAJÍMAVÝ KONCERT 23. SRPNA V JAVORCE NEDIVOČ
23. srpna / Sobota / Benewitzův hudební pavilón v Javorce / Dobrovolné / 19:00
Nedivoč – kapela s repertoárem stejně pestrým, jako je její rodná Ostrava.  Nedivoč je ostravská kapela skvělých muzikantů a hlavně kamarádů, která vznikla v září 2016. Svoje debutové album Vale pletichám kapela vydala v září 2018 a obsahuje pop, rock, ale i třeba šanson nebo balady. V únoru 2022 kapela vydala své druhé album Svítá obsahující devět písní převážně z tvorby frontmana Sváti Tuleje.   Nejznámější skladby kapely – Fotky z výletu – zazněla v seriálu sKORO NA mizině (2020) a posluchači ji mohou pravidelně slyšet na vlnách Českého rozhlasu stejně jako nový singl r. 2024 Někdy i stačí. Píseň Fotky z výletu se dočkala i neotřelého videoklipu režírovaného Vladimírem Skórkou, který klip pojal jako varování před nezdravou závislostí na selfíčkách.
V roce 2023 Kapela vydala také nový klip k písni Horo Horo ( Na nejvyšší hoře), který byl také promítán v rámci filmového festivalu v Berlíně. Nedivoč hrají a nedivočí. Své písničky zpívají česky a někdy i slovensky.
Hrají vesele, smutně, sladce i hořce, prostě příběhy, které všichni ze života znají. Jak sami říkají: „Nechceme si na nic hrát a do ničeho se stylizovat. Prostě tak, jak to z nás jde, tak to taky cítíme, a tak se nám to líbí. A navíc v hudbě, stejně jako v životě, jsou závody, které už zkrátka neběžíme.„ 
Členové: Sváťa Tulej – Zpěv Adam Farana – Piano Vojta Šňupárek – Kytara 
Janko Smichovič – Baskytara  Jan Krompolc – Bicí


Problém na cestě do Litomyšle bude trvat do konce roku 2025!

Pro vysvětlení - je to z důvodu výstavby mostu SO206 na dálnici a objektu SO123 podjezdu pod dálnicí silnice Litomyšl-Č. Třebová. Uzavírka měla být již od února 2025, Objednatel se zhotovitelem našel řešení pro co nejkratší zatížení objížďkami.
Je to současně první výzva k tomu, abychom nastoupili a společně s dalšími postiženými v regionu bojoval o dodatečné vybudování křižovatky typu T před Litomyšlí v rámci nového stavebního řízení. Ovšem za peníze ŘSD, které nás nechalo na holičklách, protože potřebovali "za každou cenu" postavit hlavně dálnici a na okolní problémy nebrali žádné ohledy. Bohužel jsme k tomu také přispěli vlastním nechvalným rozhodnutím z roku 2014. A tak se budeme moci jezdit koukat na dálnici za Němčice, ale připojit se budeme moci až za dalších 9 - 10 kilometrů.
A tak se budoval před několika lety přivaděč, který dopravu na dálnici nepřivádí. Ale aspoň máme slušnou silnici do Litomyšle. I když ode dneška na půl roku s objížďkou přes celé Němčice.

 

Propagační poutač Správy železnic uklizen na vhodnější místo

Na místě před budovou nádraží se objevil v lednu při velké slávě zahájení výstavy uzlu. Přijel přece i premiér Petr Fiala.  A protože bude stavba trvat hodně dlouho, hrozilo, že ho na to nevhodném místě opravdu "užijeme". přimlouval jsme se za změnu už v březnu, zdá se, že přání bylo vyslechnuto. A tak došlo před víkendem ke stěhování. Nové místo vedle schodů do ulice Vimnohradské se mi zamlouvá dobře. A na původním místě bude možné přidat ony betonové koule (návrh městského architekta) , které zde měly být už loni o prázdninách.....(mm)
 


Posílení spojů Leo Express, ale i cesta k bezemisním vlakům na Orlickoústecku a Králicku
Zástupci Pardubického kraje jednali s vedením společnosti Leo Express, která v části kraje zajišťuje od roku 2019 regionální železniční dopravu, a představiteli španělské společnosti Renfe. Ta od roku 2021 vlastní 50 procent Leo Expressu. Tématem bylo zhodnocení stávající spolupráce a představení záměrů drážní společnosti do budoucna.
„Společnost Leo Express začala v části našeho kraje zajišťovat regionální železniční dopravu v roce 2019 a dnes můžeme říci, že se pro cestující na trati 024 velmi výrazným způsobem zkvalitnily služby, které bychom od železničních dopravců očekávali. Kromě toho navíc přistupujeme k posílení spojů mezi Ústím nad Orlicí a Hanušovicemi v Olomouckém kraji. Oživování železniční trati je postupné i na základě pozitivní zpětné vazby ze strany místních samospráv a cestujících, a to nejen z řad turistů. Zatímco dříve jsme objednávali čtyři páry spěšných vlaků mezi Ústím nad Orlicí a Hanušovicemi, a to o víkendech a svátcích, tak od 15. června byl jeden vlak v každém směru prodloužen do Ústí nad Orlicí s přípoji na dálkovou dopravu. Již od 18. dubna jsme navíc nasadili tři páry víkendových posilových vlaků na trase Letohrad – Hanušovice a zpět, které jsou v tuto chvíli zařazené pro letní sezonu až do 28. září,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého však musí kraj nově počítat s náročnějším plánováním a koordinací regionálních spojů na dané trati s ohledem na nedávné zavedení dálkového rychlíku Baltic Express zajišťovaného Českými drahami na základě objednávky státu.
Zástupci společnosti Renfe představili vedení kraje především své další priority v oblasti osobní dopravy, a to nejen ve Španělsku, ale i v dalších zemích, ve kterých působí. Mezi ně patří také Francie, Itálie, pobaltské státy, ale také Mexiko či Saudská Arábie. „Jménem Renfe Proyectos Internacionales, hlavního akcionáře společnosti Leo Express, bych ráda znovu potvrdila náš pevný závazek vůči mobilitě na Orlicku. Prostřednictvím našeho strategického partnera ve střední Evropě budeme i nadále poskytovat cestujícím služby na nejvyšší úrovni. Naším zájmem je rozvíjet naši spolupráci i do budoucna. Strategické partnerství mezi Renfe, lídrem v oblasti mobility ve Španělsku, který rozšiřuje svou mezinárodní působnost, a Leo Expressem nám přináší možnost se od sebe vzájemně učit a využit širokou škálu společných synergií,“ uvedla Inmaculada Gutiérrez, předsedkyně představenstva společnosti Leo Express.
Společnost Leo Express má v tuto chvíli s krajem smlouvu na zajištění regionální železniční dopravy do roku 2029. Již nyní však kraj zahájil prvotní zjišťovací řízení s potenciálními dopravci pro zajišťování dopravy na dalších pět let. „Oslovili jsme celkem sedm potenciálních dopravců, u kterých lze předpokládat zájem o zajišťování dopravní obslužnosti na této trati. Společnost Leo Express nám svůj zájem písemně potvrdila již začátkem tohoto týdne, jednání za účasti vrcholných zástupců majoritního španělského vlastníka s tímto zájmem jednoznačně korespondoval. V dalších krocích budeme zakázku otevřeně se všemi zájemci dále zpřesňovat a vyjednávat tak, abychom nejpozději do konce tohoto roku měli vybráno a tím si dopravce mohl včas zajistit vlakové soupravy v požadované kvalitě. Tento proces tedy není dokladem nespokojenosti se stávajícím dopravcem, ale vychází primárně z našich dalších záměrů v regionu. S ohledem na probíhající výzvu Modernizačního fondu v programu TransGov mimo jiné souběžně pracujeme na získání EU zdrojů na pořízení bezemisních vlakových souprav. V případě úspěchu bude Pardubický kraj hledat dopravce, který pro tuto trať pořídí tak zvané BEMU jednotky, tedy bateriové soupravy a k tomu nabídne nejlepší podmínky,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr s tím, že prozatím není jisté, zda kraj tyto prostředky získá, více bude zřejmé už na podzim.

Pod Kunětickou horou ožívá nejen Kašparův Blériot

Na malém letišti v Kuněticích u Pardubic v těsné blízkosti hradu Kunětická hora pokračuje budování Expozice pardubického letectví, pod kterou je podepsán organizační tým Aviatické pouti v čele s pilotem Jan Rudzinským. S dalšími plány muzea se v tomto týdnu seznámil hejtman Martin Netolický. 
„Letecké muzeum má v našem kraji zcela jednoznačně své místo, o to více, když se jedná o exponáty, které se mohou návštěvníkům muzea představit nejen ve statické poloze, ale i ve vzduchu. Záměrem provozovatelů je mít co nejvíce strojů provozuschopných, a tak se i nadále snaží získávat exponáty de facto z celého světa či stavět věrné kopie letounů. S ohledem na rozšiřující se expozici jsme v letošním roce podpořili provoz muzea částkou 300 tisíc korun tak, aby bylo možné muzeum rozšířit o další hangár. Zároveň jsme částkou 400 tisíc korun podpořili opravu a pořízení letounu Piper PA-18A Super Cub,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Muzeum se snaží otevírat návštěvníkům nejen v rámci pravidelných dnů otevřených dveří, ale také akcí nazvaných Letadla nad hradem. „Jedná se o den otevřených dveří spojený s letovým předvedením některých letových exponátů naší expozice. Nejbližší akce nás čeká již v sobotu 12. července, kdy bude muzeum otevřeno od 14 do 18 a čas letových ukázek je v přibližně 17 hodin. Vše bude velmi záležet na počasí. Součástí akce jsou komentované prohlídky kurátorem a leteckým publicistou Petrem Kolmannem,“ uvedl Jan Rudzinskyj s tím, že vstup do muzea je zdarma.
Vedle letadel se návštěvníci v Expozici pardubického letectví seznámí s historií pardubického létání zpracovanou na nástěnných panelech. Ozdobou Expozice je zcela unikátní sbírka modelů letadel z průkopnického období zhotovená v měřítku 1/72 špičkovým plzeňským modelářem Josefem Brůhou, ta v současné době čítá téměř sto kusů. K vidění je také kolekce modelů letadel působících na pardubickém letišti zhotovená modelářem Vojtěchem Peterkou.  Více informací o Expozici pardubického letectví naleznete na: www.aviatickapout.cz/letka-ap