Technologie má za sebou miliony kilometrů provozu v MHD. Tramvaj
ČKD T3R.EV Dopravního podniku Ostrava (DPO) ujela během pilotu
15 000 km. Následně byly alkoholové imobilizéry rozšířeny v rámci
DPO i do flotily vozů Vario LFR.E, jež s nimi dosud najely přes
8,7 milionu km. Od roku 2024 je zavádí také Dopravní podnik města
Olomouc. Přechod na traťové lokomotivy proto logicky převádí
ověřené řešení z městských kolejí na železniční tratě.
Potřebu alkoholového imobilizéru podtrhují ojedinělé, avšak vážné
incidenty. Při srážce vlaků v Praze-Libni v roce 2024 nadýchal
jeden ze strojvedoucích téměř 2 ‰ alkoholu, zraněno bylo 35 osob a
škody přesáhly 31 milionů Kč. Jediná pozitivní dechová zkouška tak
může znamenat ohrožení životů i milionové ztráty. Toto se naštěstí
obešlo bez ztrát na životech.
„Díky
partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená
milióny kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy
může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“
popisuje Jan Slováček ze společnosti SafeLock.
„Naší
motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale
také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují.
Když se budeme bavit upřímně, tak např. zbytkový alkohol u řidiče
nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i
děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání
ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či
ztrátách na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim
zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i
modernizovaných lokomotiv. Lze jimi dodatečně vybavit i starší
lokomotivy, “ doplňuje Jan Kutálek ze společnosti CZ LOKO.