ČD 179/2025  -  úterý 1. července 2025 

Nové video: ČESKOTŘEBOVSKÁ VIDEOKRONIKA ČERVEN 2025

STARTOVNÍ ČASY JEDNOTLIVÝCH ČÁSTÍ (KLIKNOUT V POPISU VIDEA)
1. Stavba kruháče u Korada 0:23
2. Rekonstrukce Kubelkovy ulice 1:35
3. Stavba Domov pro seniory na 3 měsíce zpoždění 2:43
4. Stavba knihovny bez zpoždění 4:04
5. Sportoviště u parnické školy se letos nejspíš nedokončí 5:08
6. Řešení protihlukových opatření při stavbě koridoru 6:34
7. ZUŠ v divočině Výstava výtvarného oboru ZUŠ k 80. výročí školy 12:46
9. Tradiční koncert houslové třídy Jitky Novákové 17:09
8. Výstava kaktusů, sukulentů a léčivek v ekocentru Podorlicko 19:37
10. Slavnostní předání výučních listů absolventům SŠTD 22:41
10. 34. ročník Běhu na Kozlovský kopec 25:22
11. Týden sportu 2025 - sportování v Javorce 30:15
12. Křest nových členů Církve bratrské v javorecké tůni 32:26
13. Slavnostní koncert k 80. výročí českotřebovské zušky. 38:19

Na nábřeží míru má vyrůst čtyřpodlažní bytový dům s 36 byty a s pavlačemi

Zájem o  nový bytový objekt se dal očekávat.  Nemá tak velkorysé vizualizace (přesněji řečeno zatím nemá žádné veřejně prezentované) ale už vzniká zájem ve veřejnosti a  jsou dotazy, zda to zde bude také tak drahé jako plánované byty  "Na Primoně". Snad se tak soudí podle  pavlačového typu objektu. Podaná žádost na odboru výstavby měla řadu nedostatků, napočítal jsem jich 12. To mně vedlo k tomu dodívat se trochu  do obchodního rejstříku a tak jsou celkem zajímavé věci.
Stavebník: SPV Společnost 1.0 s.r.o., IČO 19441193, Svatopetrská 413 /10, 617 00 Brno, která je také vlastníkem pozemků  v lokalitě pro výstavbu.
Společnost vznikla nedávno v roce 2023, základní kapitál firmy je pouhých 10 000 Kč, jednatelem Tomáš Průša (nar. 1999) pobyt Trýbova 968/12, Staré Brno.
Sídlo firmy je na adrese, kde evidentně nikdo nebydlí a jde o nějaký nevyužívaný objekt vhodný k výrobě a skladování, jehož majitelem je MUDr. Marek Průša z Brna - Pisárek - viz fotografie.
Předmětem činnosti společnosti SPV Společnost 1,0 je "Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona v rozsahu oborů činností uvedených v příloze číslo 4 k nařízení vlády číslo 278/2008 Sb., ve znění účinném k 14.6.2023, s výjimkou oborů v tomto bodu výslovně vyjmenovaných a oboru činnosti "výroba, obchod a služby jinde nezařazené"
• Velkoobchod a maloobchod 
• Zprostředkování obchodu a služeb.
A v České Třebové na nábřeží Míru chce stavět čtyřpodlažní dům s 36 byty...!!! 
Nicméně pokud si toto uvědomíme, bude zřejmě potřebné se podívat na záměry firmy tvořené jedním jednatelem důkladněji.
Na Primoně  je zatím "zamluvena" jen velmi malá část bytů vlastně jen v prvním uvažovaném objektu. Jsou zde prostě ceny vyšponované na krajské poměry. Jenže takové ceny jsou nyní v nabídce všude a bez hypotéky nic jinak nepořídíte. Jde tedy spíše o to, jak jsou přístupné současné hypotéky a jaká je důvěryhodnost developera. 
Vraťme se ke Třebovce. Úvaha stavět v tomto prostoru není nová.  Nyní však byly stavební pozemky, které měly více majitelů  převedeny na výše uvedenou společnost. Vznikla teprve nedávno a má mladého jednatele. Uvidíme. Nebyl by to první zájemce z Brna na stavění v České Třebové. Prostor na nábřeží míru je blízko od centra města, bude mít parkovací stání, což je dnes podmínka pro jakoukoliv výstavbu. Je to zde klidné místo, jen ten výhled zde takový nebude.  Mohla by to být dobrá lokalita na startovací bydlení pro mladé. Zatím však mnoho nevíme. Stojí za to se touto možností  zabývat blíže.  Majitel výše uvedené firmy žádost totiž podal prostřednictvím další osoby. 
Bytům na Primoně předcházela velká reklamní kampaň, sám mám k dispozici  řadu vizualizací a od letoška  jsou velké plachty s transparenty i na nezbouraném zbytku  objektu, který nese komíny kotelny Niťárny.  Niťárna je stále vlastně takovou překážkou rozvoje této lokality stále je příjezd  do tohoto provozu možný pouze přes lokalitu budoucího sídliště bytových domů.  Změnit to může jen nové přemostění Třebovky, do kterého se město již před lety chtělo pustit, To ještě předtím, než se zjistilo, že výstavba bytů Na Primoně není až tak horká. Zde by pomohla odstartování výstavby  větší objednávka bytů od nějaké českotřebovské firmy. Vzpomeňte, jak českotřebovský státní statek odstartoval  v sedmdesátých letech stavbu celé čtvrti rodinných domků u Zahrádkách. Zatím není a proto jde zatím jen o individuální záměry. Lokalita to není špatná a věřím, že  se nakonec prosadí.
V roce 2022 jsem každodenně filmoval velké bourání úpravy a dalších objektů a stále čekám, že to použiju v souvislosti s novou výstavbou. A tak  záběry zatím odpočívají v cloudovém depozitu. Mezitím RYDO zbouralo rodinný dům na Lhotce a vytvořilo místo pro dva další  bytové domy v sousedství lhotecké školy. V Rudoltičkách se připravuje výstavba objektů pro samostatné bydlení klientů z Anenské Studánky.  Existuje ještě další  budoucí možnost - získat cca 10 bytů adaptací objektu bývalé administrativní budovy Böhmplastu v Bezděkově.  Město již připravilo studii a připravuje  projektovou dokumentaci.  Pro podporu bytové výstavby existuje možnost získání podpory MMR  formou velmi málo úročeného úvěru.  Podmínkou je byty zůstanou jako nájemní v majetku města.  Nejdřív ovšem je třeba postavit  nový pavilon Domova pro seniory. Za rok budeme tedy vědět víc. Na místě bývalého Plašilova statku je však dostatek místa pro stavbu  dalšího bytového objektu.... 
Českotřebováci ovšem preferují bydlení v rodinných domech a zde je velký nedostatek stavebních parcel a ani ve výhledu není mnoho optimismu. Bude to chtít připravit inventuru možného. věřím, že se do toho dám nyní během prázdnin, kdy ne na to více času. Dalším fenoménem je prodej prázdných domů. Mám k dispozici informace od realitních kanceláří, o právě prodaných domech v České Třebové a okolí.  Jde většinou o běžné rodinné domy v zástavbě města, domy k úpravám a přesto jejich cena je jen zřídka nižší než 4 miliony. Rekordem posledních dnů je prodávaný prakticky nový rodinný dům v Přívratu  v ceně kolem 11 milionů korun.  Ve městě je řada domů bez trvalého obydlení.  Rodiče zemřeli a děti si zařídili život jinde. Dům však zatím neprodávají,  přestože by pomohli řešit současnou bytovou tíseň. Platí sice vyšší daň z nemovitosti, ale zase ne o tolik, aby je to donutilo jen občas užívaný dům prodat....  (mm)

Parkovací dům v pardubické nemovnici

Pardubický kraj podniká další krok ke zlepšení dopravní dostupnosti a komfortu pro pacienty, návštěvníky i zaměstnance krajské nemocnice v Pardubicích. Rada kraje na svém jednání schválila zpracovatele projektové dokumentace na výstavbu nového parkovacího domu Komenského, který vznikne přímo v nemocničním areálu, na místě původního heliportu. Nová čtyřpodlažní stavba nabídne s úpravou blízkého okolí celkem 255 parkovacích míst.
„Parkovací dům s nájezdem od ulice Komenského bude čtyřpodlažním objektem, jehož základem bude ocelová nosná konstrukci, která bude mimo jiné počítat také s rezervou na střeše pro budoucí instalaci fotovoltaických panelů. Celkem s úpravou blízkého okolí vznikne 255 parkovacích míst, a to v prostoru původního heliportu, který dnes slouží jako improvizované parkoviště. Po výstavbě urgentního příjmu a přípravě rekonstrukce budovy č. 27 je vybudování kapacitního parkování další významnou investicí do areálu nemocnice. V tuto chvíli počítáme s tím, že by parkovací dům měl přijít krajský rozpočet na 100 milionů korun, a to z vlastních zdrojů, jelikož na tento typ investic nejsou k dispozici žádné vnější zdroje,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Nedávno Rada kraje rozhodla o zahájení veřejné zakázky na zpracování projektové dokumentace a zajištění technického dozoru projektanta. Do výběrového řízení se přihlásili tři uchazeči. Byla vybrána nejvhodnější nabídka, která splňuje požadovanou kvalitu a zadávací podmínky. V současné době se připravují příslušné smlouvy na zpracování dokumentace a výkon autorského dozoru k podpisu. Vedle budování parkovacího domu připravuje kraj ve spolupráci s městem Pardubice také úpravu parkovacích míst v oblasti dnešní spodní vrátnice v ulici Kyjevská. „Snažíme se využít opravdu každý prostor v areálu našich nemocnic, kde bychom mohli vytvořit nová parkovací místa. Ze současných 67 míst vznikne po úpravách celkem 123 parkovacích stání. K tomu budou zřízena ještě tři odstavná stání, která poslouží ke krátkodobému zastavení při platbě parkovacího poplatku. Navíc přibude přibližně 30 nových parkovacích míst přímo v nemocničním areálu – například u lékárny nebo ORL oddělení. Nesmí však být ohrožena bezpečnost provozu v areálech nemocnice,“ sdělil náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví Pavel Štefka.
Součástí projektu je i vyřešení propojení cyklostezky s kombinovaným provozem pěších a cyklistů mezi nadjezdem Kyjevská a parkem Pod Vinicí. Tato cyklostezka vznikne v prostoru mezi vlastní komunikací a železničním koridorem. Realizace je podmíněna převodem pozemků dotčených stavbou komunikace do vlastnictví Pardubického kraje a následným převodem stavby cyklostezky do majetku města Pardubice,“ doplnil 1. náměstek hejtmana pro oblast investic Dušan Salfický. Výstavba parkovacího domu představuje důležitý krok ke zlepšení dopravní infrastruktury v areálu nemocnice a přispěje ke zvýšení komfortu všech, kteří do nemocnice přijíždějí autem. Když vše půjde podle plánu, mohli by návštěvníci nemocnice lépe parkovat už příští rok. 

Úsilí samosprávného okresu Ústí nad Orlicí o rozvoj Ústecka a Třebovska 1865 - 1928


Publikaci Dr. Jiřího Cihláře s tímto názvem vydalo nakladatelství Grantis Ústí n.O. v roce 2012. Knížečku  o 55 stranách zakoupíte snad ještě také přímo v ústecké tiskárně Grantis.  Knížka se věnuje době poměrně ne příliš vzdálené a postihuje události, které se úzce dotýkají také rozvoje našeho města.  Knížka popisuje bez dlouhých popisů fakta a události, ze kterých mimo jiné vyplývá, že není pravda, že by se město Česká Třebová v historii nesnažilo získat pro sebe sídlo samosprávného okresu nebo i to, že vztahy mezi Českou Třebovou a Ústím nad Orlicí byly  již v této popisované době velmi napjaté. Dal by se najít dostatek příkladů o tom, že právě Ústí nad Orlicí si pro sebe snažilo získat mnohé výhody.  Jako příklad by mohla sloužit např. následující ukázka ze strany 33 této publikace:
"Vztahy mezi oběma městy zostřilo na začátku října 1918 vystoupení českotřebovského starosty Otto Rybičky, který kritizoval, že Ústí postavilo dvě silnice, ale Třebová musela vybudovat silnici do Semanína za své peníze. Ale hlavním obviněním se v téže době s jednání ústeckých zastupitelů s lanškrounskými Němci o vybudování železnice Žichlínek - Lanškroun - Dolní Dobrouč - Ústí nad Orlicí, která by propojila německé obce, obešla by Českou Třebovou. V září se totiž sešli zástupci Ústí  (dr. Vicena, Kučera, H sek, Jan Jandera) v Rudolticích se zástupci Lanškrouna a pak Holásek a Jandera s německými představiteli odjeli do Vídně na ministerstvo železnic.
Lanškroun usiloval o spojení do Trutnova, který se měl stát krajským městem. To podporovalo ministerstvo železnic a arcibiskup Piffl, zdůrazňovaly se nevhodné přírodní podmínky současné trati (Rudoltice, Třebovice). Ústí by získalo lepší spojení na Moravu stalo by se železničním uzlem, z Kyšperku (Letohradu) by vedla přímá trať do Liberce a Vratislavi /Breslau, Wroclav/, Ústí by mělo přímé spojení do Lanškrouna. K tomuto projektu zaujal stanovisko Svaz českých okresů: vedle vyhnutí se svažitému terénu u Rudoltic, je hlavním výsledkem posílení německého obyvatelstva, spojení Němců na Zábřežsku s německým územím v severovýchodních Čechách, bude po Lanškroun, ale oslabena Č. Třebová a české zájmy vůbec. Doporučuje počkat, až vznikne český stát, posílit stanici ve Třebové na evropskou trať. K tomuto názoru se přiklonila i Národní jednota severočeská. Okresní výbor doporučil 3. října od této akce ustoupit, 15. října vyslechla městská rada  (v Ústí n.O.) delegáty jednání v Rudolticích a další jednání bylo přerušeno, „i když je projekt pro Ústí výhodný, ale důvody Němců jsou politické a národní". 
Účastníci protestní schůze v Třebové 10. října protestovali, že Třebová je odstrkována a akce o železničním spojení je „smrtelnou ránou" pro hospodářský rozvoj i a „národní zradou", protože Ústí se spojilo s německými nacionalisty a je pro „Deutschböhmen" (Německé Čechy). Chtěli odstoupení Kučery a Jandery z okresního výboru a Viceny a Holáska z vedení města Ústí nad Orlicí. memorandum vyšlo jako brožur německy a noviny o něm psaly "stranicky zabarveně a ukvapeně. Okresní věstník v prosinci 1918 uvádí negativní důvody pro stavbu nové tratě, především vysoké náklady. Je prý třeba vyčkat příznivějších podmínek a naopak uspíšit výstavbu českotřebovského nádraží  (bylo dostavěno v prosinci 1924, pozn. red.)....."

Omezení dopravy na červenec ve Slovanské ulici. Důvod: betonáž patek pro nové trakční vedení

     

 Letní výstava Když jsem já sloužil..."  v městském muzeu zahájena  

 Ze čtvrtečmí vernisáže uvádím fotografie z webu města. Na vernisáži se znamenitě představily děti z MŠ U Stadionu. O výstavě připravujeme také video dokument. Výstava bude otevřena celé prázdniny

 


       


  

Zkušenost z Moravské Třebové: MHD na malém městě má problémy v každé formě

Od září loňského roku prodělávající autobus MHD nahradila v Moravské Třebové alternativa v podobě mikrobusu na zavolání. Pohodlné cestování, ke které stačí mít chytrý mobil s aplikací Třebus a platební kartu, nevyužívá tolik lidí, kolik by mohlo. Malý minibus Ford Tourneo denně ve všední den absolvuje po městě, místních částech a dvou okolních obcích 15 až 20 jízd, z nichž jen některé jsou ve dvou lidech. Z rozpočtu moravskotřebovské radnice služba měsíčně odsaje 150 tisíc korun.  Více v článku v Mladé frontě DNES ZDE
Poznámka:  Snaha byla přece i u nás a vzdali jsme do v roce 2013, potom ve Svitavách v roce 2024, už se o tom zase začalo mluvit znova, ale byla to opět jen propagace....

Televizní Literární místopis se zastaví také v Pardubickém kraji

V produkci brněnského studia České televize začíná vznikat dokumentární seriál Literární místopis, do kterého se zapojují také jednotlivé kraje včetně toho Pardubického. Jednotlivé díly bude provázet spisovatel Jaroslav Rudiš a vysílání je naplánováno od podzimu 2026.
Rada Pardubického kraje tento týden schválila smlouvu o spolupráci na tomto pořadu s Českou televizí. „Jedná se o 26minutový díl, který bude natáčet zkušený štáb v čele s režisérem Petrem Smělíkem a kameramanem Lukášem Milotou. Zabývat se bude literaturou 19. až 21. století a autoři se chtějí setkávat i se současnými autory anebo zavítat na místa proslavená příběhy z knih, proto v pořadu zazní i úryvky z některých děl,“ řekl po setkání s tvůrci radní pro kulturu Roman Línek.
Pořad by měl zvát na cesty po kraji nejen čtenáře, ale všechny, kteří se zajímají o poutavé příběhy jednotlivých míst. Produkce už projevila zájem o pardubické krematorium a rodiště mladých básníků, literárně-historický obor na místní univerzitě, svojanovské hradní příběhy, genius loci Litomyšle či Poličky a prozkoumává i další místa.

 Americká dechovka z Texasu přijede v září zahrát do kraje     
Od 4. do 7. září se mohou milovníci nejen dechovky těšit na mimořádný zážitek, který na třech místech v Pardubickém a festivalu Fišerův Bydžov v Novém Bydžově obstará originální americká polková kapela s názvem Czech and Then Some. Jedná se o hudební těleso tvořené primárně potomky českých přistěhovalců, kteří především v průběhu druhé poloviny 19. století zamířili do amerického Texasu. Muzikanti se společně se studenty Konzervatoře Pardubice a jejich kapelou Pardubická muzika představí kromě bydžovského festivalu také dvakrát v Pardubicích a jednou v Chrasti. Vstupné na všechny koncerty je zdarma.
 „S krajanskou komunitou v americkém Texasu jsme navázali kontakt v roce 2018, kde se poprvé studenti Konzervatoře Pardubice vypravili na National Polka Festival do města Ennis nedaleko Dallasu a hned v rámci prvního vystoupení sklidili velký úspěch. Tak začala tradice, kterou jsme po odeznění koronavirové pandemie obnovili a studenti se v USA představili také v letech 2022 a 2024 v loňském roce, kdy jsme náš kraj prezentovali také prostřednictvím Východočeského muzea. Dle dohody s americkou stranou se v letošním roce uskuteční mini turné jedné ze zakládajících kapel celého festivalu Czech and Then Some, přičemž už z názvu je jasné, že se kapela skládá primárně z potomků přistěhovalců do Texasu převážně ve druhé polovině 19. století. Je nutné podotknout, že mnoho lidí přišlo do Nového světa také z našeho kraje, o čemž jsou dochované záznamy ve vstupních knihách, a proto se nejen kulturní výměna nabízí,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický.
Czech and Then Some se společně se studenty Konzervatoře Pardubice a jejich kapelou Pardubická muzika představí na třech koncertech. První se uskuteční ve čtvrtek 4. září od 18 hodin v Kulturním domě Hronovická v Pardubicích. O den později se pak bude konat malý hudební festival v zámeckém areálu v Chrasti. „Celá akce začne v 17 hodin vystoupením ZUŠ Chrast, poté vystoupí od 18 hodin Pardubická muzika, v 19 hodin se pak představí Czech and Then Some a po nich pak kapela JG Dix, což je seskupení z Holicka a Pardubicka, které stojí na pomezí mezi klasickým dixielandem a malým orchestrem,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický. V sobotu 6. září se Czech and Then Some představí od 15 hodin v parku U Kostela Nejsvětější Trojice v Novém Bydžově na festivalu Fišerův Bydžov. Poslední koncert se pak uskuteční v neděli 7. září od 16 hodin v rámci tradičních promenádních koncertů v Pardubicích v Polabinách v blízkosti restaurace Pernštejnka. Vstupné na všechny koncerty je zdarma.
Kapela Czech and Then Some vznikla již v roce 1997. Většina členů kapely jsou potomci českých přistěhovalců do Spojených států amerických primárně ve druhé polovině 19. století. Také prostřednictvím hudby se snaží udržovat české tradice v Texasu. Kapela vystupuje na celé řadě velkých festivalů, mezi které patří National Polka Festival v Ennis či Westfest ve městě West. Kapela spolupracuje také s Velvyslanectvím České republiky ve Washingtonu, kde opakovaně vystupovala.