Video: Podaří se letos dokončit stavbu sportoviště na Parníku?
Nepodaří.
-
Stav
budovaného hřiště u parnické školy se příliš nemění. Tempo
prací odpovídá tomu, že město na investici nezískalo dotaci
Národní sportovní agentury.
-
V současné době má město
s dodavatelem – společností Agile podepsanou smlouvu, že
investici bez ohledu na dotaci dokončí do 180 dnů od předání
staveniště - tedy nejpozději do konce října. Město si do
smlouvy vložilo dodatečné ujednání, že při neposkytnutí
dotace může smlouvu rozdělit na dvě etapy.
-
A vedení města s tím evidentně
počítá, i když zatím takový dodatek dodavateli nenabídlo. Nyní
po odmítnutí dotace město může areál postavit laciněji –
nemusí stavět venkovní WC za 1,4 milionu, které by poničilo
nedávno dokončenou stavbu školičky. Bylo také do projektu
zařazeno dodatečně. A nemusí také stavět ani betonovou
tribunu za více než milion, což umožní lépe řešit navržené
workautové hřiště. Jenže o tom zatím nikdo nerozhodl a po
prázdninách už bude časová tíseň.
-
Ve skutečnosti dnes nemá město
ani zajištěno financování akce, nesmyslně se čeká až snad v
radě města všechno sečtou a zjistí kolik zbude prostředků na
tuto akci. A přitom rozhodnutí např. a rozsahu stavby
by mělo padnout co nejdříve. Odpověď na otázku nedalo
ani červnové jednání zastupitelstva města.
-
Ze všeho vyplývá, že se areál u parnické školy letos nejspíš
nedokončí, i když jej na parnické škole tak potřebují a tak
dlouho čekají. Parnická škola prostě byla vždycky až "na
ocase..."
-
NA OIKTV BYLA
NATOČENA REPORTÁŽ, VE KTERÉ OVŠEM STAROSTA MĚSTA HOVOŘÍ JINAK
NEŽ NA ZASTUPITELSTVU, TEDY O ROZDĚLENÍ AKCE NA DVĚ ETAPY. NIC
TAKOVÉHO NEBYLO PROVEDENO, MĚSTO MÁ STÁLE PLATNOU
SMLOUVU NA DOKONČENÍ AREÁLU V LETOŠNÍM ROCE. (ODKAZ
NA UZAVŘENOU SMLOUVU ZDE).
STAROSTA ZDENĚK ŘEHÁK VĚDĚL O POŽADAVKU OPOZICE ZAŘADIT
REKONSTRUKCI SPORTOVIŠTĚ JAKO PRIORITU A SNAZE DOKONČIT JEŠTĚ
V LETOŠNÍM ROCE V SOULADU S UZAVŘENOU SMLOUVOU. DOMNÍVÁM SE
TAKÉ, ŽE K NATOČENÍ REPORTÁŽE MĚL BÝT TÉŽ PŘIZVÁN NĚKDO
Z OPOZICE, NEVÍM PROČ STAROSTA HOVOŘÍ JINAK PRO
REGIONÁLNÍ ZPRAVODAJSTVÍ A JINAK NA JEDNÁNÍ PRO ZASTUPITELE.
POTVRDILO SE, ŽE ZPRAVODAJSTVÍ OIKTV SE STALO PROSTŘEDKEM
NA BEZVÝHRADNÉ ŠÍŘENÍ NÁZORŮ VEDENÍ MĚSTA. REPORTÁŽ
NEVYJADŘOVALA SKUTEČNÝ STAV PROBLÉMU! (mm)
K
problematice financí:
Hospodaření města z roce
2024
Ze závěrečného účtu hospodaření města Česká Třebová k 31.12.
2024 |
1. Příjmy a výdaje města v r. 2024 |
rozdíl příjmů a výdajů za rok 2024 |
(421406,5 tis. Kč-422031,9 tis. Kč) |
-625,40 |
tis. Kč |
splátka jistiny úvěru |
6900,00 |
tis. Kč |
sociální fond - příjmy |
2357,10 |
tis. Kč |
sociální fond - výdaje |
-2358,10 |
tis. Kč |
fond rozvoje bydlení - příjmy |
0,20 |
tis. Kč |
fond rozvoje bydlení - výdaje |
-2,20 |
tis. Kč |
saldo příjmů a výdajů v r. 2024 v tis. Kč |
6271,60 |
tis. Kč |
saldo příjmů a výdajů v r. 2024 v Kč |
6271619,24 |
Kč |
zúčtování příjmů a výdajů min. let celkem k 31.12.2023 |
35363746,90 |
Kč |
zúčtování příjmů a výdajů min. let celkem k 31.12.2024 |
41635366,14 |
Kč |
2. Finanční vypořádání dotací z r. 2024 |
volby do EP |
49734,30 |
Kč |
volby do zastupitelstva kraje |
1,17 |
Kč |
3. Hospodářská činnost města |
Výnosy z pronájmu bytů |
18387915,00 |
Kč |
Výnosy z pronájmu nebytových prostor |
742826,00 |
Kč |
Ostatní výnosy |
258711,02 |
Kč |
Náklady na opravy bytů |
15316220,34 |
Kč |
Náklady na opravy nebytových prostor |
380938,38 |
Kč |
Náklady na správu bytů a nebytových prostor |
1071723,00 |
Kč |
Ostatní náklady |
1096351,59 |
Kč |
Hospodářský výsledek z hospodářské činnosti města po zdanění |
1524218,71 |
Kč |
Uzavírka Úzké
ulice nemusela být povolena na tak dlouhou dobu. Dá se to
ještě změnit?
Ve skutečnosti nejde jen o uzavírku, ale současně překážku pro
vozidla integrovaného záchranného systému. Proto mělo být povoleno
zatarasení vozovky jen na nezbytně dlouhou dobu. V době zemních
prací a hlubokých výkopů snad ano, ale to je jen krátká fáze stavby.
Jde údajně jen o "krátký uzavřený úsek, který lze snadno objet ulici
U Javorky", jako by to ani nestálo za řeč. Problémem se zabýval Ing.
Aleš Spirman: Délka úzké ulice je 165m proti 475 m dlouhé
objízdné trase objízdné trasa = rozdíl při jedné jízdě je tedy 310m
(Peterkovi, bývalý dům Vaňousových, Cinkova vila). Počítáme-li
dvě cesty autem denně tam a zpět = + 1,24km/1dům. U těch tří domů je
to denně 3,72km. Za rok x 365 =1.357,- km. Kdo by to řekl, že? Bylo
to sděleno jako nepatrná nepříjemnost... Při stavbě budovy knihovny
taky nikdo Slovanskou ulici a Pražského ulici neuzavřel a není to
jednoduchá stavba!
Platit
za parkování se nikomu nechce
Podle sledování ochoty řidičů parkovat
na nově vytvořeném placeném parkovišti Diskontu v dnech, kdy
se v okolí zdarma zaparkovat nedá a kdy to umožněno je lze soudit o
tom, že placené parkovací místo nebude v oblibě. A přitom Diskont
ukazuje cestu. Budování parkovišť stojí peníze a ty se musí nějak
vracet. Proto stávající vedení města u rezidentů
zabodovalo, když první co udělali zrušili již vydané nařízení
o placeném parkování na Trávníku. Moc si tím nepomohli, nyní, kdy
město potřebuje každou korunu musí za svoje budovat rezidentům
další parkovací stání, i když je náklad na jedno místo přes 400
tisíc korun a příjem z parkování není žádný. Mělo to být
obráceně zavedeme placené parkování proto, abychom věděli,
kolik aut se najednou převede jinam a jaká je tedy skutečná potřeba.
Prostě systém jedno auto lacino, druhé již přijde mnohem dráž a auta
pro podnikání zde ani být nemusí. A při budování nových parkovišť by
byla finanční spoluúčast rezidentů v platbě parkovného, město by to
mělo snazší. Dále se snažím ukázat, že i když ulice města jsou jedno
velké parkoviště, tak ve výběru parkovného jsme někde sto let za
opicema (viz další text). Peníze tedy leží na ulici a my je
nechceme, nová parkoviště budujeme za svéí na úkor jiných
investic a to je špatně!
Jaký příjem má město Česká
Třebová z parkování za jeden rok?
-
O tom se lze dočíst z hodnocení
plnění rozpočtu města za loňský rok 2024. Zde je uvedeno, že
plánovaná částka 889 tis. Kč byla překročena na
1 139 tis. Kč. Jsou zde ovšem započteny i další "ostatní příjmy" a
není uvedeno o co se jedná. Jde o částku za parkování v parkovací
automatech a částku za rezidentní parkování zónách, které jsou
zpoplatněny, případně za vyčlenění parkovacího místa. Není v tom
parkování v podzemním terminálu, které je příjmem Eko Bi.
Ekobi však za využívání terminálu, o který se musí starat, platí
městu nájemné v již 15 let nezměněné výši 1836,8 tis. korun. Eko
Bi se také stará o provoz parkovacích automatů ve městě a vybírání
mincí zde vložených. Nedělá to samozřejmě zadarmo, odměna za tato
činnost je vyčíslena paušálně ve smlouvě mezi městem a
společností Eko Bi , uzavírané každý rok. Výši příjmu města
za parkování můžeme porovnat také s předcházejícími roky: Za
rok 2022 byl plán 704 tis. Kč a skutečnost 957 tis. Kč, v roce
2023 byl plán stejný, ale plnění vyšší - 1 200 tis. Kč.
-
Porovnejme naše čísla s
publikovanými informacemi z Ústí nad Orlicí za loňský rok 2024:
Příjem z parkovacích karet plán 230.000,00, skutečnost
337.500,00 tedy 146,74% Příjem z parkovacích automatů plán
3.406.000, skutečnost 3.405.392,39, t.j. 99,98%.
Celkem příjmy za parkování je proti České Třebové trojnásobný:
plán 3.636.000,00 Kč a skutečnost 3.742.892,39, což odpovídá
plnění ve výši 102,94%.
-
V Ústí nad Orlicí mají
přehledně zveřejněno zveřejněno veškeré plnění daňových i
nedaňových příjmů města, můžeme jen závidět. Celý
dokument popisující hospodaření města má 42 stran a s přílohami
pak přes 200 stran. Vše je zveřejněno! Celý názorně
zpracovaný dokument o 42 stranách (bez příloh)
najdete zpracovaný ZDE.
-
Dále jako příklad uvádím dvě strany rozepsaných nedaňových
příjmů (a podobně jsou i další) :
 
Omezení dopravy na červenec
ve Slovanské ulici. Důvod: betonáž patek pro nové trakční vedení
-

-
Úplná uzavírka silnice
II/360 Ústí n. O. Letohrad již od 30. června
Upozorňujeme na další
etapu prací na silnici II/360 v Ústí nad Orlicí, která přinese
úplnou uzavírku úseku mezi km 0,700–1,080. Ta proběhne od 30.
června do 13. července 2025 kvůli opravě propustků. Vjezd do
tábořiště Cakle bude zajištěn. Vjezd pro cyklisty nebude povolen.
Více zde: https://www.ustinadorlici.cz/cs/aktualni-uzavirky-silnic-v-usti-nad-orlici
Z důvodu uzavírky budou autobusové linky 700972 a 700904 odkloněny
přes Houžovec.
Linka
700972 pojede v trase Letohrad - Písečná - Žampach - Hnátnice -
Lanšperk - Dolní Dobrouč - Ústí nad Orlicí.
Linka
700904 pojede v trase Dolní Čermná - Petrovice - Dolní Dobrouč -
Ústí nad Orlicí.
Letní výstava Když jsem já
sloužil..." v městském
muzeu zahájena
Ze čtvrtečmí vernisáže uvádím fotografie z webu města. Na
vernisáži se znamenitě představily děti z MŠ U Stadionu. O výstavě
připravujeme také video dokument. Výstava bude otevřena celé
prázdniny

 
Jak
dělají participativní rozpočet v Litomyšli
Šestý
ročník participativního rozpočtu zná své vítěze.
Občany Litomyšle letos oslovila Osvěžující vzpruha
v horkých letních dnech a Ovocná alej.
Od 15
května do 15 června měli občané Litomyšle
a integrovaných obcí starší 12 let možnost hlasovat
o 7 projektech přihlášených do letošního ročníku
participativního rozpočtu. Hlasování probíhalo
elektronickou formou na webových stránkách města.
V systému evidujeme celkem 356 ověřených hlasujících.
Každý hlasující udělil vždy dva pozitivní a jeden
negativní hlas.
V kategorii větších projektů s rozpočtem do 400
tisíc korun zvítězil projekt
Osvěžující vzpruha
v horkých letních dnech.
Cílem projektu je vytvoření
vodního prvku v centru města, který by přinášel
v horkých letních dnech příjemné osvěžení a vzpruhu.
Jeho konkrétní umístění i podoba bude záviset
na technických možnostech a finančních omezeních
a bude o něm rozhodnuto až ve fázi realizace.
„Horkých letních dnů přibývá a jistě mi dáte
za pravdu, že v takovýchto parných dnech není nic
více osvěžujícího, než voda. Navrhuji tedy
z participativního rozpočtu instalovat v Litomyšli
nějaké zajímavé vodní prvky - vodotrysky
nebo fontánky stříkající přímo ze země, brány
s vodní mlhou nebo jiné inventivní vodní prvky,
které by vizuálně pozvedly atraktivitu města, ale
především by zde děti mohly mezi gejzíry vody
skotačit. Osvěžující vzpruhu by tu ale jistě ocenili
i dospělí. Jsem přesvědčena, že by se toto
místo mohlo stát vyhledávaným centrem setkávání,“
doplnila k projektu autorka.
V kategorii menších projektů do 100 zvítězila Ovocná
alej. Cílem projektu je výsadba ovocných stromů
v okolí bývalé rasovny u cesty na Kornice.
„Pro tento projekt jsem se rozhodla z důvodu, že
tuto lokalitu často navštěvuji. Bohužel zde z mého
pohledu chybí zeleň a stromy. Byla bych ráda, kdyby
alej byla postupně vysazována od Rasovny směrem
k Židovskému hřbitovu a zpět k Výhledně. Další mojí
motivací je, že se nedaleko v minulosti ovocný sad
nacházel. Tuto lokalitu využívá stále více Litomyšlanů i turistů z cizích měst. Výsadba
ovocných stromů přispěje k lepší kvalitě životního
prostředí a této lokalitě přidá na atraktivitě.“
uvádí k motivaci svého projektu autorka.
Nad realizací vítězných projektů se jejich autoři
začnou scházet s pracovníky městského úřadu
po letních prázdninách. Realizace projektu do 100
tisíc probíhá zpravidla do konce roku. Realizace
větších projektů se většinou protáhne až do první
poloviny následujícího roku.
Odvezli stánek z Nového
náměstí.
Stál tam opravdu dlouho a stal se za tu dobu
součástí lokality. A io když zde byl většinu
času bez užitku tak tu prostě byl, a když jsme šli
okolo, tak jsme si říkali že to je stu vše v
pořádku. Nyní tam není nic a pro každého, kdo jde
okolo to ještě dlouho bude takový "jiný zážitek".
Byl to stánek soukromý a za jeho umístění na
veřejném místě museli majitelé platit. Byl ještě v
dobrém stavu a tak věřím, že bude ještě někde
sloužit. Podobně
zmizel ne tak dávno ovšem dost nevzhledný stánek
na křižovatce pod Křibem a v roce 2019 pak
šeredný a rozbitý stánek před gymnáziem. Svého
času byl také také stánek u hotelového domu.
Nejvíce jich bylo pak v devadesátých letech.
Připomeňne si ještě stánek u vchodu do Primony, u
parnického kina JAS, taky u Frajdlů, v
Brázdově u Orlíku, kde prodával pan Koníček.
Stánek byl v té době také na Litomyšlské u
Armaturky,na Slovanské u Korada. na
Bezručově náměstí u Dílen. Znám je dobře,
tam všude jsem prodával Českotřebovský zpravodaj.
Trafiky skončily, zůstaly jen řetězce v
supermarketech a Relay na nádraží. Noviny se taky
už moc nekupují, všechno je na internetu a ještě o
hodně dřív.
Foto J. Varačka
Zkušenost z Moravské Třebové: MHD na
malém městě má problémy v každé formě
Od září loňského
roku prodělávající autobus MHD nahradila v
Moravské Třebové alternativa v podobě mikrobusu na
zavolání. Pohodlné cestování, ke které stačí mít
chytrý mobil s aplikací Třebus a platební kartu,
nevyužívá tolik lidí, kolik by mohlo. Malý minibus
Ford Tourneo denně ve všední den absolvuje po
městě, místních částech a dvou okolních obcích 15
až 20 jízd, z nichž jen některé jsou ve dvou
lidech. Z rozpočtu moravskotřebovské radnice
služba měsíčně odsaje 150 tisíc korun.
Více v
článku v Mladé frontě DNES ZDE
Poznámka:
Snaha byla přece i u nás a vzdali jsme do v roce 2013,
potom ve Svitavách v roce 2024, už se o tom zase
začalo mluvit znova, ale byla to opět jen
propagace....
Nové
dopravní napojení pardubické nemocnice na obzoru
Rada
Pardubického kraje na svém červnovém jednání schválila
zpracování projektové dokumentace pro povolení stavby
na vybudování nového dopravního napojení areálu
Pardubické nemocnice. Plánovaná komunikace propojí
nemocniční zázemí s ulicí Kyjevská a naváže na
stávající městskou infrastrukturu. Tento záměr
přispěje ke zlepšení dopravní obslužnosti nemocnice i
ke zvýšení bezpečnosti pohybu pěších a cyklistů v
okolí nadjezdu.
„O
novém způsobu napojení spodní části areálu Pardubické
nemocnice nejen pro pacienty a zaměstnance, ale i pro
návazné technické provozy hovoříme již delší dobu,
jelikož jsme se snažili se všemi aktéry v lokalitě
nalézt co nejlepší řešení. Nové napojení usnadní
logistiku nemocnice a zároveň doplní městskou
infrastrukturu v lokalitě Kyjevská-sever. Nyní se
dostáváme do zpracování projektové dokumentace.
Celkové předpokládané náklady na přípravu i realizaci
včetně stavby, dozoru a dalších služeb jsou odhadovány
na 35 milionů korun, nicméně přesnější objemy budeme
znát až po doprojektování. V tuto chvíli odhadujeme
zahájení stavby v roce 2027 s dokončením v průběhu
roku 2028,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Napojení
povede od připraveného výchozího bodu komunikace v
severní části ulice Kyjevská. Jeho součástí bude také
propustek pro pěší a cyklisty pod nadjezdem směrem k
ulicím Štrossova a Východní. Komunikace bude vedena
obloukem ke stávajícímu podchodu a následně napojena
zpět na ulici Kyjevská. V této lokalitě kraj zároveň
připravuje další stavební akci, jejímž cílem je
rozšíření parkovacích kapacit v návaznosti na
nemocnici. Součástí dokumentace stavby je také
samostatná část týkající se případné demolice
stávajícího objektu č. 22 v areálu nemocnice, který
zasahuje do prostoru plánovaného napojení.
„Pozemky dotčené stavbou jsou ve vlastnictví
Pardubického kraje, Města Pardubice a soukromého
vlastníka. Po dokončení této investice bude kraj
jednat se Statutárním městem Pardubice o jejich
převodu a zařazení komunikace do městského pasportu,“
vysvětlil 1. náměstek hejtmana zodpovědný za
oblast investic Dušan Salfický.
Pardubický kraj nyní zahájí zpracování projektové
dokumentace pro povolení stavby včetně související
inženýrské činnosti. Dokumentace má být odevzdána do
150 dnů od podpisu smlouvy, následně bude podána
žádost o povolení záměru. „Věříme, že nové napojení
areálu nemocnice zlepší podmínky nejen pro dopravu,
ale i pro pacienty, kteří se v jejím okolí pohybují.
Každé zjednodušení přístupu a zlepšení komfortu je v
takto vytíženém areálu důležité,“ uzavřel náměstek
hejtmana pro oblast zdravotnictví Pavel Štefka.
Barokní sochy se
vrátí z Vraclavi na Horu Matky Boží do Králík
Vedení Pardubického kraje oslovili na začátku
letošního roku rektor duchovní správy poutního kostela
v Králíkách Karel Moravec a starosta města Králíky
Václav Kubín s tím, zda by se unikátní soubor
barokních soch původně z osmi kaplí lemujících cestu
na Horu Matky Boží v Králíkách mohl vrátit ze
současného uložení v kostele sv. Mikuláše ve Vraclavi
zpět do místa svého vzniku. Radní kraje s tím
vyslovili souhlas a zahájili sérii nutných kroků ke
skutečnému navrácení soch.
Poutní
kostel nad městem Králíky, který je jednou z národních
kulturních památek na území našeho kraje, prochází
rekonstrukcí a navrací se mu bývalá krása. A to nejen
ve vnitřních částech, ale i s jeho vstupním portálem,
poutní cestou ve stromořadí a slavnostním schodištěm a
hlavním vstupem do areálu kláštera. „Kaple, kde
byla sousoší výjevů z Ježíšova utrpení umístěna,
pocházejí z let 1706 – 1710. Sochy jsou z dílny
některého z žáků Matyáše Bernarda Brauna. Po roce 1950
byly vyneseny z poškozených kaplí a uloženy v ambitech
kláštera. V roce 1976 pak byly převezeny do Žamberku,
kde byly v budově zámku postupně restaurovány. Celá
skupina těchto soch pak byla instalována pravděpodobně
v roce 1986 do interiéru kostela ve Vraclavi,“
uvedl Karel Moravec v průvodním dopisu.
Sochy
jsou nyní v majetku Pardubického kraje a jejich
expozici ve Vraclavi spravuje Regionální muzeum ve
Vysokém Mýtě. Jedná se o jednotlivé sochy, sousoší i
skupiny, často s velmi dramatickým výrazem a v lehce
nadživotní velikosti. Vyřezány jsou z lipového dřeva
před rokem 1740 a jsou barevně polychromované.
„Návrat soch do Králík považujeme za legitimní a
spravedlivý krok. Jednal jsem už s panem starostou
Vraclavi Pavlem Osinkem, že areál kostela i bývalých
lázní pravděpodobně opustíme. Zároveň jsme obci
přislíbili jednorázovou finanční pomoc při změně
užívání,“ řekl radní pro kulturu Roman Línek a
pokračoval: „Čeká nás ale ještě dlouhá cesta, než
sochy předáme na Horu Matky Boží. Nejdříve musíme
požádat Ministerstvo kultury ČR o vyřazení soch
z našich sbírek zapsaných v Centrální evidenci sbírek.
Dále dáme odborně posoudit jejich stav, některé totiž
byly napadeny červotočem. Bude potřeba je zaplynovat a
opravit polychromii. Duchovní správě bychom je mohli
převést jako dar Pardubického kraje.“
Pokud se
vše podaří, duchovní správa by sochy ráda umístila do
chodeb ambitů kláštera, kterými ročně projde na 10
tisíc návštěvníků.
|