ČD 175/2025  -  čtvrtek 26. června 2025 

 Zastávka Česká Třebová Peklák předbíhá rekonstrukci uzlu

Ćeská Třebová a železnice patří k sobě a tak to bude i na Pekláku.
Ještě nedávno zde na okraji parkoviště pod Peklákem byly staré stavební buňky, které měly svůj život dávno za sebou. Ještě v roce 2022  zde byla zřízena půjčovna a opravna lyží firmy Sport Bárt Ústí nad Orlicí, ale její pracovníci si již tehdy velmi stěžovali na zdejší podmínky. Byl jsem se tam tehdy podívat a opravdu to nebylo k dalšímu pokračování. Plíseň v každém rohu, špatná podlaha. Eko Bi v té době přišlo se záměrem výstavby kontejnerové sestavy, dokonce jednopatrové. Z této sestavy byly nakonec v roce 2023 realizovány jen dva sociální kontejnery, které byly nutné především pro zajištění činnosti minicampu pod Peklákem. Slouži ke spokojenosti v zimě i v létě. Vzhledem k tomu, že jde o pozemek města, se mělo jednat o investici města a to mělo v té době  také další záměry, např. kontejnerovou sestavu šaten pro atletický stadion. Nestojí dodnes a nakonec ani ta pod Peklákem. Stavební nároky na kontejnery se zpřísnily, vše se prodražilo. Proto se v dalších letech pod Peklákem nedělo nic a nebyla zde zřizována ani půjčovna lyží.   Zimy byly v letech 2023 a 2024 mizerné, tak  se nic nedělo, letošní zima již stála za to a chlapi z Peklák týmu říkají, že kdyby měli půjčovnu a úpravnu lyží, mohli mít dvojnásobek návštěvníků.
A tak se začalo v Eko Bi reálně uvažovat co s tím udělat. Zaujal nápad "Česká Třebová =  město železnice", proč tedy toto spojení neřešit i u nás na Pekláku?  V českotřebovském depu je spousta vozů, které už nejezdí a některé nevypadají špatně. A našla se zde i souprava  motorového a vlečného vozu řady 810, která by se na Peklák místo špatných stavebních buněk vešla a mohla dobře sloužit a navíc propagovat Českou Třebovou jako město železnice. A tak začalo jednání s Českými drahami, které není nikdy zcela jednoduché. Díky tomu, že do jednání vstoupilo město se to podařilo. Starosta kontaktoval náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřího Ješetu a dohodli se na možném postupu. Eko Bi se jako organizace města Česká Třebová  přihlásilo do výběrového řízení na odkoupení vozů a tento tendr vyhrálo. Tím se otevřela cesta k získání požadovaných vozů pro Českotřebovský Peklák. Vozy bude třeba samozřejmě renovovat, upravit pro nové použití a díky CZ LOKO dostanou nový lak. Všechny úpravy zajistí Eko Bi,  prostředky na to má vlastní z ekonomické činnosti areálu Peklák. Za vlastní peníze a vlastními silami bylo také upraveno vlastní kolejiště. Úprava bude samozřejmě ještě dále pokračovat. Jak bude "zastávka Peklák" vypadat je znázorněno na dalším obrázku a tak trochu i na výše uvedené fotomontáži . První vůz bude sloužit jako šatna pro děti ze škol z lyžařských zájezdů. Z této šatny bude možné suchou nohou přejít do druhého vozu, kde bude půjčovna a provoz technického charakteru s obsluhou. Před vozem bude kryté nástupiště se zámkovou dlažbou a nezbytným označením "Česká Třebová - Peklák", možnost navštívit sociální kontejnery je hned v blízkosti.  Všechno bude (co nejúsporněji) financováno z prostředků Eko Bi, s využitím městského rozpočtu na tuto akci se nepočítá.
Zatím máme na Pekláku koleje, tedy základní přípravu na pokračování, které jsem se snažil popsat v těchto řádcích. Dohoda s jednatelem Eko Bi byl taková, že mám počkat až přijede jeřáb a bude velké stěhování, ale koleje pod Peklákem jsou prostě vidět a dotazy k čemu to je se stále množí. Takže jsem nevydržel a něco málo o budoucnosti železnice na Pekláku napsal. Těm , kteří se ptali  jsem to vysvětloval a byli celkem překvapeni a nápad chválili. Na druhé straně to nebude žádný velkoprostorový komfort a  bude také velká energetická náročnost. Ale u všeho je něco. Místo stavebních buněk budeme mít  na Pekláku  zajímavost. Snad to bude fungovat ke spokojenosti. (mm)

 Do třetice k problematice úprav rozpočtu radou města: 

Možnost provádět rozpočtová opatření v radě města  tím, že upravuje výši zastupitelstvem schválených závazných ukazatelů  tak, aby zajistila profinancování pro schválený účel,  samozřejmě musí zůstat.  Je to praktické a hodnota závazných ukazatelů pro jednotlivé účely se tak může přizpůsobovat aktuální situaci,  zejména u oprav a investic, je správné takto financovat nutné vícepráce, nebo naopak úspory v zakázkovém řízením. Proti takovýmto úpravám nelze nic namítat.
Jde o to jak zařídit, aby tato možnost nebyla zneužívána. Zabránit tomu může dobře a reálně sestavený rozpočet města, který nebude obsahovat "symbolické hodnoty" položek, které nejsou dostatečně přesně určeny, popsány a ohodnoceny. Prostě opozice musí dát jasně najevo, že pro takový rozpočet "nezvedne ruku". Pokud je nutné takové investice a opravy do rozpočtu zařadit, by měly být hodnoceny podle údajů v dokumentaci. A pokud takovou hodnotu neznáme, nemůže být do rozpočtu, který je finančním plánem města, zařazena a bude uvedena jen příloze. Do rozpočtu bude zahrnuta až dodatečně, až bude připravena do detailu.  Pro takovéto možnosti bude nadále vytvořena rozpočtová rezerva na opravy a investice. Její stav bude během roku aktuálně sledován a k dispozici zastupitelům. Dodatečně zařazené investice by samozřejmě schvalovalo zastupitelstvo, tak jako dosud.  V případě souběhu dvou či více dodatečně připravených investic by pak bylo na zastupitelstvu, aby určilo kdo bude mít přednost a prioritu. Dnes to tak není, v zastupitelstvu můžou jen koukat jak to v radě města vyčarují.
Plánování investic v jiných městech dělají jinak. Snaží se především detailně připravit všechny plánované akce tak, aby jejich finanční ukazatele byly co nejpřesnější. U nás tato snaha není, naopak je snaha přidělit peníze na akci co nejpozději a tedy bez spoluúčasti zastupitelstva. Právě tak lze popsat "operativnost" podle 3PK. Pokud by měla tato tendence pokračovat bylo by nutné možnosti rady omezit např. tak, že změny závazných ukazatelů nelze bez schválení v zastupitelstvu navyšovat např. více než o 1 milion Kč, nebylo by to ale systémové. Možností je tedy více. V každém případě to chce se současným stavem něco dělat. Právě nyní v polovině roku vidíme, že je třeba operativně rozhodnout např. o financování sportoviště parnické školy a celém rozsahu investice, ale rada města se k tomu nemá, vyčkává, a tím se ztrácí  čas, chybí akčnost, ztrácí se šance tuto investici letos dokončit.  Osobně to vnímám, že dosavadní stav  vyhovuje především vedení města, pro něho to je neocenitelná pomoc. Kdyby to měli dělat jako jinde, měli by mnohem více starostí. Radní schválí to co dostanou na stůl, ale změnit o v 99% nijak nemohou. Proto nelze vyčítat konkrétně radním, že za to mohou, tento systém přišel až se stávajícím vedením města. Rada je však jeho součástí. Ale kdyby  si měli vyměnit roli a jen jako zastupitelé koukat, jak jim je vnucována nějaká změna, kterou mají jen "vzít na vědomí" tak byl s tím asi taky nadšeni nebyli. Je to tedy účelovka, berlička pro stávající vedení města. Jedna z příčin toho, že mezi radniční koalicí a opozicí vznikl  ten pověstný "příkop".  (mm)
Ve videu najdete záběry se zahajovací etapy stavby nového penzionu Javorka. Jsou zařazeny proto, aby bylo zřejmé jak stavba probíhá a jaká omezení vyžaduje. Potom je zařazena část záznamu z jednání zastupitelstva města, která právě popisuje diskuzi na téma výstavba penzionu Javorka a problémy s ní spojené.
Diskuzi na toto téma zahájil pan Vlastimil Peterka, který má výhrady jednak ke stavbě jako takové, které se do městského parku nehodí a dalším omezením s tím spojených. Záznam není úplný především z technických příčin, neboť soubor záznamu je poškozený a nelze jej bez vystřižení chybných části rozumně publikovat. Nebylo by nic jednoduššího než zařadit záznam celý, ale technická úroveň záznamu to neumožňuje. Záznam jsem uvedl zejména proto, že se domnívám, že jsme měli pečlivě posuzovat co v městském parku povolit postavit, neboť dokončená stavba poznamená podobu parku a okolní čtvrti třeba na století. Myslím, že tvrzení že "všechno co nahradí předchozí budovu restaurace bude zlepšením" je velkým zjednodušením a ve svém důsledku vlastně omlouvá všechny ústupky, které město investorovi udělalo. (mm)

Kraj otevřel novou školní jízdárnu v Kladrubech n. Labem, plechovou halu u zámku může bourat

Pardubický kraj jako zřizovatel Střední školy chovu koní a jezdectví v Kladrubech nad Labem dokončil stavbu nové jezdecké haly v areálu školy za 54 milionů korun a slavnostně ji otevřel. Žáci školy v ní předvedli hostům své dovednosti a návštěvníci si prohlédli celé zázemí, které bude sloužit škole a potažmo i Národnímu hřebčínu v Kladrubech nad Labem.
„Pro novou jízdárnu pro naši unikátní školu chovu koní a jezdectví jsme dlouho hledali nejvhodnější umístění a pak i možný dotační titul, který by nám s budováním pomohl. Oboje se nám nakonec podařilo. Hala navazuje přímo na areál školy, má i vhodný příjezd pro koně a kočáry a navíc je i z pohledového hlediska velmi zdařilá, a to doplněním o dřevěné prvky. Uspěli jsme i v získání dotace, která činí přes 32 milionů korun z evropských fondů a necelé dva miliony od státu. Celkové náklady na vybudování haly činí 54 milionů korun. Díky dokončení této investice jsme mohli vypsat výběrové řízení na demolici staré haly, která se nachází v blízkosti zámeckého areálu hřebčína a celý prostor pohledově narušuje,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Stavbu nové jízdárny se dokonce podařilo urychlit. „Stavbaři začali na konci ledna loňského roku a halu předali o dva měsíce dříve. Nyní už je zkolaudovaná, ovšem se závazkem provedení náhradní výsadby do konce letošního roku. Té se ujmou žáci Střední školy zahradnické a technické Litomyšl,“ informoval 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje pro investice a sport Dušan Salfický. „Demolice plechové haly v  sousedství zámecké budovy v Kladrubech nad Labem byla jednou z podmínek komise UNESCO při zápisu Krajiny pro chov a výcvik kočárových ceremoniálních koní v Kladrubech nad Labem na světový seznam památek. Nemohli jsme s ní ale začít dříve, než bude stát hala nová, aby se nenarušila výuka školy,“ poznamenal radní Roman Línek, který je zároveň předsedou Rady této památky UNESCO. „Po odstranění stavby i celého souvrství podlahy bude pozemek po původní hale vyrovnán a následně rekultivován jako travnatá plocha,“ dodal.
Škola v Kladrubech patří svým zaměřením mezi unikátní. Kraj se snaží postupně zlepšovat jak technické vybavení, tak ubytovací kapacity či další zázemí. Nová hala je pro další rozvoj školy velmi důležitá. „V minulosti se nám podařilo za 32 milionů korun upravit domov mládeže v areálu školy. Investice šly také do úpravy školní jídelnu, kuchyně či demonstrační učebny. Hala je tak jedním z opatření ke zvýšení atraktivity školy. Letošní školní rok dokončí žáci ve staré plechové hale, ale žáci a odborní učitelé se už určitě nyní těší do té nové, kde mají moderní zázemí a mnohem lepší podmínky pro odborný výcvik,“ řekl radní pro školství Josef Kozel.
Jak vypadá provoz v nové hale, popsala ředitelka školy Lenka Gotthardová: „Do nové jezdecké haly vstoupili žáci při nácviku programu na slavnostní otevření haly. Například čtverylku nacvičovali nejenom na koních, ale také pěšky, aby si všechny cviky dobře zapamatovali. Běžný výcvik začne v jízdárně v novém školním roce. Do budoucna zde plánujeme odborný výcvik pro žáky školy a zároveň pro zaměstnance hřebčína, proběhnou zde všechny školní Dny otevřených dveří s ukázkami výcviku. V závěru roku zde bude pro širokou veřejnost tradiční Mikulášská akademie a jistě přibydou další akce." 

 Letní výstava Když jsem já sloužil..."  v městském muzeu zahájena  

 Ze čtvrtečmí vernisáže uvádím fotografie z webu města. Na vernisáži se znamenitě představily děti z MŠ U Stadionu. O výstavě připravujeme také video dokument. Výstava bude otevřena celé prázdniny

 


       


   

 Kulturní a kreativní odvětví mohou hrát v budoucnu významnější roli

Všechny kraje v České republice si díky evropské dotaci z Národního plánu obnovy mohly pořídit Strategii rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví. Ta pro Pardubický kraj je hotová a na svém zasedání ji minulý týden schválili i zastupitelé kraje. Ne každý si ale pod tímto názvem umí představit konkrétní věci, proto jsme o vysvětlení požádali radního pro kulturu Pardubického kraje Romana Línka.
Co si máme představit pod pojmem kulturní a kreativní odvětví?
Kulturními a kreativními odvětvími se rozumí všechna odvětví, jejichž činnosti jsou založeny na kulturních hodnotách nebo na uměleckých a jiných individuálních nebo kolektivních kreativních projevech.  Patří k nim například architektura a design (včetně módního návrhářství), archivy, knihovny a muzea, umělecká řemesla, audiovizuální odvětví (například kinematografe, televize, videohry a multimédia), hmotné a nehmotné kulturní dědictví, festivaly, hudba, literatura, scénická umění, knihy a vydavatelská činnost, rozhlas a výtvarné umění. Budou mít stále větší potenciál vytvářet inovace a pracovní místa, zejména na základě duševního vlastnictví. Takové lidi zaměstnávají nyní už například firmy Ravensburger Karton, s.r.o., BOHEMIA RINGS, s.r.o., ELEKTROPOLI Czech Republic, s.r.o., Umdasch Story Design, s.r.o. a další. V současné době pracuje v těchto odvětvích v kraji okolo 2,5 procenta ekonomicky aktivních obyvatel.
Proč kraj takovou strategii potřebuje?
Vypadá to, že v době digitalizace a umělé inteligence budou hrát právě tato odvětví založená na lidském umu a nápaditosti stále důležitější roli. Chceme být na to připraveni.  Rádi bychom, aby mladí lidé, kteří vystudují nebo se vyučí, v kraji zůstali, nebo se do něj po čase vrátili. Podle výzkumů je pro ně důležitý nejen ekonomický kapitál, ale také ten sociální a kulturní v daném místě.
Navíc Evropská unie a různé evropské instituce už nyní vyčleňují významné prostředky na podporu těchto odvětví. Je to například program Kreativní Evropa nebo Nový evropský Bauhaus. Při nedávné návštěvě našeho partnerského regionu ve Francii jsme viděli, že Francouzi se už do těchto programů zapojují. Byla by škoda to nevyužít.
Jaká odvětví jste do strategie zařadili?
Je to samozřejmě kulturní dědictví, dále architektura a rozvoj měst, kultura a vzdělávání, živé umění a v neposlední řadě samotná kulturní a kreativní odvětví. Ta by měla být líhní mladých podnikavých profesionálů, kteří se stanou odolnou částí krajské ekonomiky. Tady si slibujeme posílení možností také v hospodářsky a sociálně ohrožených regionech.
V čem strategie změní zaběhlé praxe z minulých let?
U každé kategorie máme konkrétní cíl i jak se k němu dostat. Například v oblasti kulturního dědictví je jedním z cílů zapojit v ohrožených regionech i odbor rozvoje a investic a pomáhat i tam, kde nemáme krajské organizace.  Kultura by měla být dostupná i znevýhodněným skupinám obyvatel a chceme více podporovat projekty k aktivizaci obyvatel v socioekonomicky slabších územích. Dotací by se měly dočkat i některé objekty bez památkové ochrany.