Zastávka
Česká Třebová Peklák předbíhá rekonstrukci uzlu
Ćeská Třebová a železnice
patří k sobě a tak to bude i na Pekláku.
Ještě nedávno zde na okraji
parkoviště pod Peklákem byly staré stavební buňky, které měly svůj
život dávno za sebou. Ještě v roce 2022 zde byla zřízena
půjčovna a opravna lyží firmy Sport Bárt Ústí nad Orlicí, ale její
pracovníci si již tehdy velmi stěžovali na zdejší podmínky. Byl
jsem se tam tehdy podívat a opravdu to nebylo k dalšímu
pokračování. Plíseň v každém rohu, špatná podlaha. Eko Bi v té
době přišlo se záměrem výstavby kontejnerové sestavy, dokonce
jednopatrové. Z této sestavy byly nakonec v roce 2023 realizovány
jen dva sociální kontejnery, které byly nutné především pro
zajištění činnosti minicampu pod Peklákem. Slouži ke spokojenosti
v zimě i v létě. Vzhledem k tomu, že jde o pozemek města, se mělo
jednat o investici města a to mělo v té době také další
záměry, např. kontejnerovou sestavu šaten pro atletický stadion.
Nestojí dodnes a nakonec ani ta pod Peklákem. Stavební nároky na
kontejnery se zpřísnily, vše se prodražilo. Proto se v dalších
letech pod Peklákem nedělo nic a nebyla zde zřizována ani půjčovna
lyží. Zimy byly v letech 2023 a 2024 mizerné, tak
se nic nedělo, letošní zima již stála za to a chlapi z Peklák týmu
říkají, že kdyby měli půjčovnu a úpravnu lyží, mohli mít
dvojnásobek návštěvníků.
A
tak se začalo v Eko Bi reálně uvažovat co s tím udělat. Zaujal nápad
"Česká Třebová = město železnice", proč tedy toto spojení
neřešit i u nás na Pekláku? V českotřebovském depu je spousta
vozů, které už nejezdí a některé nevypadají špatně. A našla se zde i
souprava motorového a vlečného vozu řady 810, která by se na
Peklák místo špatných stavebních buněk vešla a mohla dobře sloužit a
navíc propagovat Českou Třebovou jako město železnice. A tak začalo
jednání s Českými drahami, které není nikdy zcela jednoduché. Díky
tomu, že do jednání vstoupilo město se to podařilo. Starosta
kontaktoval náměstka generálního ředitele pro osobní dopravu Jiřího
Ješetu a dohodli se na možném postupu. Eko Bi se jako organizace
města Česká Třebová přihlásilo do výběrového řízení na
odkoupení vozů a tento tendr vyhrálo. Tím se otevřela cesta k
získání požadovaných vozů pro Českotřebovský Peklák. Vozy bude třeba
samozřejmě renovovat, upravit pro nové použití a díky CZ LOKO
dostanou nový lak. Všechny úpravy zajistí Eko Bi, prostředky
na to má vlastní z ekonomické činnosti areálu Peklák. Za vlastní
peníze a vlastními silami bylo také upraveno vlastní kolejiště.
Úprava bude samozřejmě ještě dále pokračovat. Jak bude "zastávka
Peklák" vypadat je znázorněno na dalším obrázku a tak trochu i na
výše uvedené fotomontáži . První vůz bude sloužit jako šatna pro
děti ze škol z lyžařských zájezdů. Z této šatny bude možné suchou
nohou přejít do druhého vozu, kde bude půjčovna a provoz technického
charakteru s obsluhou. Před vozem bude kryté nástupiště se zámkovou
dlažbou a nezbytným označením "Česká Třebová - Peklák", možnost
navštívit sociální kontejnery je hned v blízkosti. Všechno
bude (co nejúsporněji) financováno z prostředků Eko Bi, s využitím
městského rozpočtu na tuto akci se nepočítá.
Zatím máme na Pekláku koleje, tedy
základní přípravu na pokračování, které jsem se snažil popsat v
těchto řádcích. Dohoda s jednatelem Eko Bi byl taková, že mám počkat
až přijede jeřáb a bude velké stěhování, ale koleje pod Peklákem
jsou prostě vidět a dotazy k čemu to je se stále množí. Takže jsem
nevydržel a něco málo o budoucnosti železnice na Pekláku napsal. Těm
, kteří se ptali jsem to vysvětloval a byli celkem překvapeni
a nápad chválili. Na druhé straně to nebude žádný velkoprostorový
komfort a bude také velká energetická náročnost. Ale u všeho
je něco. Místo stavebních buněk budeme mít na Pekláku
zajímavost. Snad to bude fungovat ke spokojenosti. (mm)
Do třetice k problematice úprav rozpočtu
radou města:
-
Možnost provádět rozpočtová opatření v radě města tím, že
upravuje výši zastupitelstvem schválených závazných ukazatelů
tak, aby zajistila profinancování pro schválený účel,
samozřejmě musí zůstat. Je to praktické a hodnota závazných
ukazatelů pro jednotlivé účely se tak může přizpůsobovat aktuální
situaci, zejména u oprav a investic, je správné takto
financovat nutné vícepráce, nebo naopak úspory v zakázkovém
řízením. Proti takovýmto úpravám nelze nic namítat.
-
Jde o to jak zařídit, aby tato
možnost nebyla zneužívána. Zabránit tomu může dobře a reálně
sestavený rozpočet města, který nebude obsahovat "symbolické
hodnoty" položek, které nejsou dostatečně přesně určeny, popsány a
ohodnoceny. Prostě opozice musí dát jasně najevo, že pro takový
rozpočet "nezvedne ruku". Pokud je nutné takové investice a opravy
do rozpočtu zařadit, by měly být hodnoceny podle údajů v
dokumentaci. A pokud takovou hodnotu neznáme, nemůže být do
rozpočtu, který je finančním plánem města, zařazena a bude uvedena
jen příloze. Do rozpočtu bude zahrnuta až dodatečně, až bude
připravena do detailu. Pro takovéto možnosti bude nadále
vytvořena rozpočtová rezerva na opravy a investice. Její stav bude
během roku aktuálně sledován a k dispozici zastupitelům. Dodatečně
zařazené investice by samozřejmě schvalovalo zastupitelstvo, tak
jako dosud. V případě souběhu dvou či více dodatečně
připravených investic by pak bylo na zastupitelstvu, aby určilo
kdo bude mít přednost a prioritu. Dnes to tak není, v
zastupitelstvu můžou jen koukat jak to v radě města vyčarují.
-
Plánování investic v jiných městech
dělají jinak. Snaží se především detailně připravit všechny
plánované akce tak, aby jejich finanční ukazatele byly co
nejpřesnější. U nás tato snaha není, naopak je snaha přidělit
peníze na akci co nejpozději a tedy bez spoluúčasti
zastupitelstva. Právě tak lze popsat "operativnost" podle 3PK.
Pokud by měla tato tendence pokračovat bylo by nutné možnosti rady
omezit např. tak, že změny závazných ukazatelů nelze bez schválení
v zastupitelstvu navyšovat např. více než o 1 milion Kč, nebylo by
to ale systémové. Možností je tedy více. V každém případě to chce
se současným stavem něco dělat. Právě nyní v polovině roku vidíme,
že je třeba operativně rozhodnout např. o financování sportoviště
parnické školy a celém rozsahu investice, ale rada města se k tomu
nemá, vyčkává, a tím se ztrácí čas, chybí akčnost, ztrácí se
šance tuto investici letos dokončit. Osobně to vnímám, že
dosavadní stav vyhovuje především vedení města, pro něho to
je neocenitelná pomoc. Kdyby to měli dělat jako jinde, měli by
mnohem více starostí. Radní schválí to co dostanou na stůl, ale
změnit o v 99% nijak nemohou. Proto nelze vyčítat konkrétně
radním, že za to mohou, tento systém přišel až se stávajícím
vedením města. Rada je však jeho součástí. Ale kdyby si měli
vyměnit roli a jen jako zastupitelé koukat, jak jim je vnucována
nějaká změna, kterou mají jen "vzít na vědomí" tak byl s tím asi
taky nadšeni nebyli. Je to tedy účelovka, berlička pro stávající
vedení města. Jedna z příčin toho, že mezi radniční koalicí a
opozicí vznikl ten pověstný "příkop". (mm)
-

-
Ve videu najdete záběry se zahajovací etapy
stavby nového penzionu Javorka. Jsou zařazeny proto, aby bylo
zřejmé jak stavba probíhá a jaká omezení vyžaduje. Potom je
zařazena část záznamu z jednání zastupitelstva města, která
právě popisuje diskuzi na téma výstavba penzionu Javorka a
problémy s ní spojené.
-
Diskuzi na toto téma zahájil pan
Vlastimil Peterka, který má výhrady jednak ke stavbě jako takové,
které se do městského parku nehodí a dalším omezením s tím
spojených. Záznam není úplný především z technických příčin,
neboť soubor záznamu je poškozený a nelze jej bez vystřižení
chybných části rozumně publikovat. Nebylo by nic jednoduššího
než zařadit záznam celý, ale technická úroveň záznamu to neumožňuje. Záznam jsem uvedl zejména proto, že se domnívám, že
jsme měli pečlivě posuzovat co v městském parku povolit
postavit, neboť dokončená stavba poznamená podobu parku a okolní
čtvrti třeba na století. Myslím, že tvrzení že "všechno co
nahradí předchozí budovu restaurace bude zlepšením" je
velkým zjednodušením a ve svém důsledku vlastně omlouvá všechny ústupky,
které město investorovi udělalo. (mm)
Kraj otevřel novou školní
jízdárnu v Kladrubech n. Labem, plechovou halu u zámku
může bourat
-
Pardubický kraj jako zřizovatel
Střední školy chovu koní a jezdectví v Kladrubech nad Labem
dokončil stavbu nové jezdecké haly v areálu školy za 54 milionů
korun a slavnostně ji otevřel. Žáci školy v ní předvedli hostům
své dovednosti a návštěvníci si prohlédli celé zázemí, které
bude sloužit škole a potažmo i Národnímu hřebčínu v Kladrubech
nad Labem.
-
„Pro novou jízdárnu pro naši
unikátní školu chovu koní a jezdectví jsme dlouho hledali
nejvhodnější umístění a pak i možný dotační titul, který by nám
s budováním pomohl. Oboje se nám nakonec podařilo. Hala navazuje
přímo na areál školy, má i vhodný příjezd pro koně a kočáry a
navíc je i z pohledového hlediska velmi zdařilá, a to doplněním
o dřevěné prvky. Uspěli jsme i v získání dotace, která činí přes
32 milionů korun z evropských fondů a necelé dva miliony od
státu. Celkové náklady na vybudování haly činí 54 milionů korun.
Díky dokončení této investice jsme mohli vypsat výběrové řízení
na demolici staré haly, která se nachází v blízkosti zámeckého
areálu hřebčína a celý prostor pohledově narušuje,“ uvedl
hejtman Martin Netolický.
-
Stavbu nové jízdárny se dokonce
podařilo urychlit. „Stavbaři začali na konci ledna loňského
roku a halu předali o dva měsíce dříve. Nyní už je zkolaudovaná,
ovšem se závazkem provedení náhradní výsadby do konce letošního
roku. Té se ujmou žáci Střední školy zahradnické a technické
Litomyšl,“ informoval 1. náměstek hejtmana Pardubického
kraje pro investice a sport Dušan Salfický. „Demolice plechové haly v
sousedství zámecké budovy v Kladrubech nad Labem byla jednou
z podmínek komise UNESCO při zápisu Krajiny pro chov a výcvik
kočárových ceremoniálních koní v Kladrubech nad Labem na světový
seznam památek. Nemohli jsme s ní ale začít dříve, než bude stát
hala nová, aby se nenarušila výuka školy,“ poznamenal radní
Roman Línek, který je zároveň předsedou Rady této památky
UNESCO. „Po odstranění stavby i celého souvrství podlahy bude
pozemek po původní hale vyrovnán a následně rekultivován jako
travnatá plocha,“ dodal.
-
Škola v Kladrubech patří svým
zaměřením mezi unikátní. Kraj se snaží postupně zlepšovat jak
technické vybavení, tak ubytovací kapacity či další zázemí. Nová
hala je pro další rozvoj školy velmi důležitá. „V minulosti
se nám podařilo za 32 milionů korun upravit domov mládeže
v areálu školy. Investice šly také do úpravy školní jídelnu,
kuchyně či demonstrační učebny. Hala je tak jedním z opatření ke
zvýšení atraktivity školy. Letošní školní rok dokončí žáci ve
staré plechové hale, ale žáci a odborní učitelé se už určitě
nyní těší do té nové, kde mají moderní zázemí a mnohem lepší
podmínky pro odborný výcvik,“ řekl radní pro školství Josef
Kozel.
-
Jak vypadá provoz v nové hale,
popsala ředitelka školy Lenka Gotthardová: „Do nové jezdecké
haly vstoupili žáci při nácviku programu na slavnostní otevření
haly. Například čtverylku nacvičovali nejenom na koních, ale
také pěšky, aby si všechny cviky dobře zapamatovali. Běžný
výcvik začne v jízdárně v novém školním roce. Do budoucna zde
plánujeme odborný výcvik pro žáky školy a zároveň pro
zaměstnance hřebčína, proběhnou zde všechny školní Dny
otevřených dveří s ukázkami výcviku. V závěru roku zde bude pro
širokou veřejnost tradiční Mikulášská akademie a jistě přibydou
další akce."
Letní výstava Když jsem já
sloužil..." v městském
muzeu zahájena
Ze čtvrtečmí vernisáže uvádím fotografie z webu města. Na
vernisáži se znamenitě představily děti z MŠ U Stadionu. O výstavě
připravujeme také video dokument. Výstava bude otevřena celé
prázdniny

 
-

Kulturní
a kreativní odvětví mohou hrát v budoucnu významnější roli
-
Všechny kraje v České
republice si díky evropské dotaci z Národního plánu
obnovy mohly pořídit Strategii rozvoje a podpory
kulturních a kreativních odvětví. Ta pro Pardubický
kraj je hotová a na svém zasedání ji minulý týden
schválili i zastupitelé kraje. Ne každý si ale pod
tímto názvem umí představit konkrétní věci, proto jsme
o vysvětlení požádali radního pro kulturu Pardubického
kraje Romana Línka.
-
Co si máme představit pod pojmem
kulturní a kreativní odvětví?
-
Kulturními a kreativními odvětvími
se rozumí všechna odvětví, jejichž činnosti jsou
založeny na kulturních hodnotách nebo na uměleckých a
jiných individuálních nebo kolektivních kreativních
projevech. Patří k nim například architektura a design
(včetně módního návrhářství), archivy, knihovny a muzea,
umělecká řemesla, audiovizuální odvětví (například
kinematografe, televize, videohry a multimédia), hmotné
a nehmotné kulturní dědictví, festivaly, hudba,
literatura, scénická umění, knihy a vydavatelská
činnost, rozhlas a výtvarné umění. Budou mít stále větší
potenciál vytvářet inovace a pracovní místa, zejména na
základě duševního vlastnictví. Takové lidi zaměstnávají
nyní už například firmy Ravensburger Karton, s.r.o.,
BOHEMIA RINGS, s.r.o., ELEKTROPOLI Czech Republic,
s.r.o., Umdasch Story Design, s.r.o. a další. V současné
době pracuje v těchto odvětvích v kraji okolo 2,5
procenta ekonomicky aktivních obyvatel.
-
Proč kraj takovou strategii
potřebuje?
-
Vypadá to, že v době digitalizace a
umělé inteligence budou hrát právě tato odvětví založená
na lidském umu a nápaditosti stále důležitější roli.
Chceme být na to připraveni. Rádi bychom, aby mladí
lidé, kteří vystudují nebo se vyučí, v kraji zůstali,
nebo se do něj po čase vrátili. Podle výzkumů je pro ně
důležitý nejen ekonomický kapitál, ale také ten sociální
a kulturní v daném místě.
-
Navíc Evropská unie a různé
evropské instituce už nyní vyčleňují významné prostředky
na podporu těchto odvětví. Je to například program
Kreativní Evropa nebo Nový evropský Bauhaus. Při nedávné
návštěvě našeho partnerského regionu ve Francii jsme
viděli, že Francouzi se už do těchto programů zapojují.
Byla by škoda to nevyužít.
-
Jaká odvětví jste do strategie
zařadili?
-
Je to samozřejmě kulturní dědictví,
dále architektura a rozvoj měst, kultura a vzdělávání,
živé umění a v neposlední řadě samotná kulturní a
kreativní odvětví. Ta by měla být líhní mladých
podnikavých profesionálů, kteří se stanou odolnou částí
krajské ekonomiky. Tady si slibujeme posílení možností
také v hospodářsky a sociálně ohrožených regionech.
-
V čem strategie změní zaběhlé
praxe z minulých let?
-
U každé kategorie máme konkrétní
cíl i jak se k němu dostat. Například v oblasti
kulturního dědictví je jedním z cílů zapojit
v ohrožených regionech i odbor rozvoje a investic a
pomáhat i tam, kde nemáme krajské organizace. Kultura
by měla být dostupná i znevýhodněným skupinám obyvatel a
chceme více podporovat projekty k aktivizaci obyvatel v
socioekonomicky slabších územích. Dotací by se měly
dočkat i některé objekty bez památkové ochrany.
|