ČD 163/2025  - sobota 14. června 2025 


Insolvence obyvatel v České Třebové a okolním regionu

Oddlužení podle insolvenčního zákona je určeno pro ty osoby, které nejsou schopny splácet své dluhy. Žadatel o oddlužení musí mít dluhy alespoň u dvou věřitelů a musí prokázat, že je schopen ze svých příjmů v oddlužení platit alespoň 2 200 Kč měsíčně (+ případné měsíční výživné). Manželský pár musí prokázat schopnost platit alespoň 3 300 Kč měsíčně (+ případné měsíční výživné). O oddlužení se žádá u krajského soudu, který následně o žádosti rozhoduje. Žádost se podává v elektronické formě. K soudu se osobně nechodí, a to obvykle ani v průběhu oddlužení. To, jakou část svých dluhů dlužník v oddlužení zaplatí, je individuální. Závisí to na výši dluhů, na částce, kterou je dlužník schopen měsíčně věřitelům splácet, a na tom, zda je dlužník starobním důchodcem nebo osobou invalidní ve druhém či třetím stupni. Maximálně lze v oddlužení zaplatit 100 % svých dluhů. Naopak minimální procentuální částka, kterou by dlužník musel v oddlužení zaplatit, stanovena není. V praxi se proto může například stát, že dlužník v průběhu oddlužení zaplatí pouze 5 % svých dluhů, a na konci procesu oddlužení bude soudem od placení zbytku svých dluhů osvobozen.
Výsledek: Velká úleva a konečně bez stresu, právě to často bývá pro lidi tím prvním užitkem. Vymahači si dají pohov, dlužné částky přestanou narůstat, exekuce se stopnou.  Dochází k zastavení exekucí a celkového narůstání dluhů.  Skončí nátlak věřitelů, exekutorů a vymahačů.  Zpravidla na 4 - 8 měsíců je splácení dluhů zastaveno. Veškeré dluhy se sloučí do jedné měsíční splátky. Zákon umožňuje odpuštění větší části dluhů.
Hlídač státu sleduje insolvenci obyvatel měst a obcí, vytváří "mapu insolvence"- Česká Třebová na tom není v tomto přehledu až tak špatně., je na průměru Pardubického kraje  Podívejme se na některá čísla:
Nejdříve město Česká Třebová: V insolvenci je 136 osob, což je 1,1 % obyvatel města  s věkovým průměrem 42,7 roku, z toho je 57% mužů.
V našem ORP jsou tyto obce: Přívrat má v insolvenci 2 osoby (0,6%) Rybník 9 osob (1,3%), Semanín 9 osob (1,7%)  a Třebovice 9 osob (1,7%).
Často se srovnáváme s Ústím n. O., které je na tom hůř: 189 osob (1,6%) a městem Svitavy 170 lidí (1,3%) .
Naopak jsou města, která jsou na tom lépe než Česká Třebová: Litomyšl 54 lidí (0,6%), Letohrad 32 lidí (0,6%) Chrudim 165 osob (0,8%)
Další města v našem kraji jsou na tom obdobně jako u nás: Lanškroun,  Žamberk, Pardubice, ale i Moravská Třebová.  

  Aktuálně: Nehoda jeřábu na nádraží - Končí výstava kaktusů - Eko Bi zahajuje přípravu nového ročníku městské hokejové ligy CHL.


Byl dnes pátek třináctého, asi to mohlo mít vliv. V pátek 13.6. odpoledne se při činnosti spojené s rekonstrukcí uzlu převrátil autojeřáb do koljiště a poškodil trolejové vedení.  To bylo v době práce jeřábu odpojené.  Převrácený jeřáb blokoval průjezd nákladních vlaků. Nehoda byla dokumentována  na webu zdopravy.cz, fotografie poslal HZS Správy železnic, který měl k místu nehody opravdu velmi blízko.  Staveniště je blízko Semanínské ulice. Více na odkazu ZDE. Podle osobního svědectví kolem 18. hodiny začaly záchranné práce s vyzvednutím jeřábu  s pomocí vlastních sil stavební firmy. V prostoru nádraží nyní pracuje současně několik autojeřábů, některé jsou na stejném místě umístěny stabilně, jiné přejíždí.   

Den otců v MŠ U Koupaliště

Dne 13.6. v Mateřské škole U Koupaliště proběhla oslava Dne otců, která byla plná radosti a příjemné atmosféry.
Pro tatínky byla připravena útulná kavárnička, kde si mohli vychutnat lahodnou kávu a drobné pohoštění.
Jako hudební podkres sloužila jazzová hudba, která dodala oslavě zvláštní kouzlo.
Děti měly možnost strávit krásné chvíle se svými tatínky a společně si užít tento výjimečný den.
Tatínkové se aktivně zapojovali do dětských her a bylo vidět, že si tento den opravdu užívají.
Jako dárek ke svému Dni dostali ponožky, které děti sami nazdobily.
Oslava Dne otců v Mateřské škole U Koupaliště byla skvělou příležitostí pro tatínky a děti, aby si vytvořili krásné vzpomínky a posílili své vzájemné vztahy.
MgA. Lenka Kocourek Marková

Návrhy vlakových jízdních řádů na příští rok

Zveřejňujeme návrhy železničních jízdních řádů pro období 2025/2026 (s platností od 14. prosince 2025 do 12. prosince 2026), které vydala Správa železnic. Případné připomínky k osobním a spěšným vlakům prosím zasílejte na emailovou adresu: verejnadoprava@pardubickykraj.cz, a to nejdéle do 9. července 2025. Do předmětu zprávy prosím uveďte Připomínky k návrhu JŘ 2025/2026. Na připomínky bude odpovídáno v následujících měsících.
Na níže uvedeném odkazu naleznete návrhy pro celou ČR: Návrh jízdního řádu na rok 2026 - www.spravazeleznic.cz
Návrhy železničních jízdních řádů 2025/2026 pro Pardubický kraj: https://www.pardubickykraj.cz/dopravni-obsluznost/101915/navrh-zeleznicniho-jizdniho-radu-pro-obdobi-2019/2020
V návrzích jízdních řádů pro období 2025/2026 jsou zaneseny významnější změny u vlaků dálkové dopravy, které nejsou v gesci Pardubického kraje. Časové posuny u jednotlivých vlaků na řadě míst způsobily rozvázání návazností mezi dálkovou a regionální dopravou. V rámci sestavování jízdních řádu pro následující období jsme se snažili o maximální zachování návaznosti. Bohužel ne na všech místech se podařilo návaznosti a přestupy zachovat.  Upozorňujeme, že se jedná o pracovní verze jízdních řádů.
Nicméně si všimněte, že v České Třebové nemá v budoucím jízdním řádu stavět  SC Pendolino Košičan a přímé spoje Česká Třebová - Zábřeh jen s jednou odpolední výjimkou nejsou  - nutné přestoupit v Rudolticích.

Podle návrhů nových jízdních řádů mají mít komerční spoje v Praze velké problémy

Proti letošnímu jízdnímu řádu chtějí dopravci od prosince z pražského hlavního nádraží více vlaků. RegioJet plánuje například nové spojení do Hodonína, Leo Express do Bratislavy. Problémem je přetížené pražské hlavní nádraží, zvláště o ranní a podvečerní špičce.  Přetížení dráhy řeší zákon o drahách. Pokud nedojde k dohodě, nastupují přesně stanovená pravidla pro přidělování kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní dopravy v závazku veřejné služby.
Komerční dálkové spoje jsou první na řadě, které při přetížení dráhy může SŽ omezit. Právě v souvislosti s návrhem grafikonu pro rok 2026  prezentovala návrh řešení přetížení kapacity pražského hlavního nádraží. Pokud si navrhované řešení prosadí, dojde k situaci, kdy některé dálkové vlaky budou končit a začínat svoji jízdu v Praze jinde, než dosud. Jde zatím jen o návrh, který nemá konečnou podobu. Vyhlášení přetížené dráhy na hlavním nádraží už minulý týden avizoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.  Důvodem omezení je nedostatečný počet nástupních hran. Omezení se týká jen některých časů, zjednodušeně v ranní a v podvečerní špičce. Jako první se při přetížení škrtají vlaky, které nejsou takzvaně v objednávce, tedy jezdí na komerční riziko. Jde o všechny spoje z Prahy na Ostravsko a vlaky RegioJetu do Brna a dál na Slovensko a do Rakouska. Problémem je i častější nasazení souprav ComfortJet Českých drah. Jsou delší než stávající soupravy na .vybraných spojích a nelze tak přistavit k jedné nástupní hraně dva vlaky, jako se to často dělá dosud. (Zdroj novinky.cz, zdopravy.cz)

 Nová videa: Slavnostní koncert + ZUŠ Stavba Domova pro seniory + výstava v ekocentru

Jak město udělovalo ceny Kohout v roce 2007

Udělování cen města může být seriálem.  Většinu ročníků mám zaznamenanou a můžeme se tedy každý den věnovat novému ročníku.  Dnes ukážeme, jak to bylo před 18 lety:
Byly to velká slavnost, spojená s koncertem Lucie Bílé. Zaslouží si zveřejnění celého samostatného příspěvku. Uveďme jen ve stručnosti přehled oceněných osobností: dirigent František Preisler,  Jan a Martin Šebelovi, Josef Poukar,  Šárka Prossová, Lea Johanidesová, Luboš Vašina, Mudr Petr Eisenwort in memoriam, Zora Janebová, redakce OIKTV
 
Lanový park Peklák v roce 2007 začínal (a 2012 končil).
Lanový park měl zajistit letní využití areálu, na jehož budování byla dotace EU. A tak bylo tehdy vedení města a Eko Bi zkoumat jaké nároky jsou na takový lanový park  ve Špindlerově Mlýně, který sloužil za vzor. Montáž tehdy nového  lanového parku na Pekláku realizovala dodavatelská firma Outdoor Solutions z Prahy.  Firma také prováděla zaškolování pracovníků Eko Bi, kteří provoz lanového parku Peklák zabezpečovali tak, aby byl bezvadný  po technické stránce a současně byla zajištěna bezpečnost všech návštěvníků, kteří zkusí svou obratnost na nově zřízené lanové "opičí dráze".  Byla to poslední větší investiční akce, kterou zajišťovalo Eko Bi pod vedením Františka Čecha. Občané sledovali montáž celkem netrpělivě a konečné datum otevření se trochu odsunovalo Od roku 2007 měli také návštěvníci  Pekláku možnost  občerstvení v nově otevřeném bufetu Peklák, kde je  pamatováno i na návštěvy s dětmi. Lanová dráha má zajímavou konstrukci, umožňuje střídaní lezecké techniky. Je vedena v takové výšce, aby  na ni nebylo možné normálně vylézt. Umístění  a začlenění atrakce přímo do lesa  se myslím velmi povedlo. Viz fotografie z doby před otevřením ."Procházka" třistametrovým okruhem po 27 překážkách, tehdy přišla na 180 korun, byl to nejlevnější Lanový park daleko široko a přesto nebyla návštěvnost vysoká. Velký okruhu trvá obvykle 60 - 90 minut, ale nebylo to na čas,  bylo to o trpělivosti, šikovnosti a odvaze.
Nyní lanový park nemáme, byl demontován v roce 2012 z různých důvodů. Snad i proto, že  nebyl namontován na pozemku města. Stalo se tak po odstartování jiné letní atrakce - Bikeparku, který oficiálně zahájil 2. září 2012.
 

Pardubický kraj opět hostil nejlepší řidiče záchranek

Výměna kola na trenažéru, automobilový slalom na čas a řidičské dovednosti prověřené pod dohledem zkušených traťových komisařů. Čtvrtý ročník Mistrovství České republiky řidičů zdravotnických záchranných služeb, který se uskutečnil ve dnech 11. a 12. června na Autodromu ve Vysokém Mýtě, opět potvrdil vysokou úroveň českých záchranářů i důležitost jejich tréninku v simulovaných krizových situacích.
Slavnostní zahájení se uskutečnilo za účasti starosty Vysokého Mýta Františka Jiraského, viceprezidenta Autoklubu České republiky pro obecný motorismus a předsedy místního Autoklubu Karosa Jiřího Čápa, náměstka hejtmana Pardubického kraje pro oblast zdravotnictví Pavla Štefky a ředitele Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Igora Paara.Akce byla organizována Autoklubem České republiky ve spolupráci s Autoklubem Karosa Vysoké Mýto. Průběh soutěže zajistili zkušení pořadatelé z Barum Czech Rally Zlín s pomocí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje. Celý závod byl připraven jako klasický motoristický závod s plným zabezpečením, včetně profesionální časomíry, výsledkového servisu, traťových komisařů a dalšího zázemí.
„Mistrovství České republiky řidičů zdravotnických záchranných služeb představuje skvělou příležitost, jak prověřit řidičské dovednosti v extrémních podmínkách a zároveň podpořit týmového ducha a profesionální růst našich posádek,“ uvedl ředitel ZZS PAK Igor Paar. „Jsem rád, že i letos se nám podařilo připravit akci na vysoké úrovni a že Pardubický kraj mohl být opět součástí této prestižní soutěže.“  Na soutěžní trati se utkalo 28 nejlepších řidičů zdravotnických záchranných služeb z celé republiky. Každá krajská služba mohla vyslat maximálně dva reprezentanty – Pardubický kraj zastupovali Dominik Pavliš a Tomáš Novák. Soutěž prověřila nejen rychlost a přesnost, ale i týmovou spolupráci, neboť kromě individuálních výkonů se hodnotilo i celkové umístění jednotlivých krajů.
Mistrovství se v Pardubickém kraji konalo už podruhé. První dva ročníky proběhly v Otrokovicích na Zlínsku. Loňský úspěch řidičů pardubické záchranky, kteří v roce 2024 zvítězili jak v individuální, tak týmové kategorii, se jim sice nepodařilo obhájit, přesto dosáhli velmi dobrých výsledků. Tomáš Novák obsadil 4. místo, Dominik Pavliš 17. místo a jako tým Pardubický kraj skončil šestý.  „S velkým respektem vnímám náročnost práce řidičů zdravotnických záchranných služeb. Zatímco běžní řidiči se mnohdy cítí pod tlakem i v běžném provozu, záchranáři musí zvládat jízdu v mnohem rychlejším tempu, často v krizových podmínkách – a to i v situacích, kdy se přímo za jejich zády v kabině odehrává boj o lidský život,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví Pavel Štefka.

Kraj hledá dodavatele pro stavbu železničního muzea v Dolní Lipce

Rada Pardubického kraje na svém pondělním jednání schválila zahájení výběrového řízení na dodavatele stavby železničního muzea v areálu depa v Dolní Lipce. Jedná se o další významný krok pro zahájení stavby unikátního muzea, na které kraj obdržel finanční prostředky z programu INTERREG Česká republika-Polsko.
„Projekt železničního muzea v Dolní Lipce patří mezi naše největší projekty v oblasti podpory cestovního ruchu a muzejnictví, a to vedle budování technického muzea ve Vysokém Mýtě. Předpokládaná hodnota stavby před soutěží činí 267 milionů korun včetně DPH s tím, že až 118 milionů korun získáme z evropských fondů, konkrétně z programu INTERREG Česká republika-Polsko.  Evropská dotace pro nás byla nezbytným předpokladem pro realizaci projektu, který podle nás výrazným způsobem zatraktivní oblast, a to nejen pro milovníky železnice, ale pro širokou veřejnost nejen u nás, ale i v Polsku. Na polské straně projekt obsahuje přestavbu historického komplexu lokomotivního depa v Jaworzyně Śląske a lokomotivního depa v Dzierzoniowě pro muzejní funkci a údržbu historického vozového parku,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Historické železniční depo v Dolní Lipce představuje jedinečný soubor historických objektů vypovídajících o provozu parních lokomotiv v 19. století, nacházejících se v těsné blízkosti kolejiště a stávajícího vlakového nádraží. Předmětem záměru je vybudování muzea v areálu železničního depa v Dolní Lipce, jehož ideou je přiblížit návštěvníkům provoz a historii vlakové dopravy konce 19. století, včetně vytvoření funkčního zázemí pro opravy a provoz historických parních vlaků se zachováním napojení na stávající železniční síť. „Projekt zahrnuje opravu a doplnění kolejového komplexu, obnovu původní točny, vybudování druhé repasované točny, které jsou nezbytné pro umístění kolejových vozidel na celé centrální ploše areálu. Součástí investice je výstavba nových budov, které jsou nutné pro provoz muzea. Ve vstupním objektu budou vybudovány prostory pro expozice, depozitář a zázemí pro návštěvníky a zaměstnance muzea. Na tento objekt navazuje přístřešek pro lokomotivy,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický.
Součástí vyprojektovaného celku jsou také renovace stávajících historických budov hradla, vodárny, traťového okrsku, výtopny a vodních jeřábů, dále přípojka elektro pro potřeby areálu a nový objekt rotundy.  

Vesnice roku v našem kraji je Písečná  u Žamberka

Každoroční soutěž Vesnice roku Pardubického kraje zná svého vítěze za rok 2025. Zlatou stuhu si převezme obec Písečná na Žamberecku, která zvítězila v konkurenci dalších 12 obcí. Pardubický kraj se dlouhodobě snaží obce motivovat k účasti, a to finančním příspěvkem, který pro vítěznou obec činí jeden milion korun.
„Dlouhodobě se snažíme obce motivovat k účasti v soutěži Vesnice roku, a to nejen propagací a organizováním seminářů, ale také finančně. Vítězná obec získá dar ve výši jeden milion korun, který je možné využít libovolným způsobem. To je především pro malé obce velmi příjemná a vítaná podpora. Osobně bych si velmi přál, aby účast v krajském kole byla výrazně větší, protože při cestách po regionu vidím, že se obce mají čím pochlubit. Zároveň mohou v rámci soutěže získat podněty, které mohou následně ve své obci využít,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
V letošním roce se soutěže zúčastnilo 12 obcí. „Hodnotící komise udělila celkem čtyři stuhy. Zlatou stuhu a tedy vítězství v krajském kole převezme obec Písečná, která bude náš kraj prezentovat také v celostátním kole soutěže. Modrou stuhu získá obec Bohuňov, Oranžová stuha putuje do Koclířova, Bílou stuhu získá Červená Voda a Cenu naděje pro živý venkov udělila komise Kunčině. Předání stuh a diplomů se uskuteční v Písečné 17. srpna,“ sdělil krajský radní pro venkov, životní prostředí a zemědělství Miroslav Krčil.
Letošní ročník oceňují také členové hodnotící komise, která pečlivě všechny obce projela a posoudila parametry důležité pro rozhodování. „Z pohledu komise to byl nejlepší ročník za poslední roky. Soutěžící byli vyrovnaní, hodnocení nebylo jen podle dojmu, který zanechala prezentace, ale i na základě dat, která byla součástí přihlášek. Účast v soutěži je sama o sobě velkým úspěchem. Je to důkaz, že starostkám a starostům záleží na budoucnosti jejich obce a že jsou ochotni pro ni aktivně pracovat. Každá obec, která se do soutěže zapojí, přináší do celorepublikového klání cenné zkušenosti, nápady a jedinečnou atmosféru,“ sdělila Lenka Drahošová, předsedkyně komise a starostka Suché Lhoty, která se si ocenění odnesla v roce 2023. Za rok 2024 si ocenění odnesly Horní Ředice.
VÁCLAV CiGLER: VIDĚT
Trvání výstavy: 15. ČERVEN - 30. SRPEN 2025   Vernisáž výstavy: 14. červen 2025 | 15:00  Dernisáž výstavy:  30. sprna 2025
Komentovaná prohlídka:  15. červen 2025 | v 11:00 a 14:00    28. červen 2025 | v 15:00   29. červen 2025 | v 11:00
Výstava Václav Cigler – Vidět představuje autorovo celoživotní tvůrčí usilování a úvahy o skle a jeho smyslu. Václav Cigler začal od konce padesátých let dvacátého století používat nejnáročnější sklářské techniky a technologie. Zabýval se volným uměním i sklářskou tvorbou v oblasti designu, například stavebním a osvětlovacím sklem nebo sklem technického a užitného charakteru.  Poprvé v historii umění použil průmyslově využívaný materiál optického skla k vytvoření uměleckého díla.
Experimentoval s měřítkem svých objektů a následně s použitím optického skla jako materiálu pro sochařsky pojaté, utavené a vybroušené monumentální objekty konvex-konkávních forem a tvaru čočky či hranolu.
Dílo Václava Ciglera (*1929) v mnoha směrech překračuje hranice klasické sklářské tvorby a dotýká se řady environmentálních nebo architektonických problémů. „Pro mnohé je sklo materiál, který chce prezentovat svoji krásu, ale pro mne je to záminka k vyjádření ještě něčeho jiného. Každý vnímáme fyzickým zrakem, totiž okem, ale pak vnímáme ještě nějakým vnitřním viděním,“ uvažuje nad svou tvorbou sám autor.
Cigler je průkopníkem v použití optického skla, které do světa výtvarného umění přenesl z technického prostředí. Tato metoda mu umožnila vytvářet objekty, které okolní svět opticky proměňují. Optické hry pak dále rozvíjí leštěný kov nebo vodní hladina. Zároveň pracuje s citlivostí diváka a přivádí ho do jiných dimenzí skutečnosti. „Jakási ramena člověka nějak pohlcují, stejná ramena ho při odchodu vypouštějí, a mezi nimi je ten průzor, štěrbina, kterou člověk projde,“ popisuje Cigler jedno ze svých děl.

 

   


 

Českotřebovská videa - květen 2025


Úmrtí
Hana Simonová, 82 let, Žižkova ul. Česká Třebová
Věra Mikulecká, 83 let, Na Výšině 2022 Česká Třebová
Antonie Snítilá, 90 loet, Lhotka 133
Sedláčková Iva, 71 let, Zhoř 80
Simon Augustin 100 let  Moravská 1132 Česká Třebová
Libor Kotyza, 54 let, Česká Třebová
František Szüllö, 63 let, Lhotka 190 Č. Třebová
Marie Šovčíková, 82 let, Křib 1810 Česká Třebová
Růžena Markéta Krymová, 56 let, Česká Třebová, Sadová ulice
Jaroslava Killerová, 67 let, Přívrat
Zdeněk Petr, 55 let, Třebovice