Insolvence obyvatel v České
Třebové a okolním regionu
- Oddlužení
podle insolvenčního zákona je určeno pro ty osoby, které nejsou
schopny splácet své dluhy. Žadatel o oddlužení musí mít dluhy alespoň
u dvou věřitelů a musí
prokázat, že je schopen ze svých příjmů v oddlužení platit alespoň 2
200 Kč měsíčně (+ případné
měsíční výživné). Manželský pár musí prokázat schopnost platit alespoň 3
300 Kč měsíčně (+
případné měsíční výživné). O oddlužení se žádá u krajského soudu,
který následně o žádosti rozhoduje. Žádost se podává
v elektronické formě. K soudu se osobně nechodí, a to obvykle ani
v průběhu oddlužení. To, jakou část svých dluhů dlužník v
oddlužení zaplatí, je individuální. Závisí to na výši dluhů, na
částce, kterou je dlužník schopen měsíčně věřitelům splácet, a na
tom, zda je dlužník starobním důchodcem nebo osobou invalidní ve
druhém či třetím stupni. Maximálně lze v oddlužení zaplatit 100 %
svých dluhů. Naopak minimální procentuální částka, kterou by
dlužník musel v oddlužení zaplatit, stanovena není. V praxi se
proto může například stát, že dlužník v průběhu oddlužení zaplatí
pouze 5 % svých dluhů, a na konci procesu oddlužení bude soudem od
placení zbytku svých dluhů osvobozen.
- Výsledek:
Velká úleva a konečně bez stresu, právě to často bývá pro lidi tím
prvním užitkem. Vymahači si dají pohov, dlužné částky přestanou
narůstat, exekuce se stopnou. Dochází k zastavení exekucí a
celkového narůstání dluhů. Skončí nátlak věřitelů, exekutorů
a vymahačů. Zpravidla na 4 - 8 měsíců je splácení dluhů
zastaveno. Veškeré dluhy se sloučí do jedné měsíční splátky. Zákon
umožňuje odpuštění větší části dluhů.
-
Hlídač státu sleduje
insolvenci obyvatel měst a obcí, vytváří "mapu insolvence"- Česká
Třebová na tom není v tomto přehledu až tak špatně., je na průměru
Pardubického kraje Podívejme se na některá čísla:
-
Nejdříve město Česká
Třebová: V insolvenci je 136 osob, což je 1,1 % obyvatel města
s věkovým průměrem 42,7 roku, z toho je 57% mužů.
-
V našem ORP jsou tyto obce: Přívrat
má v insolvenci 2 osoby (0,6%) Rybník 9 osob (1,3%), Semanín 9
osob (1,7%) a Třebovice 9 osob (1,7%).
-
Často se srovnáváme s Ústím n. O.,
které je na tom hůř: 189 osob (1,6%) a městem Svitavy 170 lidí
(1,3%) .
-
Naopak jsou města, která jsou na tom
lépe než Česká Třebová: Litomyšl 54 lidí (0,6%), Letohrad 32 lidí
(0,6%) Chrudim 165 osob (0,8%)
-
Další města v našem kraji jsou na
tom obdobně jako u nás: Lanškroun, Žamberk, Pardubice, ale i
Moravská Třebová.
Aktuálně: Nehoda jeřábu na nádraží - Končí výstava kaktusů - Eko Bi
zahajuje přípravu nového ročníku městské hokejové ligy CHL.
-
Byl dnes pátek třináctého, asi to
mohlo mít vliv. V pátek 13.6. odpoledne se při činnosti spojené
s rekonstrukcí uzlu převrátil autojeřáb do koljiště a poškodil
trolejové vedení. To bylo v době práce jeřábu odpojené.
Převrácený jeřáb blokoval průjezd nákladních vlaků. Nehoda byla
dokumentována na webu zdopravy.cz, fotografie poslal HZS
Správy železnic, který měl k místu nehody opravdu velmi blízko.
Staveniště je blízko Semanínské ulice.
Více
na odkazu ZDE. Podle osobního svědectví kolem 18.
hodiny začaly záchranné práce s vyzvednutím jeřábu s
pomocí vlastních sil stavební firmy. V prostoru nádraží nyní
pracuje současně několik autojeřábů, některé jsou na stejném
místě umístěny stabilně, jiné přejíždí.
-
 
Den
otců v MŠ U Koupaliště
-
Dne 13.6. v Mateřské škole U Koupaliště proběhla oslava Dne otců,
která byla plná radosti a příjemné atmosféry.
-
Pro tatínky byla připravena útulná kavárnička, kde si mohli
vychutnat lahodnou kávu a drobné pohoštění.
-
Jako hudební podkres sloužila jazzová hudba, která dodala oslavě
zvláštní kouzlo.
-
Děti měly možnost strávit krásné chvíle se svými tatínky a
společně si užít tento výjimečný den.
-
Tatínkové se aktivně zapojovali do dětských her a bylo vidět, že
si tento den opravdu užívají.
-
Jako dárek ke svému Dni dostali ponožky, které děti sami
nazdobily.
-
Oslava Dne otců v Mateřské škole U Koupaliště byla skvělou
příležitostí pro tatínky a děti, aby si vytvořili krásné vzpomínky
a posílili své vzájemné vztahy.
-
MgA. Lenka Kocourek Marková
-

Návrhy vlakových jízdních
řádů na příští rok
-
Zveřejňujeme návrhy železničních
jízdních řádů pro období 2025/2026 (s platností od 14. prosince
2025 do 12. prosince 2026), které vydala Správa železnic. Případné
připomínky k osobním a spěšným vlakům prosím zasílejte na
emailovou adresu: verejnadoprava@pardubickykraj.cz,
a to nejdéle do 9. července 2025. Do předmětu zprávy prosím uveďte
Připomínky k návrhu JŘ 2025/2026. Na připomínky bude odpovídáno v
následujících měsících.
-
Na níže uvedeném
odkazu naleznete návrhy pro celou ČR:
Návrh jízdního řádu na rok 2026 - www.spravazeleznic.cz
-
Návrhy
železničních jízdních řádů 2025/2026 pro Pardubický kraj:
https://www.pardubickykraj.cz/dopravni-obsluznost/101915/navrh-zeleznicniho-jizdniho-radu-pro-obdobi-2019/2020
-
V návrzích jízdních řádů pro období
2025/2026 jsou zaneseny významnější změny u vlaků dálkové dopravy,
které nejsou v gesci Pardubického kraje. Časové posuny u
jednotlivých vlaků na řadě míst způsobily rozvázání návazností
mezi dálkovou a regionální dopravou. V rámci sestavování jízdních
řádu pro následující období jsme se snažili o maximální zachování
návaznosti. Bohužel ne na všech místech se podařilo návaznosti a
přestupy zachovat.
Upozorňujeme, že se jedná o pracovní
verze jízdních řádů.
-
Nicméně si
všimněte, že v České Třebové nemá v budoucím jízdním řádu stavět
SC
Pendolino
Košičan a přímé spoje Česká Třebová - Zábřeh jen s jednou odpolední
výjimkou nejsou - nutné přestoupit v Rudolticích.
Podle
návrhů nových jízdních řádů mají mít komerční spoje v Praze velké
problémy
-
Proti letošnímu jízdnímu řádu chtějí
dopravci od prosince z pražského hlavního nádraží více vlaků.
RegioJet plánuje například nové spojení do Hodonína, Leo Express
do Bratislavy. Problémem je přetížené pražské hlavní nádraží,
zvláště o ranní a podvečerní špičce.
Přetížení dráhy řeší zákon o drahách. Pokud nedojde
k dohodě, nastupují přesně stanovená pravidla pro přidělování
kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové
vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní
dopravy v závazku veřejné služby.
-
Komerční dálkové spoje jsou první na
řadě, které při přetížení dráhy může SŽ omezit. Právě v
souvislosti s návrhem grafikonu pro rok 2026 prezentovala
návrh řešení přetížení kapacity pražského hlavního nádraží. Pokud
si navrhované řešení prosadí, dojde k situaci, kdy některé dálkové
vlaky budou končit a začínat svoji jízdu v Praze jinde, než dosud.
Jde zatím jen o návrh, který nemá konečnou podobu. Vyhlášení
přetížené dráhy na hlavním nádraží už minulý týden avizoval
generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Důvodem
omezení je nedostatečný počet nástupních hran. Omezení se týká jen
některých časů, zjednodušeně v ranní a v podvečerní špičce. Jako
první se při přetížení škrtají vlaky, které nejsou takzvaně v
objednávce, tedy jezdí na komerční riziko. Jde o všechny spoje z
Prahy na Ostravsko a vlaky RegioJetu do Brna a dál na Slovensko a
do Rakouska. Problémem je i častější nasazení souprav ComfortJet
Českých drah. Jsou delší než stávající soupravy na
.vybraných spojích a
nelze tak přistavit k jedné nástupní hraně dva vlaky, jako se to
často dělá dosud. (Zdroj novinky.cz, zdopravy.cz)
Nová videa: Slavnostní
koncert + ZUŠ Stavba Domova pro seniory + výstava v ekocentru

Jak město udělovalo ceny Kohout v roce
2007
-
Udělování cen
města může být seriálem. Většinu ročníků mám
zaznamenanou a můžeme se tedy každý den věnovat novému
ročníku. Dnes ukážeme, jak to bylo před 18 lety:
-
Byly to velká
slavnost, spojená s koncertem Lucie Bílé
.
Zaslouží si zveřejnění celého samostatného příspěvku. Uveďme
jen ve stručnosti přehled oceněných osobností: dirigent
František Preisler, Jan a Martin Šebelovi, Josef Poukar,
Šárka Prossová, Lea Johanidesová, Luboš Vašina,
Mudr Petr Eisenwort in memoriam, Zora
Janebová, redakce OIKTV
-

-

-

-
Lanový park Peklák v roce 2007 začínal (a 2012 končil).
-
Lanový park měl zajistit letní využití areálu, na jehož
budování byla dotace EU. A tak bylo tehdy vedení města a Eko
Bi zkoumat jaké nároky jsou na takový lanový park ve
Špindlerově Mlýně, který sloužil za vzor. Montáž tehdy
nového lanového parku na Pekláku realizovala
dodavatelská firma Outdoor Solutions z Prahy. Firma
také prováděla zaškolování pracovníků Eko Bi, kteří provoz
lanového parku Peklák zabezpečovali tak, aby byl bezvadný
po technické stránce a současně byla zajištěna bezpečnost
všech návštěvníků, kteří zkusí svou obratnost na nově
zřízené lanové "opičí dráze". Byla to poslední větší
investiční akce, kterou zajišťovalo Eko Bi pod vedením
Františka Čecha. Občané sledovali montáž celkem netrpělivě a
konečné datum otevření se trochu odsunovalo Od roku 2007
měli také návštěvníci Pekláku možnost občerstvení v
nově otevřeném bufetu Peklák, kde je pamatováno i na
návštěvy s dětmi. Lanová dráha má zajímavou konstrukci,
umožňuje střídaní lezecké techniky. Je vedena v takové
výšce, aby na ni nebylo možné normálně vylézt. Umístění a
začlenění atrakce přímo do lesa se myslím velmi povedlo.
Viz fotografie z doby před otevřením ."Procházka"
třistametrovým okruhem po 27 překážkách, tehdy přišla na 180
korun, byl to nejlevnější Lanový park daleko široko a přesto
nebyla návštěvnost vysoká. Velký okruhu trvá obvykle 60 - 90
minut, ale nebylo to na čas, bylo to o trpělivosti,
šikovnosti a odvaze.
-
Nyní lanový park nemáme, byl demontován v roce 2012 z
různých důvodů. Snad i proto, že nebyl namontován na
pozemku města. Stalo se tak po odstartování jiné letní
atrakce - Bikeparku, který oficiálně zahájil 2. září 2012.
-

Pardubický kraj
opět hostil nejlepší řidiče záchranek
-
Výměna kola na trenažéru,
automobilový slalom na čas a řidičské dovednosti prověřené
pod dohledem zkušených traťových komisařů. Čtvrtý ročník
Mistrovství České republiky řidičů zdravotnických
záchranných služeb, který se uskutečnil ve dnech 11. a 12.
června na Autodromu ve Vysokém Mýtě, opět potvrdil vysokou
úroveň českých záchranářů i důležitost jejich tréninku v
simulovaných krizových situacích.
-

-
Slavnostní zahájení se uskutečnilo za
účasti starosty Vysokého Mýta Františka Jiraského,
viceprezidenta Autoklubu České republiky pro obecný
motorismus a předsedy místního Autoklubu Karosa Jiřího Čápa,
náměstka hejtmana Pardubického kraje pro oblast
zdravotnictví Pavla Štefky a ředitele Zdravotnické záchranné
služby Pardubického kraje Igora Paara.Akce byla organizována
Autoklubem České republiky ve spolupráci s Autoklubem Karosa
Vysoké Mýto. Průběh soutěže zajistili zkušení pořadatelé z
Barum Czech Rally Zlín s pomocí Zdravotnické záchranné
služby Pardubického kraje. Celý závod byl připraven jako
klasický motoristický závod s plným zabezpečením, včetně
profesionální časomíry, výsledkového servisu, traťových
komisařů a dalšího zázemí.
-
„Mistrovství České republiky řidičů
zdravotnických záchranných služeb představuje skvělou
příležitost, jak prověřit řidičské dovednosti v extrémních
podmínkách a zároveň podpořit týmového ducha a profesionální
růst našich posádek,“ uvedl ředitel ZZS PAK Igor Paar. „Jsem
rád, že i letos se nám podařilo připravit akci na vysoké
úrovni a že Pardubický kraj mohl být opět součástí této
prestižní soutěže.“ Na soutěžní trati se utkalo 28
nejlepších řidičů zdravotnických záchranných služeb z celé
republiky. Každá krajská služba mohla vyslat maximálně dva
reprezentanty – Pardubický kraj zastupovali Dominik Pavliš a
Tomáš Novák. Soutěž prověřila nejen rychlost a přesnost, ale
i týmovou spolupráci, neboť kromě individuálních výkonů se
hodnotilo i celkové umístění jednotlivých krajů.
-
Mistrovství se v Pardubickém kraji
konalo už podruhé. První dva ročníky proběhly v Otrokovicích
na Zlínsku. Loňský úspěch řidičů pardubické záchranky, kteří
v roce 2024 zvítězili jak v individuální, tak týmové
kategorii, se jim sice nepodařilo obhájit, přesto dosáhli
velmi dobrých výsledků. Tomáš Novák obsadil 4. místo,
Dominik Pavliš 17. místo a jako tým Pardubický kraj skončil
šestý. „S velkým respektem vnímám náročnost práce
řidičů zdravotnických záchranných služeb. Zatímco běžní
řidiči se mnohdy cítí pod tlakem i v běžném provozu,
záchranáři musí zvládat jízdu v mnohem rychlejším tempu,
často v krizových podmínkách – a to i v situacích, kdy se
přímo za jejich zády v kabině odehrává boj o lidský život,“
uvedl náměstek hejtmana pro oblast zdravotnictví Pavel
Štefka.
Kraj hledá dodavatele
pro stavbu železničního muzea v Dolní Lipce
-
Rada Pardubického kraje na svém
pondělním jednání schválila zahájení výběrového řízení na
dodavatele stavby železničního muzea v areálu depa v Dolní
Lipce. Jedná se o další významný krok pro zahájení stavby
unikátního muzea, na které kraj obdržel finanční prostředky
z programu INTERREG Česká republika-Polsko.
-
„Projekt železničního muzea v Dolní
Lipce patří mezi naše největší projekty v oblasti podpory
cestovního ruchu a muzejnictví, a to vedle budování
technického muzea ve Vysokém Mýtě. Předpokládaná hodnota
stavby před soutěží činí
267 milionů korun včetně DPH s tím, že
až 118 milionů korun získáme z evropských fondů,
konkrétně z programu INTERREG Česká republika-Polsko.
Evropská dotace pro nás byla nezbytným předpokladem pro
realizaci projektu, který podle nás výrazným způsobem
zatraktivní oblast, a to nejen pro milovníky železnice, ale
pro širokou veřejnost nejen u nás, ale i v Polsku. Na polské
straně projekt obsahuje přestavbu historického komplexu
lokomotivního depa v Jaworzyně Śląske a lokomotivního depa v
Dzierzoniowě pro muzejní funkci a údržbu historického
vozového parku,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
-
Historické železniční depo v Dolní
Lipce představuje jedinečný soubor historických objektů
vypovídajících o provozu parních lokomotiv v 19. století,
nacházejících se v těsné blízkosti kolejiště a stávajícího
vlakového nádraží. Předmětem záměru je vybudování muzea v
areálu železničního depa v Dolní Lipce, jehož ideou je
přiblížit návštěvníkům provoz a historii vlakové dopravy
konce 19. století, včetně vytvoření funkčního zázemí pro
opravy a provoz historických parních vlaků se zachováním
napojení na stávající železniční síť. „Projekt zahrnuje
opravu a doplnění kolejového komplexu, obnovu původní točny,
vybudování druhé repasované točny, které jsou nezbytné pro
umístění kolejových vozidel na celé centrální ploše areálu.
Součástí investice je výstavba nových budov, které jsou
nutné pro provoz muzea. Ve vstupním objektu budou vybudovány
prostory pro expozice, depozitář a zázemí pro návštěvníky a
zaměstnance muzea. Na tento objekt navazuje přístřešek pro
lokomotivy,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický.
-
Součástí vyprojektovaného celku jsou
také renovace stávajících historických budov hradla, vodárny,
traťového okrsku, výtopny a vodních jeřábů, dále přípojka
elektro pro potřeby areálu a nový objekt rotundy.
Vesnice roku
v našem kraji je Písečná u Žamberka
-
Každoroční soutěž Vesnice roku
Pardubického kraje zná svého vítěze za rok 2025. Zlatou
stuhu si převezme obec Písečná na Žamberecku, která
zvítězila v konkurenci dalších 12 obcí. Pardubický kraj se
dlouhodobě snaží obce motivovat k účasti, a to finančním
příspěvkem, který pro vítěznou obec činí jeden milion korun.
-
„Dlouhodobě se snažíme obce
motivovat k účasti v soutěži Vesnice roku, a to nejen
propagací a organizováním seminářů, ale také finančně.
Vítězná obec získá dar ve výši jeden milion korun, který je
možné využít libovolným způsobem. To je především pro malé
obce velmi příjemná a vítaná podpora. Osobně bych si velmi
přál, aby účast v krajském kole byla výrazně větší, protože
při cestách po regionu vidím, že se obce mají čím pochlubit.
Zároveň mohou v rámci soutěže získat podněty, které mohou
následně ve své obci využít,“ uvedl hejtman Martin
Netolický.
-
V letošním roce se soutěže zúčastnilo
12 obcí. „Hodnotící komise udělila celkem čtyři stuhy.
Zlatou stuhu a tedy vítězství v krajském kole převezme obec
Písečná, která bude náš kraj prezentovat také v celostátním
kole soutěže. Modrou stuhu získá obec Bohuňov, Oranžová
stuha putuje do Koclířova, Bílou stuhu získá Červená Voda a
Cenu naděje pro živý venkov udělila komise Kunčině. Předání
stuh a diplomů se uskuteční v Písečné 17. srpna,“ sdělil
krajský radní pro venkov, životní prostředí a zemědělství
Miroslav Krčil.
-
Letošní ročník oceňují také členové
hodnotící komise, která pečlivě všechny obce projela a
posoudila parametry důležité pro rozhodování. „Z pohledu
komise to byl nejlepší ročník za poslední roky. Soutěžící
byli vyrovnaní, hodnocení nebylo jen podle dojmu, který
zanechala prezentace, ale i na základě dat, která byla
součástí přihlášek. Účast v soutěži je sama o sobě
velkým úspěchem. Je to důkaz, že starostkám a starostům
záleží na budoucnosti jejich obce a že jsou ochotni pro ni
aktivně pracovat. Každá obec, která se do soutěže zapojí,
přináší do celorepublikového klání cenné zkušenosti, nápady
a jedinečnou atmosféru,“ sdělila Lenka Drahošová,
předsedkyně komise a starostka Suché Lhoty, která se si
ocenění odnesla v roce 2023. Za rok 2024 si ocenění odnesly
Horní Ředice.
-
VÁCLAV CiGLER:
VIDĚT
-
Trvání
výstavy: 15. ČERVEN - 30. SRPEN 2025 Vernisáž
výstavy: 14. červen 2025 | 15:00 Dernisáž výstavy:
30. sprna 2025
-
Komentovaná
prohlídka: 15. červen 2025 | v 11:00 a 14:00
28. červen 2025 | v 15:00 29. červen 2025 | v
11:00
-
Výstava
Václav Cigler – Vidět představuje autorovo celoživotní
tvůrčí usilování a úvahy o skle a jeho smyslu. Václav
Cigler začal od konce padesátých let dvacátého století
používat nejnáročnější sklářské techniky a technologie.
Zabýval se volným uměním i sklářskou tvorbou v oblasti
designu, například stavebním a osvětlovacím sklem nebo
sklem technického a užitného charakteru. Poprvé v
historii umění použil průmyslově využívaný materiál
optického skla k vytvoření uměleckého díla.
- Experimentoval s měřítkem svých objektů a následně s
použitím optického skla jako materiálu pro sochařsky
pojaté, utavené a vybroušené monumentální objekty konvex-konkávních
forem a tvaru čočky či hranolu.
Dílo Václava Ciglera (*1929) v mnoha směrech
překračuje hranice klasické sklářské tvorby a dotýká
se řady environmentálních nebo architektonických
problémů. „Pro mnohé je sklo materiál, který chce
prezentovat svoji krásu, ale pro mne je to záminka k
vyjádření ještě něčeho jiného. Každý vnímáme fyzickým
zrakem, totiž okem, ale pak vnímáme ještě nějakým
vnitřním viděním,“ uvažuje nad svou tvorbou sám autor.
-
Cigler je průkopníkem v použití optického skla, které
do světa výtvarného umění přenesl z technického
prostředí. Tato metoda mu umožnila vytvářet objekty,
které okolní svět opticky proměňují. Optické hry pak
dále rozvíjí leštěný kov nebo vodní hladina. Zároveň
pracuje s citlivostí diváka a přivádí ho do jiných
dimenzí skutečnosti. „Jakási ramena člověka nějak
pohlcují, stejná ramena ho při odchodu vypouštějí, a
mezi nimi je ten průzor, štěrbina, kterou člověk
projde,“ popisuje Cigler jedno ze svých děl.


-
Českotřebovská
videa - květen 2025
-

-
Úmrtí
-
Hana Simonová, 82 let, Žižkova ul. Česká Třebová
-
Věra Mikulecká, 83 let, Na Výšině 2022 Česká Třebová
-
Antonie Snítilá, 90 loet, Lhotka 133
-
Sedláčková Iva, 71 let, Zhoř 80
-
Simon Augustin 100 let Moravská 1132 Česká Třebová
-
Libor Kotyza, 54 let, Česká Třebová
-
František Szüllö, 63 let, Lhotka 190 Č. Třebová
-
Marie Šovčíková, 82 let, Křib 1810 Česká Třebová
-
Růžena Markéta Krymová, 56 let, Česká Třebová, Sadová ulice
-
Jaroslava Killerová, 67 let, Přívrat
-
Zdeněk Petr, 55 let, Třebovice
|
| |