ČD 155/2025  - pátek 6. června 2025 


Protihluková opatření ve městě při stavbě koridoru na videu

  Ve videu najdeme tyto části (v kliknutím na čas popisu videa se zde nastartuje)

1. Informace Ing. Karla Obziny o investici a jejím vývoji čas 0:20

2. Informace Mgr. Milana Businowa o revizi hlukové studie čas 4:00

3. Informace Ing. Pavola Pukluše o lokalitě Slovanská PHS1 - čas 13:20

4. Informace o lokalitě Sadová - PHS2 - čas 36:00

5. Informace o lokalitě Litomyšlská - žluťák PHS3 - čas 37:25

6. Informace o lokalitě Tykačova ulice - čas 43:05

7. Kolejnicový absorbér u Tykačovy ulice čas 46:40

8. Informace o lokalitě Na Milíři a Parník - čas 47:55

9. Informace městského architekta o možné podobě stěn čas 53:10

Informaci doprovázela diskuze přítomných zájemců o problematiku. Největší pozornost byla věnována protihlukovým stěnám "PHS1" ve Slovanské ulici. Po revizi jsou kratší než bylo původně zamýšleno a výška je stanovena na 3 metry, v ostatních případech ve městě pak jen dva metry. Informace podávali zástupci Správy železnice, tedy investora, Ing. Karel Obzina a nejvíce pak Mgr. Milan Businow, PhD., a pak zástupci projektanta, tedy SUDOPu Ing. Pavol Pukluš a Mgr. Gabriela Růžičková. Za město byl přítomen zmocněnec radnice pro přestavbu uzlu Ing. Karel Švercl a městský architekt Ing. arch. Štěpán Eliáš, přišel i starosta Zdeněk Řehák. Jednání řídil s přehledem Jiří Holý.   Mapy jednotlivých lokalit: 

První česká lokomotiva s alkoholovým imobilizérem – CZ LOKO, GX CORPFIN a SafeLock představí na Rail Business Days nový standard bezpečnosti na železnici

Lokomotiva s alkoholovým imobilizérem je realitou. Společnosti CZ LOKO, GX Corpfin a SafeLock představí 10. června 2025 na veletrhu Rail Business Days v Ostravě první českou lokomotivu vybavenou alkoholovým imobilizérem, který zabrání rozjezdu, pokud strojvedoucí neprojde negativní dechovou zkouškou. Tato premiéra nastavuje nový standard bezpečnosti na železnici. Společnost CZ LOKO nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou volitelnou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv a také jako dodatečnou výbavu pro již provozovaná vozidla.
Technologie má za sebou miliony kilometrů provozu v MHD. Tramvaj ČKD T3R.EV Dopravního podniku Ostrava (DPO) ujela během pilotu 15 000 km. Následně byly alkoholové imobilizéry rozšířeny v rámci DPO i do flotily vozů Vario LFR.E, jež s nimi dosud najely přes 8,7 milionu km. Od roku 2024 je zavádí také Dopravní podnik města Olomouc. Přechod na traťové lokomotivy proto logicky převádí ověřené řešení z městských kolejí na železniční tratě.
Potřebu alkoholového imobilizéru podtrhují ojedinělé, avšak vážné incidenty. Při srážce vlaků v Praze-Libni v roce 2024 nadýchal jeden ze strojvedoucích téměř 2 ‰ alkoholu, zraněno bylo 35 osob a škody přesáhly 31 milionů Kč. Jediná pozitivní dechová zkouška tak může znamenat ohrožení životů i milionové ztráty. Toto se naštěstí obešlo bez ztrát na životech.
Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená milióny kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ popisuje Jan Slováček ze společnosti SafeLock.
Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují. Když se budeme bavit upřímně, tak např. zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či ztrátách na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i modernizovaných lokomotiv. Lze jimi dodatečně vybavit i starší lokomotivy, “ doplňuje Jan Kutálek ze společnosti CZ LOKO.
Jak alkoholový imobilizér funguje
Před nastartováním vozidla vyzve strojvedoucího k dechové zkoušce. Negativní výsledek umožní jízdu vozidla, pozitivní jízdu zablokuje. Imobilizér odolává teplotám −40 °C až +85°C, nabízí namátkové testy během směny a všechna data ukládá do šifrovaného cloudu pro dohled dispečinku.
Zatímco evropská legislativa již od roku 2022 stanovuje povinnost přípravy nových osobních automobilů na instalaci alkoholového imobilizéru (tzv. alcohol interlock interface) podle nařízení (EU) 2019/2144[1], v železniční dopravě žádná podobná úprava neexistuje[2]. Nařízení ani směrnice Evropské unie neřeší použití alkoholových imobilizérů v kolejových vozidlech. Z pohledu prevence nehod na železnici způsobených pod vlivem alkoholu – které mívají vysoké materiální škody i závažné následky na zdraví a životech – jde o významný krok proaktivního posílení bezpečnostních standardů nad rámec požadavků EU.

V Českotřebovském depu se staví nová servisní hala

 
Česká Třebová dál zůstane důležitým středobodem železničářů. České dráhy ve čtvrtek oficiálně zahájily stavbu nové opravárenské haly, která bude sloužit pro generální opravy a údržbu regionálních jednotek RegioPanter a příměstských vlaků CityElefant. Už příští rok se město železničářů stane důležitým centrem oprav elektrických vlaků. České dráhy za 400 milionů korun stávající opravárenskou halu prodlouží nově o 64 metrů tak, aby provoz vyhovoval údržbě ucelených jednotek.
„Stavba bude na ploše 3 tisíce metrů čtverečních zahrnovat zbudování celkem sedmi opravárenských kolejí, z nichž ta nejdelší bude mít na délku 183 metrů. Rozšíření stávajících servisních kapacit umožní kompletní údržbu dlouhých elektrických jednotek řady 471. Více v článku publikovaném na webu idnes.cz  ZDE

Pochybnosti o bezpečnosti ETCS?

Stalo se ve středu podvečer. Vlaky u Letovic zastavily 40 metrů od sebe.  Večerní provoz na hlavních železničních koridorech na Moravě komplikoval souběh několika mimořádných událostí. Část souvisí i se zabezpečovačem ETCS. Poprvé od zavedení výhradního provozu se ukázalo, že není všespásně
Zcela zastavený byl několik hodin provoz na koridoru mezi Českou Třebovou a Brnem, konkrétně v úseku Letovice – Skalice nad Svitavou. Podle informací deníku Zdopravy.cz došlo ve stanici Letovice k projetí vjezdového návěstidla s návěstí v poloze zakazující jízdu spěšným vlakem 2056, jedoucím z Br na do Letovic a jeho vjetím do postavené vlakové cesty pro vlak R 873 Praha-Vršovice -Brno hl. n. Vlaky od sebe stály 53 metrů. 
Jde o trať s výhradním provozem ETCS, které by mělo podobným incidentům zabránit. Inspektoři nyní šetří, proč k události při zapnutém ETCS došlo. 
Podle dostupných informací strojvedoucí spěšného vlaku přepnul do režimu override, kdy vlak jede na odpovědnost strojvedoucího. V tomto režimu již projel návěstidlo zakazující jízdu a jel proti rychlíku z Prahy, který stál ve stanici. Událost zásadně mění pohled na udávanou bezpečnost provozu v režimu ETCS, který se dlouhodobě snaží ukazovat Správa železnic a ministr dopravy Martin Kupka.

Smutná zpráva o Liboru Kotyzovi

Zpráva přišla od členů Velkého swingového orchestru Včera večer uprostřed zkoušky nás zastihla smutná zpráva, že těžké nemoci podlehl trumpetista Velkého swingového orchestru LIBOR KOTYZA.  Libor se věnoval hudbě prakticky celý život. Nejdříve začal hrát v železničářské dechové hudbě, později se přidal i k Velkému swingovému orchestru, v němž strávil více než 30 let. Jeho posledním vystoupením s námi byl koncert 17. ledna v Hlinsku.  Čest jeho památce. Připomeňme si Libora na několika fotografiích...
 
Českotřebovský videoměsíčník pod novým názvem: "ČESKOTŘEBOVSKÁ  VIDEOKRONIKA"  
 Dosavadní "videoměsíčník" se poněkud tluče s pojmem Českotřebovský deník, proto ta změna. Obsah je ale podobný, vycházíme z toho, že ucelená řada 12 dílů vytvoří videokroniku daného roku, kde bude události přehledně k dispozici a pomohou oživit paměť.. Vycházíme z toho, že do této kroniky nepatří např. záznamy koncertních vystoupení  nebo medailonky některých osobností, také širší připravované dokumenty hodné samostatného uvedení, kterým by jakákoliv zkratka ublížila. Zatím tedy máme 4 letošní "Videoměsíčníky", které už přejmenovávat nebudeme a na květen vyšla první Českotřebovská videokronika.  (mm) Odkaz na nové vydání videokroniky ZDE
   

 Mladí hokejbalisté přivezli zlato. Přivítal je 1. náměstek hejtmana Dušan Salfický

Hokejbalisté z Pardubického kraje, kteří zvítězili v celostátním finálovém turnaji krajských výběrů do 15 let, byli slavnostně přivítáni v budově Krajského úřadu. Ocenění za vynikající reprezentaci kraje jim předal náměstek hejtmana pro sport a volnočasové aktivity Dušan Salfický.
Finálový turnaj se konal 1. května 2025 v areálu ve Svítkově. Tým Pardubického kraje postupně porazil Královéhradecký kraj (3:0), Jihočeský kraj (1:0 po nájezdech) a Středočeský kraj (2:1). Ve finále znovu přehrál Jihočeský kraj (3:1) a zaslouženě získal zlato i vítězný pohár. Výběr tvořili hráči z Pardubic, Svítkova, Přelouče, Heřmanova Městce, Letohradu, České Třebové a Svitav. Díky spolupráci napříč oddíly vznikl silný tým s výborným herním projevem i týmovým duchem.  „Úspěch těchto mladých sportovců je skvělým příkladem toho, kam může vést píle a odhodlání. Možná byla návštěva krajského úřadu jejich první oficiální, ale věřím, že je čekají další mety – třeba i u prezidenta republiky. Přeji jim štěstí a úspěchy nejen ve sportu, ale i v osobním životě. A protože většina z nich jsou osmáci a deváťáci, věřím, že se dostali na své vysněné školy a vykročili správným směrem,“ uvedl Salfický.
„Řadu kluků znám od mala a stojí za to říct, že tým pracoval velmi dobře, neviděl jsem žádné rozpory. Vidím mezi námi spoustu kluků i holek, kteří mají na republikové úrovni výběrů, jež jezdí na mistrovství světa, velkou perspektivu. Ale nejde jen o perspektivu samotnou, jde také o to, aby pro ni něco udělali a dál na sobě pracovali,“ řekl trenér Martin Komárek během přivítání na Krajském úřadě.  Pardubický kraj dlouhodobě finančně podporuje hokejbalovou mládež a rozvoj sportu v regionu. Kraj přispívá na činnost mládežnických týmů různých oddílů, podporuje jejich účast na krajských i celostátních akcích a zároveň investuje do zlepšení sportovního zázemí, včetně modernizace hřišť. Každý hráč si odnesl zlatou medaili, tým dva poháry, z nichž jeden je putovní. Hráče HBC Pardubice a HBC JTEKT Svítkov Stars nyní čeká klubové celostátní finále, které se uskuteční už tento víkend 6. 6. – 8. 6. 2025 na zimním stadionu v České Třebové.
Seznam hokejbalových klubů, ze kterých trenéři vybírali hráče pro krajský výběr:
Pardubice: HBC Pardubice Oficiální web: https://www.hbcpce.cz
Svítkov (městská část Pardubic): HBC JTEKT Svítkov Stars  Oficiální web: https://www.svitkovstars.cz
Přelouč: HC Jestřábi Přelouč  Oficiální web: https://www.hcjestrabi.cz
Heřmanův Městec: Ježci Heřmanův Městec  Oficiální web: https://www.jezci.cz
Letohrad: SK Hokejbal Letohrad  Oficiální web: https://www.hokejbal-letohrad.com
Česká Třebová: TJ Lokomotiva Česká Třebová – hokejbalový oddíl  Oficiální web: https://www.ballct.cz
Svitavy: TJ Sršni Svitavy  Oficiální web: https://www.hokejbal-svitavy.cz

Kraj leští své rodinné stříbro – pomáhá se zrodem SmetaNOVÉHO sálu v Litomyšli

Jedinečnost Národního festivalu Smetanova Litomyšl spočívá v jeho konání na zámku Litomyšl, památce zapsané na Seznamu kulturního dědictví UNESCO. Hlavní koncertní prostor, zámecké nádvoří, chránila od roku 1996 před nepřízní počasí dočasná konstrukce, která měla už své nejlepší dny za sebou. S novým projektem pomáhá i Pardubický kraj, o druhé dotaci budou jednat zastupitelé.
Architekt Josef Pleskot pojal projekt komplexně, aby současně vznikl koncertní a divadelní sál s pohodlným hledištěm, praktickým jevištěm a s divadelní technikou, umožňující vznik kreativních inscenací. Takzvaný SmetaNOVÝ sál vzniká v úzké spolupráci s Národním památkovým ústavem a bude tak reprezentativním místem, kde kvalitní umění citlivě oživí vzácnou památku. Po skončení festivalu se vše citlivě demontuje a uloží na další rok,“ sdělil radní pro kulturu Pardubického kraje Roman Línek.
Samonosná konstrukce SmetaNOVÉHO sálu nezasahuje do památkově chráněného objektu zámku, jeviště i hlediště jsou kvalitně zastřešené, takže do nich neprší a nefouká, ze všech míst je lépe vidět a slyšet. Navržené řešení je architektonicky dokonale sladěné s prostorem II. zámeckého nádvoří.
Elevace hlediště i natočení jednotlivých řad sedadel vytvářejí nový komfort pro posluchače a pocit většího propojení jeviště a hlediště. Nová místa pro diváky vznikla i na ochozech II. zámeckého nádvoří.
„Pardubický kraj se zapojil už do první etapy částkou pět milionů korun. Organizátoři zajistili projekt a spustili fundraisingovou kampaň. Nechali vybudovat železobetonovou platformu, která byla základem pro sestavení montované konstrukce portálu s pevnou a výsuvnou střechou,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že na červnovém zastupitelstvu rada předkládá návrh na dotaci dalších pěti milionů korun pro druhou etapu. Stejnou částkou se na základě jednání s krajem zavázalo stavbu podpořit i město Litomyšl.
  „Vlastní konstrukce se už nyní testuje a připravuje se na zahájení letošního ročníku festivalu. Je opatřena střešní plachtou a odvedením dešťové vody. Doplňuje ji jevištní technika a sál dozdobí látkové výkryty a scénografické prvky. Věřím, že velké úsilí všech, kteří se na projektu podílejí, se už brzo zúročí, a my budeme opět hrdí na toto rodinné stříbro Pardubického kraje,“ dodal Línek.

MOBILNÍ ODBĚR KRVE NA POLIKLINICE AGEL

První mobilní odběr krve na poliklinice Agel u nádražní budovy v České Třebové proběhne v pondělí 9. června. Registrace probíhá prostřednictvím emailu petra.zvackova@agel.cz 

Léčebný ústav Albertinum v Žamberku letos slaví 120 let svého působení.

Toto specializované zdravotnické zařízení, jehož zřizovatelem je Pardubický kraj, prošlo za více než století rozsáhlým vývojem a stalo se stabilní a odborně uznávanou součástí krajské zdravotní sítě. Poskytuje specializovanou následnou péči v oblasti pneumologie, intenzivní péče a rehabilitace.
Pardubický kraj jako zřizovatel investoval do modernizace ústavu od roku 2006 již 125 milionů korun. Dalších 89 milionů korun pocházelo z dotací Evropské unie a Norských fondů. Celkové investice tak přesáhly 214 milionů korun. „Pardubický kraj dlouhodobě podporuje Albertinum jako klíčové zařízení následné péče. Investice přesahující 200 milionů korun za poslední roky jasně ukazují, že do zdravotnictví chceme směřovat finance efektivně a s respektem k potřebám pacientů i personálu. K největším projektům patří rekonstrukce a modernizace Albertovy vily za více než 62 milionů korun, modernizace čistírny odpadních vod za 24 milionů a probíhající rekonstrukce a modernizace stávajících prostor oddělení paliativní a plicní péče s náklady okolo 20 milionů korun,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Dnešní léčebný ústav je známý svou odborností a schopností poskytovat péči pacientům s chronickými a komplikovanými onemocněními dýchacích cest. Zařízení zaměstnává přes 250 lidí, z nichž jsou desítky lékařů a sester, jejichž péče je pro pacienty klíčová. „Albertinum představuje stabilní a odborně vysoce kvalitní součást krajské zdravotní sítě, Albertinu přeji spokojené zaměstnance a pacienty, kteří budou odcházet s pocitem, že jsme jim dokázali pomoci a bylo o ně dobře postaráno,“ doplňuje náměstek hejtmana pro zdravotnictví Pavel Štefka.
„K oslavám 120 let Albertina přistupuji s velkou pokorou. V předchozích letech zde byla odvedena skvělá práce mých předchůdců a mojí velkou výzvou je na nastolený dlouhodobě udržitelný rozvoj Albertina navázat. Považuji za uctivé rovněž vzpomenout výročí 125 let od úmrtí zakladatele české chirurgie profesora MUDr. Eduarda Alberta, po kterém se náš léčebný ústav jmenuje. Albertinu přeji k jeho kulatému jubileu usměvavé zaměstnance, spokojené klienty, trvalou přízeň Pardubického kraje, Města Žamberku i všech podporovatelů,“ uvedl ředitel Albertina Pavel Špaček.
„V posledních letech je na Albertinu vidět velký rozvoj a já věřím, že kontinuita po panu řediteli Bulíčkovi bude zajištěna v osobě Pavla Špačka. Je připravena řada projektů, které posunou Albertinum dál, obzvlášť oblast hospicové péče je jednou z těch, které bychom chtěli dál rozvíjet. Tomuto ústavu bych přál spokojené zaměstnance. Spokojený zaměstnanec, znamená zaměstnanec příjemný, a příjemný zaměstnanec znamená spokojený pacient. A jak jsem zaznamenal, je to mnohem důležitější, než opravené objekty, krásné domy – které v případě, že v nich nejsou spokojení lidé, jsou k ničemu,“ dodal hejtman Netolický.
Součástí investic v posledních letech byla například rekonstrukce RTG pracoviště (přes 5 milionů Kč), výměna střešní krytiny na několika objektech areálu (11 milionů Kč) nebo modernizace systému vytápění napojením na bioplynovou stanici. Mezi další realizované projekty patří také revitalizace areálu či obnova technologického zázemí.
Vyvrcholením oslav byl slavnostní program v Kulturním centru Vonwillerka v Žamberku, bývalé továrně přeměněné na muzeum starých strojů. Zúčastnili se ho zástupci Pardubického kraje, města Žamberk, zdravotnických a sociálních partnerů i další významné osobnosti, mezi které patří například český kardiolog Jan Pirk.

 


ZUŠ slaví 80 a v červnu vyvrcholí její koncertní i výstavní program 

 
 


Českotřebovská videa - květen 2025


Úmrtí  
Libor Kotyza, 54 let, Česká Třebová
František Szüllö, 63 let, Lhotka 190 Č. Třebová
Marie Šovčíková, 82 let, Křib 1810 Česká Třebová
Růžena Markéta Krymová, 56 let, Česká Třebová, Sadová ulice
Jaroslava Killerová, 67 let, Přívrat
Zdeněk Petr, 55 let, Třebovice