Seriál o rekonstrukci českotřebovského nádraží      Zpět

   Text i fotografie Pavel Stejskal

Rekonstrukce nádraží se rozjela
Rekonstrukce železniční stanice Česká Třebová probíhá už více jak 4 měsíce. Celé českotřebovské nádraží se proměňuje v jedno velké staveniště. Jsou to z větší části práce na přípravě stavenišť, budování kanalizací, svodů pro kabeláž, odstraňování nepotřebného kolejiště, starých trolejových stožárů a návěstidel. Za tu dobu bylo zlikvidováno kolejiště Rn skupiny, celá pláň se proměnila ve staveniště, kde se buduje podchod, který vyústí v podchodu u osobního nádraží a naváže zde na přístupy k nástupištím (Obr.1 a 2).
Připravuje se zde rovněž stavba napájecí stanice, jsou zde položené základy pro stožáry, nutné k rozvodu napájení (Obr.3).
Jednou ze staveb, která proběhne v letošním roce a dokončena bude v roce příštím, bude lávka nad nádražím, která nahradí nevlídný a problematický podchod. První z pilířů nadchodu se již staví, na další pilíře se připravují stavební prostory (Obr. 4 a 5). Nad kolejemi je dokončováno nové trolejové vedení, nad kterým bude zmíněná lávka. Původní sloupy na tomto místě ustoupí, neboť jsou v ose budoucí lávky a překáží.
Dále byla snesena návěstní lávka u někdejší Odbočky Potok. Odbočka byla zřízena v polovině 60. let minulého století a umožňovala v dobách nejhustšího provozu plynulé projetí vlaků mimo nákladové nádraží a přejetí z koleje č.100 na odjezdovou kolej č. 200. Mezi oběma kolejemi byly výhybky, ty však byly snesené koncem 90. let minulého století a návěstidla na lávce zneplatněna a nahrazena návěstidly umístěných vedle kolejí. V rámci rekonstrukce českotřebovského uzlu bude v těchto místech opět zřízena Odbočka les s novými výhybkami (Obr. 6 a 7).
 
Probíhají další práce na budování základů pro nové trolejové stožáry, stavění stožárů a nových návěstidel. Zbourány byly osvětlovací stožáry mezi seřaďovacím nádražím a terminálem Metrans v místech, kde vznikne druhé kontejnerové překladiště Metrans (Obr.8 a 9).
Aktivována byla nově objízdná kolej č.93, která nahradila již snesenou Jižní spojovací kolej (Obr. 10).  Přípravné práce probíhají také na vjezdovém nádraží, nejvýraznější stavbou je budování opěrné zdi, vedle které bude upraveno příjezdové zhlaví od Třebovice a Opatova.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Pavel Stejskal