V
Muzeu starých strojů a technologií to vonělo párou.
-
V
sobotu 17.5.2025 se v Muzeu starých strojů a technologií Žamberk uskutečnil
tradiční jarní Den otevřených dveří, doplněný jízdou parní lokomotivy
555.0153, kterou provozuje právě toto muzeum.
-
Mimořádný vlak byl vypraven z Hradce Králové,
v Žamberku měl dostatečný pobyt pro návštěvníky muzea, kteří mohli využít
dopravu historickými autobusy Škoda RTO a starším autobusem Setra, dříve
jezdící na městské dopravě ve švýcarském Winterthuru.
-
Navíc byly zavedeny tři páry parních vlaků v
rámci poutí v Letohradě a Potštejně, právě z Letohradu do Potštejna a zpět.
Zde se ukázala parní lokomotiva Energie Nr. 507 vyrobená v Belgii roku 1947.
Jedná se o lokomotivu, která byla vyrobena podle válečných plánů v německém
programu Kriegslokomotive (KDL) pod označením KDL 7 pro průmyslové vlečky. V
rámci tohoto programu jako KDL 1byla vyrobena i lokomotiva 555.0153 v roce
1944 v lokomotivce Florisdorf. Lokomotiva Energie Nr. 507 je dnes v
soukromých rukou v Luxemburku, provozována na belgické muzejní dráze Chemin
de Fer du Boqc v Ardenách. Zajímavostí je původně tendrové lokomotivy s tří
nápravovým tendrem německého původu. Lokomotivě se tak zvětšil akční rádius.
Lokomotiva se počátkem května 2025 vracela ze setkání parních lokomotiv v
polském Wolsztyně a při návratu měla závadu. Ta byla odstraněna v Letohradě
a sobotní jízdy tak byly zároveň zkouškou po odstranění závady. Na vlaku
jedoucím z Hradce Králové byl za lokomotivou zařazen nově renovovaný jídelní
vůz z roku 1906 vyrobený v závodě Ringhoffer pro mezinárodní společnost
jídelních a lůžkových vozů Vagon-List.
-
-
V
samotném Muzeu starých strojů a technologií to v sobotu vonělo po páře,
spáleném uhlí a oleji. Na místní úzkokolejné trati, procházející muzeem
bylo zatopeno hned šest parních lokomotiv. Vedle dvou domácích strojů, zde
byly zatopené další 3 lokomotivy, které se v dílenském areálu muzea
podrobily hlavním opravám a návštěvníci tak měli možnost spatřit tyto
lokomotivy, než se vrátí svým vlastníkům v zahraničí. První ze zahraničních
strojů byla lokomotiva označená RIIIc 426. Tuto lokomotivu vyrobila
lokomotivka Henschel v roce 1917 a se po zprovoznění vrátí do Belgie, kde
bude jezdit na turistické dráze Tierpark Pairi Daiza. Lokomotivy RIIIc byly
vyráběné v období 1. světové války pro Ministerstvo války ve Vídni a
sloužily na četných polních drahách za frontovými liniemi. Druhou zde
opravenou lokomotivou je další stroj z Belgie. Jmenuje se Anna – Marie z
roku 1906 a patří muzejní dráze Chemin de Fer Sprimont. Tuto lokomotivu
vyrobila firma Orenstein a Koppel. Třetí lokomotiva pochází až z norského
Hamaru pod jménem Urskog a byla vyrobena v roce 1896 firmou Hartmann v
Chemnitz. Poslední parní lokomotiva, představená v Žamberku je stroj jména
Wolf, vyrobenou u Krausse v Linzi v roce 1902. Tuto lokomotivu zakoupilo
Muzeum starých strojů, zprovozněním se tak stala další domácí lokomotivou,
která se zde bude zřejmě ukazovat i při dalších obdobných akcích v Žamberku.
-
Kromě parních lokomotiv zde bylo opět
zatopených několik parních válců a lokomobil. Přístupné byly všechny
expozice muzea a na parkovištích se předvedla celá řada dnes již
historických osobních aut a motocyklů. Postaráno bylo také o žaludky
návštěvníku hned na několika místech muzea. Nakonec i počasí ukázalo
navzdory předpovědi vlídnou tvář a pršet začalo až odpoledne. Pavel
Stejskal
-
Obr.
1: Parní lokomotiva RIIIc 426 z turistické dráhy Tierpark Pairi Daiza.
-
Obr. 2:
-
Parní lokomotiva Anna-Marie zmuzejní dráhy
Chemin de Fer Sprimont v Belgii.
-
Obr. 3: Parní lokomotiva Urskog z
Železničního muzea Hamar v Norsku.
-
Obr. 4: Parní lokomotiva Wolf, domácí
lokomotiva Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
-
Obr. 5: Parní lokomotiva Orenstein a Koppel,
novostavba podle původní dokuentace patří Muzea starých strojů a technologií
v Žamberku.
-
Obr. 6: Parní lokomotiva vyrobená v ČKD Praha
v roce 1940 pro německý Bauwirtschaft s určením pro stavební a polní dráhy.
Dnes je součástí Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
-
Obr.7: Kavalkáda úzkokolejných lokomotiv v
Muzeu starých strojů a technologií v Žamberku.
-
Obr. 8: Parní lokomotiva Energie Nr. 507
vyrobená v Belgii roku 1947 při odjezdu ze Žamberka.
-
Obr. 9: Setkání na nádraží v Žamberku. Vlevo
lokomotiva Energie Nr. 507, vpravo lokomotiva 555.0153.
-
Obr. 10: Nově renovovaný jídelní vůz z roku
1906 vyrobený v závodě Ringhoffer pro mezinárodní společnost jídelních a
lůžkových vozů Vagon-List.
-
-
Obr.
11: Mimořádný vlak s lokomotivou Energie Nr. 507 mezi Žamberkem a
Letohradem.
-
Obr. 12: Lokomotiva 555.0153 v čele
mimořádného vlaku z Hradce Králové do Dolní Lipky mezi Žamberkem a
Letohradem.


 |