Jarní Den otevřených dveří v Žamberku         Zpět

 Foto Pavel Stejskal 17. 5. 2025

V Muzeu starých strojů a technologií to vonělo párou.

V sobotu 17.5.2025 se v Muzeu starých strojů a technologií Žamberk uskutečnil tradiční jarní Den otevřených dveří, doplněný jízdou parní lokomotivy 555.0153, kterou provozuje právě toto muzeum.
Mimořádný vlak byl vypraven z Hradce Králové, v Žamberku měl dostatečný pobyt pro návštěvníky muzea, kteří mohli využít dopravu historickými autobusy Škoda RTO a starším autobusem Setra, dříve jezdící na městské dopravě ve švýcarském Winterthuru.
Navíc byly zavedeny tři páry parních vlaků v rámci poutí v Letohradě a Potštejně, právě z Letohradu do Potštejna a zpět. Zde se ukázala parní lokomotiva Energie Nr. 507 vyrobená v Belgii roku 1947. Jedná se o lokomotivu, která byla vyrobena podle válečných plánů v německém programu Kriegslokomotive (KDL) pod označením KDL 7 pro průmyslové vlečky. V rámci tohoto programu jako KDL 1byla vyrobena i lokomotiva 555.0153 v roce 1944 v lokomotivce Florisdorf. Lokomotiva Energie Nr. 507 je dnes v soukromých rukou v Luxemburku, provozována na belgické muzejní dráze Chemin de Fer du Boqc v Ardenách. Zajímavostí je původně tendrové lokomotivy s tří nápravovým tendrem německého původu. Lokomotivě se tak zvětšil akční rádius. Lokomotiva se počátkem května 2025 vracela ze setkání parních lokomotiv v polském Wolsztyně a při návratu měla závadu. Ta byla odstraněna v Letohradě a sobotní jízdy tak byly zároveň zkouškou po odstranění závady. Na vlaku jedoucím z Hradce Králové byl za lokomotivou zařazen nově renovovaný jídelní vůz z roku 1906 vyrobený v závodě Ringhoffer pro mezinárodní společnost jídelních a lůžkových vozů Vagon-List.

 

V samotném Muzeu starých strojů a technologií to v sobotu vonělo po páře, spáleném uhlí a oleji. Na místní úzkokolejné trati, procházející muzeem bylo zatopeno hned šest parních lokomotiv. Vedle dvou domácích strojů, zde byly zatopené další 3 lokomotivy, které se v dílenském areálu muzea podrobily hlavním opravám a návštěvníci tak měli možnost spatřit tyto lokomotivy, než se vrátí svým vlastníkům v zahraničí. První ze zahraničních strojů byla lokomotiva označená RIIIc 426. Tuto lokomotivu vyrobila lokomotivka Henschel v roce 1917 a se po zprovoznění vrátí do Belgie, kde bude jezdit na turistické dráze Tierpark Pairi Daiza. Lokomotivy RIIIc byly vyráběné v období 1. světové války pro Ministerstvo války ve Vídni a sloužily na četných polních drahách za frontovými liniemi. Druhou zde opravenou lokomotivou je další stroj z Belgie. Jmenuje se Anna – Marie z roku 1906 a patří muzejní dráze Chemin de Fer Sprimont. Tuto lokomotivu vyrobila firma Orenstein a Koppel. Třetí lokomotiva pochází až z norského Hamaru pod jménem Urskog a byla vyrobena v roce 1896 firmou Hartmann v Chemnitz. Poslední parní lokomotiva, představená v Žamberku je stroj jména Wolf, vyrobenou u Krausse v Linzi v roce 1902. Tuto lokomotivu zakoupilo Muzeum starých strojů, zprovozněním se tak stala další domácí lokomotivou, která se zde bude zřejmě ukazovat i při dalších obdobných akcích v Žamberku.
Kromě parních lokomotiv zde bylo opět zatopených několik parních válců a lokomobil. Přístupné byly všechny expozice muzea a na parkovištích se předvedla celá řada dnes již historických osobních aut a motocyklů. Postaráno bylo také o žaludky návštěvníku hned na několika místech muzea. Nakonec i počasí ukázalo navzdory předpovědi vlídnou tvář a pršet začalo až odpoledne.  Pavel Stejskal
Obr. 1:  Parní lokomotiva RIIIc 426 z turistické dráhy Tierpark Pairi Daiza.
Obr. 2:  
Parní lokomotiva Anna-Marie zmuzejní dráhy Chemin de Fer Sprimont v Belgii.
Obr. 3:  Parní lokomotiva Urskog z Železničního muzea Hamar v Norsku.
Obr. 4:  Parní lokomotiva Wolf, domácí lokomotiva Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
Obr. 5:  Parní lokomotiva Orenstein a Koppel, novostavba podle původní dokuentace patří Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
Obr. 6:  Parní lokomotiva vyrobená v ČKD Praha v roce 1940 pro německý Bauwirtschaft s určením pro stavební a polní dráhy. Dnes je součástí Muzea starých strojů a technologií v Žamberku.
Obr.7:  Kavalkáda úzkokolejných lokomotiv v Muzeu starých strojů a technologií v Žamberku.
Obr. 8: Parní lokomotiva Energie Nr. 507 vyrobená v Belgii roku 1947 při odjezdu ze Žamberka.
Obr. 9: Setkání na nádraží v Žamberku. Vlevo lokomotiva  Energie Nr. 507, vpravo lokomotiva 555.0153.
Obr. 10: Nově renovovaný jídelní vůz z roku 1906 vyrobený v závodě Ringhoffer pro mezinárodní společnost jídelních a lůžkových vozů Vagon-List.

 

Obr. 11: Mimořádný vlak s lokomotivou Energie Nr. 507 mezi Žamberkem a Letohradem.
Obr. 12: Lokomotiva 555.0153 v čele mimořádného vlaku z Hradce Králové do Dolní Lipky mezi Žamberkem a Letohradem.