ČD 149/2025  - sobota 31. května 2025 


video Českotřebovského deníku: CEllo republic uzavřelo sezónu kruhu přátel hudby 

Sezóna Kruhu přátel hudby 2024 / 2025 byla více než vydařená. Uskutečnil se plný počet plánovaných koncertů vysoké umělecké úrovně, mezi nimiž vynikaly dva, pro které byla českotřebovská Malá scéna opravdu malá. Připomeňme si ten první úvodní koncert sezóny, na kterém vystoupil pěvecký sbor KOS Litomyšl a pak ten závěrečný, na kterém vystoupil violoncellový kvartet Cello republic. Byly i další vydařené koncerty, připomeňme např. koncert barokní hudby hraný na historické hudební nástroje "For several friends". nebo flétnový koncert Sylvie Schelingerové a Matouše Zukala doprovázený besedou "O hudbě a pečení". Na videu po dohodě s umělci máme možnost publikovat závěr koncertu, tedy závěrečnou skladbu a přídavek. Bude určitě pěknou vzpomínkou. Také členové kvarteta si koncert v České Třebové užili a děkují publiku na neopakovatelnou atmosféru, ke které ovšem přispěli z velké míry sami. Mimo krásnou hudbu, jejímž výběrem byli posluchači nadšeni také svou komunikační schopností. Na sympatický kvartet budeme dlouho vzpomínat. Odkaz na videoukázku zde

 Dotace Národní sportovní agentury na sportovní areál ZŠ na Parníku nebyla opět udělena

Národní sportovní agentura po vyhodnocení a posouzení žádostí o dotaci zveřejnila seznam podpořených žádostí ve Výzvě 19/2025 Regiony 2025 – investice nad 10 mil. Kč – výstavba. Projekty,  které byly vybrány k financování a které bylo na základě bodového zisku v hodnocení možné pokrýt alokovanými finančními prostředky pro tuto výzvu. Úspěšní žadatelé v nejbližší době obdrží ze strany NSA „Dopis schváleným příjemcům“ a „Podmínky pro čerpání dotace“. Po podpisu „Podmínek pro čerpání dotace“ a dalších požadovaných dokumentů ze strany žadatele bude následně vydáno Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Seznam obsahuje devět kladně vyřešených žádostí, mezi kterými město Česká Třebová i letos chybí. 
Je to smutné a zdá se že to definitivní rozuzlení  problému, jak realizovat sportovní areál na Parníku. Jde ve skutečnosti o školní sportoviště a záměr přebudovat ho na veřejné nebyl akceptován.  Přímo v podmínkách dotace je totiž uvedeno, že se nevztahuje na školní areály a také to, že samotné posouzení zda je či není takto vedený, záleží na samotné NSA.  Tento výsledek se proto dal očekávat. Nebude tedy třeba budovat dodatečně projektované sociální zařízení pro veřejnost - o to by měl být projekt lacinější. 
Zatím město obdrželo na tuto akci dotaci od Nadace ČEZ ve výši 1 milion korun a ve svém schváleném vlastním rozpočtu má pro tuto akci připraveno 4,5 milionu korun. Na celou realizaci to nestačí. Stavba již byla v závěru loňského roku vysoutěžena.  Zúčastnilo se 10 zájemců, ze kterých byla 7. ledna 2025 jako nejúspěšnější vybrána firma Agile, s.r.o. za 16 693 tis. Kč včetně DPH. Staveniště již ale bylo také předáno podle zveřejněné smlouvy o dílo by měla být dokončena za 180 dní od předání staveniště. Stavba byla ale také zahájena. Na městském webu byly rychle publikovány fotografie z odstraňování asfaltové plochy jako základ budoucí výstavby. Jenže tím to skončilo a staveniště je dnes sice  oplocené, ale tak trochu pohádkově opuštěné a smutné - viz fotografie z dnešního dne.
 
V zadávací dokumentaci veřejné zakázky je  uvedeno, že např.  v případě nepřiznání dotace by bylo možné situaci řešit takto:  Výkaz výměr je rozdělen na dvě etapy a zadavatel si vyhrazuje právo rozhodnout pouze o realizaci etapy č. 1. Etapa č. 1 obsahuje rekonstrukci multifunkčního hřiště uvnitř atletického oválu, atletický ovál a atletickou dráhu 100 m. Etapa č. 2 obsahuje sportovní hřiště pro volejbal, tribunu, venkovní posilovnu a přístavbu WC k budově školy.  Nicméně v textu smlouvy uzavřené dne 7.1. 2025 a schválené radou města dne 6.1. 2025  není rozdělení na etapy nijak zakotveno, můžeme se o tom přesvědčit na odkaze ZDE.
Pokud by k tomu mělo dojít, tak pouze na základě dodatku ke smlouvě. Zatím to není na stole a tak spíš hledejme další zdroje financování této opravdu potřebné veřejné zakázky. Možná se podaří zdroj najít v poměrně velmi málo přehledném účelu investiční rezervy města. Tam jsou sice vlastně peníze určené pro konkrétní účely, které ale dosud nejsou ve stadiu realizace. Ovšem právě takové akce lze snadno odsunout (např. přestavbu parkování v lokalitě u Pucholtů) a za tyto peníze raději dofinancovat právě již zahájenou akci u parnické školy, že. Dotaci NSA stejně mít na tuto akci nebudeme. Věřím, že se tento problém dostane co nejdříve na jednání finančního výboru, rady města  a městského zastupitelstva.  Domnívám se, že existuje možnost jak financování této již zahájené stavební zakázky dokončit v celém rozsahu a zabránit tomu, aby bylo u parnické školy staveniště nejen letos, ale v několika následujících letech.
Zachráncem by mohl být i Pardubický kraj, který právě v současné době přichází s nabídkou finančního programu  pomocí bezúročných půjček pro problémové regiony, tedy právě pro nás. Jeho cílem je poskytovat finanční prostředky ve formě bezúročné návratné finanční výpomoci na rozvojové projekty obcí a svazků obcí, které nejsou dostatečně finančně podporovány v rámci evropských či národních dotačních programů. Projekty musí být lokalizované v problémových regionech na úrovni obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem, tedy Česká Třebová, Hlinsko, Chrast, Chvaletice, Jevíčko, Králíky, Moravská Třebová, Skuteč, Svitavy a Třemošnice. Celkem kraj předpokládá poskytnutí půjček v limitní hodnotě 100 milionů korun ročně. Problém by mohl být snad pouze v tom, že podpora není určena pro školy a sportovní areály, podle vydané tiskové zprávy budou podporovány budou investiční projekty zaměřené zejména na nové zóny pro bydlení, startovací byty, revitalizaci brownfieldů, průmyslové zóny, startovací dílny či kanceláře. Prostředky je možné využít také v oblasti zdravotnictví, budování infrastruktury cestovního ruchu, opatření podporujících energetickou soběstačnost obcí či v případě menších obcí na budování komunitních center. Řešení by se nějaké najít dalo - např. přeskupení finančních prostředků v rozpočtu města. Nejdříve je ovšem vůbec třeba diskutovat o tom, zda město touto cestou půjde a zda po zvážení současného uvěrového zatížení města můžeme ještě o další (i když bezúročný) úvěr usilovat.

O parkování: Větší parkoviště u Diskontu

"Zas další parkoviště - pro motoristy všechno a pro chodce se nic neudělá". I takový ohlas je na novou snahu družstva Konzum, které budovalo na vlastním dosud nevyužitém pozemku za svoje peníze parkoviště pro své zákazníky a vlastně i jiná auta z okolí. Počet motorových vozidel stále roste a každý by chtěl mít své auto zaparkované před svým domem, i když to je třeba na trávě.  Nové podmínky pro výstavbu jsou přísné - pro každý nový byt musí být parkovací místo a výjimky nejsou. Jinak bychom opravdu neměli žádné východisko a ulice by byla plná odstavených vozidel. Ono to tak už v mnohých částech města je. A  majitelé aut to berou jako samozřejmost. To že se parkováním v úzkých ulicích nedodržuje podmínky v zákoně 361/2000 Sb  o provozu  na pozemních komunikacích  zřejmě všude opravdu nevadí. 
 
Parkoviště buduje také město z městského rozpočtu.  Investiční akce jsou stále dražší a vybudování jednoho parkovacího místa přijde nyní na statisíce korun. Pokud však tato vybudovaná parkovací místa slouží jen omezené skupině osob, mělo by město dbát, aby  tato plocha byla stanovena jako placená zóna rezidentního bydlení a prostředky do vybudování parkovacích míst vložené se potom zase zpětně vracely od uživatelů do městského rozpočtu.  Ve srovnání s okolními městy má Česká Třebová příjem z parkování podstatně nižší. Svoji "zásluhu" na tom má např. zrušení již vyhlášené zóny rezidentního parkování na Trávníku po nástupu nového vedení města. O té doby bylo  na sídlišti Trávník vybudováno několik parkovišť a příjem z jejich užívání  je nulový.  A tak rodina může mít na sídlišti třeba tři automobily včetně těch k podnikání.   Za psy užívající veřejné prostranství platit musíte ( i když je máte přes noc doma) , ale za auta na sídlišti, kam se nemohou vejít ne. Podobně např. obyvatelé v tzv. "čtverci" parkují svá vozidla pod okny svých bytů na městském pozemku a nic za parkování neplatí. Přece byt s parkovacím místem je více ceněný než bez něho. A u nás ve městě jako by to neplatilo. Ježe o tom můžeme mluvit stále dokola a nic se nezmění... Peníze tedy pro město leží doslova na ulici a nikdo si jich nevšímá.

Krajské školy dostanou 100 milionů na drobnější investice

Rada Pardubického kraje na svém posledním jednání rozhodla o uvolnění mimořádného finančního příspěvku přesahujícího 100 milionů korun, a to na vykrytí aktuálních potřeb svých škol a školských zařízení. Jedná se o snahu urychlit údržbu stávajícího majetku či zajistit drobnější nezbytné úpravy. Konkrétní částka bude školám uvolňována až po doložení uzavřených smluv nebo objednávek k jednotlivým akcím.
„Na základě jednání s řediteli škol a návštěv jednotlivých školských areálů považuji za důležité, abychom v relativně krátkém čase dokázali urychlit prostou údržbu stávajícího majetku našich středních škol a školských zařízení, ale také zajistit nákup potřebného vybavení kuchyní, jídelen či odborných učeben. Oslovili jsme proto naše střední školy, aby identifikovaly své priority, na které budeme uvolňovat finanční prostředky postupně na základě uzavřených smluv s dodavateli či na základě konkrétních objednávek. Celkově předpokládáme, že se bude jednat o částku mírně přesahující 100 milionů korun,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který v tomto týdnu navštívil například tří krajské střední školy ve Vysokém Mýtě či v nedávné době objekt Konzervatoře Pardubice. „V případě Konzervatoře je v tuto chvíli prioritou rychlejší obměna nábytku a dalšího mobiliáře v učebnách či rekonstrukce výtahu. Obě investice vycházejí podle předběžných odhadů na částku 8,5 milionu korun,“ uvedl jeden z příkladů hejtman Martin Netolický. Celkem čítá krajský seznam stovku projektů v hodnotě od jednotek stovek tisíc až po jednotky milionů korun.
Podle radního pro oblast školství Josefa Kozla bude se zástupci jednotlivých škol pokračovat intenzivní komunikace tak, aby bylo možné v rámci finančních možností kraje realizovat nezbytné investice v co nejkratším časovém horizontu. „Vedle větších projektů spolufinancovaných z evropských fondů, jako jsou například energeticky úsporná opatření, nechceme zapomínat ani na obnovu běžného majetku škol. Škála priorit je mezi jednotlivými školami velmi pestrá. Od pořízení vybavení do školních kuchyní, přes rekonstrukci sociálních zařízení, výměny vstupních dveří až například po vybavení dílen či fotoateliérů. Nechali jsme v tomto případě rozhodnout samotné školy,“ uvedl radní Josef Kozel.

Pohár trpělivosti přetekl. Pardubický kraj mobilizuje senátory a požádá Ústavní soud o zrušení části zákona o rozpočtovém určení daní

Pardubický kraj se společně s některými dalšími regiony snaží dlouhodobě prosadit novelu zákona o rozpočtovém určení daní. V minulosti se několikrát snažil prosadit tuto změnu formou zákonodárné iniciativy kraje. Podané návrhy byly několikrát zařazeny na jednání schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, doposud však nedošlo ani k započetí jejich projednání. Zároveň byl Vládou předložen obdobný návrh, jehož projednávání bylo sice započato, ale přerušeno. S ohledem na skutečnost, že nelze do konce stávajícího volebního období očekávat projednání, připravil Pardubický kraj návrh na zrušení jednoho z ustanovení zákona a přílohy k Ústavnímu soudu, pro který bude hledat podporu mezi senátory.
„Dlouhodobě se společně s dalšími kraji snažíme upozorňovat na nutnost systémové změny v rámci přerozdělení daní pro kraje. Po řadě až nedůstojných odkladů se změna rozpočtového určení daní pro kraje dostala na pořad jednání Poslanecké sněmovny na konci loňského roku. Bohužel došlo k přerušení jednání v 1. čtení, a to bez avíza dalšího vývoje. Blíží se konec stávajícího volebního období vlády, která si změnu pro kraje vzala jako jeden z úkolů. Nelze tak očekávat, že s vypuknutím tvrdého předvolebního boje dojde k projednání našeho návrhu, čímž by spadl pod stůl a museli bychom s návrhy oslovit nové poslance. Dále už čekat nechceme, a proto jsme připravili návrh na zrušení části zákona a přílohy číslo 1,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický. „Zrušením tohoto ustanovení by byla Poslanecká sněmovna donucena návrhy projednat a zrušené ustanovení nahradit. Kraj však není aktivně legitimován přímo podat návrh na zrušení zákona k Ústavnímu soudu, a proto ve spolupráci se starostou Letohradu a senátorem Petrem Fialou budeme hledat podporu u skupiny nejméně 17 senátorů. Z předběžných informací víme, že by náš návrh měl podporu získat, a to napříč politickým spektrem. To z mého pohledu jasně ukazuje, že tato problematika nemůže být ideologicky zabarvená, ale řeší primárně systémovou změnu bez ohledu na to, kdo je toho času v pozici hejtmana kraje,“ řekl hejtman Martin Netolický s tím, že Zastupitelstvu Pardubického kraje bude tento návrh předložen k vyjádření souhlasu na červnovém jednání.

 Dobře načasovaný nákup energií

přinese milionové úspory

Pardubický kraj pokračuje ve své promyšlené strategii nákupu energií. Díky včasnému dubnovému nákupu poloviny elektřiny a plynu pro rok 2026 se podařilo využít krátkodobého poklesu cen.  Rada Pardubického kraje schválila další krok ve strategickém zajištění energií na následující roky. Konkrétně se jedná o nákup druhé poloviny elektrické energie na rok 2026 a poloviny celkového ročního objemu pro rok 2027, a to prostřednictvím burzy PXE. Stejný princip bude uplatněn i pro zemní plyn.

V dubnu se podařilo nakoupit 50 % elektrické energie pro rok 2026 za výhodnou cenu 2 347 Kč/MWh, plyn byl pořízen za cenu 903 Kč/MWh bez DPH. Tímto nákupem se podařilo využít krátkodobého poklesu cen, který trval jen několik hodin.  Hodnota cen klesla ve dnech úspěšného nákupu pod stanovené limity jenom na několik hodin, jinak se pohybovala nad fixační hranicí. Tento stav dosvědčuje správnost naší nastavené strategie, uvedla radní pro oblast majetku Petra Šimečková. U energií na rok 2027 zatím ceny nedosáhly stanovených nákupních limitů, které kraj určil na 75 EUR/MWh u elektřiny a 30 EUR/MWh u plynu. Tyto hranice jsou zadány do nákupního systému burzy PXE a v případě jejich překročení směrem dolů bude moci kraj okamžitě reagovat a nákup realizovat. „Podle propočtů by v případě úspěšného nákupu energií za stanovené ceny a při aktuálním květnovém kurzu eura mohl Pardubický kraj oproti roku 2025 ušetřit až 28 milionů korun včetně daně,“ vysvětlil hejtman Martin Netolický. „Snažíme se přistupovat k nákupu energií s maximální obezřetností a využívat výhodných podmínek na trhu, abychom snížili dopady růstu cen na rozpočet veřejných služeb,“ dodala Petra Šimečková.

V roce 2022 byl Pardubický kraj na vládních maximech, která činila v případě elektřiny 5000 Kč/MWh,  plyn se nakupoval za cenu 2500 Kč/MWh. V porovnání s tímto krizovým rokem jsou aktuální ceny za elektřinu nižší o více než polovinu (53 %) a ceny za plyn dokonce o téměř 64 %.

 


Ve středu 4. června Správa železnic občanům představí redukovaná protihluková opatření.

Setkání proběhne v malém sále KC od 15:00 do 17:00.  Rozpis je uveden v samostatném souboru  ZDE


Připomeňme, že poslední veřejná jednání o této problematice se konala v roce 2019, kdy se původní záměr na vysoké stěny podařilo upravit. Pro připomenutí tehdejší situace uvádím odkazy na texty, které byly k problému publikovány a také obrázky, které popisovaly především to první "vysoké řešení" protihlukových stěn. Byl to evergreen let 2018 a 2019. 
Modernizace uzlu a protihluková opatření duben 2019     Další článek z 23. 5. 2019 ZDE  Problém řešila i Česká televize - říjen 2019   Poslední článek z prosince 2019 ZDE

Debata s premiérem  Debatu s premiérem Petrem Fialou v Pardubicích už příští úterý 3. 6. od 17:30 v multifunkčním sále Paláce Pardubice.  Není to daleko!


ZUŠ slaví 80 a v červnu vyvrcholí její koncertní i výstavní program 

 
 


Českotřebovská videa - květen 2025



  
Úmrtí