ČD 129/2025 neděle 11. května 2025 


 Kde všude máme ve městě památníky obětem II. světové války  

Kladení věnců  nebyla jen záležitost odpolední připomínky v Parku Legií, ale dopoledne se malá pietní vzpomínka konala u všech českotřebovských památníků odkazujících na oběti II. světové války. Společně s delegací města a městského muzea celou trasu projel také Martin Šebela, díky kterému nyní můžeme zveřejnit následující obrazovou dokumentaci. Tak děkuje město všem, kteří se obětovali za naši svobodu ve válce, která před 80 lety právě skončila...
   

Fotbalová sobota přinesla jen remízu

10. 5. 2025 17:00, 25.kolo, Tlapnet Krajský přebor mužů:  Česká Třebová - Lanškroun 1:1 (0:0)
Branky Veselý Ondřej 68 (lanškroun) . Krása Matěj 74. (FK Česká Třebová
Rozhodčí: Škorpík Martin – Filipi Vojtěch, Zeman Josef. Hřiště: Česká Třebová. Diváků: 150.
Sestava Česká Třebová:  Janůj Jan  Šmíd Daniel Novotný Vojtěch Grepl Filip Müller Patrik [K] Hýbl Lukáš Polášek Matěj Kovář Vojtěch Krása Matěj Jiřánek Jakub Deml Matěj
Fric Šimon Jelínek Jakub Hýbl Lukáš Mazura Tomáš  Hotmar Jakub

 Nová českotřebovská videa - květen 2025


 ČSÚ zveřejnil zajímavá data o městech a obcích v roce 2024

Na  tomto základě můžeme např. porovnávat jak na tom jsou města v našem regionu, se kterými se často porovnáváme zejména proto., že patříme od oblasti hospodářsky a sociálně ohrožené. A když se podáváme na následující srovnání, tak vidíme, že to je nesporné. 
Nejdříve porovnejme průměrný věk občanů a seřadíme sestupně:
Moravská Třebová 45,6359     Králíky 44,803     Česká  Třebová 44,4966     Ústí nad Orlicí 44,4421    Lanškroun 43,953   Svitavy 43,7698    Litomyšl 43,487   Vysoké Mýto 43,245...
Další údaje popisují změny počtu obyvatel celkový přírůstek nebo úbytek (C) , přirozený přírůstek nebo úbytek (P)  a přírůstek způsobený migrací, tedy stěhováním (M), vše za loňský rok 2024.
Přirozený přírůstek  je až na výjimku v Králíkách  (+1,69)  záporný:
V Pardubicích -2,07 v České Třebové -3,56, v Lanškrouně -3,77  v Litomyšli -3,910  v Ústí nad Orlicí -3,81, ve Svitavách -4,816 a nejhorší je v Moravské Třebové -5,85. 
V řadě měst se tento úbytek daří nahradit migrací.
Zde jsou města, která mají vysoké migrační přírůstky a to je Litomyšl + 8,86 , Vysoké Mýto + 8,9689 a kupodivu Moravská Třebová + 8,930.  Na dalším místě je město Pardubice se saldem migrace +4,381 na 1000 obyvatel a malinké kladné saldo migrace má také město Ústí nad Orlicí + 0,7771 na 1000 obyvatel.. Všude jinde je migrační saldo záporné. Svitavy mají hodnotu - 0,1234, ze srovnatelných měst není Česká Třebová nejhorší, má hodnotu - 1,978, ale pak už jsou jen Králíky a to - 5, 808 na 1000 obyvatel.
V mapě jsou barevně vyznačeny teplými barvami  katastry měst a obcí, kde došlo v loňském roce 2024  k přírůstku obyvatel a studenými barvami (modrá a tmavá modrá) jsou označeny katastry měst a obci kde byl úbytek obyvatel.
Druhá mapa ukazuje na věkový průměr obyvatel v jednotlivých obcích.  Čím světlejší barva, tím nižší průměrný věk obyvatel. Vše popisuje stav v roce 2024. 
Obce v našem ORP mají nižší věkový průměr než Česká Třebová.  Z údajů ČSÚ vyplývá, že  Semanín  má 41,415, Rybník 42,254, Třebovice 41,203 a Přívrat 41, 544 roku. Jako zajímavost uvádím, že nejmladší obec poblíž České Třebové je Ostrov, kde je věkový průměr 38, 434 roku. V podstatě to znamená, že se ve venkovských obcích v našem okolí dobře starali o to, aby se zde usazovaly mladé rodiny a naopak město Česká Třebová proto dělá (už dlouhodobě) hodně málo. Připomeňme si, že investice šly nejdříve dlouhodobě do sportovišť, potom do zanedbaných škol a také nyní  dvě hlavní investice do nové městské knihovny a Domova pro seniory ke snížení věkového průměru ve městě také nepřispívají.  Naopak, stavba DS je logická reakce na potřeby způsobené stárnoucím obyvatelstvem města. Příprava nových stavebních pozemků je stále odsouvána. To co připravilo minulé vedení města to současné zahodí jako nepotřebné. S takovým postupem se  setkáváme především  ve velké politice, ale nyní také u nás.
Shrnutí
Rodí se málo dětí (podobně jako jinde) a lidé se do České Třebové nestěhují, ale naopak míří od nás jinam. To je trend. který můžeme pozorovat již dvě desetiletí.   Jedinou šancí jak to změnit je udržet u nás mladé lidi, nabídnout jim práci a také bydlení, nejlépe takové, které u nás převažuje, tedy bydlení ve vlastním. Musíme mít k dispozici  nabídku stavebních parcel nemusí jít o městské pozemky, ale město se musí starat, aby územní plán takovou nabídku umožňoval.  Musíme proto udělat všechno co můžeme! (mm)

Oprava další návozové trasy k D35 zahájena

Ve čtvrtek 8. května začala oprava živičného krytu na silnici III/29817 od křižovatky se silnicí II/298 po konec obce Choteč. Jedná se o další opravu návozové trasy, která byla poškozena při stavbě dálnice D35.
„Na této silnici jsou spadlé kraje, takže se budou sanovat. Stavební firma položí nové krytové vrstvy vozovky. Oprava byla vysoutěžena za necelých 6 milionů korun s DPH. V této oblasti, okolo Sezemic, se nejedná o první ani poslední silnici, která se opravuje. Je to dobře, protože komunikace byly poškozeny těžkou nákladní dopravou při stavbě dálnice D35. S příspěvkem Pardubického kraje je opravuje Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr.  Oprava probíhá za úplné uzavírky a skončí 25. května. V souvislosti s úplnou uzavírkou je nařízena objízdná trasa pro všechna vozidla, a to z obce Choteč po silnici III/29817 dolní Ředice, pak po komunikaci III/32253 na okružní křižovatku a odtud přes obec Časy do Sezemic a zpět po silnici II/298 směr Choteč.
Další silnice budou následovat
Ještě letos mají být opravené i další úseky v lokalitě. „Je to třeba část silnice mezi Sezemicemi, Dřítečí a Bukovinou, chystá se také oprava úseku Bohumileč – Újezd – Borek nebo Dašice – Časy. Těch úseků je ale podstatně více. O termínech budeme informovat,“ dodal Valtr.

   Technologické vouchery kraje pomohou rozvoji podnikání v regionu

Prvních šest podnikatelských subjektů získalo letos od Pardubického kraje takzvané Technologické vouchery. Jejich nositelé uspěli mezi 11 zájemci, když své projekty prezentovali na jednání Krajské rady pro inovace Pardubického kraje. Návrhy posléze odsouhlasila Rada Pardubického kraje.
Cílem této podpory je posílení ekonomické prosperity regionu. „Podnikatelé s počtem zaměstnanců do 250 osob si mohou ověřit technickou nebo technologickou proveditelnost produktu v jakékoliv fázi vývoje. Šlo nám také o navázání akademického a výzkumného sektoru s praxí podnikatelů. Rádi bychom viděli dlouhodobé spolupráce na projektech, které zvýší konkurenceschopnost na stávajících i nových trzích a současně pomohou dostat do praxe výsledky výzkumů,“ uvedl radní pro regionální rozvoj Roman Línek. „V programu jsme zatím měli 500 tisíc korun, žádosti byly na téměř dva miliony. Podařilo se nám navýšit  alokaci o dalších 250 tisíc korun, abychom mohli vyhovět více dobře hodnoceným projektům,“ informoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Příkladem velmi kvalitního projektu může být projekt firmy Hydrogen4all s.r.o. V rámci projektu bude vyvinut systém poskytující vysoce účinné a bezpečné skladování vodíku s minimálními ztrátami energie, což představuje zásadní technologický průlom ve srovnání s běžně používanými metodami. Projekt bude realizován ve spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze, s podporu firmy EL-VY s.r.o. a Pardubického podnikatelského inkubátoru (P-PINK). „Program považujeme za velmi přínosný. Nicméně do budoucna se chceme zaměřit na jeho nastavení, aby ještě více motivoval firmy spolupracovat s akademickým a výzkumným sektorem. Tento typ projektů s rozsáhlou a intenzivní spoluprací považujeme  z pohledu ekonomického rozvoje kraje za nejpřínosnější“, doplnil radní Roman Línek.  

Na železniční trati Dolní Lipka - Hanušovice bude posíleno spojení

Ne tak dávno byla železniční trať spojující Králíky a Hanušovice v Olomouckém kraji odsouzená k zániku. Nyní však na ní Pardubický kraj posiluje spojení, což je kvitováno jak cestujícími, tak zástupci místních samospráv. Dopravce LeoExpress, který pro kraj na trati 024 regionální železniční dopravu zajišťuje, vypraví nyní šest párů spojů na této trase.
„Oživování železniční trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi je postupné i na základě pozitivní zpětné vazby ze strany místních samospráv. Dříve jsme objednávali čtyři páry spěšných vlaků mezi Ústím nad Orlicí a Hanušovicemi, a to o víkendech a svátcích. V roce 2022 jsme přidali tři páry i v pracovní dny v červenci a srpnu. Se zavedením Baltic Expressu objednávaného státem jsme od letošního jízdního řádu zavedli tři páry vlaků jedoucích v trase Lichkov – Hanušovice a zpět s tím, že v Lichkově jsou zajištěné přípoje právě na tento vlak. Od 15. června pak bude jeden vlak v každém směru prodloužen do Ústí nad Orlicí s přípoji na dálkovou dopravu. Navíc jsme již od 18. dubna nasadili tři páry víkendových posilových vlaků na trase Letohrad – Hanušovice a zpět, které jsou v tuto chvíli zařazené pro letní sezonu až do 28. září,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Toto spojení je důležité pro snadnější cestování z Králicka především směrem na Zábřeh na Moravě, Mohelnici a Olomouc, a to nejen o víkendech a o prázdninách. Proto jsme po debatě s dopravcem přistoupili k posílení spojů a budeme nadále vyhodnocovat zájem cestujících,“ doplnil hejtman Martin Netolický s tím, že na provoz části vlaků přispívá dle mezikrajských dohod také Olomoucký kraj.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Ladislava Valtra mají místní samosprávy prostor změny jízdních řádů připomínkovat. „Při každé velké změně jízdního řádu, a to jak železničního, tak autobusového oslovujeme místní samosprávy, které tak mají možnost se k návrhům vyjádřit. Není možné vždy vyjít vstříc všem požadavkům. Prioritu pro nás mají spoje, které využívají žáci při cestě do a ze školy, ale také spoje sloužící k dopravě do zaměstnání. Současně je nutné brát také v potaz, že je dlouhodobě neudržitelné provozovat spoje, které využívají nižší jednotky cestujících,“ uvedl Ladislav Valtr.
Dolní Lipka – Hanušovice
-        Odjezdy v týdnu v 9:26, 13:26, 17:26
-        Odjezdy o víkendech a ve svátcích v 7:26 (jede do 28. 9.), 9:26, 11:26 (jede do 28. 9.), 13:26, 15:26 (jede do 28. 9.) a 17:26
Hanušovice – Dolní Lipka
-        Odjezdy v týdnu v 10:03, 14:03, 18:03
-        Odjezdy o víkendech a ve svátcích v 8:03 (jede do 28. 9.), 10:03, 12:03 (jede do 28. 9.), 14:03, 16:03 (jede do 28. 9.) a 18:03.

KVĚTNOVÉ AKCE ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY

Záměr na přestavbu parkování v lokalitě Trávník - u Pucholtů

Záměr se jmenuje Řešení statické dopravy v lokalitě Trávník – U Pucholtů“ Česká Třebová. Zde vznikne zde 22 parkovacích míst a celý prostor bude upravenější, bude zde šikmé a kolmé stání.  Bylo by ovšem fér posoudit  kapacitu  parkování v dnešní situaci a tento počet pak od 22 budoucích míst odečíst.  Kolik se sem vejde osobních aut můžeme posoudit podle leteckých snímku na webu mapy.cz . Z toho lze pak soudit, že se kapacita zvýší tak o 7 parkovacích míst.  Kolik to bude stát se nikde nepíše, ale zase to budou jistě 3 miliony korun.  V rozpočtu města je tradičně zavedena obligátní částka 100 tisíc, za kterou se ovšem nic nepostaví. Jedno parkovací místo bude i zde velmi drahé. Nedá se nic dělat, právě zde parkovací místa hodně chybí. Jenže jde o parkování pro obyvatele Trávníku, tedy v podstatě parkování rezidentní a zdejší rezidenti neplatí nic. Kdyby byla tato investice alespoň částečně podpořena zdejšími rezidenty ve formě parkovacího rezidentního poplatku, jako jinde v tzv.(zbytečně veliké) zóně kolem dopravního terminálu, pak by dalo by se mluvit o spravedlnosti. Tady ale může mít rodina třeba tři auta včetně těch k podnikání a neplatí za ně  ani korunu. Takže navrhuji  záměr podpořit - ovšem pod podmínkou zavedení rezidentního parkování, které vynaložení tak velké částky pro obyvatele této lokality ospravedlňuje.  Podobně je třeba zavést rezidentní parkování pro parkující obyvatele tzv. čtverce. Parkují vlastně doma (ale na městském pozemku) pod okny a nemusí za to zaplatit ani korunu. Když to stejné chce soused na Vinohradech nebo v Sadové či Mlýnské ulici, musí zaplatit. Někdo musí, druhý nemusí. Co s tím městská rado uděláte? A tady na Trávníku lokalitu podporujeme každý rok z rozpočtu slušnou částkou, která zpátky ani symbolicky nijak nevrací. Zřejmě pro tyto věci chybí odvaha.... (mm)

Den dobrovolnictví Pardubického kraje míří do Chocně na Ostrov

Daruj kousek sebe! To je hlavní motto Dne dobrovolnictví Pardubického kraje. Den plný inspirativních aktivit zaměřených na pomoc druhým se uskuteční na Ostrově v Chocni ve středu 14. května 2025 od 9 do 17 hodin.  Je to tradiční akce v Pardubickém kraji
Den dobrovolnictví Pardubického kraje je již tradiční akcí, kterou chceme veřejnosti přiblížit význam dobrovolnictví. A zároveň ukázat, že dobrovolníkem může být opravdu každý,“ řekl Pavel Šotola, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro sociální péči a neziskový sektor, pod jehož záštitou se Den dobrovolnictví Pardubického kraje koná. Těšit se můžete na prezentaci dobrovolnických center Pardubického kraje, výstavu fotografií o dobrovolnictví, představení programu DofE, dobrovolnictví v zahraničí či na farmách i na dobročinné projekty, jako jsou třeba Vozík na cestách či Marůdci.
Bohatý doprovodný program
Nebude chybět ani bohatý doprovodný program, tvořivé dílny či koutek pro rodiny s dětmi. Pestré kulturní menu láká na koncert muzikoterapeutického souboru Základní školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ Mlima Jua, pěvecké vystoupení Základní umělecké školy (ZUŠ) Choceň a mažoretky z Domu dětí a mládeže (DDM) Choceň.  Vstup na akci je zdarma. Organizátory Dne dobrovolnictví Pardubického kraje jsou Pardubický kraj, Regionální dobrovolnické centrum Pardubického kraje provozované Koalicí nevládek Pardubicka, Kamínek – centrum pro rodinu a město Choceň.  Akce je podporována Ministerstvem vnitra ČR v rámci Programu podpory fungování Regionálních dobrovolnických center. Vstup je zdarma.

Oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím proběhne za úplné uzavírky.

Objízdná trasa vede přes Lanškroun a Svitavy

Od pondělí 5. 5. 2025 začala plánovaná oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím. Zhotoviteli byla silničním správním úřadem schválena úplná uzavírka, alternativní trasa vůči dálnici D1 bude proto během prací obousměrně uzavřena.
Harmonogram hloubkové rekonstrukce vozovkových vrstev vychází přibližně do poloviny června, objízdná trasa pro všechny kategorie vozidel povede přes Zábřeh, Štíty a Lanškroun (silnice I/44, I/11 a I/43, viz přiložená mapa). Objízdná trasa pro tranzitní dopravu je stanovena po silnicích první třídy a vede přes Svitavy, Lanškroun, Štíty a Zábřeh. Řidiči, kteří přijedou od Hradce Králové, se objížďku napojí už ve Svitavách Lačnově, a opačně z Mohelnice budou pokračovat na Zábřeh. Doprava se bude řídit již umístěným dopravním značením.
Pro linkovou autobusovou dopravu je navržena náhradní objízdná trasa, která povede přes Křemačov.
Upozornění : V případě, že řidiči budou volit alternativní cesty objíždějící uzavřený úsek, upozorňujeme, že nejkratší trasy mohou vést po velmi úzkých silnicích. Zejména úzký úsek silnice u Vranové Lhoty je pro větší dopravní zátěž absolutně nevhodný, což platí nejen pro kamionovou dopravu, ale i pro osobní automobily.
Ve směru na Olomouc je vhodnější volit cestu přes obce Chornice a Konice.
Objížďka:
Ve směru M. Třebová-Mohelnice – obousměrná – z Mohelnice po silnicích I/44 Libivá, Zábřeh, I/11 Klášterec, Olšany, Bušín, Bukovice (Písařov), I/43 Štíty, Horní Heřmanice, Albrechtice, Lanškroun, Rudoltice, Opatov, I/35 Moravská Třebová, motorest Studená Loučka.
Ve směru Řepová-Mohelnice – po silnici III/31522 Květín, I/44 do Mohelnice.
Pro veřejnou linkovou dopravu (BUS) jednosměrná – z Mohelnice po silnici II/644 Újezd, místní komunikaci a účelové komunikaci do Podolí, silnici III/03537 a místní komunikaci do Křemačova, po silnici III/31521 a účelové komunikaci na silnici I/44 zpět do Mohelnice.

 Českotřebovské videoměsíčníky letos byly již čtyři

   

Nová videa Českotřebovského deníku:


Mateřská škola Česká Třebová, U Koupaliště hledá pomocnou sílu na výpomoc do kuchyně

Nástup od května 2025 do června 2025 Pracovní doba 8:00 – 13:00  Zástup za nemoc Vhodné i pro důchodkyni    Informace na 736 518 003 nebo msukoupaliste@ceska-trebova.cz

   


 

 Podívejme se na rok stará videa z dubna 2024


Dubnová videa Českotřebovského deníku 


 
 

  
Úmrtí

Lidmila Slezáková, 70 let, Trávník 1998m Věra Škeříková, rozená Jindrová 96 letm Horní Sloupnicek, Marie Horská, rozená Kubelková, 90 let, Česká Třebová