Kde všude máme ve městě památníky obětem II. světové války
Kladení věnců nebyla jen
záležitost odpolední připomínky v Parku Legií, ale dopoledne se
malá pietní vzpomínka konala u všech českotřebovských památníků
odkazujících na oběti II. světové války. Společně s delegací
města a městského muzea celou trasu projel také Martin Šebela,
díky kterému nyní můžeme zveřejnit následující obrazovou
dokumentaci. Tak děkuje město všem, kteří se obětovali za naši
svobodu ve válce, která před 80 lety právě skončila...


Fotbalová sobota přinesla jen remízu
-
10.
5. 2025 17:00, 25.kolo, Tlapnet Krajský přebor mužů:
Česká Třebová - Lanškroun 1:1 (0:0)
-
Branky Veselý Ondřej 68 (lanškroun)
. Krása Matěj 74. (FK Česká Třebová
-
Rozhodčí: Škorpík Martin –
Filipi Vojtěch, Zeman Josef. Hřiště: Česká Třebová. Diváků:
150.
Sestava Česká Třebová: Janůj Jan Šmíd Daniel
Novotný Vojtěch Grepl Filip Müller Patrik [K] Hýbl Lukáš
Polášek Matěj Kovář Vojtěch Krása Matěj Jiřánek Jakub Deml
Matěj
-
Fric Šimon Jelínek Jakub Hýbl
Lukáš Mazura Tomáš Hotmar Jakub
Nová
českotřebovská videa - květen 2025
ČSÚ zveřejnil
zajímavá data o městech a obcích v roce 2024
-
Na tomto základě
můžeme např. porovnávat jak na tom jsou města v našem
regionu, se kterými se často porovnáváme zejména proto.,
že patříme od oblasti hospodářsky a sociálně ohrožené. A
když se podáváme na následující srovnání, tak vidíme, že
to je nesporné.
-
Nejdříve porovnejme průměrný
věk občanů a seřadíme sestupně:
-
Moravská Třebová 45,6359 Králíky
44,803 Česká Třebová 44,4966
Ústí nad Orlicí 44,4421 Lanškroun 43,953
Svitavy 43,7698 Litomyšl 43,487
Vysoké Mýto 43,245...
-
Další
údaje popisují změny počtu obyvatel celkový přírůstek nebo
úbytek (C) , přirozený přírůstek nebo úbytek (P) a
přírůstek
způsobený migrací, tedy stěhováním (M), vše za loňský rok
2024.
-
Přirozený
přírůstek je až na výjimku v Králíkách (+1,69)
záporný:
-
V Pardubicích -2,07 v České Třebové -3,56, v Lanškrouně
-3,77 v Litomyšli -3,910 v Ústí nad Orlicí
-3,81, ve Svitavách -4,816 a nejhorší je v Moravské
Třebové -5,85.
-
V řadě měst se
tento úbytek daří nahradit migrací.
-
Zde jsou města,
která mají vysoké migrační přírůstky a to je Litomyšl +
8,86 , Vysoké Mýto + 8,9689 a kupodivu Moravská Třebová +
8,930. Na dalším místě je město Pardubice se saldem
migrace +4,381 na 1000 obyvatel a malinké kladné saldo
migrace má také město Ústí nad Orlicí + 0,7771 na 1000
obyvatel.. Všude jinde je migrační saldo záporné. Svitavy
mají hodnotu - 0,1234, ze srovnatelných měst není Česká
Třebová nejhorší, má hodnotu - 1,978, ale pak už jsou jen
Králíky a to - 5, 808 na 1000 obyvatel.
- V
mapě jsou barevně vyznačeny teplými barvami katastry
měst a obcí, kde došlo v loňském roce 2024 k
přírůstku obyvatel a studenými barvami (modrá a tmavá
modrá) jsou označeny katastry měst a obci kde byl úbytek
obyvatel.
-
Druhá
mapa ukazuje na věkový průměr obyvatel v jednotlivých
obcích.
Čím
světlejší barva, tím nižší průměrný věk obyvatel. Vše
popisuje stav v roce 2024.
-
Obce v našem ORP
mají nižší věkový průměr než Česká Třebová.
Z údajů ČSÚ vyplývá, že Semanín má 41,415,
Rybník 42,254, Třebovice 41,203 a Přívrat 41, 544 roku.
Jako zajímavost uvádím, že nejmladší obec poblíž České
Třebové je Ostrov, kde je věkový průměr 38, 434 roku. V
podstatě to znamená, že se ve venkovských obcích v našem
okolí dobře starali o to, aby se zde usazovaly mladé
rodiny a naopak město Česká Třebová proto dělá (už
dlouhodobě) hodně málo. Připomeňme si, že investice šly
nejdříve dlouhodobě do sportovišť, potom do zanedbaných
škol a také nyní dvě hlavní investice do nové
městské knihovny a Domova pro seniory ke snížení věkového
průměru ve městě také nepřispívají. Naopak, stavba
DS je logická reakce na potřeby způsobené stárnoucím
obyvatelstvem města. Příprava nových stavebních pozemků je
stále odsouvána. To co připravilo minulé vedení města to
současné zahodí jako nepotřebné. S takovým postupem se
setkáváme především ve velké politice, ale nyní také
u nás.
-
Shrnutí
-
Rodí se málo dětí (podobně jako jinde) a lidé se do České
Třebové nestěhují, ale naopak míří od nás jinam. To je
trend. který můžeme pozorovat již dvě desetiletí.
Jedinou šancí jak to změnit je udržet u nás mladé lidi,
nabídnout jim práci a také bydlení, nejlépe takové, které
u nás převažuje, tedy bydlení ve vlastním. Musíme mít k
dispozici nabídku stavebních parcel nemusí jít o
městské pozemky, ale město se musí starat, aby územní plán
takovou nabídku umožňoval. Musíme proto udělat
všechno co můžeme! (mm)
Oprava další návozové
trasy k D35 zahájena
Ve čtvrtek 8. května
začala oprava živičného krytu na silnici III/29817 od
křižovatky se silnicí II/298 po konec obce Choteč. Jedná
se o další opravu návozové trasy, která byla poškozena při
stavbě dálnice D35.
„Na této silnici jsou
spadlé kraje, takže se budou sanovat. Stavební firma
položí nové krytové vrstvy vozovky. Oprava byla
vysoutěžena za necelých 6 milionů korun s DPH. V této
oblasti, okolo Sezemic, se nejedná o první ani poslední
silnici, která se opravuje. Je to dobře, protože
komunikace byly poškozeny těžkou nákladní dopravou při
stavbě dálnice D35. S příspěvkem Pardubického kraje je
opravuje Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl náměstek
hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr. Oprava probíhá za úplné
uzavírky a skončí 25. května. V souvislosti s úplnou
uzavírkou je nařízena objízdná trasa pro všechna vozidla,
a to z obce Choteč po silnici III/29817 dolní Ředice, pak
po komunikaci III/32253 na okružní křižovatku a odtud přes
obec Časy do Sezemic a zpět po silnici II/298 směr Choteč.Další silnice
budou následovat
Ještě letos mají být opravené i další úseky v lokalitě.
„Je to třeba část silnice mezi Sezemicemi, Dřítečí a
Bukovinou, chystá se také oprava úseku Bohumileč – Újezd –
Borek nebo Dašice – Časy. Těch úseků je ale podstatně
více. O termínech budeme informovat,“ dodal Valtr.
Technologické vouchery
kraje pomohou rozvoji podnikání v regionu
Prvních šest
podnikatelských subjektů získalo letos od Pardubického kraje
takzvané Technologické vouchery. Jejich nositelé uspěli mezi
11 zájemci, když své projekty prezentovali na jednání
Krajské rady pro inovace Pardubického kraje. Návrhy posléze
odsouhlasila Rada Pardubického kraje.
Cílem této podpory je posílení
ekonomické prosperity regionu. „Podnikatelé s počtem
zaměstnanců do 250 osob si mohou ověřit technickou nebo
technologickou proveditelnost produktu v jakékoliv fázi
vývoje. Šlo nám také o navázání akademického a výzkumného
sektoru s praxí podnikatelů. Rádi bychom viděli dlouhodobé
spolupráce na projektech, které zvýší konkurenceschopnost na
stávajících i nových trzích a současně pomohou dostat do
praxe výsledky výzkumů,“ uvedl radní pro regionální
rozvoj Roman Línek. „V programu jsme zatím měli
500 tisíc korun, žádosti byly na téměř dva miliony. Podařilo
se nám navýšit alokaci o dalších 250 tisíc korun, abychom
mohli vyhovět více dobře hodnoceným projektům,“
informoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Příkladem velmi kvalitního
projektu může být projekt firmy Hydrogen4all s.r.o. V rámci
projektu bude vyvinut systém poskytující vysoce účinné a
bezpečné skladování vodíku s minimálními ztrátami energie,
což představuje zásadní technologický průlom ve srovnání s
běžně používanými metodami. Projekt bude realizován ve
spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze,
s podporu firmy EL-VY s.r.o. a Pardubického podnikatelského
inkubátoru (P-PINK). „Program považujeme za
velmi přínosný. Nicméně do budoucna se chceme zaměřit na
jeho nastavení, aby ještě více motivoval firmy spolupracovat
s akademickým a výzkumným sektorem. Tento typ projektů
s rozsáhlou a intenzivní spoluprací považujeme z pohledu
ekonomického rozvoje kraje za nejpřínosnější“, doplnil
radní Roman Línek.
Na železniční trati
Dolní Lipka - Hanušovice bude posíleno spojení
Ne tak dávno
byla železniční trať spojující
Králíky a Hanušovice v Olomouckém kraji odsouzená k zániku.
Nyní však na ní Pardubický kraj posiluje spojení, což je
kvitováno jak cestujícími, tak zástupci místních samospráv.
Dopravce LeoExpress, který pro kraj na trati 024 regionální
železniční dopravu zajišťuje, vypraví nyní šest párů spojů
na této trase.
„Oživování železniční trati
mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi je postupné i na základě
pozitivní zpětné vazby ze strany místních samospráv. Dříve
jsme objednávali čtyři páry spěšných vlaků mezi Ústím nad
Orlicí a Hanušovicemi, a to o víkendech a svátcích. V roce
2022 jsme přidali tři páry i v pracovní dny v červenci a
srpnu. Se zavedením Baltic Expressu objednávaného státem
jsme od letošního jízdního řádu zavedli tři páry vlaků
jedoucích v trase Lichkov – Hanušovice a zpět s tím, že v Lichkově
jsou zajištěné přípoje právě na tento vlak. Od 15. června
pak bude jeden vlak v každém směru prodloužen do Ústí nad
Orlicí s přípoji na dálkovou dopravu. Navíc jsme již od 18.
dubna nasadili tři páry víkendových posilových vlaků na
trase Letohrad – Hanušovice a zpět, které jsou v tuto chvíli
zařazené pro letní sezonu až do 28. září,“ uvedl hejtman
Martin Netolický. „Toto spojení je důležité pro snadnější
cestování z Králicka především směrem na Zábřeh na Moravě,
Mohelnici a Olomouc, a to nejen o víkendech a o prázdninách.
Proto jsme po debatě s dopravcem přistoupili k posílení
spojů a budeme nadále vyhodnocovat zájem cestujících,“
doplnil hejtman Martin Netolický s tím, že na provoz části
vlaků přispívá dle mezikrajských dohod také Olomoucký kraj.
Podle náměstka hejtmana pro
oblast dopravy Ladislava Valtra mají místní samosprávy
prostor změny jízdních řádů připomínkovat. „Při každé
velké změně jízdního řádu, a to jak železničního, tak
autobusového oslovujeme místní samosprávy, které tak mají
možnost se k návrhům vyjádřit. Není možné vždy vyjít vstříc
všem požadavkům. Prioritu pro nás mají spoje, které
využívají žáci při cestě do a ze školy, ale také spoje
sloužící k dopravě do zaměstnání. Současně je nutné brát
také v potaz, že je dlouhodobě neudržitelné provozovat
spoje, které využívají nižší jednotky cestujících,“
uvedl Ladislav Valtr.
Dolní Lipka – Hanušovice
- Odjezdy
v týdnu v 9:26, 13:26, 17:26
- Odjezdy
o víkendech a ve svátcích v 7:26 (jede do 28. 9.), 9:26,
11:26 (jede do 28. 9.), 13:26, 15:26 (jede do 28. 9.) a
17:26
Hanušovice – Dolní Lipka
- Odjezdy
v týdnu v 10:03, 14:03, 18:03
- Odjezdy
o víkendech a ve svátcích v 8:03 (jede do 28. 9.), 10:03,
12:03 (jede do 28. 9.), 14:03, 16:03 (jede do 28. 9.) a
18:03.
KVĚTNOVÉ AKCE ZÁKLADNÍ
UMĚLECKÉ ŠKOLY


Záměr na přestavbu
parkování v lokalitě Trávník - u Pucholtů
Záměr se jmenuje Řešení
statické dopravy v lokalitě Trávník – U Pucholtů“ Česká
Třebová. Zde vznikne zde 22 parkovacích míst a celý
prostor bude upravenější, bude zde šikmé a kolmé stání.
Bylo by ovšem fér posoudit kapacitu parkování v
dnešní situaci a tento počet pak od 22 budoucích míst
odečíst. Kolik se sem vejde osobních aut můžeme
posoudit podle leteckých
snímku na webu mapy.cz . Z toho lze
pak soudit, že se kapacita zvýší tak o 7 parkovacích míst.
Kolik to bude stát se nikde nepíše, ale zase to budou jistě
3 miliony korun. V rozpočtu města je tradičně zavedena
obligátní částka 100 tisíc, za kterou se ovšem nic
nepostaví. Jedno parkovací místo bude i zde velmi drahé. Nedá se nic dělat, právě zde parkovací místa hodně chybí.
Jenže jde o parkování pro obyvatele Trávníku, tedy v
podstatě parkování rezidentní a zdejší rezidenti neplatí
nic. Kdyby byla tato investice alespoň částečně podpořena
zdejšími rezidenty ve formě parkovacího rezidentního
poplatku, jako jinde v tzv.(zbytečně veliké) zóně kolem
dopravního terminálu, pak by dalo by se mluvit o spravedlnosti.
Tady ale může mít rodina třeba tři auta včetně těch k
podnikání a neplatí za ně ani korunu. Takže navrhuji
záměr podpořit - ovšem pod podmínkou zavedení rezidentního
parkování, které vynaložení tak velké částky pro obyvatele
této lokality ospravedlňuje. Podobně je třeba zavést
rezidentní parkování pro parkující obyvatele tzv. čtverce. Parkují vlastně doma
(ale na městském pozemku) pod okny a nemusí za to zaplatit ani
korunu. Když to stejné chce soused na Vinohradech nebo v
Sadové či Mlýnské ulici, musí zaplatit. Někdo musí, druhý
nemusí. Co s tím městská rado uděláte? A tady na Trávníku
lokalitu podporujeme každý rok z rozpočtu slušnou částkou,
která zpátky ani symbolicky nijak nevrací. Zřejmě pro tyto věci chybí
odvaha.... (mm)
Den dobrovolnictví Pardubického kraje míří do
Chocně na Ostrov
Daruj kousek sebe! To je hlavní motto Dne
dobrovolnictví Pardubického kraje. Den plný
inspirativních aktivit zaměřených na pomoc druhým se
uskuteční na Ostrově v Chocni ve středu 14. května 2025
od 9 do 17 hodin. Je to tradiční akce v Pardubickém kraji
„Den dobrovolnictví Pardubického kraje je již
tradiční akcí, kterou chceme veřejnosti přiblížit význam
dobrovolnictví. A zároveň ukázat, že dobrovolníkem může
být opravdu každý,“ řekl Pavel Šotola, náměstek
hejtmana Pardubického kraje pro sociální péči a
neziskový sektor, pod jehož záštitou se Den
dobrovolnictví Pardubického kraje koná. Těšit se můžete na prezentaci dobrovolnických center
Pardubického kraje, výstavu fotografií o dobrovolnictví,
představení programu DofE, dobrovolnictví v zahraničí či
na farmách i na dobročinné projekty, jako jsou třeba
Vozík na cestách či Marůdci.
Bohatý doprovodný program
Nebude chybět ani bohatý doprovodný program, tvořivé
dílny či koutek pro rodiny s dětmi. Pestré kulturní menu
láká na koncert muzikoterapeutického souboru Základní
školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ Mlima Jua, pěvecké
vystoupení Základní umělecké školy (ZUŠ) Choceň a
mažoretky z Domu dětí a mládeže (DDM) Choceň. Vstup na akci je zdarma. Organizátory Dne dobrovolnictví Pardubického kraje
jsou Pardubický kraj, Regionální dobrovolnické centrum
Pardubického kraje provozované Koalicí nevládek
Pardubicka, Kamínek – centrum pro rodinu a město Choceň. Akce je podporována Ministerstvem vnitra ČR v rámci
Programu podpory fungování Regionálních dobrovolnických
center. Vstup je zdarma.
Oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím proběhne za úplné
uzavírky.
Objízdná trasa vede přes Lanškroun a Svitavy
Od pondělí 5. 5. 2025 začala
plánovaná oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím.
Zhotoviteli byla silničním správním úřadem schválena úplná
uzavírka, alternativní trasa vůči dálnici D1 bude proto během
prací obousměrně uzavřena.
Harmonogram hloubkové
rekonstrukce vozovkových vrstev vychází přibližně do poloviny
června, objízdná trasa pro všechny kategorie vozidel povede
přes Zábřeh, Štíty a Lanškroun (silnice I/44, I/11 a I/43, viz
přiložená mapa). Objízdná trasa pro tranzitní
dopravu je stanovena po silnicích první třídy a vede přes
Svitavy, Lanškroun, Štíty a Zábřeh. Řidiči, kteří přijedou od
Hradce Králové, se objížďku napojí už ve Svitavách Lačnově, a
opačně z Mohelnice budou pokračovat na Zábřeh. Doprava se bude
řídit již umístěným dopravním značením.
Pro linkovou autobusovou
dopravu je navržena náhradní objízdná trasa, která povede přes
Křemačov.
Upozornění : V případě, že
řidiči budou volit alternativní cesty objíždějící uzavřený
úsek, upozorňujeme, že nejkratší trasy mohou vést po velmi
úzkých silnicích. Zejména úzký úsek silnice u Vranové Lhoty je
pro větší dopravní zátěž absolutně nevhodný, což platí nejen
pro kamionovou dopravu, ale i pro osobní automobily.
Ve směru na Olomouc je
vhodnější volit cestu přes obce Chornice a Konice.
Objížďka:
Ve směru M. Třebová-Mohelnice
– obousměrná – z Mohelnice po silnicích I/44 Libivá, Zábřeh,
I/11 Klášterec, Olšany, Bušín, Bukovice (Písařov), I/43 Štíty,
Horní Heřmanice, Albrechtice, Lanškroun, Rudoltice, Opatov,
I/35 Moravská Třebová, motorest Studená Loučka.
Ve směru Řepová-Mohelnice – po
silnici III/31522 Květín, I/44 do Mohelnice.
Pro veřejnou linkovou dopravu
(BUS) jednosměrná – z Mohelnice po silnici II/644 Újezd,
místní komunikaci a účelové komunikaci do Podolí, silnici
III/03537 a místní komunikaci do Křemačova, po silnici
III/31521 a účelové komunikaci na silnici I/44 zpět do
Mohelnice.
Českotřebovské videoměsíčníky letos byly již čtyři

Nová videa Českotřebovského deníku:
Mateřská škola Česká
Třebová, U Koupaliště hledá pomocnou sílu na výpomoc do kuchyně
Nástup od května 2025 do června 2025 Pracovní doba 8:00 – 13:00
Zástup za nemoc Vhodné i pro důchodkyni
Informace na 736 518 003 nebo
msukoupaliste@ceska-trebova.cz
Podívejme se na rok stará videa z
dubna 2024
Dubnová videa Českotřebovského
deníku
| |