ČD 128/2025 sobota 10. května 2025 


Podívejme se jak vypadá městská knihovna z ptačí perspektivy               

Pohledy máme hned ze dvou stran na sever a na jih. Co nás na fotkách může zaujmout? Zejména instalovaná fotovoltaika ka nejvyšší "věži" s výkonem 36 x 485 Wp t.j. 17,46 kWp, namontovaná právě před několika dny  firmou SLUNEO. Tyto panely z okolí opravdu hned tak někdo nezastíní. SLUNEO tako ne tak dávno instalovalo fotovoltaiku na budově TEZA. Z fotografií můžeme také posoudit průběh stavby a odhadnout  termín dokončení. Harmonogram se plní. Na pravém snímku  jsem dost překvapen výškou stavby provedené přímo na hranici pozemku, stínění sousedů od jihovýchodu bude opravdu enormní a nedovedu si představit, zda by to bylo u soukromého objektu možné. Při pohledu z ulice stavba ale špatně vypadat nebude. Starosti mi dělají některé sousední domy zejména na straně u Riegrovy ulice tedy číslo 612  a naproti 205 u uličky k Moravské ulici, jejich stav fasád by potřeboval  dost vylepšit, jde o objekty na průtahu města a také na hranici památkové zóny, prostě na frekventovaném místě. Bylo by dobře, kdyby byly v pořádku. Vůbec by mně nevadilo, kdyby s tím město nějak pomohlo. (mm)

 Nové video Českotřebovského deníku: Restaurace Javorka - jaká byla a jak se bourala   

Tříminutové video popisuje pohledy do historie a dubnové bourání budovy restaurace Javorka Česká Třebová. Na závěr i publikované obrázky budoucnosti ... Navíc si při prohlídce připomenete skladbu A. Vivaldiho Four seasons (Jaro). Odkaz na video zde

Česká Třebová si důstojně připomněla 80. výročí konce II. světové války v Evropě

Video z připomínky letošního výročí uvádí důstojný průběh slavnosti včetně duši hluboce zasahujícího projevu ředitelky městské muzea Jany Voleské, projevu, který by měl být znovu a znovu opakován pro naši mladou generaci, která na vlastní kůži válku nezažila a odtud pak není daleko ke zlehčování nebezpečné situace a to právě u nás v Evropě, kde nedaleko od nás existuje další válečný konflikt hrozící dalším nebezpečným vývojem.  Připomínka výročí konce války se konala ve výroční den v českotřebovském parku Legií na místě , kde jsme v loňském roce poprvé vzpomínali na poslední válečné veterány z České Třebové a také čestné občany našeho města Boženu Ivanovou a Vasila Timkoviče. Průběh slavnosti je zaznamenán na videu (také na FB profilu Českotřebovského deníku) 
Vzpomínková akce v České Třebové (tradičně) koná v návaznosti na obdobnou akci (nebo obdobné akce) v Ústí nad Orlicí v pozdějších hodinách. U máme památníků postavených obětem válek velký počet, proto se pietní vzpomínka koná postupně u památníků  zpravidla v dopoledních hodinách a jedna velká vzpomínková akce pak pro celé město. Je obvykle velmi slavnostní za účasti početné veřejnosti, na které se podílí zejména Městské muzeum, Česká obec legionářská a vojenská správa (v České Třebové je tato delegace zpravidla skromnější než v Ústí n.O.) V Ústí mají hl. památníky tři: Mařatkovu sochu bubeníka  letos, stoletou (je z roku 1925), která vznikla jako památník obětem I. světové války, Dále památník v Parku legií a na městském hřbitově. Hlavní  připomínka obětí všech válek se zde koná před sochou bubeníka.
V České Třebové  to máme složitější, zejména s určením významu pro Památník na Tyršově náměstí, kde lze doslova mluvit o tom, že se jedná o "Tři v jednom"  Původní památník v tomto místě zde byl odhalen v neděli 4. července 1937 při oslavách 20. výročí bitvy u Zborova. jako památník obětem I. světové války, který do té doby v České Třebové chyběl. Původně měl stát na Farářství na křižovatce u parku, kde je nyní busta T.G. M., a byl zde dokonce položen jeho základní kámen. Ten se dodatečně přestěhoval ke gymnáziu.  Po II. světové válce byl  význam památníku  u  gymnázia povýšen i pro oběti II. světové války. To po válce v době, kdy se na různých místech města objevovaly pamětní desky (např. v hale nádraží, v Primoně, u sokolovny na Skále..) Tato poválečná úprava je zde dodnes, letos nedávno památník prošel restaurátorským zásahem.To je ten druhý význam tohoto památníku. No a do třetice byl význam památníku změně v roce 1993 na návrh Klubu plastikových modelářů, který město tehdy akceptovalo. Dne  17. září 1993  v 11 hodin (po přeletu tří stíhaček, salvách čety vojáků a projevech starosty Ing. Zdeňka Langa a  generálmajora  Karla Mrázka)  odhalena další pamětní deska a trnová koruna připomínající památku šesti českotřebovských pilotů RAF (Royal air force), kteří padli během II. světové války a těsně po ní. Návrh tehdy vycházel z toho, že členové Klubu plastikových modelářů udržovali dobré kontakty s žijícími letci RAF. Považuji za důležité, aby se název tohoto pomníku nepletl. Na webu města totiž byl nyní před výročím uveden jeho název špatně jako "Památník letcům RAF", což mate veřejnost. Tím, že budeme ctít všechny významy památníku nebudeme přepisovat historii.  Znovu zdůrazňuji, že jde o památník obětem I. a II. světové války a na tom dodatečná připomínka letců RAF nic nemění.
 Mezi památníky oběhem fašismu v České Třebové stále patří také sousoší Sbratření, odhalené 10. června 1951, dílo Karla Pokorného umístěné nyní ve svahu nad náměstím Jana Pernera. Tento památník vznikl přímo z českotřebovské iniciativy železničářů, kteří na zhotovení pomníku tehdy také zajistili prostředky formou sbírky.  Je to dílo, které je tedy naše, nebylo nám vnuceno režimem, součást naší historie. Nezpodobňuje žádného pohlavára či maršála, ale obyčejného bezejmenného vojáka a partyzána (původně to měl být železničář). Proto nevznikají žádné  iniciativy pro stržení památníku. Už tím, že je umístěn mimo hlavní náměstí  ztratil svou politickou moc a zůstává jen historická připomínka.
Děkuji také městu za dodatečnou úpravu památníku v Parku legií. Loni při premiéře obdobné akce jsme upozorňoval na potřebu odsunutí bližší pyramidy od cesty tak, aby položené věnce a květy neležely v cestě chodcům. Bylo to provedeno, tato nová úprava je optimální.  Zůstává jen opakovaná připomínka k tomu, že část tohoto parku v letošním roce bude nesečená. již nyní je opatřena tabulkou "Pozor kvetu" což má být významný ekologický počin. Nesouhlasím s tím, aby se v prestižním prostoru města dělaly tyto experimenty. Zrovna tak to město nedělá na plochách na náměstí Jana Pernera před nádražím. Bylo to kritizováno již v loňském roce a nejen mnou (např. tak radním Martinem Netolickým) a myslím, že by ten, kdo o tomto rozhodl, měl také naslouchat dalším názorům.

 ČSÚ zveřejnil zajímavá data o městech a obcích v roce 2024

Na  tomto základě můžeme např. porovnávat jak na tom jsou města v našem regionu, se kterými se často porovnáváme zejména proto., že patříme od oblasti hospodářsky a sociálně ohrožené. A když se podáváme na následující srovnání, tak vidíme, že to je nesporné. 
Nejdříve porovnejme průměrný věk občanů a seřadíme sestupně:
Moravská Třebová 45,6359     Králíky 44,803     Česká  Třebová 44,4966     Ústí nad Orlicí 44,4421    Lanškroun 43,953   Svitavy 43,7698    Litomyšl 43,487   Vysoké Mýto 43,245...
Další údaje popisují změny počtu obyvatel celkový přírůstek nebo úbytek (C) , přirozený přírůstek nebo úbytek (P)  a přírůstek způsobený migrací, tedy stěhováním (M), vše za loňský rok 2024.
Přirozený přírůstek  je až na výjimku v Králíkách  (+1,69)  záporný:
V Pardubicích -2,07 v České Třebové -3,56, v Lanškrouně -3,77  v Litomyšli -3,910  v Ústí nad Orlicí -3,81, ve Svitavách -4,816 a nejhorší je v Moravské Třebové -5,85. 
V řadě měst se tento úbytek daří nahradit migrací.
Zde jsou města, která mají vysoké migrační přírůstky a to je Litomyšl + 8,86 , Vysoké Mýto + 8,9689 a kupodivu Moravská Třebová + 8,930.  Na dalším místě je město Pardubice se saldem migrace +4,381 na 1000 obyvatel a malinké kladné saldo migrace má také město Ústí nad Orlicí + 0,7771 na 1000 obyvatel.. Všude jinde je migrační saldo záporné. Svitavy mají hodnotu - 0,1234, ze srovnatelných měst není Česká Třebová nejhorší, má hodnotu - 1,978, ale pak už jsou jen Králíky a to - 5, 808 na 1000 obyvatel.
V mapě jsou barevně vyznačeny teplými barvami  katastry měst a obcí, kde došlo v loňském roce 2024  k přírůstku obyvatel a studenými barvami (modrá a tmavá modrá) jsou označeny katastry měst a obci kde byl úbytek obyvatel.
Druhá mapa ukazuje na věkový průměr obyvatel v jednotlivých obcích.  Čím světlejší barva, tím nižší průměrný věk obyvatel. Vše popisuje stav v roce 2024. 
Obce v našem ORP mají nižší věkový průměr než Česká Třebová.  Z údajů ČSÚ vyplývá, že  Semanín  má 41,415, Rybník 42,254, Třebovice 41,203 a Přívrat 41, 544 roku. Jako zajímavost uvádím, že nejmladší obec poblíž České Třebové je Ostrov, kde je věkový průměr 38, 434 roku. V podstatě to znamená, že se ve venkovských obcích v našem okolí dobře starali o to, aby se zde usazovaly mladé rodiny a naopak město Česká Třebová proto dělá (už dlouhodobě) hodně málo. Připomeňme si, že investice šly nejdříve dlouhodobě do sportovišť, potom do zanedbaných škol a také nyní  dvě hlavní investice do nové městské knihovny a Domova pro seniory ke snížení věkového průměru ve městě také nepřispívají.  Naopak, stavba DS je logická reakce na potřeby způsobené stárnoucím obyvatelstvem města. Příprava nových stavebních pozemků je stále odsouvána. To co připravilo minulé vedení města to současné zahodí jako nepotřebné. S takovým postupem se  setkáváme především  ve velké politice, ale nyní také u nás.
Shrnutí
Rodí se málo dětí (podobně jako jinde) a lidé se do České Třebové nestěhují, ale naopak míří od nás jinam. To je trend. který můžeme pozorovat již dvě desetiletí.   Jedinou šancí jak to změnit je udržet u nás mladé lidi, nabídnout jim práci a také bydlení, nejlépe takové, které u nás převažuje, tedy bydlení ve vlastním. Musíme mít k dispozici  nabídku stavebních parcel nemusí jít o městské pozemky, ale město se musí starat, aby územní plán takovou nabídku umožňoval.  Musíme proto udělat všechno co můžeme! (mm)

   Technologické vouchery kraje pomohou rozvoji podnikání v regionu

Prvních šest podnikatelských subjektů získalo letos od Pardubického kraje takzvané Technologické vouchery. Jejich nositelé uspěli mezi 11 zájemci, když své projekty prezentovali na jednání Krajské rady pro inovace Pardubického kraje. Návrhy posléze odsouhlasila Rada Pardubického kraje.
Cílem této podpory je posílení ekonomické prosperity regionu. „Podnikatelé s počtem zaměstnanců do 250 osob si mohou ověřit technickou nebo technologickou proveditelnost produktu v jakékoliv fázi vývoje. Šlo nám také o navázání akademického a výzkumného sektoru s praxí podnikatelů. Rádi bychom viděli dlouhodobé spolupráce na projektech, které zvýší konkurenceschopnost na stávajících i nových trzích a současně pomohou dostat do praxe výsledky výzkumů,“ uvedl radní pro regionální rozvoj Roman Línek. „V programu jsme zatím měli 500 tisíc korun, žádosti byly na téměř dva miliony. Podařilo se nám navýšit  alokaci o dalších 250 tisíc korun, abychom mohli vyhovět více dobře hodnoceným projektům,“ informoval hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Příkladem velmi kvalitního projektu může být projekt firmy Hydrogen4all s.r.o. V rámci projektu bude vyvinut systém poskytující vysoce účinné a bezpečné skladování vodíku s minimálními ztrátami energie, což představuje zásadní technologický průlom ve srovnání s běžně používanými metodami. Projekt bude realizován ve spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze, s podporu firmy EL-VY s.r.o. a Pardubického podnikatelského inkubátoru (P-PINK). „Program považujeme za velmi přínosný. Nicméně do budoucna se chceme zaměřit na jeho nastavení, aby ještě více motivoval firmy spolupracovat s akademickým a výzkumným sektorem. Tento typ projektů s rozsáhlou a intenzivní spoluprací považujeme  z pohledu ekonomického rozvoje kraje za nejpřínosnější“, doplnil radní Roman Línek.  

Na železniční trati Dolní Lipka - Hanušovice bude posíleno spojení

Ne tak dávno byla železniční trať spojující Králíky a Hanušovice v Olomouckém kraji odsouzená k zániku. Nyní však na ní Pardubický kraj posiluje spojení, což je kvitováno jak cestujícími, tak zástupci místních samospráv. Dopravce LeoExpress, který pro kraj na trati 024 regionální železniční dopravu zajišťuje, vypraví nyní šest párů spojů na této trase.
„Oživování železniční trati mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi je postupné i na základě pozitivní zpětné vazby ze strany místních samospráv. Dříve jsme objednávali čtyři páry spěšných vlaků mezi Ústím nad Orlicí a Hanušovicemi, a to o víkendech a svátcích. V roce 2022 jsme přidali tři páry i v pracovní dny v červenci a srpnu. Se zavedením Baltic Expressu objednávaného státem jsme od letošního jízdního řádu zavedli tři páry vlaků jedoucích v trase Lichkov – Hanušovice a zpět s tím, že v Lichkově jsou zajištěné přípoje právě na tento vlak. Od 15. června pak bude jeden vlak v každém směru prodloužen do Ústí nad Orlicí s přípoji na dálkovou dopravu. Navíc jsme již od 18. dubna nasadili tři páry víkendových posilových vlaků na trase Letohrad – Hanušovice a zpět, které jsou v tuto chvíli zařazené pro letní sezonu až do 28. září,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Toto spojení je důležité pro snadnější cestování z Králicka především směrem na Zábřeh na Moravě, Mohelnici a Olomouc, a to nejen o víkendech a o prázdninách. Proto jsme po debatě s dopravcem přistoupili k posílení spojů a budeme nadále vyhodnocovat zájem cestujících,“ doplnil hejtman Martin Netolický s tím, že na provoz části vlaků přispívá dle mezikrajských dohod také Olomoucký kraj.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Ladislava Valtra mají místní samosprávy prostor změny jízdních řádů připomínkovat. „Při každé velké změně jízdního řádu, a to jak železničního, tak autobusového oslovujeme místní samosprávy, které tak mají možnost se k návrhům vyjádřit. Není možné vždy vyjít vstříc všem požadavkům. Prioritu pro nás mají spoje, které využívají žáci při cestě do a ze školy, ale také spoje sloužící k dopravě do zaměstnání. Současně je nutné brát také v potaz, že je dlouhodobě neudržitelné provozovat spoje, které využívají nižší jednotky cestujících,“ uvedl Ladislav Valtr.
Dolní Lipka – Hanušovice
-        Odjezdy v týdnu v 9:26, 13:26, 17:26
-        Odjezdy o víkendech a ve svátcích v 7:26 (jede do 28. 9.), 9:26, 11:26 (jede do 28. 9.), 13:26, 15:26 (jede do 28. 9.) a 17:26
Hanušovice – Dolní Lipka
-        Odjezdy v týdnu v 10:03, 14:03, 18:03
-        Odjezdy o víkendech a ve svátcích v 8:03 (jede do 28. 9.), 10:03, 12:03 (jede do 28. 9.), 14:03, 16:03 (jede do 28. 9.) a 18:03.

KVĚTNOVÉ AKCE ZÁKLADNÍ UMĚLECKÉ ŠKOLY

Záměr na přestavbu parkování v lokalitě Trávník - u Pucholtů

Záměr se jmenuje Řešení statické dopravy v lokalitě Trávník – U Pucholtů“ Česká Třebová. Zde vznikne zde 22 parkovacích míst a celý prostor bude upravenější, bude zde šikmé a kolmé stání.  Bylo by ovšem fér posoudit  kapacitu  parkování v dnešní situaci a tento počet pak od 22 budoucích míst odečíst.  Kolik se sem vejde osobních aut můžeme posoudit podle leteckých snímku na webu mapy.cz . Z toho lze pak soudit, že se kapacita zvýší tak o 7 parkovacích míst.  Kolik to bude stát se nikde nepíše, ale zase to budou jistě 3 miliony korun.  V rozpočtu města je tradičně zavedena obligátní částka 100 tisíc, za kterou se ovšem nic nepostaví. Jedno parkovací místo bude i zde velmi drahé. Nedá se nic dělat, právě zde parkovací místa hodně chybí. Jenže jde o parkování pro obyvatele Trávníku, tedy v podstatě parkování rezidentní a zdejší rezidenti neplatí nic. Kdyby byla tato investice alespoň částečně podpořena zdejšími rezidenty ve formě parkovacího rezidentního poplatku, jako jinde v tzv.(zbytečně veliké) zóně kolem dopravního terminálu, pak by dalo by se mluvit o spravedlnosti. Tady ale může mít rodina třeba tři auta včetně těch k podnikání a neplatí za ně  ani korunu. Takže navrhuji  záměr podpořit - ovšem pod podmínkou zavedení rezidentního parkování, které vynaložení tak velké částky pro obyvatele této lokality ospravedlňuje.  Podobně je třeba zavést rezidentní parkování pro parkující obyvatele tzv. čtverce. Parkují vlastně doma (ale na městském pozemku) pod okny a nemusí za to zaplatit ani korunu. Když to stejné chce soused na Vinohradech nebo v Sadové či Mlýnské ulici, musí zaplatit. Někdo musí, druhý nemusí. Co s tím městská rado uděláte? A tady na Trávníku lokalitu podporujeme každý rok z rozpočtu slušnou částkou, která zpátky ani symbolicky nijak nevrací. Zřejmě pro tyto věci chybí odvaha.... (mm)

Den dobrovolnictví Pardubického kraje míří do Chocně na Ostrov

Daruj kousek sebe! To je hlavní motto Dne dobrovolnictví Pardubického kraje. Den plný inspirativních aktivit zaměřených na pomoc druhým se uskuteční na Ostrově v Chocni ve středu 14. května 2025 od 9 do 17 hodin.  Je to tradiční akce v Pardubickém kraji
Den dobrovolnictví Pardubického kraje je již tradiční akcí, kterou chceme veřejnosti přiblížit význam dobrovolnictví. A zároveň ukázat, že dobrovolníkem může být opravdu každý,“ řekl Pavel Šotola, náměstek hejtmana Pardubického kraje pro sociální péči a neziskový sektor, pod jehož záštitou se Den dobrovolnictví Pardubického kraje koná. Těšit se můžete na prezentaci dobrovolnických center Pardubického kraje, výstavu fotografií o dobrovolnictví, představení programu DofE, dobrovolnictví v zahraničí či na farmách i na dobročinné projekty, jako jsou třeba Vozík na cestách či Marůdci.
Bohatý doprovodný program
Nebude chybět ani bohatý doprovodný program, tvořivé dílny či koutek pro rodiny s dětmi. Pestré kulturní menu láká na koncert muzikoterapeutického souboru Základní školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ Mlima Jua, pěvecké vystoupení Základní umělecké školy (ZUŠ) Choceň a mažoretky z Domu dětí a mládeže (DDM) Choceň.  Vstup na akci je zdarma. Organizátory Dne dobrovolnictví Pardubického kraje jsou Pardubický kraj, Regionální dobrovolnické centrum Pardubického kraje provozované Koalicí nevládek Pardubicka, Kamínek – centrum pro rodinu a město Choceň.  Akce je podporována Ministerstvem vnitra ČR v rámci Programu podpory fungování Regionálních dobrovolnických center. Vstup je zdarma.

Oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím proběhne za úplné uzavírky.

Objízdná trasa vede přes Lanškroun a Svitavy

Od pondělí 5. 5. 2025 začala plánovaná oprava silnice I/35 mezi Mohelnicí a Podolím. Zhotoviteli byla silničním správním úřadem schválena úplná uzavírka, alternativní trasa vůči dálnici D1 bude proto během prací obousměrně uzavřena.
Harmonogram hloubkové rekonstrukce vozovkových vrstev vychází přibližně do poloviny června, objízdná trasa pro všechny kategorie vozidel povede přes Zábřeh, Štíty a Lanškroun (silnice I/44, I/11 a I/43, viz přiložená mapa). Objízdná trasa pro tranzitní dopravu je stanovena po silnicích první třídy a vede přes Svitavy, Lanškroun, Štíty a Zábřeh. Řidiči, kteří přijedou od Hradce Králové, se objížďku napojí už ve Svitavách Lačnově, a opačně z Mohelnice budou pokračovat na Zábřeh. Doprava se bude řídit již umístěným dopravním značením.
Pro linkovou autobusovou dopravu je navržena náhradní objízdná trasa, která povede přes Křemačov.
Upozornění : V případě, že řidiči budou volit alternativní cesty objíždějící uzavřený úsek, upozorňujeme, že nejkratší trasy mohou vést po velmi úzkých silnicích. Zejména úzký úsek silnice u Vranové Lhoty je pro větší dopravní zátěž absolutně nevhodný, což platí nejen pro kamionovou dopravu, ale i pro osobní automobily.
Ve směru na Olomouc je vhodnější volit cestu přes obce Chornice a Konice.
Objížďka:
Ve směru M. Třebová-Mohelnice – obousměrná – z Mohelnice po silnicích I/44 Libivá, Zábřeh, I/11 Klášterec, Olšany, Bušín, Bukovice (Písařov), I/43 Štíty, Horní Heřmanice, Albrechtice, Lanškroun, Rudoltice, Opatov, I/35 Moravská Třebová, motorest Studená Loučka.
Ve směru Řepová-Mohelnice – po silnici III/31522 Květín, I/44 do Mohelnice.
Pro veřejnou linkovou dopravu (BUS) jednosměrná – z Mohelnice po silnici II/644 Újezd, místní komunikaci a účelové komunikaci do Podolí, silnici III/03537 a místní komunikaci do Křemačova, po silnici III/31521 a účelové komunikaci na silnici I/44 zpět do Mohelnice.

 Českotřebovské videoměsíčníky letos byly již čtyři

   

Nová videa Českotřebovského deníku:


Mateřská škola Česká Třebová, U Koupaliště hledá pomocnou sílu na výpomoc do kuchyně

Nástup od května 2025 do června 2025 Pracovní doba 8:00 – 13:00  Zástup za nemoc Vhodné i pro důchodkyni    Informace na 736 518 003 nebo msukoupaliste@ceska-trebova.cz

   


 

 Podívejme se na rok stará videa z dubna 2024


Dubnová videa Českotřebovského deníku 


 
 

  
Úmrtí