Rozhovor Adam Klánský - Trio Gaudium

 
Několik otázek pro violoncellistu Adama Klánského, člena Tria Gaudium, před únorovým koncertem Kruhu přátel hudby Česká Třebová
Jste synem světově proslulého klavíristy prof. Ivana Klánského a bratrem několika velice úspěšných muzikantů. Jak těžké je se v takovéto rodinné konkurenci prosadit?
To je častá otázka, ale nikdy jsem to tak nebral. Prosadit se dnes v hudebním světě je náročné tak jako tak, bez ohledu na jméno. Naopak, být členem takto velké hudební rodiny mi přineslo již mnoho koncertních příležitostí, ke kterým bych se jinak nedostal. Navíc můžeme účinkovat i společně, což se ukázalo jako velmi úspěšný prodejní artikl.
Měl na Vás tatínek v dětství čas a jak jste si rozuměli?
Asi bych neřekl, že jsme spolu trávili hodně času, jelikož táta v té době hodně koncertoval po světě a navíc každý víkend létal vyučovat do Švýcarska. Ale rozuměli jsme si vždy, jak  v hudebních názorech, tak přes společné koníčky. 
Máte sportovní postavu, jakému sportu se věnujete kromě v rodině oblíbených šachů?
Snažím se hrát pravidelně fotbal a tenis, příležitostně pak ping-pong a nedávno jsem začal s běháním.
 
Jak došlo ke vzniku Tria Gaudium?
Začali jsme společně hrát v pátém ročníku Pražské konzervatoře v rámci výuky komorní hry pod vedením Dany Vlachové. Před třemi lety jsme se všichni tři dostali na pražskou HAMU,  kde tak ve studiu plynule pokračujeme.
Čeho si v triu ceníte nejvíc?
Nejvíc asi určité nástrojové rovnosti, jelikož není mnoho komorních uskupení, kde by každý hlas měl podobně velkou důležitost. To platí především od romantismu dál, v době  klasicismu nebyli ještě hráči na smyčcové nástroje na takové úrovni, a co se týče technické  náročnosti, klavírista má u Mozartových či Beethovenových trií značně náročnější part. Za velkou výhodu pak považuji počet hráčů v triu, jelikož při jakémkoliv názorovém sporu dva přehlasují jednoho a neztrácí se tak čas zbytečnými diskusemi. Například ve smyčcovém kvartetu je situace v tomto ohledu komplikovanější.
Prošel jste Orchestrální akademií České filharmonie, nyní jste se stal členem violoncellové sekce České filharmonie. Je to pro Vás kariérní vrchol, nebo pomýšlíte ještě výš?
V současné době určitě výš nepomýšlím, protože minimálně v rámci Česka jde o orchestr na té nejvyšší úrovni a do zahraničí se mi nikdy nechtělo. Navíc mám v ČF funkční pozici a Rudolfinum dvacet minut od bytu. 
V jednom rozhovoru jste se zmínil, že cellisté České filharmonie zvou své mladší kolegy z Orchestrální akademie ČF do své ladírny. Co si pod tím mám představit?
Tím jsem chtěl říct, že přestože akademici ČF mají společnou oddělenou místnost v suterénu Rudolfina, violoncellová skupina filharmoniků nechává „své“ akademiky trávit čas mimo pódium právě přímo s nimi v ladírně. Myslím, že je dobře, že si stálí členové neudržují  od mladých odstup a že v rámci skupiny panuje nadstandardní, přátelská atmosféra.
Jaké jsou před Vámi nadcházející výzvy a cíle?
Především nás v České filharmonii čeká náročná druhá část sezóny včetně evropského turné a dotáčení kompletu Mahlerových symfonií. Také jsem poslal nahrávku do předkola  soutěže Pražského jara, ovšem přihlášených je přes 200 uchazečů a na takto velkých  soutěžích je výběr z předkol tak trochu loterie. Mám radost, že jak s triem, tak se Ševčíkovým kvartetem budeme mít i letos mnoho zajímavých koncertních příležitostí, i rodinných koncertů se pár uskuteční. V letním semestru pak mě i mé triové kolegyně čeká ve
škole sólový bakalářský koncert a tvorba diplomové práce, takže nudit se určitě nebudeme.
Chtěl byste něco vzkázat českotřebovskému publiku?  Na co se v podání Tria Gaudium můžeme těšit?
Snažili jsme se, aby program našeho koncertu byl dostatečně rozmanitý a zajímavý i pro ty, kteří koncerty vážné hudby navštěvují jen příležitostně. Zazní raný opus Josefa Suka, hudba sevillského rodáka Joaquína Turiny a ve druhé části vám zahrajeme mohutné Trio d moll od mistra německého romantismu – Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Budeme se na vás těšit!
 
Děkuji za rozhovor. Jaroslav Plocek

Koncert Tria Gaudium
(Gabriela Barillová – housle, Adam Klánský – violoncello, Anna Knoulichová – klavír
se uskuteční ve čtvrtek 27. února 2025 od 19:00 hodinv českotřebovské Malé scéně