-
Několik otázek pro
violoncellistu Adama Klánského, člena Tria Gaudium, před únorovým
koncertem Kruhu přátel hudby Česká Třebová
- Jste synem
světově proslulého klavíristy prof. Ivana Klánského a bratrem několika
velice úspěšných muzikantů. Jak těžké je se v takovéto rodinné
konkurenci prosadit?
-
To
je častá otázka, ale nikdy jsem to tak nebral. Prosadit se dnes v
hudebním světě je náročné tak jako tak, bez ohledu na jméno. Naopak, být
členem takto velké hudební rodiny mi přineslo již mnoho koncertních
příležitostí, ke kterým bych se jinak nedostal. Navíc můžeme účinkovat i
společně, což se ukázalo jako velmi úspěšný prodejní artikl.
- Měl na Vás
tatínek v dětství čas a jak jste si rozuměli?
Asi bych neřekl, že jsme spolu trávili hodně času, jelikož táta v té
době hodně koncertoval po světě a navíc každý víkend létal vyučovat do
Švýcarska. Ale rozuměli jsme si vždy, jak v hudebních názorech,
tak přes společné koníčky.
- Máte sportovní
postavu, jakému sportu se věnujete kromě v rodině oblíbených šachů?
- Snažím se hrát
pravidelně fotbal a tenis, příležitostně pak ping-pong a nedávno jsem
začal s běháním.
- Jak došlo ke
vzniku Tria Gaudium?
- Začali jsme
společně hrát v pátém ročníku Pražské konzervatoře v rámci výuky komorní
hry pod vedením Dany Vlachové. Před třemi lety jsme se všichni tři
dostali na pražskou HAMU, kde tak ve studiu plynule pokračujeme.
- Čeho si v triu
ceníte nejvíc?
- Nejvíc asi určité
nástrojové rovnosti, jelikož není mnoho komorních uskupení, kde by každý
hlas měl podobně velkou důležitost. To platí především od romantismu
dál, v době klasicismu nebyli ještě hráči na smyčcové nástroje na
takové úrovni, a co se týče technické náročnosti, klavírista má u
Mozartových či Beethovenových trií značně náročnější part. Za velkou
výhodu pak považuji počet hráčů v triu, jelikož při jakémkoliv názorovém
sporu dva přehlasují jednoho a neztrácí se tak čas zbytečnými diskusemi.
Například ve smyčcovém kvartetu je situace v tomto ohledu
komplikovanější.
- Prošel jste
Orchestrální akademií České filharmonie, nyní jste se stal členem
violoncellové sekce České filharmonie. Je to pro Vás kariérní vrchol,
nebo pomýšlíte ještě výš?
- V současné době
určitě výš nepomýšlím, protože minimálně v rámci Česka jde o orchestr na
té nejvyšší úrovni a do zahraničí se mi nikdy nechtělo. Navíc mám v ČF
funkční pozici a Rudolfinum dvacet minut od bytu.
- V jednom
rozhovoru jste se zmínil, že cellisté České filharmonie zvou své mladší
kolegy z Orchestrální akademie ČF do své ladírny. Co si pod tím mám
představit?
- Tím jsem chtěl
říct, že přestože akademici ČF mají společnou oddělenou místnost v
suterénu Rudolfina, violoncellová skupina filharmoniků nechává „své“
akademiky trávit čas mimo pódium právě přímo s nimi v ladírně. Myslím,
že je dobře, že si stálí členové neudržují od mladých odstup a že
v rámci skupiny panuje nadstandardní, přátelská atmosféra.
- Jaké jsou před
Vámi nadcházející výzvy a cíle?
- Především nás v
České filharmonii čeká náročná druhá část sezóny včetně evropského turné
a dotáčení kompletu Mahlerových symfonií. Také jsem poslal nahrávku do
předkola soutěže Pražského jara, ovšem přihlášených je přes 200
uchazečů a na takto velkých soutěžích je výběr z předkol tak
trochu loterie. Mám radost, že jak s triem, tak se Ševčíkovým kvartetem
budeme mít i letos mnoho zajímavých koncertních příležitostí, i
rodinných koncertů se pár uskuteční. V letním semestru pak mě i mé
triové kolegyně čeká ve
škole sólový bakalářský koncert a tvorba diplomové práce, takže nudit se
určitě nebudeme.
- Chtěl byste něco
vzkázat českotřebovskému publiku? Na co se v podání Tria Gaudium
můžeme těšit?
- Snažili jsme se,
aby program našeho koncertu byl dostatečně rozmanitý a zajímavý i pro
ty, kteří koncerty vážné hudby navštěvují jen příležitostně. Zazní raný
opus Josefa Suka, hudba sevillského rodáka Joaquína Turiny a ve druhé
části vám zahrajeme mohutné Trio d moll od mistra německého romantismu –
Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Budeme se na vás těšit!
- Děkuji za
rozhovor. Jaroslav Plocek
-
Koncert Tria
Gaudium
-
(Gabriela
Barillová – housle, Adam Klánský – violoncello, Anna Knoulichová –
klavír
-
se uskuteční
ve čtvrtek 27. února 2025 od 19:00 hodinv českotřebovské Malé scéně
|