Ohlas na článek o snaze změnit trasu železnice mimo Českou Třebovou

 (Článek byl publikován v Českotřebovském deníku 31/2025 a znovu jej uvádíme )

Odezva na článek: JAK OUŠŤÁCI PŘIPRAVOVALI PŘELOŽKU TŘEBOVSKO OLOMOUCKÉ TRATI MIMO ČESKOU TŘEBOVOU (1918)

Výše popisovaný návrh z roku 1918 bylo oprášením projektu z roku 1910. Projekt byl vypracován včetně nákladů na materiál a provedení zemních prací. Detailní projekt zahrnoval výpočty, detailní rozbor a plány jednotlivých stanic i mapa celé projektované trasy. Projekt vypracovala projekční kancelář L.Hammer a C.Kodl ze Smíchova v srpnu 1910. Zadání projektu bylo podáno už v roce 1908. Trať měla vycházet z nádraží v Žichlínku, které bylo tou dobou nádraží s výtopnou, točnou a dalším vybavením pro provoz parních lokomotiv. Výtopna byla určená pro přípřežní, popřípadě postrkovou lokomotivu, která pomáhala vlakům od Olomouce přes Třebovické sedlo. Trať měla vézt přes Lanškroun, Ostrov, Dolní Dobrouč do Kyšperku, dnešního Letohradu. Jednalo se o doplnění místních tratí v regionu. Realizaci znemožnila 1. světová válka, stejně jako další neuskutečněné projekty v regionu.
Ing. Rudolf Müller vypracoval v roce 1918 předběžnou studii nových tratí, mezi nimiž byla zahrnuta i trať ze Žichlínku přes Lanškroun do Kyšperku, ale také trať z Opatova do Rudoltic, přes Anenskou Studánku a Damníkov, tak aby se trať vyhnula  stoupání nad tenkrát opuštěný tunel. Všechny uvažované tratě ale nakonec navazovaly na stávající tratě, hlavním účelem návrhu bylo odlehčení seřaďovacího nádraží v České Třebové, vybudováním seřadišť v Lanškrouně a Ústí nad Orlicí a lepší nivelace nových tratí. Byla to jen studie, která ale pobouřila českotřebováky, mající strach o ztrátu práce na železnici i obchodu. Podle studie se však dílny stěhovat neměly, návrh projektu byl snahou najít nová spojení, odlehčení věčně přeplněného nádraží. Ale byl poslední rok 1. světové války a Monarchie měla jiné starosti, než budovat nákladně nová nádraží a tratě v místech, kde již železnice v podobných směrech existovala. Otázkou je, zda by tyto tratě měly nějaký přínos a efektivitu v provozu, jízda vlaků z Ústí nad Orlicí přes Letohrad, Lanškroun s napojením na stávající trať v Žichlínku by byla delší než přímější trasa přes Českou Třebovou. Jaký vliv na tento návrh mělo zrovna zastupitelstvo Ústí nad Orlicí je dnes těžko posoudit. V nové Československé republice bylo rozhodnuto o rozvoji českotřebovského nádraží, které dalo základ pro současný železniční uzel.
Pavel Stejskal
Historická mapa z 19. století  je z doby, kdy ještě nebyla vybudována železniční lokálka Rudoltice - Lanškroun. Ta byla uvedena do provozu v roce 1885, t.j.  před 140 lety.

Jak Oušťáci připravovali přeložku třebovsko-olomoucké trati MIMO ČESKOU TŘEBOVOU 

V červnu 1918 se objevily první zprávy o vzájemných aktivitách lanškrounských Němců a ústeckých patriotů.

 Moc se tomu tehdy nevěřilo. Když ale 19. září 1918 uviděl náhodně na vlastní oči českotřebovský velkoobchodník Přibyl v Rudolticích, jak tam přijeli zástupci Ústí nad Orlicí - Dr. Vicena, starosta okresního výboru Kučera, továrník Jandera a majitel cihelny Holásek - jak je Lanškrounští čekali a údajně nejlíbeznější češtinou vítali, další diskuse a činy nabraly radikálnější směr.
Porada se týkala přeložení železniční třebovsko-olomoucké trati ze Žichlínku k Lanškrounu a odtud přes vesnice Ostrov a Dobrouče k Ústí nad Orlicí. K tomu jako doplněk nejen lanškrounský rodák Ing. Müller navrhoval spojení tratě Prostějov - Třebovice. Německý Lanškroun by tak získal velké nádraží, skladiště a zázemí, co s tím souvisí.
28. září, v den našeho zemského patrona sv. Václava, přijela do Vídně do ministerstva železnic deputace, v níž Ústí zastupoval Holásek a Jandera. A tak se začalo říkat, že: „Ústečtí prodali za mísu čočovice vlastního prospěchu národní zájmy celého kraje.“ Ztropili národní ostudu.
Pokud by totiž z České Třebové byly navíc dle plánu přeloženy do Pardubic velké nádražní dílny, Česká Třebová by klesla na obyčejnou průjezdní stanici, jako byl například Zámrsk a zmařila by se tím také projektovaná 18 milionová stavba nového českotřebovského nádraží. Důsledkem by bylo hospodářské zničení České Třebové. Jednalo se tedy o životní otázce města.
Zazněla rozhodná slova: „Nepřipustíme, aby se věc ututlala, nýbrž předáme ji všem národním korporacím k rozhodnutí a vypovídáme městu Ústí nad Orlicí boj, ale boj rozhodný a nepolezeme do Vídně čistiti kliky v ministerských kancelářích, jako to učinili Ústečtí“.
Městská rada České Třebové se rozhodla a na čtvrtek 10. října 1918 svolala do zdejší Sokolovny protestní schůzi všech vrstev místního obyvatelstva, kde vystoupili Dr. Bazínek, Přibyl, starosta města Rybička, pokladník Záložny Tykač a radní Hendrych. Posluchačstvo vyslechlo s napjatou pozorností zprávy řečníků a provázelo je četnými projevy nevole nad jednáním Ústeckých tzv. vlastenců. Zde musím přiznat, že mě osobně dost pobavila jejich tehdejší charakteristika:
Že většina tzv. předáků v sousedním našem městě Ústí nad Orlicí nevynikala nikdy žádnou obzvláštní chvalnou vlastností, jest přec dávno známa, nějakou pak národní uvědomělostí, národní prací neb podobnou vlohou, nikdy se neskvěla. Jest tam několik rodin, které mají vše v rukou a to dědičně. Zavandruješ-li mezi ně, tu buď musíš nadobro kývati jejich hloupým vtipům, když brečí - brečeti s nimi, anebo zle, raději se vystěhuj.
O čtyři dny později, v pondělí 14. října 1918, se dopoledne na náměstí sešel „Hlas lidu, hlas boží“  - tábor lidu nejen  třebovského, ale i z okolních vesnic. Tři řečníci promluvili o tom, co činit v hodině dvanácté, která udeřila, o tom, jak dbát pokynů národních institucí a nic nedat na falešná hesla. (Podle Radima Duška)