ČD 43/2025 - středa 12. února 2025

 Nové video Českotřebovského deníku:  Nová výstava v Malé scéně - Tereza Andělová "Nad jedním světem"

V úterý 11. února se v Malé scéně konala další vernisáž výstavy abstraktních obrazů Nad jedním světem Terezy Andělové. Výstava bude otevřena v Malé scéně denně až do 31. března 2025. Stojí za to si ji prohlédnout a můžete přitom také posedět ve zdejší kavárničce. Kombinace s výstavou se osvědčuje, vzniklo další příjemné a zajímavé místo v České Třebové. K výstavě byl vydán pěkný katalog, která je v Malé scéně k nahlédnutí a pro zájemce i k prostudování třeba doma. Prostředí vernisáže a ukázky vystavených obrazů nejdete na krátkém videu Českotřebovského deníku.  Odkaz na video ZDE

 

V pondělí 17.2. bude první letošní jednání městského zastupitelstva.  Podrobný program s podklady není zveřejněn

Již delší dobu bylo zvykem informovat týden před jednáním zastupitelstva o jeho průběhu tak, že se veřejnost dozví které konkrétní problémy budou řešeny a jaká usnesení jsou navržena, doporučena. Podle toho mohou třeba zvážit osobní přítomnost na jednání nebo pozorně prohlédnout záznam z jednání. Přitom jsou na únorovém jednání avizované dost důležité programové body. Českotřebovský deník navíc ukázal, že velkou pozornost předběžné informaci dávají v okolních městech, zejména v Litomyšli a v Ústí nad Orlicí, kde dokonce zveřejní všechny podklady k jednání včetně příloh. O něčem takovém si můžeme v České Třebové jen zdát. Nic takového se nekoná. Přitom to lze považovat za důležitý prvek komunikace radnice s veřejností. A tak se musíme se spokojit s velmi hrubým přehledem programových bodů a to není dobře. Na druhé straně si můžeme přečíst na webu města řadu podrobností o návštěvách žáků mateřských škol na radnici a podobně, ale včasné zveřejnění zásadních informací, na které veřejnost čeká, zde není. Myslím, že se nejedná o nějakou schválnost, ale beru to tak, že práce je dost a že se nestíhá. Na pozvánce zveřejněné v lednu (viz dále) je totiž uvedeno, že podrobný program je na webové stránce města. Zatím není....
V územním plánu města nyní můžeme využít pozemky v ploše zrušeného záměru koridoru  Dunaj - Odra - Labe a zatím s nimi nepočítáme !
Součástí jednání ZM dne 17.2. bude vydání změny č. 2 Územního plánu, zřejmě podle návrhu, který je publikován na webu města.  Ten se připravuje již delší dobu a jeho schválení je netrpělivě očekáváno a jistě se tak 17. 2. stane. Nicméně je možné také napsat, že tato změna č. 2 neobsahuje řadu potřebných úpravy, které byly mezi přípravou návrhu a dneškem nově upraveny. Jde např. o zrušení ochrany koridoru pro záměr průplavu Dunaj Odra Labe, který je vyznačen na výše uvedeném obrázku  Plocha je to zajímavá a existuje v blízkosti zastavených ploch a stojí za to s tím zabývat. Ale změna č. 2 to uvádí takto (je tedy zastaralá)
Aby bylo ve městě možné nabízet další parcely k zastavění, kterých je ve městě nedostatek a lidé se nestěhovali jinak a nestavěli jinde potřebujeme nové pozemky pro individuální bytovou výstavbu a právě uvolněný koridor DOL tuto možnost nabízí. Na výše uvedené mapě vidíte, že tento koridor např. sousedí s se sídlištěm rodinných domků Kateřinská a bylo by logické sousední plochu zastavět. Ta je zatím ovšem v nezastavitelné oblasti a změnit to bude možné jen v územím plánu.  Mělo by být snahou města aby se trak stalo co nejdříve a po dohodě s vlastníky pozemků toto umožnit.   Vlastníci pozemků, ale i město  by na tom jen vydělali. Pouze bude třeba vyřešit bonitu zemědělské půdy, zastavění bude možné jen v případě přezkoumání kvality půdy. V řadě případů ve městě se tak stalo a dopadlo to dobře. Jedním z hlavních úkolů strategického plánu města je zabránit poklesu počtu obyvatel a tedy připravit podmínky, aby ve městě zůstali mladí lidí a nestěhovali se jinam, nestavěli jinde v okolí - v Ústí, v Rybníku, v Semaníně nebo v Přívratu   V tomto směru nelze tedy souhlasit s tvrzením, které je uvedeno  v nyní schvalované verzi změny č. 2  územního plánu  - viz další text v rámečku. Zde se píše něco jiného, pozemků k zastavění máme dost.(?) Kdo to asi napsal?   
Také druhý rámeček stojí za přečtení . Je zde řešen tlak na neustálé rozšiřování  ploch pro individuální rekreaci.  Aby byl důsledněji zajištěn přiměřený objem staveb, který odpovídá způsobu využití  ploch individuální rekreace  je nyní podmínky plošné zastavěnosti staveb stanovena  do velikosti 50m2. 
Ještě zajímavost. Největší stavbou v České Třebové je mimo přestavby uzlu stavba nového pavilonu Domova pro seniory.
Je to stavba, na kterou jsme čekali, kterou potřebujeme  a čekáme až bude dokončena. Letošní rok bude v České Třebové rokem stavebním  V loňském roce to byly takové "závody"  ve kterých bylo třeba stavbu nového pavilonu projektově připravit a vyřešit včas, aby se stihl termín 22. červenec 2024, kdy byl termín na odevzdání žádostí   do dotaci.  Včas byla zahájena demolice, její průběh byl bezproblémový a dokonce laciný, protože firma využila ocelový materiál z demontáže.   Také vývěr dodavatele se podařil a  stavba byla zahájena a to jak slavnostně, tak i prakticky, na staveništi se už pracuje.  Nicméně  je zajímavé, že v hlavním výkresu územního plánu města Česká Třebová po první změně byla  plocha v Bezděkově stále vedena jako průmyslový areál, tedy pro výrobu a skladování a také ani nově schvalovaná změna č. 2  žádnou úpravy využité této plochy neuvádí. Neuvádí to však proto, že v předstihu byla schválena ve zrychleném postupu Změna č. 3., ve které byl právě řešen jen jediný problém,  změnit území v Bezděkově tak, aby zde bylo možné postavit nový pavilon. To bylo provedeno během roku 2023 v rámci Změny č. 3. Nyní je připravena ke schválení  trochu nelogicky Změna č. 2, ve které jsou zahrnuty návrhy na změny využití ploch dodané během let 2022 až 2024.  (mm)


Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět dálniční obchvat Litomyšle

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět 10,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Litomyšl – Janov v Pardubickém kraji. Cena stavby dálničního obchvatu Litomyšle, která vzešla z výběrového řízení, je 2,8 miliardy Kč bez DPH, větší část nákladů uhradí EU. Řidiči by měli po obchvatu jezdit od léta 2027.
„Jsem moc rád, že vlastníci pozemků, zástupci občanských sdružení, obcí a města Litomyšl nakonec potlačili své osobní zájmy ve prospěch veřejného zájmu, aby se mohl obchvat postavit. Dnešním dnem se na D35 pracuje už na 64 kilometrech zároveň, což dělá z D35 největší dálniční staveniště ve střední Evropě. Za poslední roky se výrazně zrychlila příprava všech zbývajících úseků. Díky tomu bude D35 hotová do pěti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí a stane se alternativou k přetížené D1,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Součástí úseku Litomyšl – Janov bude sedm mostů na dálnici a sedm mostů nad ní. Klíčovým objektem bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Bude mít deltovitý tvar, poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce, napojení města na dálnici ve směru do a od hanácké metropole. Obyvatele okolních obcí ochrání před hlukem 13 protihlukových stěn dlouhých téměř šest kilometrů. Záchranný archeologický průzkum přinesl řadu nálezů. Odborníci objevili například dvě pravěké až středověké studny, také dva zlomky srpů z doby bronzové a avarsko-slovanské kování z raného středověku.
„Obchvat Litomyšle je jednou ze staveb, jejíž příprava byla obtížná, ale podařilo se nám dospět k dohodě se zástupci města, okolních obcí i s odpůrci trasy. Našli jsme řešení, na kterém jsme se shodli se všemi stranami. Jsem moc rád, že se dohoda podařila a že tranzitní doprava už nebude projíždět přes tak nádherné město, jakým Litomyšl je. Kolem stavby D35 je nejtěžší dopravní situace právě v průtazích měst, zejména Vysokého Mýta a Litomyšle. A Vysoké Mýto se nám jako špunt podaří odstranit už na konci letošního roku, kdy zprovozníme jeho obchvat,“ sdělil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. To, že dálnice D35 jako celek je pro řidiče i obyvatele podél trasy klíčovou dopravní stavbou, potvrdil náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr, který Pardubický kraj při zahájení úseku kolem Litomyšle zastupoval. „A to hned ze dvou úhlů pohledu – první je ten, že se řidiči rychle dostanou z východu na západ či opačně, druhým potom je, že tranzitní doprava nebude jezdit přes naše města a obce. Samotná stavba je však velmi náročná, okolní silnice i lidé nyní trpí pohybem těžké nákladní techniky, vítám proto také v tomto spolupráci s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, kdy řešíme nejen stav oficiálních návozových tras, ale také těch neoficiálních, po nichž si řidiči často krátí cestu. To jsou však dočasné a běžné záležitosti, se kterými si poradíme. Výsledkem bude pohodlnější a bezpečnější doprava nejen pro obyvatele Pardubického kraje,“ uvedl Ladislav Valtr.
Ministerstvo dopravy již řeší dostavbu posledních úseků D35 na území Pardubického kraje. Vybírá koncesionáře PPP projektu na stavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem a Mohelnicí, jež by měla začít v roce 2026. Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029.
D35: Litomyšl – Janov
Hlavní trasa:  délka: 10 440 m, protihlukové stěny: 13, celková délka 5 796 m, zhotovitel: STRABAG Silnice a. s. a FIRESTA Fišer, rekonstrukce a. s., cena stavby dle smlouvy: 2 798 989 898 Kč bez DPH, zahájení realizace: 2/2025, zprovoznění: 8/2027, délka stavby do zprovoznění: 30 měsíců,  infoleták stavby: https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/57/infoletak_d35-litomysl-janov.pdf

  Dálnice D35 se staví. Nastal pravý čas na úsilí o vybudování dodatečného přímého připojení před Litomyšlí. 

Moje snaha o zajištění přímého napojení na dálnici D35 před Litomyšlí nebyla reálně proveditelná. Do cesty se postavily zájmy mocných, kteří  dostali za úkol co nejdříve začít s budování dálnice. Aby se tak stalo, tak dokázali přijmout všelijaké i nesmyslné kompromisy na připomínky od obcí, zemědělců, ochránců přírody pravých i nepravých, ale hlavně také vlivných funkcionářů. A na logické žádosti o přímé připojení měst ležících  "Na severu" nikdo neslyšel.   A tak kdysi (přesněji roku 2006) s aktéry Romanem Línkem a ministrem dopravy Šimonovským slavně podepsané Memorandum o tom, jak nám tady na té severovýchodní straně vyjdou vstříc skončilo v koši a jakékoliv snahy o  nápravu dřívějších chybných rozhodnutí  pak už nebyl zájem. 
Nelze plakat nad tím co se stalo, ale nyní nastal čas právě na to, abychom našli další přátele, kteří pomůžou. Budou logicky v Litomyšli, neboť zde se chtějí zbavit toho, že doprava od Třebové a Ústí povede na dálnici přes jejich město.  Na naší straně bude také hejtman Martin Netolický, který již zahájil jednání  s generálem ŘSD Radkem Mátlem a dosáhl slibu na dodatečné vybudování dálničního sjezdu Litomyšl sever právě pro Českou Třebovou a Ústí nad Orlicí. Však také to bylo i na předvolebních banerech.  Slib je ale málo, chce to zajistit,aby následovaly další kroky. Doufám tedy že u těchto požadavků nezůstanu sám, že se vyvine účinná fronta se společnými požadavky. Aby to neskončilo tzv. "Dálničním přivaděčem ", který vede po dlažebních kostkách kolem litomyšlského zámku UNESCO a který mám prodlužuje trasu k dálnici o 10 kilometrů. Podívejme se na vizualizace, jak to dopadne, až se za 30 měsíců úsek kolem Litomyšle dostaví. Silnice na Ústí a na Českou Třebovou nás přímo na dálnici nedovedou! Proto se také jmenují přivaděče, že?  

Nová videa o České Třebové

 

  

 

 

       

 Pořady Kulturního centra v únoru 2025


   

  Zastupitelstvo města Česká Třebová se sejde v pondělí 17. února

 Snad hlavním bodem jednání  bude  projednání a schválení úvěrového rámce, který umožní stavbu Domova pro seniory. S tím je spojena změna rozpočtu, který se tím podstatně zvýší....

 Soutěž „Parádní sociální nápad“ zahajuje příjem přihlášek

Startuje příjem přihlášek do soutěže „Parádní sociální nápad“, jejímž cílem je podpořit kreativitu a podnikavost studentů. Soutěž se zaměřuje na projekty v oblasti sociálního podnikání nebo na záměry, které mají pozitivní dopad na život lidí se znevýhodněním. Akci organizuje Agentura CzechInvest ve spolupráci s Centrem Kosatec, významným zaměstnavatelem osob s hendikepem v Pardubicích. Vyhlášení vítězů a doprovodný program proběhne 13. května 2025 právě v prostorách Centra Kosatec.
Soutěž je určena pro studenty středních, vyšších odborných a vysokých škol a veřejnost, kteří mohou své podnikatelské záměry přihlašovat individuálně nebo v týmech do 30. dubna 2025. Záštitu nad soutěží převzal náměstek hejtmana Pardubického kraje pro sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola, který zdůrazňuje: „Pardubický kraj dlouhodobě podporuje sociální podnikání, a to nejen prostřednictvím přímých dotací, ale také vzdělávacími a osvětovými aktivitami.“
Soutěžící budou mít příležitost prezentovat své projekty před odbornou porotou složenou ze zástupců organizátorů a partnerů soutěže. Nejlepší návrhy získají věcné ceny a možnost dalšího rozvoje svých nápadů pod vedením zkušených mentorů.
Partneři soutěže: Pardubický kraj, Parádní kraj, Pardubický podnikatelský inkubátor (P-PINK), statutární město Pardubice a TESSEA. Více informací a registrační formulář najdete na webu www.czechinvest.gov.cz v sekci Akce (Parádní sociální nápad, 13. 5. 2025). Přihlaste se a ukažte, jaké dobré nápady se mohou najít nejen ve školní lavici!

 Videa Českotřebovského deníku - LEDEN 2025

 

 Pardubický kraj podporuje bezpečnost silničního provozu a dětí 

Na osmi dětských dopravních hřištích v Pardubickém kraji se uskutečnila výuka, kde se tisíce dětí seznámily s pravidly silničního provozu. Kromě toho vznikla mobilní aplikace s detektivní hrou s dopravní tematikou a proběhla soutěž mladých cyklistů.
Pardubický kraj se pravidelně podílí na zajištění prevence v oblasti bezpečnosti silničního provozu, pro letošní rok poskytuje individuální dotaci ve výši 400 tisíc korun ústavu Prevencí pro život, z. ú. Jednotlivé aktivity této organizace souvisí s prevencí bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a kromě krajských financí se do nich v roce 2025 zapojují i prostředky z rozpočtu Ministerstva dopravy ČR ve výši necelých dvou milionů korun. Program se zaměřuje na rizikové skupiny a prostředky jsou rozděleny do šesti kategorií, jako je například dopravní výchova dětí, nákup motivačních materiálů, soutěže, pořádání odborných seminářů a školení pedagogů na dětských dopravních hřištích, nebo bezpečnostně preventivní akce pro děti a širokou veřejnost. "Prevence není nikdy dost, hlavně v případě, kdy jde o děti,“ řekl Ladislav Valtr, náměstek hejtmana a radní pro dopravu, který doplnil: „V ukončeném turnusu probíhala dopravní výchova na osmi dětských dopravních hřištích napříč celým Pardubickým krajem. Děti se během výuky seznámily s rolí chodce a cyklisty v silničním provozu, základním dopravním značením a zjednodušenou formou i s pravidly silničního provozu. V nižších ročnících se vyučuje formou hry s názornými pomůckami a obrázky.“ Do výuky se zapojilo celkem 5732 žáků z 99 mateřských a základních škol.
Městská dopravní hra, projektová soutěž i soutěž mladých cyklistů
Za finanční podpory Pardubického kraje, města Pardubice a Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy ČR vznikla také mobilní aplikace s názvem Pardubická dopravní záhada. Jedná se o venkovní detektivní hru s dopravní tematikou, která je propojená s reálným prostředím Pardubic. „Na konci čtyřkilometrové cesty, po 12 zastávkách s otázkami z dopravy, si účastníci mohou v Informačním centru Pardubic vyzvednout svoji odměnu v podobě reflexního prvku. Hra má dvě úrovně obtížnosti, takže ji může hrát jak dítě, tak dospělý,“ vysvětlila pravidla hry Radka Binhaková, koordinátorka BESIP pro Pardubický kraj.
Jako součást kampaně pokračovala i projektová soutěž o elektrokoloběžku, do které se přihlásilo 37 studentů se svými projekty zaměřenými na zvýšení bezpečnosti v Pardubicích, nebo dopravní soutěž mladých cyklistů, do které se v Pardubickém kraji zapojilo 240 žáků z 29 základních škol.
Poznámka: Českotřebovské dopravní hřiště je už deset let jen na papíře a v plánech, nyní vlastně odložených. Jen proto, že jsme měli nereálné představy. Za peníze, které dáváme do  módního bikesharingu jsme mohli mít dopravní hřiště vyřešeno. Byla by to investice pro děti a ta by měla mít přednost. Potřeba naučit děti jezdit na kole bezpečně  je součástí dopravní výchovy na školách. A tak největší město okresu dopravní hřiště nemá.

Skutečský festival je jako ruka plná karet

Festival Tomáškova a Novákova hudební Skuteč slaví 20. narozeniny. Organizátoři jeho program připodobňují k ruce plné karet. Rozmanitý program je možné navštívit od 16. března do 11. května letošního roku.
„Naším záměrem je, aby si z festivalového programu mohl vybrat opravdu každý. Proto to přirovnání k ruce plné karet, z nich můžete náhodně vytáhnout nižší karty v podobě menších komorních koncertů i esa, mezi která patří velké hudební projekty uváděné v prostorách zimního stadionu. V ruce držíme i karty představující operu, operetu, balet nebo vokální koncerty. Trumfy nás mohou přenést do kostelů nebo dokonce na hrad,“ popisuje karetní metaforu Lenka Frídlová z pořadatelského týmu.
Klasické hudby jako takové se stále ještě řada lidí poněkud obává. Skutečský festival nabízí řadu možností, jak objevit kouzlo této hudební kategorie. Doporučuje například koncert The CELLO Boys, kteří melodie slavných klasiků vkládají do hitů rockových kapel nebo koncert Janek Ledecký Symphonic, kde známé populární písničky zazní s doprovodem symfonického orchestru a podporou kapely Ivana Hlase. Na své si však přijdou i milovníci klasických žánrů, kteří zcela jistě ocení českou premiéru opery Adam a Eva podle oratoria Josefa Myslivečka z libereckého divadla F. X. Šaldy.
Celý program, čítající 13 koncertů a představení, je zveřejněn na www.hudebniskutec.cz. Karty jsou rozdány, přijďte si zahrát.

Kdo prozkoumá rizika podzemních vod v kladském prolomu?

Pardubický kraj vyhlásil výběrové řízení na průzkumné práce v kladském prolomu. Budou součástí Česko-polského projektu, který má přispět k zachování kvalitních podzemních vod v této oblasti minimálně v současném stavu pro další generace i s ohledem možné ohrožení v důsledku probíhajících klimatických změn. Jedná se o dosud málo urbanizované  nížinné území na obou stranách hranice na západ od Králického Sněžníku.
  „Kladský prolom je mimořádné, zatím nedotčené území v centru Evropy, kde jsou velmi cenné a kvalitní zdroje podzemní vody. Dosud však nebyly nijak zmapovány, nikdo se nezabýval jejich možným ohrožením a jejich existence nijak neovlivňovala územní plány obcí na obou stranách hranice. Při současných klimatických trendech je potřeba se o takové zdroje dobře starat a zachovat je dalším generacím v dobré kondici,“ popsal cíl projektu Roman Línek, radní Pardubického kraje pro regionální rozvoj a evropské fondy.
Předmětem této veřejné zakázky je soubor průzkumných prací, které jsou zaměřeny na hodnocení bilance zásob podzemní vody a její jakosti v pramenních oblastech Tiché Orlice a Moravy a na specifikaci rizik, které podzemní vodu ohrožují jak z hlediska jejího množství, tak z hlediska její jakosti, a to jak ve volné krajině, tak v urbanizovaných územích.
„Průzkum a výzkum bude proto zaměřen na podrobnější zkoumání geologické stavby území, tedy prostředí, kde se podzemní voda ve významném množství vytváří a akumuluje, na mapování stavu hladiny podzemní vody ve vazbě na charakter geologického podloží, na hodnocení antropogenního vlivu na množství a jakost podzemních vod, včetně identifikace znečišťujících látek ve vazbě na charakter užívání krajiny a podobně,“ vysvětlil radní pro venkov a životní prostředí Miroslav Krčil.
„Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky je 6,5 milionu korun,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a pokračoval: „Průzkum bude završen zpracováním závěrečné studie, která bude podkladem pro další územní rozhodování v této oblasti. Výsledky budou sloužit jednak územním samosprávním celkům k jejich dalšímu rozhodování o rozvoji území, ale také státním podnikům Povodí Labe a Moravy, vodohospodářským společnostem i správě vodohospodářství polské strany.“ Na projekt plánujme čerpat prostředky z  operačního programu Interreg Česko-Polsko 2021-2027,“ dodal radní Roman Línek.
 


Úmrtí v lednu a únoru 2025  - aktualizace 10.2. 2025:   

Jan Janíček, 59 let, Česká Třebová, Kolářová Eva, 89 let, Rybník 105 Česká Třebová  Vlasta Paarová, 93 let, Dr. E. Beneše 621 Česká Třebová Božena Hušková, 82 let, Česká Třebová Jan Landa, 83 let, Na Výšině 1877 Ćeská Třebová
Janderová Jana, 78 let, Sadová 302 Česká Třebová  Rousková Jana, 81 let, Česká Třebová   Více v rubrtice Úmrtí ZDE