Příloha ČD 3/2025 - 2.ledna 2025

   Z obsahu  vydání:   Loučení s legendami koridorů v Olomouci  (Pavel Stejskal) 
Zavedení evropského zabezpečovače ETCS od 1.1.2025 změní nasazení některých řad lokomotiv na hlavních tratích a koridoru. České dráhy i dceřiná společnost ČD Cargo stejně tak i soukromí dopravci odstaví některé řady lokomotiv z provozu, popřípadě přesunou na tratě, kde nebude zatím zaveden výhradní provoz ETCS.
Ve dnech 27. až 29.12.2025 proběhlo v Olomouci rozloučení s lokomotivami, které opustí koridorové tratě pod názvem Legendy koridorů. 27.9.2024 se tak do Olomouce sjelo hned několik typů, které byly doposud spojovány s provozem na hlavních tratích SŽ. Lokomotivy zde nebyly jen Českých drah, ale i ČD Cargo, IDS Cargo, ZSSK a ZSSK Cargo. Přes Českou Třebovou projel z Prahy do Olomouce mimořádný expres s lokomotivou 371.005.
V DKV Olomouc byla na točně uspořádána výstava lokomotiv, určená pro fotografy. 28.12.2024 pak proběhly jízdy mimořádných vlaků v okolí Olomouce. Některé vlaky zavítaly mezi Olomouc a Zábřeh na Moravě, další vlak jel do Hranic na Moravě projel triangl u Přerova a další jel z Olomouce do Lipníku nad Bečvou.
V muzeu v Olomouci byla výstava lokomotiv, které většinou nebyly vystavené na mimořádné vlaky.  Poslední den byl z Olomouce do Prahy vypraven mimořádný expres s lokomotivou E 499.085 jako závěr rozloučení s legendami. Poslední 2 dny starého roku bylo několik lokomotiv řady 151 nasazených na několika vlacích EC mezi Prahou a Ostravou jako rozloučení s touto pro české koridorové tratě lokomotivní řadou.
Datum 1.1.2025 je rovněž limitní pro soukromé dopravce v osobní i nákladní dopravě.
Většina těchto společností dosud dopravovala nasmlouvané vlaky staršími lokomotivami, zakoupenými v minulosti z přebytků státní společnosti, nebo také ze zahraničí.
Jedná se rovněž o starší lokomotivy, do kterých je problematické nainstalovat nový zabezpečovač.
Pro mnohé z těchto dopravců je finanční stránka instalace ETCS likvidační, stejně jako pro spolky s historickými vozidly.
Ale situace okolo ETCS se stále řeší, probíhají jednání jak vyřešit tento problém. Nicméně od 1.1.2025 bude platit, že na tratě vybavené ETCS budou moci jen vozidla vybavená novým zabezpečovačem.
Výhradní provoz pod ETCS na koridorových tratích bude nabíhat během ledna 2025 po etapách, probíhají jednání o určitých výjimkách a první týdny ostrého provozu tak prověří spolehlivost celého systému. Pavel Stejskal