Zavedení
evropského zabezpečovače ETCS od 1.1.2025 změní nasazení některých řad
lokomotiv na hlavních tratích a koridoru. České dráhy i dceřiná
společnost ČD Cargo stejně tak i soukromí dopravci odstaví některé
řady lokomotiv z provozu, popřípadě přesunou na tratě, kde nebude
zatím zaveden výhradní provoz ETCS.
Ve dnech
27. až 29.12.2025 proběhlo v Olomouci rozloučení s lokomotivami, které
opustí koridorové tratě pod názvem Legendy koridorů. 27.9.2024 se tak
do Olomouce sjelo hned několik typů, které byly doposud spojovány
s provozem na hlavních tratích SŽ. Lokomotivy zde nebyly jen Českých
drah, ale i ČD Cargo, IDS Cargo, ZSSK a ZSSK Cargo. Přes Českou
Třebovou projel z Prahy do Olomouce mimořádný expres s lokomotivou
371.005.
V DKV
Olomouc byla na točně uspořádána výstava lokomotiv, určená pro
fotografy. 28.12.2024 pak proběhly jízdy mimořádných vlaků v okolí
Olomouce. Některé vlaky zavítaly mezi Olomouc a Zábřeh na Moravě,
další vlak jel do Hranic na Moravě projel triangl u Přerova a další
jel z Olomouce do Lipníku nad Bečvou.
V muzeu
v Olomouci byla výstava lokomotiv, které většinou nebyly vystavené na
mimořádné vlaky. Poslední den byl z Olomouce do Prahy vypraven
mimořádný expres s lokomotivou E 499.085 jako závěr rozloučení
s legendami. Poslední 2 dny starého roku bylo několik lokomotiv řady
151 nasazených na několika vlacích EC mezi Prahou a Ostravou jako
rozloučení s touto pro české koridorové tratě lokomotivní řadou.
Datum
1.1.2025 je rovněž limitní pro soukromé dopravce v osobní i nákladní
dopravě.
Většina
těchto společností dosud dopravovala nasmlouvané vlaky staršími
lokomotivami, zakoupenými v minulosti z přebytků státní společnosti,
nebo také ze zahraničí.
Jedná se
rovněž o starší lokomotivy, do kterých je problematické nainstalovat
nový zabezpečovač.
Pro
mnohé z těchto dopravců je finanční stránka instalace ETCS likvidační,
stejně jako pro spolky s historickými vozidly.
Ale
situace okolo ETCS se stále řeší, probíhají jednání jak vyřešit tento
problém. Nicméně od 1.1.2025 bude platit, že na tratě vybavené ETCS
budou moci jen vozidla vybavená novým zabezpečovačem.
Výhradní
provoz pod ETCS na koridorových tratích bude nabíhat během ledna 2025
po etapách, probíhají jednání o určitých výjimkách a první týdny
ostrého provozu tak prověří spolehlivost celého systému. Pavel
Stejskal
|