Z obsahu vydání:
Dnes proběhlo v České
Třebové filmování do připravovaného cyklu Genius
Loci, který připravuje Česká televize.
Dne 20.1.2025 se uskutečnilo v českotřebovském uzlu filmování
pro připravovaný seriál České televize Genius Loci, který by měl být
zařazen do pořadu Reportéři ČT. S reportérem a kameramanem Tomášem
Vlachem jsme prošli celé českotřebovské nádraží i přes nevlídné zimní počasí.
Navštívili jsme hlavní stavědlo 019 a stavědlo 015 pod svážným pahrbkem, ranžír i osobní nádraží. Panu redaktorovi jsem měl možnost dělat
doprovod, snažil jsem se zodpovědět na množství otázek z prostředí
železnice, práce na nádraží i historie. Přednosta PO SŽ Petr Zelený zase
vysvětlil funkci hlavního stavědla a nastínil blížící se rekonstrukci
celého nádraží. Z pořízených záběrů a rozhovorů vznikne pořad o
historii, současnosti a nedaleké budoucnosti nádraží v České Třebové. To
má zcela jistě svůj Genius Loci a v letošním roce oslaví 180 let od
příjezdu prvního vlaku.
Pavel Stejskal
Informace
z oblastní ligy ledního hokeje: Boj o postavení v tabulce před play off pokračuje.
-
Už jen dvě kompletní kola
a tři dohrávky chybí k uzavření základní části Oblastní ligy a o
zajímavé boje není nouze.
-
Ve středu do
Chocně proti béčku přijeli HC Baroni Opočno a do poslední sekundy to
byl boj. Hosté mocně dotahovali, ale nejdříve dostali gól do prázdné a
při další hře bez brankáře vteřinu před konce jen snižovali. V týmu
domácích si hatrick připsal Procházka, sekundoval mu čtyřmi body
Votava (2+2). Prohru hostů neodvrátil Mervart (2+2).
-
Do Poličky se
zodpovědně nachystal lídr soutěže HC Skuteč a nenechal od začátku nic
náhodě. Než se Poličská rezerva vzpamatovala, prohrávala po první
třetině 1:5. Zbytek utkání už tak brankově výrazný nebyl a tak si
hosté v pohodě odvezli tři body.
-
Dva dny po
zápase v Chocni Baroni přivítali v Opočně Rebels a až do 44.minuty to
byl vyrovnaný boj. Pak domácí během šesti minut vstřelili pět gólů a
už se jen deset minut čekalo na konec. V týmu Baronů podal výborný
výkon kapitán Michal Bureš 2+4 a skvělý týden zkompletoval Jakub
Mervart. Ve středu 2+2, v sobotu 1+4. Devět kanadských bodů za dva
dny!
-
Aloha dvakrát
v první třetině nad Litomyšlí B vedla. Zkušení hosté lanškrounské
zlomili ve druhé části a konec zápasu si už pohlídali.
-
Že není dobré
podceňovat Čestice na domácím hřišti se přesvědčila Závodní hokejová,
která s nimi urvala zatím své jediné vítězství. I tentokrát nastoupila
na domácí ve velkém stylu a první třetinu vyhrála. Čestice se však
těší výborné divácké podpoře, když na stadion v Rychnově nad Kněžnou
jezdí slušná ekipa. Tentokrát i těch 80 diváků pomohlo v obratu, když
ve druhé třetině domácí otočili skóre čtyřmi góly. Řádila opět první
pětka a zvláště Lukáš Sajdl (3+2) a tak Čestice, možná trochu
překvapivě, stále živí naději na přímý postup do play off.
-
Kompletní sedmnácté kolo
a jedna dohrávka čeká na hokejisty Oblastní ligy tento týden. Zvláště
prověří třebovskou Lokomotivu, která se ve středu představí v Chocni a
v neděli v boji o první místo ve Skutči. Kdo půjde do play off z
prvního místa?
-
HC Spartak Choceň B - HC
Baroni Opočno 8:7 (4:2,1:1,3:4) Branky: Procházka 3, Votava 2,
Jetmar Bořek, Pokorný, Hricuš – Dvořák 2, Mervart 2, Havlíček,
Kopecký, Křeček
-
HC Spartak Polička B - HC
Skuteč 2:7 (1:5,0:0,1:2) Branky: Bělský, Kyncl – Solnička
2, Haltuch, Cimburek, Brázda, Šuvara, Brychta
-
HC Baroni Opočno - IHC St.
Rebels Polička 9:2 (1:0,2:1,6:1) Branky: Havlíček 2,
Lukášek 2, Bureš 2, Řehák, Mervart, Mlateček – Dvořák, Vápeník
-
ALOHA Lanškroun - HC Litomyšl
B 3:5 (2:2,1:3,0:0) Branky: Hajšman, Ondráček, Borovička –
Lustyk, Skalník, Gyombér, Stráník, Budina
-
TJ Sokol Čestice - ZH
Pardubice 5:4 (1:4,4:0,0:0) Branky: Sajdl Lukáš 3,
Javůrek 2 – Kubálek, Sodomka, Drahoš, Knotek
 |
-
Příští
zápasy:
-
- Středa 22.01. 18:00
- HC Spartak Choceň B - Loko
Česká Třebová (ZS Choceň)
-
- Pátek
24.01. 18:30
- TJ Sokol Čestice - HC Spartak
Choceň B (ZS Rychnov nad Kněžnou
-
- Pátek 24.01. 19:30
- HC Litomyšl B - HC Baroni
Opočno (ZS Litomyšl)
-
- Sobota 25.1. 16:15
- HC Spartak Polička B - IHC St.
Rebels Polička (ZS Polička)
-
- Neděle 26.01. 17:00
- HC Skuteč -
Loko Česká Třebová (ZS
Skuteč)
-
- Neděle 26.01.
19:00
- ZH Pardubice - ALOHA Lanškroun (ZS
Pardubice)
|
Nové
video Českotřebovského deníku: Nové zpracování tématu Malý velký
svět pro panenky

Nová výstava byla do České
Třebové zapůjčena z Muzea hraček v Rychnově nad Kněžnou,
které zřizují manželé Procházkovi. Uvádíme druhé komplexní video
zpracované Liborem Vašinou, ve kterém je nejen průběh vernisáže,
ale detailně zpracované momenty z výstavní expozice. Výstava bude otevřena do 15.
března 2025
Nové video ZDE
Od začátku roku 2025 budou znovu vycházet videoměsíčníky
Protože během měsíce natočí Českotřebovský deník kolem dvacítky videí, je
vhodné udělat koncem měsíce pro návštěvníky webu přehled dění v daném
měsíci ve formě Videoměsíčníku. Ten první se bude jmenovat
Českotřebovský videoměsíčník na leden 2025 a vyjde v prvních únorových
dnech. Je to práce navíc, ale užitečná, umožní potom s větším
odstupem času se zorientovat v dění, které v daném měsíci probíhalo.
Budeme se snažit k tomu uvést přehledně také odkazy na jednotlivé události
v daném měsíci . Video měsíčník již vycházely v letech 2020 ba 2021,
pokusíme se tradici obnovit a vylepšit.
Další
nová videa Českotřebovského deníku
 
 |
Videa Českotřebovského - leden 2025
|
Letos
začne stavba přivaděče na D35 v úseku Černá za Bory – Dašice
a na dalších se pracuje
I v letošním
roce bude pokračovat stavba dálničních
přivaděčů. Zahájena bude například přeložka
silnice II/322 Černá za Bory – Dašice, která
bude sloužit jako obchvat Zminného. Projektuje
se také dálniční napojení silnice II/312 na
D35 u Vysokého Mýta.
Minulý rok byly
v Pardubickém kraji dokončeny hned tři
přivaděče. Pět z celkově osmi spojnic na
dálnici je tak hotových. V letošním roce začne
stavba dalšího, u ostatních probíhá projektová
příprava. Stav jednotlivých staveb se řešil na
pravidelném kontrolním dnu za účasti zástupců
Správy a údržby silnic Pardubického kraje a
krajské samosprávy.
„V současné době
je nejblíž stavba obchvatu Zminného, kde je
vydané stavební povolení a v současné době
běží zákonná lhůta pro odvolání. Na jaře
proběhne výběrové řízení na zhotovitele a poté
se začne stavět. Očekávané dokončení stavby je
do konce roku 2026. Přivaděč se stane přímou
cestou na dálnici D35 z krajského města, což
je velké pozitivum nejen pro řidiče, ale
přispěje také k bezpečnosti chodců a cyklistů.
Investice má dosáhnout částky 452 milionů
korun s DPH, které budou hrazeny z prostředků
Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl
náměstek hejtmana a radní pro dopravu Ladislav
Valtr. Pokračuje se také s přípravou přivaděče
od Vysokého Mýta a Chocně. Ten je kvůli
náročnosti rozdělený do tří etap. „U první a
druhé etapy se v současné době zpracovává
projektová dokumentace ve stupni pro stavební
povolení. Tyto dvě etapy v délce 4,3 kilometru
vytvoří nové napojení na dálnici D35 mezi
Vysokým Mýtem a silnicí II/357 na Dvořisko.
Očekáváme, že stavba těchto dvou etap vyjde na
875 milionů korun s DPH. Třetí etapa o délce
cca 8,6 kilometru řeší zejména obchvat Chocně
s napojením na stávající silnici II/312 za
Běstovicemi – místní část Hemže. Předpokládané
náklady na tuto etapu činí 2,23 miliardy korun
včetně DPH. Tato částka však prozatím ani ve
výhledu krajského rozpočtu není. Na květen je
v plánu jednání s ministrem dopravy, na kterém
probereme veškeré podklady a bude se řešit
možné navýšení finančních prostředků na
výstavbu přivaděčů,“ uvedl hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický. Ve
fázi plánování je také modernizace úseku
silnice II/312 České Libchavy – Žamberk. Tato
stavba má stát přibližně 388 milionů korun a
nyní se projednává projektová dokumentace ke
stavebnímu řízení.
V minulém roce byly dokončeny tři přivaděče
V roce 2024
začaly motoristům sloužit obchvaty Rokytna a
Dašic, které jsou i dálničními přivaděči. Na
podzim se potom otevřel kompletně
modernizovaný dálniční přivaděč Choceň – České
Libchavy. Posledním otevřeným úsekem bylo pět
kilometrů mezi Mostkem a Rozsochou s náklady
téměř 150 milionů korun. Úseky Choceň – Mostek
a Rozsocha – České Libchavy měly náklady ve
výši 83,5 milionu, respektive 60 milionů
korun. V lokalitě již také došlo k opravě
objízdné trasy mezi Sečí, Podlesím a Nasavrky.
„Dokončení těchto dálničních přivaděčů
významně přispívá k plynulosti a bezpečnosti
provozu v našem kraji. Jsme rádi, že se daří
pomocí obchvatů odvádět tranzitní dopravu
z měst a obcí. Uděláme proto maximum, abychom
dokončili také zbývající stavby,“ sdělil
první náměstek hejtmana pro oblast investic
Dušan Salfický.
Plánované přivaděče:
Přeložka silnice II/322 Černá
za Bory – Dašice -
Napojení silnice
II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto – západ
Modernizace silnice II/312
České Libchavy – Žamberk
Dokončené přivaděče:
Modernizace
silnice II/358 Litomyšl – Česká Třebová
-
Modernizace silnice II/360 Ústí
nad Orlicí – Litomyšl
-
Napojení silnice II/322 na D35
MÚK Dašice -
Propojení silnic D35 a I/35 Rokytno – Býšť -
Modernizace silnice
II/312 Choceň – České Libchavy „stávající
trasa“
Představení
nového Strategického plánu rozvoje města pro období
2025 - 2035
Během roku 2024
připravovalo město Česká Třebová svůj Strategický
plán rozvoje pro období 2025 – 2035. Jedná se o
strategický dokument, který monitoruje současné i
budoucí potřeby, potenciál a rizika města.
K hlavním řešeným
tématům bude patřit problematika poklesu počtu
obyvatel ve smyslu řešení podpory bytové politiky
a veřejných služeb.
S tím je provázané
téma podpory podnikání, respektive budování
kvalitního dopravního napojení na veřejné
infrastruktury. Dále téma hledání cest ke
snižování sociálního vyloučení a podpory
integrace.
Jednou
ze součástí tvorby strategického plánu byl také
dotazníkový průzkum potřeb a spokojenosti obyvatel
města, který pobíhal na přelomu srpna a září.
Vzniklý materiál bude veřejně prezentován v
pondělí 27. ledna od 15:00 v badatelně městského
muzea. Představení strategického plánu bude možné
sledovat také on-line pod prostřednictvím
platformy YouTube, Českotřebovský deník přinese
video z nejdůležitějšími informacemi.
Pomáhají lidem bez
přístřeší. Jak vypadá jejich očima běžný den
na „Deňáku“?
„Nikdy nevíte, co se ten den přihodí. Baví
mě to, že jde o různorodou práci. Každý den
je úplně jiný,“ uvedla Kateřina Nováková,
která působí jako pracovnice v sociálních
službách v „Deňáku“. O co jde? O
Nízkoprahové denní centrum (NDC) pro osoby
bez přístřeší, které provozuje pardubická
nezisková organizace SKP-CENTRUM za významné
podpory Pardubického kraje a města
Pardubice.
Bezpečné místo pro odpočinek, hygienu a
různé formy pomoci
„Toto centrum Pardubický kraj podporuje
hlavně proto, že poskytuje lidem bez domova
bezpečné místo pro odpočinek, hygienu a
především různé formy pomoci,“ řekl náměstek
hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za
sociální péči a neziskový sektor Pavel
Šotola.
Nízkoprahové denní centrum pomáhá osobám bez
přístřeší v jejich nepříznivé životní
situaci. Nabízí jim podporu v mnoha
oblastech. „Snažíme se o to, aby naše
nabídka pomoci co nejvíc odpovídala
individuálním potřebám a aktuálnímu stavu
klientů,“ zdůraznila pracovnice v sociálních
službách Kateřina Nováková, která na této
pozici působí od dubna loňského roku.
Do centra přichází denně několik desítek
klientů
Do centra, které usiluje o pozitivní změnu
v životním stylu osob bez přístřeší, denně
přichází několik desítek klientů. Otevírá se
v 9 hodin. Ještě předtím je potřeba uvařit
čaj, který tu chystají v zimních měsících do
velké várnice, aby vydržel po celý den
teplý. V létě pro klienty připravují várnici
se šťávou. Poté si do misek nachystají
instantní polévky s chlebem, které vydávají
klientům po celý den za symbolický poplatek.
Káva stojí tři koruny, polévka pět.
Kromě možnosti občerstvení a osobní hygieny
mohou lidé bez přístřeší v centru využít i
kulturní místnost. Zde mají možnost trávit
čas od 9 do 15 hodin. „Při příchodu je naším
úkolem zapsat je do seznamu lidí, kteří
v ten den do centra přišli. Každý má svou
přezdívku, kterou si sám vybírá. Jsme
anonymní službou a klienti nám svá jména ani
příjmení nemusí sdělovat,“ podotkla
pracovnice v sociálních službách.
Velký zájem je také o službu praní prádla
Velký zájem u osob bez domova je také o
službu praní prádla. Klienti si ji
objednávají dopředu. Za deset korun se jim
za tři hodiny vrací vyprané a vysušené
prádlo. Všichni mají možnost využít i
sociální šatník. Ten se nachází přímo
v budově našeho centra. Každý den tu
vydávají oblečení v určených časech podle
požadavků klientů na konkrétní oděv či obuv.
Klientům se snaží pomáhat i v dalších
oblastech. Například s vyhledáváním
informací, které potřebují ke svému životu,
a s předáváním užitečných kontaktů. Zároveň
zde mají podporu při vyplňování
nejrůznějších formulářů, jako jsou například
zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání
či žádost o dávky hmotné nouze. K dispozici
tu je také klientský telefon, který mohou
využít, aby mohli kontaktovat rodinu, lékaře
či úřady.
Každý pokrok při práci s klientem udělá
radost
Nejtěžší je práce s klienty, kteří jsou pod
vlivem návykových látek, což se stává dost
často a hodně náročné je to i s těmi, co
mají závažná duševní onemocnění.
„Každý, byť i malý, pokrok člověku při práci
s klientem udělá radost. Je pravdou, že
úspěchy jsou méně časté než neúspěchy, ale
to zkrátka vyplývá z povahy této práce.
Naštěstí máme skvělý kolektiv, který se
navzájem podporuje,“ poznamenala Kateřina
Nováková.
Den pracovníků Nízkoprahového denního
centra, které provozuje pardubické SKP-CENTRUM,
končí kontrolou kulturní místnosti, toalet,
sprch a dalších společných prostor. Připraví
nádobí do myčky a použité ručníky do pračky.
Pračka i myčka se zapíná každé ráno po
příchodu do práce tak, aby bylo vše v 9
hodin nachystáno. „A tak to tu chodí každý
den. Samozřejmě vždy s úsměvem,“ doplnila
pracovnice v sociálních službách.
|
|
Jak bylo v neděli na
Kozlovském kopci

 |
Opravy poničené
silnice v Dolní Moravě začnou na jaře
Pardubický kraj investuje téměř 20 milionů do opravy silnice
v Dolní Moravě, která byla poškozena loňskými povodněmi.
Opravy dvou úseků by měly být hotové v listopadu 2025,
jednosměrná objízdná trasa bude vedena po místních
komunikacích.
K nejvíce poškozeným komunikacím v Pardubickém kraji patřila
po loňských zářijových povodních silnice v Dolní Moravě.
„Provizorní opravy jsme stihli ještě před zimní sezónou, kdy
se podařilo stabilizovat svah podél vozovky a opravit
nejvíce poškozené části silnice včetně úseku u parkoviště,
takže obcí mohly začít jezdit autobusy a nedošlo tak k
ohrožení hlavní zimní turistické sezóny. Na jaře tedy
navážeme na opravy z podzimu, kdy kvůli konci stavební
sezony nebylo možné položit všechny asfaltobetonové vrstvy
vozovky. V letošním roce se pak budou opravovat další dva
úseky, jeden v délce 0,6 kilometru (úsek označený na mapce
jako číslo 5) a druhý jeden kilometr (úsek označený na mapce
jako číslo 4),“ řekl Ladislav Valtr, náměstek pro dopravu a
dopravní obslužnost.
Silnice se bude opravovat po jednotlivých polovinách s tím,
že jednosměrná objízdná trasa bude vedena po místních
komunikacích (viz přiložená mapka). Jako technologie opravy
silnice je navržena recyklace za studena s obnovou
asfaltobetonových vrstev. Položen bude takzvaný tichý
asfalt, díky kterému nebude hluk projíždějících aut rušit
místní obyvatele.
„Předpokládané náklady jsou ve výši 19,6 milionů korun
včetně DPH. Termín realizace je rozdělen do dvou etap, do
konce června by měly být opraveny objízdné trasy a provedeny
přípravné práce na silnici III/312 27. Po ukončení
turistické sezóny na začátku září 2025 bude zahájena vlastní
oprava silnice III/312 27 s plánovaným termínem ukončení v
listopadu 2025,“ dodal hejtman Martin Netolický.
|
|
Před
třemi lety zemřel Milan Alešík
Připomeňme si jeho
osud. Je, vlastně byl (na to si nezvyknu) Třebovák,
který od roku 1968, tedy celých 53 roků žil v
cizině. Po okupaci sovětskými vojsky odešla celá
rodina ne zcela jednoduše. Milan byl tehdy student
druhého ročníku lékařské fakulty v Hradci Králové.
Nejdříve bydleli v bavorském Augsburgu. Děti musely
dostudovat ve změněném jazykovém prostředí a rodina
musela provozovat svou živnost, aby se všichni
uživili. A protože byli Češi, nemohli si otevřít
krám na hlavní třídě..Tatínek Alešík nebyl zdráv,
brzo zemřel. Rodina se potom přestěhovala do Rainu.
Zde Milan po studiích získal místo učitele na hlavní
škole a potom i definitivu a místo řídícího učitele.
Byl také známou osobností ve městě i okolí. Celá
rodina žila pohromadě a společně, sám jsem se měl
možnost o tom přesvědčit při své návštěvě po
otevření "železné opony". Rodina byla stále v
Bavorsku, ale měla doma ve Třebové mnoho přátel a po
otevření hranic bylo velkým snem a cílem paní
Antonie Alešíkové, Milanovy maminky, vrátit se domů,
do České Třebové, do Javorky a opravit si svůj dům v
Zahradní ulici. A tak se zde často potom celá rodina
scházela o svátcích a dalších rodinných
příležitostech. Antonie Alešíková se dožila vysokého
věku, zemřela 20. října 2012.
-
Milan Alešík zůstal
v Rainu, v Německu se chodí do penze mnohem
později než u nás a měl zde rodinu. Ale pravidelně
se účastnil třídních srazů a dokonce jsme společně
podnikli třeba několik velikonočních výprav a
obnovili tak tradice ze svých studentských let.
Léta emigrace však některé vztahy přece jenom
narušily. Rodina získala své pozemky zpět v
restituci, i když podle všeho ne v plné výměře.
Nikdo z rodiny již neměl své vztahy s Českou
Třebovou a Českotřebováky na takové úrovní, aby se
sem trvale nastěhoval. Proto bylo třeba zajistit
prodej zdejších nemovitostí. To se podařilo jen z
části. Někteří sousedí tomu bránili a stále brání.
Přestože chaty jsou všude na okolních pozemcích a
nikomu to nevadí, tak další 4 chaty na pozemku Alešíkových být prostě nesmí. Záminkou byl
chráněný modrásek, ačkoliv žádná studie zde jeho
existenci a rozmnožování nepotvrdila. Milan se z
toho už v posledcích měsících života tím velmi
trápil, nevěděl, z čeho zášť některých sousedů
proti Alešíkově rodině vznikla. Jako člověk, který
žije desetiletí v Bavorsku, kde je zvyklý na
pořádek a ctění soukromého vlastnictví, nemohl
pochopit, jak je možné, že si sousedé dělají nárok
na užívání Alešíkova soukromého pozemku pro
venčení svých psů, rekreaci a volný průchod jako
by to byly obecní parcely s volným přístupem.
-
V té době byl Milan
již velmi nemocen. Cesty do Třebové mu zamezil
covid a pak dlouhodobě skoro každodenní dojíždění
na chemoterapii do nemocnice v Heidelbergu.
Komplikace a vedlejší účiny ne zcela dobře snášel,
byl velmi oslabený. Všichni spolužáci jsme mu
přáli uzdravení, na posledním srazu v roce 2021
abiturientů po 55 letech loni na podzim jsme se s
ním spojili alespoň dálkovým přístupem. Přáli jsme
mu zdraví, které mu nebylo dáno. Milan
Mikolecký
Stavba koridoru spojující pavilony s CUP Pardubické
nemocnice by měla začít už v březnu
-
Pardubický kraj pokračuje ve zlepšování infrastruktury
Pardubické nemocnice. Již v březnu by měla být zahájena stavba
nadzemního koridoru spojující pavilony 19 a 27 s budovou
centrálního urgentního příjmu. Propojení zásadně usnadní
přepravu pacientů i pohyb zdravotnického personálu mezi
budovami nemocničního areálu.
-
„Již při dokončení pavilonu centrálního urgentního příjmu
jsme avizovali, že investice do areálu Pardubické nemocnice
nekončí. Jednou z návazných staveb na urgentní příjem je
nadzemní koridor, který suchou nohou spojí moderní objekt
s pavilony 19 a 27. Společně s nemocnicí a projektanty jsme se
snažili hledat optimální provozní a technické řešení. Výsledná
částka po výběrovém řízení činí 31 milionů korun bez DPH.
Pokud vše půjde podle našich představ, tak by stavba
měla začít koncem března 2025 a dokončena bude o rok
později, tedy v březnu 2026,“ uvedl hejtman Martin
Netolický. Projekt je součástí širšího plánu na modernizaci
zdravotní infrastruktury, který zahrnuje nejen nové stavby,
ale i vylepšení již existujících prostor. Klade se zde důraz
na efektivitu a rychlost zdravotní péče, což povede k
rychlejšímu a bezpečnějšímu přístupu k pacientům v kritických
okamžicích. „Původně měl být spojovací tunel bez vytápění,
ale na základě jednání s nemocnicí, jakožto budoucím
uživatelem, jsme se nakonec rozhodli pro variantu s vytápěním.
V zimě bude koridor temperován na teplotu 15 °C pomocí
elektrických přímotopů umístěných v prostoru podhledu.
Jednoznačně se tak zvýší komfort personálu i samotných
pacientů, kteří budou převáženi mezi jednotlivými budovami.
Stavební práce budou prováděny za provozu nemocnice s nutnými
omezeními ze strany uživatele," vysvětluje Dušan Salfický,
1. náměstek hejtmana zodpovědný za investice.
-
Budoucí výhody pro pacienty i personál
-
Nadzemní koridor v Pardubické nemocnici přispěje k výraznému
zlepšení organizace a bezpečnosti nemocničního provozu.
„Nové propojení pavilonů umožní rychlý, komfortní a bezpečný
přesun pacientů mezi odděleními přes venkovní areál nemocnice,
což považuji za zásadní, hlavně při poskytování urgentní péče.
Navíc usnadní práci lékařům tím, že zkrátí čas potřebný pro
převoz pacientů,“ uvádí Pavel Štefka, náměstek hejtmana
zodpovědný za zdravotnictví.
-
Technické řešení propojení
-
Koridor je navržen v podobě lehkého, částečně proskleného
tunelu, s nosnou ocelovou konstrukcí vedenou ve výšce 4 metry
nad terénem. Propojení s jednotlivými pavilony je naplánováno
v různých úrovních – s pavilonem 27 ve druhém nadzemním
podlaží, s pavilonem 19 ve třetím nadzemním podlaží a s
pavilonem CUP také ve druhém podlaží, kde bude využita
vyrovnávací rampa. V zimních měsících bude spojovací tubus
vytápěn elektrickým topením, v létě ochlazován klimatizací a
po celý rok větrán přirozeně pomocí výklopných oken. Tato
řešení zaručí nejen pohodlí, ale i energetickou úspornost.
|
-
| |