Tradice reklamních kalendářů v České Třebové
Pravděpodobně nejstaršími kalendáři, které byla takto rozdávány, byly
kalendáře kominické. Rozdávali je mistři kominičtí svým věrným zákazníkům
vždy před koncem roku v rámci svých blahopřejných pochůzek. Kalendář vždy
obsahoval kromě veršovaného přání i drobné ilustrace s kominickou
tematikou, znázorňující např. kominíka s nářadím a blahopřáním na cestě
k zákazníkovi, spokojenou rodinu s dědečkem pokuřujícím z fajfky s dlouhou
troubelí v měšťanském pokoji, jimž přichází přát kominík apod. Nescházely
ani kominické znaky či portréty sv. Floriána, patrona hasičů, jehož
uctívali a příslušníci kominického řemesla. V České Třebové se tyto
kalendáře objevují již na konci 19. století. Ty nejstarší pocházejí
z kominických rodin Šlejmarů a Ježků, kde se této profesi věnovalo vždy
několik jejich členů v několika generacích. Litografické ilustrace bývaly
velmi zdařilé, stejně jako v tzv. „poštovních knížkách“, které listonoši
(u nás např. Ida Morkesová, Josef Chládek, Jan Hochret) rozdávali známým
Téměř současně s kominíky a listonoši si začínají své zákazníky předcházet i místní obchodníci a to již v letech před I. světovou válkou. Jednalo se většinou o poloplastické nástěnné obrazy, představující např. Červenou Karkulku s vlkem, dva vznášející se anděly, dětské postavičky aj. V dolní části obrazu se skvěla natištěná firma obchodníka a zcela dole byl ve dvou zářezech uchycen týdenní blokový trhací kalendář. Z České Třebové se dochovaly kalendáře z pekařství Rudolfa Truchy a Františka Starýho nebo kupeckých obchodů Josefa Páska a Jana Šimona. S vývojem tiskařské techniky a dobové módy a vkusu se měnila i podoba reklamních kalendářů. Objevují se na nich pohlednice, zamilované dvojice, reprodukce obrazů starých mistrů, postavičky dětí, Holanďanek, zvířátek ad. Z tohoto období nám poslouží za ukázku např. kalendáře z drogerie Vladimíra Kapouna, Zdenky Foistové z Parníka, Otto Rutara, obchodníka Čeňka Berana, Čeňka Koblice, Františka Klodnera a řady dalších. Výjimkou nejsou ani kalendáře nástěnné jednolistové, svého času se ve Třebové vyskytující. Vydávala je např. firma Baťa, mající v našem městě svoji prodejnu, či záložní spolek Kampelička. Vzpomeňme ještě tzv. ročenky, vydávané třemi finančními ústavy ve Třebové pro jejich klienty, kde můžeme vedle seznamu členů představenstva a úředníků nalézt výroční zprávy za uplynulý rok, kalendárium i zábavnou přílohu sestavenou se zamilovaných a humoristických povídek i statí nabádajících ke spoření. Nescházejí ani vlastenecké básně, obdobně, jako tomu bývalo v sešitových kalendářích (např. Pečírkův), jimiž některé zdejší firmy po otisku svého razítka či vlepení reklamního letáku rovněž obdarovávali své zákazníky (kupř. knihkupectví Lukavský nebo obchodník František Kubelka).
Na přelomu 60. a 70. let 20. století nastala éra kalendářů kartičkových a tato novinka došla přímo masového rozšíření. Např. z let 1976 - 1984 pocházejí kalendáře propagující Československou státní spořitelnu, Sběrné suroviny Hradec Králové, Domácí potřeby Pardubice či výrobky mlékárenského průmyslu. V drogerii na Novém náměstí si mohli v závěru roku 1980 zákazníci odnést kalendář STZ Ústí n. L., upozorňující na výrobky Pitralon, Nivea či mýdlo Zenit. Na kartičkách se objevují motivy ženských postav, ať již portrétů, aktů či pouhých siluet, např. u firem Triola, Prior, Magnet, Tukový průmysl, Elitex, Fruta, Drobné zboží Hradec Králové, Vigona Svitavy ad. Sortiment se záhy rozšiřuje o portréty známých osobností, jako např. ve 2. pol. 80. let předchozího století propagovala firmy Textil Pardubice, Orličan Choceň, Svit Gottwaldov, Tiba Dvůr Králové n. L., Drahstav Pardubice tehdy známá tvář naší „předrevoluční“ modelky Michaely Srbové, jindy zase hereček Dany Syslové (Spořitelna), Valérie Kaplanové (Sazka - Tutovka), Kateřiny Brožové (Sazka) nebo zpěvačky Tanji (Elektroodbyt Praha).
Pro úplnost ještě připomeňme ještě kalendáře plánovací, vydávané řadou místních firem, např. Quattro, S. A. S., Korado (již dříve i Koventa) a jinými. Dokonce ani na kominické kalendáře dnešní svět nezapomíná. Vydávají se dále a u nás ve městě je jejich pravidelným distributorem mistr komický Miloš Čejka. Doufejme, že dlouholetá tradice hned tak nezanikne a firemní kalendáře budou našimi pravidelnými průvodci do nového roku i nadále! Martin Šebela (obrázky starých firemních kalendářů ze sbírky autora)
|