Velký význam maličkých věcíJežíš pravil: Kdo je věrný v nejmenší věci, je věrný také ve velké; kdo je v nejmenší věci nepoctivý, je nepoctivý i ve velké. (Evangelium podle Lukáše, kap. 16,10)
Ježíš také rozlišuje velké a malé, důležitější a méně důležité události. Ale upozorňuje, že již v těch maličkých a bezvýznamných situacích se zrcadlí to, jak budeme přistupovat k situacím velkým a závažným. Malý podfuk s tahákem ve škole dozajista není nic závažného, ale takové úspěšné opisování podbízí ošklivou myšlenku: Když můžu podvádět takto v malém měřítku, proč bych nemohl podvádět také někde jinde a trochu víc? Nebo jiný příklad. Jestliže připouštím, že je docela výhodné občas zalhat – vždyť přece většinou se nejedná o nic závažného – je možné, že jednoho dne také připustím, aby vysoce postavený politik občas zalhal veřejně a na kameru. Ale to už se zpravidla nejedná o nepodstatné maličkosti, to už je řeč o důležitých a podstatných věcech. Je obecně známo, že při výuce je potřeba postupovat od snadnějších záležitostí k obtížnějším, nebo – chcete-li – od maličkých k větším a pak teprve k těm velikým a velmi složitým. Kdo nezvládne pořádně zašít díru na ponožce, ten sotva dovede ušít pěkné „kvádro“. Ale jestliže se naučíme poctivě a férově řešit drobné každodenní úkoly, tak stejným způsobem budeme automaticky přistupovat i k těm větším. A až se objeví skutečně velká výzva, velký životní úkol, pak se dozajista vypořádáme čestně a věrně i s touto situací. Jen je potřeba začít hned u těch maličkých a zdánlivě bezvýznamných věci, které dnes a denně zažíváme. Protože je hluboká pravda, že kdo je věrný v nejmenší věci, je věrný také ve velké; kdo je v nejmenší věci nepoctivý, je nepoctivý i ve velké. Kamil Vystavěl
|