-
Vraky vozidel
na území města – co s nimi?
V určitých
lokalitách města se mohou občané setkat s dlouhodobě odstavenými
motorovými vozidly, která vykazují různé známky poškození, u některých
chybí i registrační značky. Když pominu fakt, že svému bezprostřednímu
okolí příliš krásy nepřidají, tak zcela jistě brání úklidu komunikací,
zabírají místo k parkování ostatním vlastníkům automobilů, zkrátka
překáží, občas může docházet i k znečištění půdy nebo veřejného
prostranství únikem provozních kapalin. Lidé je automaticky označují za
vraky a žádají po městské policii, aby zajistila jejich odstranění. Pojďme
se však podívat, jak tuto problematiku definuje zákon. Určující v tomto
případě jsou dokonce zákony dva.
První z nich, zák .č. 13 /
1997 Sb., o pozemních komunikacích definuje vrak jako silniční vozidlo,
které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé
k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si
vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanismu
nebo konstrukce vozidla. Jinak definuje vrak vozidla zák. č. 185 / 2001
Sb., o odpadech, který autovrakem rozumí každé úplné nebo neúplné motorové
vozidlo, které bylo určeno k provozu na pozemních komunikacích pro účel
přepravy osob, zvířat a věcí a stalo se odpadem. Znamená to tedy,
že pokud stojí vozidlo mimo pozemní komunikaci, např. na trávníku, je
považováno za odpad a lze jeho vlastníka postihnout podle výše uvedeného
zákona, event. za neoprávněný zábor veřejného prostranství. V obou
případech však o odtahu rozhoduje vlastník komunikace (pozemku) a provádí
jej na náklady majitele odstaveného vozidla. Podnět k odtažení může podat
kdokoliv, tedy každý občan, vždy je však na posouzení příslušného úřadu,
zda jsou naplněny podmínky stanovené zákonem.
U
nás ve městě je praxe taková, že většinu podnětů podává městská policie.
Strážníci při obchůzkách tyto tzv. vraky sami vyhledávají, občas jsou na
ně upozorněni veřejností. V současnosti se jedná cca o 5 – 7 případů. Vždy
provádějí místní šetření s cílem zjistit posledního provozovatele vozidla.
Ne vždy je to jednoduché, obzvláště pokud chybí registrační značka.
Majitelé jsou pak písemně vyzýváni k odstranění. Zde opět narážíme na
problémy při doručování písemností na adresy, které již neplatí, osobám do
výkonu trestu apod. Pokud není vlastník znám, provádí se doručení
vyvěšením na úřední desce a vylepením výzvy na vozidlo, po té běží zákonná
dvouměsíční lhůta k odstranění vraku. V cca 80 % se to úspěšně podaří,
ostatní případy jsou problematické a často se neúnosně protahují. Konat
však vždy musí vlastník komunikace, u nás zastoupený odborem majetku
města, pouze on může v zákonem určených případech nařídit odtah a
likvidaci.
Jak je vidět tato
problematika není úplně jednoduchá ani přehledná. Zdaleka ne každé
dlouhodobě odstavené vozidlo lze označit za vrak a jako s takovým s ním
nakládat. Na druhou stranu i za automobil, který je dlouhodobě odstaven na
parkovišti, musí jeho majitel zaplatit tzv. zákonné pojištění, jinak se
dopouští přestupku. V minulosti se strážníkům povedlo počet vraků vozidel
na území města výrazně zredukovat, nyní řeší v průměru asi jeden případ
měsíčně. Za ekologickou likvidaci vozidla ve specializovaných firmách (autovrakovištích)
je ovšem nutno zaplatit, nic není zadarmo. Proto malá rada na závěr. Pokud
se budete potřebovat legálně zbavit svého automobilu, zkuste je nabídnout
hasičům, i oni musí na něčem trénovat vyproštění z vozidla a občas se o
takový vrak v rámci výcviku rádi „postarají“.
Petr Baláž –
zást.velitele MěP
-
Vraky v
ulicích ani zastrčené u garáží nechceme
K výše uvedeným fotografiím
1)
Vozidlo evidované dle značky v Pardubickém kraji ve Slovanské ulici
stojí již několik měsíců v zóně zákazu stání ve Slovanské ulici. Bylo
zjištěno, že je evidováno na osobu hlášenou na obecním úřadě v jedné obci
u Lanškrouna.
2) "Nový případ" - dodávkové
vozidlo s poznávací značkou jiného kraje ostavené na městském pozemku
vedle rampy v garážovém komplexu v ulici V lukách majitelům sousedních
garáží překáží, vlastník není znám.
- V
současné době jsou ve městě i další případy podobně odstavených
nepojízdných vozidel. Ukazuje se, že nejúčinnějším způsobem, jak
zajistit odstranění vozidla je výzva majiteli
nepojištěného vozidla k odstranění, neboť následuje citelný postih
navíc s povinností doplatit pojistné (pokud se jej podaří dohledat). A
to pojišťovny dokážou snadno zajistit třeba i exekuci. I tak to někdy
znamená pro úředníky mnoho starostí, než je z komunikace či parkoviště
odstraněno. Příkladem je odstraňování nepojízdného a nepojištěného
osobního automobilu z parkoviště na sídlišti Trávník, u kterého dokonce
prorostla za dobu stání motorovým prostorem malá bříza. Ačkoliv byl
majitel vraku znám, tak byl odstraněn až po třech letech....
- Pokud je však vozidlo pojištěné, tak může
parkovat třeba několik měsíců bez hnutí na komunikaci či parkovišti a s
ním nic nelze učinit, i když mnohdy prokazatelně vadí ostatním
účastníkům provozu. Připomeňme si bílé (ale pojištěné) osobní auto,
které celou loňskou zimu vadilo všem, kteří jej museli objíždět na
frekventované Sadové ulici ve směru od Litomyšle. Pokud
máte podezření na nějaký další případ, vyfoťte a pošlete. Vraky ve městě
nechceme, město nekrášlí a zabírají místo. (mm)

|