-
Jednání
zajímavé i pro Českotřebováky
Stěžejní
témata konference byla rozvoj a financování dopravní infrastruktury v
regionu východních Čech v nadcházejících letech s ohledem na strategie
ministerstva dopravy, dopravní uzel Pardubice, silniční hospodářství a
dopravní obslužnost východočeského regionu, nejvýznamnější stavby
Pardubického kraje, budoucnost regionální železniční a vodní dopravy a
modernizace letiště v Pardubicích. Konference, která se konala v
kongresovém centru Palác Pardubice byla určena představitelům státní
správy a samosprávy, zástupcům zainteresované veřejnosti z oboru dopravy a
dalším zájemcům z podnikatelské sféry. Pořadatelem byla Česká komora
autorizovaných inženýrů a techniků. Byl to již pátý ročník Dopravní
konference, kterého se zúčastnily všechny dostupné špičky českých
dopravních institucí snad mimo samotného ministra dopravy. Toho zastupoval
jeho náměstek Ing. Tomáš Čočka. Přijel a také na konferenci
vystoupil prezident České hospodářské komory Ing. Vladimír Dlouhý.
Přestože sem přijeli zástupci většiny pověřených měst z našeho kraje, z
České Třebové bohužel nepřijel nikdo, i když Česká Třebová je na dopravní
mapě Pardubického kraje důležité město a silniční i železniční stavby v
České Třebové byly na programu několika panelových vystoupení a byly
prezentovány poměrně podrobně. Připomeňme, že první ročník této konference
se konal v září 2012 a vystoupil na něm také starosta města Jaroslav
Zedník na téma kontejnerové překladiště a dopravní význam pro Českou
Třebovou. O kontejnerovém překladišti a vynucených investicích do
silniční sítě způsobených jeho realizací se jednalo i letos čtyři
roky poté. A budeme rádi, když do roka budou dopravní problémy
spojené s jeho vznikem vyřešeny. Poměrně podrobně byla konference
seznámena s investičním projektem, který má realizovat od října t.r., na
kterém se podílí SŽDC, SFDI a také Pardubický kraj z e svého rozpočtu roku
2017. Rozsah tohoto projektu převyšuje další akce v našem kraji,
které nejsou financované z dotací EU a nebude to jednoduchá stavba.
Ukazuje se, že bude v podstatě potřeba přestavět a zpevnit celý první
"tunel", respektive jeho vybudované mostní oblouky. Další komplikací je
nutné snížení nivelity Semanínského potoka v délce přes 700 metrů.
Stavba má být zahájena předáním staveniště 17. října t.r. a má trvat
celkem 10 měsíců. Během rekonstrukce tunelů (správně mostů) budou jezdit
nákladní vozidla po objížďce přes Zádulku, osobní vozy a autobusová linka
pak Semanínskou ulicí. Po dokončení opravy silnice v mostech bude
provedena obnova objížďkové trasy přes Zádulku a kolem Třebovice a rybníka
Hvězda až k silnici I/43. Součástí akce není výstavba kruhové křižovatky u
Korada a nedá se čekat, že by měla navazovat, pokud by to nebylo vzato
jako "oprava". Na opravy silnic I. třídy je totiž poměrně hodně finančních
prostředků. Opravují se zejména mosty.
Dalším
problémem, který se na konferenci diskutoval, byla stavba D35 a jejích
přivaděčů. Stavba dálnice Opatovice - Ostrov získala výjimku na
platnosti EIA, je rozdělena na dva úseky, potřebné pozemky jsou vykoupeny
z 95 - 97%, ostatní budou vyvlastněny. Zahajuje archeologický průzkum na
trase, padaly stížnosti na to, jak bude drahý. Další úseky
Ostrov - Vysoké Mýto - Litomyšl - Opatovec - Staré Město mají platné
rozhodnutí EIA, nebude třeba dělat nové posudky. Poslední úsek Staré Město
- Mohelnice je již na území Olomouckého kraje, je nejvíce pozadu,
posouzení EIA právě probíhá. Předpokladem je, že by se dálnice měla
postavit do Opatovce do roku 2023, tedy cca za 7 let. A současně budou
investičně připraveny i přivaděče.
Celkem je v Pardubickém kraji plánováno 6 přivaděčů většinou po
"krajských" silnicích II. třídy v celkové hodnotě 2,5 mld. Kč. Měly by se
budovat tak, aby se dokončovaly současně s dálnicí na kterou navazují,
tedy také cca do roku 2023. Pardubický kraj vybudování přivaděčů vítá,
bude to znamenat, že se podstatná část důležitých silnic opraví a
rekonstruuje za státní či evropské peníze, na tom se jen vydělá. Pro
Českou Třebovou je opět důležité, že se logicky v plánech zachovává
křižovatka Litomyšl - sever, na kterou navazují přivaděče na Českou
Třebovou a Ústí nad Orlicí. To znamená že nedávná podivná
"litomyšlská" debata o tom, že se MUK Litomyšl - sever vypustí, neboť ho
Litomyšl nepotřebuje, je z říše pohádek. Přivaděče jsou opravené a
upravené silnice II.- třídy, které jistě nemohou občanům vadit tak jak jim
dnes nevadí stávající rozbité, klikaté a úzké silničky III. třídy. (Jde
např. o úsek Litomyšl - Kornice). V této souvislosti se také ukázalo jako
velmi hloupé v r. 2012 přijaté usnesení českotřebovského zastupitelstva o
tom, že nesouhlasíme s připojením města na MUK Litomyšl sever, přestože je
součástí schválené aktualizace územního plánu Pardubického kraje.
(Snažil jsem se toto usnesení dodatečně revokovat, ale nebyla k tomu
vůle). Tím se dostávám k připojení na dálnici po I/14 + I/43,
které ovšem není vyznačeno jako přivaděč (jde o státní komunikaci I.
třídy), ale jako "úsek k posouzení rentability". Není zde zatím schválena
žádná "přeložka I/14 mimo Třebovice", ale trasa je vedena zatím po
stávajících silnicích. Zde je vše zatím v nízkém stadiu
přípravy, není EIA a není to ani mezi prioritními stavbami ŘSD na území
Pardubického kraje. To stejné platí zatím o obchvatu města Česká Třebová.
O něm se zatím můžeme dočíst jen v aktualizovaném plánu územního rozvoje
kraje, zatímco obchvat Svitav na I/43 v úseku Lačnov - Hradec nad
Svitavou je jako priorita zařazen, i když nyní nemá platné posouzení EIA,
které bude třeba předělávat. Podobně dopadlo asi 90 dalších staveb v ČR.
Má však probíhat "předělávka EIA" a další příprava investice paralelně.
Obchvat Svitav tedy bude zřejmě realizován dříve než přivaděče.

Generální ředitel SŽDC Ing. Pavel Surý přednášel o připravovaných
investicích na železnici, kde popisoval přestavbu uzlu Česká Třebová jako
akci s vysokou prioritou v rozsahu 5,8 mld. korun, která se již začala
připravovat a bude realizována v letech 2019 - 2022. Ve stejné
době se bude přestavovat také uzel Pardubice (asi v polovičním rozsahu) a
chystat přestavba trati nejpomalejšího úseku koridoru Ústí n.O. - Choceň.
Vše bude financováno pomocí evropských dotací, stejně jako ještě např.
zdvojkolejnění tratě Pardubice - Hradec Králové nebo Ostřešanská spojka
umožňující nové přímé spojení Pardubice - Chrudim. Ředitel SFDI Ing.
Zbyněk Hořelica vysvětlil finanční výhled na další roky a zástupce měst a
obcí informoval o tom, že nově může SFDI financovat i stavbu nebo
přestavbu mostních křížení místních komunikací s železnicí nebo státní
silnicí a to dokonce se 100% účastí SFDI. Pardubice tak např. připravují
rekonstrukci nadjezdu k nemocnici u zastávky Pardubičky. Co
kdybychom se pokusili o obnovu kdysi zbouraného Beranova mostu na
Lhotce nebo mostu v Jiráskově ulici. Každé spojení po mostě totiž není
omezeno rozměry podjezdu, jak to je všude jinde po trase železnice přes
město....
Mluvilo se samozřejmě o jiných velkých projektech, ze kterých vyčuhuje
zejména mutimodální překladiště Pardubice, který lze zatím vnímat spíše
jen jako záměr snů, neboť ještě není zhotovena ani pořádná studie, pouze
studie proveditelnosti a není vysloven ani finanční odhad. Diskutoval se i
letištní terminál Pardubice a poslanec Ing. Martin Kolowratník
informoval o založení nového Spolku pro realizaci dálničního spojení
D35 a D43, který lze ovšem hodnotit zejména jako politickou prezentaci
některých osob, které mají lobovat pro popisovaný účel. Zda bude mít nový
spolek skutečný význam se teprve uvidí.
Program
konference
13:00 hod.
|
|
zahájení
moderátor Aleš Lehký |
|
|
proslovy významných hostů:
Ing. Martin Charvát – primátor města Pardubice
Ing. Vladimír Dlouhý CSc. – prezident Hospodářské
komory ČR
Ing. Jaromír Dušek – náměstek hejtmana Pardubického
kraje zodpovědný za dopravu
|
13:20 hod. |
|
příspěvky panelistů |
13:20 hod. |
|
Ing. Tomáš Čoček,
Ph.D.
1. náměstek ministra, Ministerstvo dopravy České republiky
TÉMA: Výzvy Operačního programu Doprava 2014 - 2020 |
13:40 hod. |
|
Ing. Zbyněk Hořelica
ředitel, Státní fond dopravní infrastruktury
TÉMA: Financování dopravní infrastruktury 2016-2018 |
14:00 hod. |
|
Ing. Martin
Kolovratník
poslanec Parlamentu ČR, místopředseda Hospodářského výboru
TÉMA: Aktuální novely dopravních zákonů + vznik Spolku pro
výstavbu D35 a D43 |
14:20 hod. |
|
Ing. Jan Kroupa
generální ředitel, Ředitelství silnic a dálnic
TÉMA: Rekonstrukce a výstavba silnic v Pardubickém kraji |
14:40 hod. |
|
Ing. Pavel Surý
generální ředitel, Správa železniční dopravní cesty
TÉMA: Železniční stavby v Pardubickém a Královéhradeckém kraji |
15:00 hod. |
|
Ing. Jaromír Dušek
náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu
TÉMA: Velké opravy, modernizace, rekonstrukce a výstavba
silnic II. a III. třídy v Pardubickém kraji v letech 2016-2017 |
15:20 hod. |
|
Ing. Miroslav Němec
ředitel, Správa a údržba silnic Pardubického kraje
TÉMA: Rozvojová témata spravovaná SÚS Pk - Dopravní uzel
Pardubice (DUP), přivaděče silnic II. a III. třídy k R35, napojení
veřejného logistického centra Česká Třebová – Semanín |
15:40 hod. |
|
Ing. Jan Řehounek
náměstek primátora, Město Pardubic
TÉMA: Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích a
Přístav Pardubice |
16:00 hod. |
|
Ing. Lubomír Fojtů
ředitel, Ředitelství vodních cest ČR
TÉMA: Postup přípravy vodní cesty na Labi v Pardubickém kraji
včetně rekreační dopravy a řešení mostu ve Valech - nulté etapa
zesplavnění |
16:20 hod. |
|
Hana Šmejkalová
ředitelka, letiště Pardubice
TÉMA: Stavba nového terminálu letiště Pardubice |
|