Čtrnáct ročníků
Hudebního festivalu Antonína Bennewitze v České Třebové
Na prahu 15. ročníku HFAB je
třeba se ohlédnout alespoň několika řádky do historie festivalu, který má
jistě své místo v kulturním dění našeho města. Zásluhu na této tradici mají
Oldřich Tomeš a Milan Mikolecký, kteří v roce 1999 za podpory Města Česká
Třebová, obce Přívrat a ve spolupráci se Státní konzervatoří v Praze
položili základní kámen k 1. ročníku festivalu. Nejprve několik slov o
osobnosti A. Bennewitze.
Antonín
Josef Václav Bennewitz se narodil v přívratské myslivně č.p. 1 jako
třetí dítě Fridricha a Josefy Bennewitzových 26. března 1833. Otec byl
polesným (tehdy fořtem - z německého Forst) na přívratské leči panství
litomyšlského u hraběte Antonína Valdštejna. I jeho děd Fridrich (původem
Němec z Berlína) byl již ve službách Valdštejnů v Litomyšli. Matka byla
dcera ředitele litomyšlského zámku, rozená Keppertová, z matky rozené
Prosilové z Litomyšle č.p. 438, po předcích Češka. Přívratská fořtovna, jak
se tehdy říkalo, byla postavena ve 2. polovině 18. století za posledních
Valdštejnů už jako budova jednopatrová a sloužila za lesní úřad. V r. 1875
vyhořelo hospodářské příslušenství, i hlavní budova byla značně poškozena.
Malý Antonín v přívratském ovzduší rostl, proběhal svá nejútlejší léta se
sourozenci a druhy svého věku. Nabíral sílu a zdraví z krásných lesů, polí,
zahrad a luk. Později studoval na piaristickém gymnasiu v Litomyšli, dále
pak na pražské konzervatoři hru na housle u profesora Mildnera. Byl jedním z
nejvíce vynikajících žáků a svá studia skončil s mimořádným úspěchem v r.
1852. Každé vystoupení tohoto mladého houslisty bylo vynikající. Později
podnikl cesty do Bruselu, Salzburku, Štuttgartu a jinam a všude jako
koncertní mistr šířil slávu naší vlasti. V r. 1866 byl jmenován profesorem
pražské konzervatoře a v r. 1882 jejím ředitelem; v této funkci působil až
do r. 1901. Doba jeho vedení ústavu byla zvána "zlatou dobou pražské
konzervatoře". Antonín Bennewitz byl vlastenec lidství, měl žáky obou
národností srdečně rád. Jmenoval je svými dětmi. Tehdy na konservatoři čistě
utrakvistické vymáhal českým studentům takové výhody, že se na ústavu začalo
přednášet také v české řeči. Vyhledával české studenty s hudebním nadáním a
i hmotně je podporoval. Znovu zavedl tzv. žákovské veřejné večírky a tím dal
možnost nadaným žákům veřejně vystupovat. Vychoval nám celou řadu
vynikajících houslistů: Ševčíka, Suka, Ondříčka, Herolda, Hoffmana a mnoho
jiných. Byl ctitelem a zastáncem Bedřicha Smetany, obdivovatelem Antonína
Dvořáka. K české hudbě přilnul tak, že podporoval snahy českých skladatelů,
zařazuje jejich skladby často do pořadu. Výrazně se také uplatnil jako
dirigent školního orchestru, jemuž se soustavně věnoval od roku 1881. Po
třicetiletém působení na konzervatoři požádal v roce 1895 o penzionování,
ale dočkal se ho až v roce 1901. Na zasloužený odpočinek odešel do Doks u
Litoměřic, kde 29.5. 1926 zemřel ve věku 93 let.
Několik čísel z historie našeho festivalu. Bylo uspořádáno 73
koncertů a pro zajímavost : Komorní orchestr Jaroslava Kociana vystoupil 15
x, Pěvecký sbor Bendl 12 x. Vystoupila zde Eva Urbanová, Štefan Margita,
Richard Novák, Václav Hudeček, Shizuka Isikawa, Moravská filharmonie
Olomouc, Evropský Janáčkův filharmonický orchestr, Velký orchestr paláce
Žofín, Komorni filharmonie Pardubice Český filharmonický sbor, soubor opery
ND Praha, atd.
doc. Mgr. František Preisler
|