
Rady města Pardubice a Pardubického kraje
společně zasedli na hladině Labe na lodi Arnošt z Pardubic, aby
projednali některé společné problémy, respektive problémy města Pardubice,
na jejichž řešení dosud přispíval Pardubický kraj. jednalo s etedy o
míře účasti kraje na těchto projektech i v dalším období. Jde
především o investici do modernizace pardubického mezinárodního
letiště, na opravu či provoz lodi Arnošt z Pardubic, do pardubického
Technoparku, který má finanční problémy a o chystané investici do úprav
pardubického přednádraží.. K uvedené schůzce vydal Pardubický kraj
komuniké, další text, který si všímá především problémů a "jiskření"
mezi krajem a magistrátem vyšel v pardubické mutaci MFD.
Podle
zveřejněného komuniké obě rady diskutovaly o situaci kolem přípravy
modernizace civilního letiště, která má být z velké části financována
z dotací EU. Pardubický kraj vyčká na stanovisko UHOS k výběrovému řízení na
dodavatele stavby. Pokud úřad potvrdí správnost zvoleného postupu, kraj
vyčká na výsledek výběrového řízení a pokud nebude mít pochybnosti o jeho
výsledku, předloží zastupitelstvu Pk ke schválení návrh na spolufinancování
celé akce. Hejtman Pk Radko Martínek ujistil, že čerpání evropských dotací
není ohroženo. Lze požádat o prodloužení termínu jejich čerpání, s velkou
pravděpodobností úspěchu žádosti. Rady se shodly na tom, že společně nechají
zrevidovat zadávací dokumentaci, aby se eliminovala možnost vzniku
vícenákladů, na něž nelze čerpat dotace. Z vyjádření v MFD se naopak
píše o zklamání, že Pardubický kraj zdržuje, neboť vyjádření Úřadu pro
hospodářskou soutěž investici zpozdí. Bude ovšem zajištěno, že vše
probíhá dle regulí a že nemůže být investice napadena. Za důležité
považuji i přezkoumání projektové dokumentace. Na podobné akci při
rekonstrukci pardubické reálky kraj ušetřil velké peníze. Lze očekávat, že i
tento postup přinese úspory a omezí finanční úniky
TechnoPark vykazuje
dlouhodobě ztrátu, Pk i město Pce se proto vrací k jednání o možném řešení.
Hejtman Pk konstatoval, že v minulém období již kraj navrhl dvě řešení,
žádné však nebylo akceptováno. V tuto chvíli nemá řešení, které by bylo
„životaschopné“. Pokud město předloží plán restrukturalizace společnosti,
který by mohl reálně vést k její záchraně, bude se jím kraj zabývat. Jinak
řečeno, příspěvek od Pardubického kraje na dofinancování ztrát v současné
době nelze očekávat. Podle všeho byl tento přístup kraje spíše
zklamáním, alespoň pro pardubického redaktora MFD Milana Zlínského. Jako by
článek vyhledával pouze problémy a o domluvené spolupráci se již psát
nemusí, možná nechce.
Možná
proto článek v MFD již nehodnotí až nadstandardní přístup kraje k
plánované investici do úprav pardubického přednádraží, které lze srovnat s
úpravami terminálu Jana Penera v České Třebové. Pardubický
kraj potvrdil ochotu finančně se podílet se na realizaci projektu
Přednádraží, který má být z podstatné části financován ze Švýcarských fondů.
Pokud město se žádostí uspěje a získá 80 až 85 procentní dotaci z částky 120
mil. korun, kraj je připraven se podílet 50 procenty na dofinancování akce.
Zde je třeba ukázat, že terminál v České Třebové si muselo naše (malé) město
zaplatit z poloviny samo, zatímco (velké) Pardubice dostanou vše jako na
dlani a budou se na akci, která bude sloužit z více než 80% občanům
města podílet spíše symbolicky. Při čtení článků o přípravách této akce se
také ukazuje, že úsilí o investice vychází spíše z Pardubického kraje
než z pardubického magistrátu. V České Třebové by nás nyní, po dokončení
velké investice alespoň potěšilo, když by byl nový terminál alespoň dobře
využitý, tedy aby nám zde zastavovala většina vlaků vyšší kvality. Ukazuje
se, že se zatím nedá zajistit ani toto. Oceňuji přístup města Česká
Třebová a jeho starosty, poslance Prof. Václava Cempírka, vedení kraje, ale
chybí mi odpovídající spolupráce se zmocněncem ČD pro Pardubický kraj Ing.
Štěpánem, jeho pravomoce jako by zdánlivě končily někde před Chocní.
Tady již nejde o peníze (zastávky vlaků v České Třebové nic stát nebudou a
nezpomalí dopravu), ale o osobní iniciativu a tak ze strany ČD a zástupce ČD
pro náš kraj opravdu chybí.
Další
body jednání na lodi Arnošt z Pardubic: Město Pardubice je připraveno
stabilizovat fungování výletní a restaurační lodi Arnošt prostřednictvím
společnosti Dopravní podnik města Pardubic. V současné době je
nejdůležitější oprava lodi a získání technického průkazu, aby mohl její
provoz pokračovat. Pokud město po zjištění technického stavu lodi dojde
k závěru, že projekt má smysl, bude se Pk zabývat možností podpořit nad
rámec krajského rozpočtu provoz lodi v letošním roce. O tom, že loď
potřebuje nejdříve opravit a potom teprve provozovat zase MFD nepíše. Pouze
se zaměřila na to, že kraj chce poskytnout cca 100 tisíc, zatímco loni
dal třikrát tolik. Ve schváleném rozpočtu kraje však dosud
není zakotvena ani tato částka, její využití je tedy podmíněno tím, že bude
loď opravena a pak teprve bude zváženo její využití.
Pardubický kraj ještě
také nabídl městu Pardubice převedení areálu bývalé Tesly v Kyjevské ulici
za podmínek, že město vybuduje podle projektu Centrum Pardubičky sjezd do
areálu a parkovací plochy využitelné pro nemocnici. Další možností je, že
kraj areál odprodá, jak o tom již rozhodlo krajské zastupitelstvo. O obou
možnostech budou oba subjekty dál jednat.
Ještě (řečnická) otázka: Má cenu se z České Třebové zabývat výše
uvedenými (pardubickými) problémy? Podle mého názoru ano.
Pardubické letiště by mohlo být naše nejblíže dostupné letiště. Investice do
něho mají být vyřešeny průhledným způsobem, pokud však ve výběrovém
řízení byly ze 16 zájemců náhodou vylosovány dva, které se shodou
okolností podílejí na další velké pardubické investici do rekonstrukce
bazénu, mohou být pochybnosti na místě. Dalším důvodem by měla být
starost o to, aby Pardubický kraj nevytvořil s pardubickým magistrátem až
příliš úzce spolupracující skupinu, která si tzv. "hraje do karet". Už
podle reakce v MFD je vidět, že toto nehrozí, rada Pardubického kraje
opravdu zvažuje, co může a co nemůže podpořit.
Poznámka: pardubická primátorka je současně také zastupitelskou
Pardubického kraje za Koalici
pro Pardubický kraj, která je tedy součástí krajské koalice a má své
zástupce v radě Pardubického kraje...
Milan Mikolecký, fotografie ze schůzky na lodi Arnošt z Pardubic
fotografoval Luboš Kozel.
 |